Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door Brandon92 »

mox schreef: 28 dec 2020 20:05 Je weet dat er een heleboel verschillende interfaces bestaan, allemaal in hetzelfde kastje en met hetzelfde blauw/oranje stickertje erop? Dat ze verkocht worden als ELM327 zegt helaas niets; er moet een specifieke controller in zitten. zoek in deze thread naar "18F25K80" en je vindt links naar werkende interfaces. Probeer 'm sowieso eerst eens met de Torque app op je telefoon, ook al wil dat nog niet zeggen dat die 18F25K80 erin zit. Verder lees ik tegenstrijdige reviews op bol.com over wel/niet compatible met Win10.

Wordt hij herkend via bluetooth en krijg je daarna een extra seriële poort in de device manager van je Windows te zien? Ikzelf gebruik ddt4all op een afgeschreven laptop met Win7 erop. Overigens meldt de interface zich in mijn ddt4all in de vorm van twee compoorten; ik meen COM4 en COM5. Daarvan doet de ene poort het wel, de andere niet.
Bedankt voor de info. En het is inderdaad dat kastje met de blauwe/ oranje sticker er op. Ik heb hem inderdaad ook met Torgue getest en daar zie ik inderdaad wel informatie van mijn auto. Dat van de specifieke controller had ik ook gelezen, zal de leverancier even vragen of hij weet welke er in zit. Ik heb deze duurdere gekocht omdat er specified in stond dat het een ELM327 was en dus hopelijk geen kloon zal zijn. En ik las inderdaad ook dat hij soms wel/niet op W10 werkt. Helaas hebben we geen computer meer met een oudere besturingssysteem. Ik zou het nog even kunnen testen op een rapsberry pi, misschien werkt dat wel (waar een linux os op draait).

Hij wordt inderdaad herkent als een twee COM poorten en bij mij ook COM4 en COM5. Bij de ene poort doet hij inderdaad helemaal niks en bij de andere geeft hij deze error.

Ik zal morgen nog even kijken of ik hem aan de praat kan krijgen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Brandon92 schreef: 28 dec 2020 20:44 Bij de ene poort doet hij inderdaad helemaal niks en bij de andere geeft hij deze error.
Dan lijkt 't me een Windows-iets. "Run as administrator" al geprobeerd?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

mox schreef: 28 dec 2020 20:56 Dan lijkt 't me een Windows-iets. "Run as administrator" al geprobeerd?
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Maar dan krijg ik helaas een error, dus het probleem kan inderdaad iets met w10 te maken hebben. Ook heb ik op deze laptop al python geïnstalleerd wat misschien ook niet zo ideaal is. Maar even verder zoeken dus.

Code: Selecteer alles

Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

C:\WINDOWS\system32>
Na een beetje verder zoeken vond ik hier https://github.com/cedricp/ddt4all/issues/330 een antwoordt. Blijkbaar heb ik een clone en die zend de verkeerde type/format data naar het programma en dan krijg je de error die ik nu heb. Hier een quote waar het om gaat:
This is clearly an elm with manipulated responses to the AT commands.
It's a scrap elm with software that makes the Elm Identifier Test look good.
You can use or dispose of it for TorquePro.
The ddt4all elm test does not work because the answer to ATZ is a non-ASCII compliant character.
It is becoming increasingly difficult to find an Elm clone that works for ddt4all.
It is better to use an interface with the original Elm AT command set, such as Obdlink sx.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Brandon92 schreef: 28 dec 2020 21:12 Blijkbaar heb ik een clone
Ik herhaal nog maar 'ns: ik heb deze. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er geen andere bruikbare bestaan.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

mox schreef: 29 dec 2020 01:09 Ik herhaal nog maar 'ns: ik heb deze. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er geen andere bruikbare bestaan.
Bedankt voor de link. Ik heb inmiddels een andere besteld. Nu even wachten tot hij er is en dan hopelijk doet hij het.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

De USB OBDlink SX heb ik hier.. welliswaar niet draadloos maar dat vind ik in dit geval alleen maar prettiger. bijkomend voordeel is dat hij ook nog eens sneller communiceert (al heb je er niet heel veel aan in geval van DDT4all, om live parameters te scannen is het wel handig.)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik heb vandaag de nieuwe ODB2 reader ontvangen, wat trouwens een USB OBDlink SX is (die kon ik deze week nog in huis hebben ;) ). Dus heb ik het vanmiddag even getest en ik kon de auto benaderen en uitlezen. So far so good, toen heb ik bij DDT4all op de vergrootglas gedrukt en dit heeft hij gevonden:
  • [ Aide au parking ] UPATransversal V2.0_valeo
  • [ Tableau de bord ] Cluster X98_X87_X82_Xha_x98P
  • [ EMM ] T4_EMM_DDT2000_SW8.5_V1.1
  • [ Airbag-SRS ] RSAT4_ACU_eng_v15
  • V50_2B_60_70_V07
  • T4_BCM_DDT2000_SW11_0
  • T4_BCM_DDT2000_SW8_3
Helaas is de EMM maar SW8.5_V1.1 dus ik kan niet alle softwareaanpassingen uitvoeren. Weten jullie trouwens als de dealer dit kan upgraden naar een andere versie?

