Welke benzine, 95 of 98?

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
sjauws rs

Welke benzine, 95 of 98?

Bericht door sjauws rs »

hallo allemaal.

ik ben in het bezit van een clio rs en daar gaat heel officieel euro 98 in.
nou kon ik dat altijd mooi bij ons in de buurt tanken maar nu is die pomp verandert van merk.
nu is euro 98 vervangen door euro 95 excellium.

nu is mijn vraag of dat hetzelfde is, anders moet ik namelijk even verder zoeken want moet zeggen op 98 rijd ie wel zo mooi.

groeten sjauws rs.
sjauws rs

Re: benzine

Bericht door sjauws rs »

nee is van total.

wat is een goeie vervanger van 98 en waar kan ik die krijgen?
sjauws rs

Bericht door sjauws rs »

ja dat snap ik maar die 95 excellium is ook een vervanger dus kan ik die net zo goed tanken dus..:P
sjauws rs

Bericht door sjauws rs »

haha okee dan zij we eruit;)

bedankt voor de info jonge!!

groeten sjauws rs.
sjauws rs

Bericht door sjauws rs »

nee kan ik nog mooi in de buurt blijven tanken:P
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Zoek ook eens op het forum naar dit onderwerp en kreten als V-power, zijn in het verleden al meerdere discussies over gevoerd :)

Norm technisch gezien is V-power (en waarschijnlijk meer van die alternatieven fancy genaamde brandstoffen) een RON 95 brandstof, het werkelijke octaangetal is 97 (in geval van V-power dan waar ik zeker van ben).
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
ApaX

Bericht door ApaX »

Stel de vraag is bij een technische man van shell (of iets dergelijks). Ze kunnen je een duidelijk advies geven omdat ze product specifieke kennis hebben.

Ik moet daarbij wel zeggen dat je niet zomaar een 98 kunt vervangen door een primieum 95. Als v-power inderdaad een RON 97 brandstof is dan zal het wel loslopen...
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Dat hoort er wel bij te staan ja! Maar ik zoals ik al zei, hier op het forum is er meer over geschreven, ook een mailwisseling geloof ik compleet die ik heb gehad met een shell technicus die het hele verhaal over V-power icm de Clio RS uitlegde. Kort samengevat: V-power is RON 97 (maar die bestaat officieel niet dus is het voor de papieren een RON95 en kan gebruikt worden in motoren met een compressieverhouding van max 1:10 (en laat de RS nou net 1:10 hebben) dus prima te doen! (Y)

Greets

Michel
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
ApaX

Bericht door ApaX »

Heeft de RS een compressie verhouding van 1 op 10? Ik dacht dat het 1 op 11 was. Nagoed, het maakt ook niet zoveel uit allemaal. Ik denkn dat de meeste motoren die 98 moeten hebben prima lopen op 95. Je moet alleen uitkijken dat je niet 220 op de autobahn gaat rijden.

Je kan overigens ook overwegen om op LPG te gaan rijden. Het octaan getal van lpg is 108 geloof ik. ff een LPI setje kopen en ombouwen maar...
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij mijn Clio 1.2 en de Scénic 1.6 kan er zowel 95 als 98 in. Heb het door elkaar en om en om ook wel geprobeerd, maar om nou te zeggen dat je dan verschil merkt...
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Als ik Radar moet geloven dan komt heel veel benzine gewoon van dezelfde handel vandaan. Vpower etc is gewoon een marketing stunt waar de mensen vol intrappen. Er word wel wat toegevoegd aan de benzine maar dat is een litertje op een volle truck ofzo. Net zoals 1 druppel koffie in je kopje thee gooien....dat merk je ook niet.
Ik tank zelf altijd bij Total standaard 95. Een RS is natuurlijk een ander verhaal, maar het lijkt me dat in de tegenwoordige tijd zo'n auto ook prima loopt opt 95.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
ApaX

Bericht door ApaX »

Je zou het is moeten proberen, 1 druppel koffie door de thee, dat smaakt echt voor geen meter!

Het feit dat er maar 1 liter aditief op misschien 10000 liter beznine gaat wil niet zeggen dat het niet werkt. Als je kijkt naar medicijnen dan praat je ook over milligrammen actieve stoffen per pil. Bij radar hebben ze alleen echt onderzocht of het verbruik omlaag gaat. Dat was nauwelijks het geval.
baris

Bericht door baris »

Wil je 98 tanken in Nederland? ga dan naar BP. De enigste tankstation in Nederland met 98 (ultimate)
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

en bij de tinq enz kan je vaak ook nog 98 tanken,

al het andere in nl is 95 met troep
Groeten, Vincent.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Met een Clio 3 RS mag je ook gewoon 95 tanken. Is dat bij de Clio 2 anders dan?
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Geadviseerd wordt 98 ja :sneaky: al doet ie het prima op 95 ook.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

ArjanRS schreef:*ahum* 95 met troep?
Weetje wel hoe streng de eisen tegenwoordig zijn die aan benzine gesteld worden?;)
En hoeveel analyses er moeten worden gedaan eer het verkocht mag worden;O
ja troep... (is en blijft mijn mening)

er word natuurlijk heel hard gewerkt om zoveel mogelijk centen binnen te halen door weer een nieuw (vaak goedkoper om te produceren (anders zullen ze het nooit lanceren) ) smeer middeltje in de benzine te gooien.
hier kan de marketing afdeling weer vol op van genieten door weer een paar cent op de brandstof te gooien.
en de gemiddelde burger met 0.0% verstand er weer diep intrapt.

mij kan je niet vertellen dat een commercieel bedrijf voor de burger denkt ipv voor zich zelf...

nu houd ik verder mijn mond over onze exotische brandstoffen
Groeten, Vincent.
Synchro
beginner
Contacteer:

Bericht door Synchro »

baris schreef:Wil je 98 tanken in Nederland? ga dan naar BP. De enigste tankstation in Nederland met 98 (ultimate)

is geen 98..

Tank zelf altijd bij de Gulf, gewoon euro 98 aan de pomp zoals ze al jaren leveren.
dus geen ultimate, v-power, excellium en al die mooie namen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”