Als eerste wilde ik de Verbruiksweergave veranderen naar km/liter. Dit heb ik gedaan door de volgende stappen te volgen en dan op de gele ADAC te drukken.
[Tableau de bord] -> Ecran configuration TdB -> Config Generale 1 -> Trip_Computer_Type = "mileage/volume"
Hierna mijn auto opnieuw opgestart hij gaf helaas nog liters/100km aan. Maar als ik weer via het programma kijk dan is die waarde wel gewijzigd. Of wordt dit pas van kracht als je een stukje gereden hebt? Vooralsnog heb ik dit weer op de originele waarde gezet.

Daarnaast had ik nog even gekeken voor de Econometer LED aan te zetten. Ik kan de waarde veranderen, alleen verder is het de zelfde verhaal als met de verbruiksweergave.

Ook had ik nog even gekeken naar de optie dagrijverlichting achter. Maar ik heb "Nbx_rear_tail_with_DRL_CF " er niet tussen staan :cry:
[EMM] -> EMM_Lighting -> EMM_Lighting - Configuration -> Nbx_rear_tail_with_DRL_CF = "1"
Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Wijzigingen aan het "Tableau de bord" worden pas actief na een reset, via de knop "Prise en compte des configurations" onderaan het scherm.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

mox schreef: 30 dec 2020 22:21 Wijzigingen aan het "Tableau de bord" worden pas actief na een reset, via de knop "Prise en compte des configurations" onderaan het scherm.
Dankje, vroeg me al af waar dat voor was. Zal ik morgen even kijken of het dan wel goed werkt.
dutchkliko
forum starter
Contacteer:

Bericht door dutchkliko »

Mocht de aanpassing daarna nog niet doorgevoerd zijn, dan kan je ook de minoool van de accu afhalen en even kort wachten en weer terugplaatsen.
Dan voert ie de wijziging ook door.
(de methode voordat ik wist dat er een reset knop inzat)
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik heb het nog even geprobeerd met de eco led en de verbruiksmeter. Nadat ik op "Prise en compte des configurations" heb gedrukt is het inderdaad veranderd. Bedankt voor alle help. PS. Wellicht een idee om de "Prise en compte des configurations" bij de openingpost te zetten?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Brandon92 schreef: 31 dec 2020 13:59 Wellicht een idee om de "Prise en compte des configurations" bij de openingpost te zetten?
Ach, er ontbreken wel meer details in de openingspost. We laten het maar zo ;)
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

Beste Mox,

Ik wil graag een aantal instellingen kunnen aanpassen zoals km/liter, temp op medianav en start/stop uit.

Nu snap ik niet goed welk apparaat ik moet aanschaffen?
Heb ik alleen https://www.ebay.com/itm/ELM327-v1-5-Bl ... ect=mobile nodig of ook nog een verloopkabel? En zo je welke dan?

Alvast bedankt voor je hulp.

Ed

mox schreef: 29 dec 2020 01:09
Brandon92 schreef: 28 dec 2020 21:12 Blijkbaar heb ik een clone
Ik herhaal nog maar 'ns: ik heb deze. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er geen andere bruikbare bestaan.
Laatst gewijzigd door Eddepet op 07 jan 2021 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Eddepet schreef: 07 jan 2021 20:55 Beste Jos,

Ik wil graag een aantal instellingen kunnen aanpassen zoals km/liter, temp op medianav en start/stop uit.

Nu snap ik niet goed welk apparaat ik moet aanschaffen?
Afhankelijk van hoe snel je hem wilt hebben. Ik had deze toen gekocht omdat ik hem wat sneller wilde ;) : https://obdwarenhuis.nl/obdlink/obdlink-sx-usb

Maar moet je die "temp op medianav" niet via de micom instellen. Via de "GET ECO" geloof ik, zelf moet ik hier ook nog even mee spelen haha. Weten jullie trouwens als je de ECO aan zet (althans de extra gegeven op de medianav) hem weer ook uit kunt zetten als het niet bevalt.
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

Brandon92 schreef: 07 jan 2021 21:08

Maar moet je die "temp op medianav" niet via de micom instellen. Via de "GET ECO" geloof ik, zelf moet ik hier ook nog even mee spelen haha. Weten jullie trouwens als je de ECO aan zet (althans de extra gegeven op de medianav) hem weer ook uit kunt zetten als het niet bevalt.
Er staat in de startpost:
* Tijd- en temperatuurweergave op dashboard
[Tableau de bord] -> Ecran configuration TdB -> Config Generale 2 -> Clock_Displayed = "Clock displayed"
[Tableau de bord] -> Ecran configuration TdB -> Config Generale 2 -> External_Temperature_Present = "External Temp. Measurement and Display"

Nog geen idee wat dit betekent. Kan het ook op een de tijdige manier via Get Eco? Als ik op deze woorden zoek krijg ik zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet zie? Kun jij misschien een link geven naar wat je bedoelt?
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Eddepet schreef: 07 jan 2021 21:23 Er staat in de startpost:
[Tableau de bord] -> Ecran configuration TdB -> Config Generale 2 -> Clock_Displayed = "Clock displayed"
[Tableau de bord] -> Ecran configuration TdB -> Config Generale 2 -> External_Temperature_Present = "External Temp. Measurement and Display"

Nog geen idee wat dit betekent. Kan het ook op een de tijdige manier via Get Eco? Als ik op deze woorden zoek krijg ik zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet zie? Kun jij misschien een link geven naar wat je bedoelt?
Volgens mij gaat dat over deze scherm als je het via DDT4all doet, even op 30 seconden op pauze zetten:

Of bedoeld je dat je hier de temperatuur weer wilt geven, zie 4.39:

Met de Micon bededoel ik deze bericht, staat ook in hoe je in dat menu moet komen als je dat die topic gaat.
robbert-h schreef: 23 okt 2018 15:09 Hier het zelfde menu op de MEDIANAV 1 bij zowel versie 4.0.6 als 4.1.0. De codes zijn bij de medianav trouwens anders.
De eerste code is 8005 en de tweede 3638. Je kunt hier wel de ECO modus inschakelen door te drukken op GET ECO. En vervolgens de parameters links ervan aan te passen. Sla dit op door te drukken op SET ECO.
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

Brandon92 schreef: 07 jan 2021 21:57
Eddepet schreef: 07 jan 2021 21:23 Er staat in de startpost:

Volgens mij gaat dat over deze scherm als je het via DDT4all doet, even op 30 seconden op pauze zetten:

Of bedoeld je dat je hier de temperatuur weer wilt geven, zie 4.39:

Met de Micon bededoel ik deze bericht, staat ook in hoe je in dat menu moet komen als je dat die topic gaat.
robbert-h schreef: 23 okt 2018 15:09 Hier het zelfde menu op de MEDIANAV 1 bij zowel versie 4.0.6 als 4.1.0. De codes zijn bij de medianav trouwens anders.
De eerste code is 8005 en de tweede 3638. Je kunt hier wel de ECO modus inschakelen door te drukken op GET ECO. En vervolgens de parameters links ervan aan te passen. Sla dit op door te drukken op SET ECO.
Ik bedoel beiden.
Overigens heb ik nu geen eco scherm in medianav. Kan ik die ook tevoorschijn toveren? Zo ja, werkt dan het oranje/geel/groen 'streepje' ophef instrumentarium dat aangeeft hoe zuinig je rijdt?

Kan ik al de ddt4all aanpassingen doen met deze https://www.ebay.com/itm/272884217107 en een laptop of heb ik dan nog extra apparatuur nodig?
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Oke. Die eco scherm kan je aanzetten zonder de dd4all. Je kunt via de medianav het aanzetten door hem via een USB stick in test modes te zetten. En dan je via de micon menu het een en andere doen. Dit moet ik zelf ook nog een keertje proberen die optie.

Die strepen kan je aanzetten via de dd4all programma. Dat heet de econometer in de opening post. En je hebt inderdaad alleen een laptop met eventueel Bluetooth nodig.

Over die programmer kan ik niet meer zeggen dan de links die @mox heeft gegeven.
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

Brandon92 schreef: 07 jan 2021 22:36 Oke. Die eco scherm kan je aanzetten zonder de dd4all. Je kunt via de medianav het aanzetten door hem via een USB stick in test modes te zetten. En dan je via de micon menu het een en andere doen. Dit moet ik zelf ook nog een keertje proberen die optie.

Die strepen kan je aanzetten via de dd4all programma. Dat heet de econometer in de opening post. En je hebt inderdaad alleen een laptop met eventueel Bluetooth nodig.

Over die programmer kan ik niet meer zeggen dan de links die @mox heeft gegeven.

Bedankt voor je hulp zover. Die OBD adaoter waar @Mox het over heeft werkt met Android staat er in de eBay link. Dat is leuk als je de torque app wilt gebruiken maar niet aldus wilt programmeren met ddt4all denk ik.

Ik ga nog maar eens wat meer lezen, want ik begrijp het nog niet helemaal geloof ik.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Eddepet schreef: 07 jan 2021 22:56 ...leuk als je de torque app wilt gebruiken maar niet aldus wilt programmeren met ddt4all denk ik.
Torque werkt in principe met alle adapters, ook met Chinese namaak. Om met ddt4all te kunnen werken moet er in de OBD2-adapter specifiek een PIC18F25K80 controller zitten.
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

mox schreef: 07 jan 2021 23:48 Torque werkt in principe met alle adapters, ook met Chinese namaak. Om met ddt4all te kunnen werken moet er in de OBD2-adapter specifiek een PIC18F25K80 controller zitten.
Bedankt voor je antwoord.

Kan ik met die OBD uit jouw eBay link dan ook data wegschrijven met ddt4all, ondanks dat er 'for android' staat? En is deze versie voldoende om alle aanpassingen uit de startpost te doen?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ja, tenzij het om aanpassingen aan de multimedia canbus gaat. Dan is ook nog een verloopkabel of het inbouwen van een schakelaartje nodig.

https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 06#p439106

Door de ruim 1100 postings valt het niet mee om iets terug te zoeken in deze topic, maar over het algemeen zijn dit soort vragen allemaal al een keer eerder beantwoord :)
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

mox schreef: 08 jan 2021 00:20 Ja, tenzij het om aanpassingen aan de multimedia canbus gaat. Dan is ook nog een verloopkabel of het inbouwen van een schakelaartje nodig.

https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 06#p439106

Door de ruim 1100 postings valt het niet mee om iets terug te zoeken in deze topic, maar over het algemeen zijn dit soort vragen allemaal al een keer eerder beantwoord :)
Ik heb echt, hand op mijn hart, zoveel mogelijk proberen op te zoeken, voordat ik vragen stelde, maar vaak wordt het er alleen maar onduidelijker van.

Het is mij niet duidelijk welke aanpassingen uit de startpost via die multimedia canbus gaan en welke niet. En wanneer ik dan genoeg heb aan een eenvoudige obd scanner en wanneer ik met kabels of schakelaars aan de slag moet

Jouw link naar eBay is handig, maar dan staat er 'for android' en dan begin je als leek toch weer te twijfelen, net als bij bijvoorbeeld deze post https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 44&t=26925 die duidelijk lijkt, maar als je gaat lezen wordt het mij niet duidelijk of het ook voor medianav 4.1.0 werkt (en dan blijken ook de codes, als je gaat doorlezen, nog eens anders te zijn).
Zo leek het in eerste instantie leuk om dit even aan te passen, maar blijkt het uiteindelijk een heel project te zijn, net als het aanpassen van het bootlogo, dat ook heel makkelijk kijkt tot de betreffende 'knop' {Renault} in de test mode van 4.1.0 helemaal niet te vinden is.

Sommige medianav projecten blijken dan alleen weer voor de evokution versie of gemodde versies te zijn. Of tutorials op internet blijken achterhaald..benmikmook al paar keer tegengekomen. En zo lees ik wat af en probeer te begrijpen wat bij mijn specifieke medianav en Clio uitvoering wel/niet niet kan.

Hiermee wil mij alleen aangeven dat het voor de doorgewinterde Clio club mastermind misschien te volgen is, maar voor de beginner is het erg verwarrend...of het ligt natuurlijk aan mij, dat kan ook. :stupid:

Mocht er iemand in de buurt gaan Schouwen-Duiveland/Bergen op Zoom zijn die me, evt tegen vergoeding, wil helpen, dan is dat ook een oplossing, want het gaat om aanpassingen die maar 1x gedaan hoeven te worden. :thanks:
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Eddepet schreef: 08 jan 2021 00:35 Ik heb echt, hand op mijn hart, zoveel mogelijk proberen op te zoeken, voordat ik vragen stelde, maar vaak wordt het er alleen maar onduidelijker van.

Het is mij niet duidelijk welke aanpassingen uit de startpost via die multimedia canbus gaan en welke niet. En wanneer ik dan genoeg heb aan een eenvoudige obd scanner en wanneer ik met kabels of schakelaars aan de slag moet

Jouw link naar eBay is handig, maar dan staat er 'for android' en dan begin je als leek toch weer te twijfelen, net als bij bijvoorbeeld deze post https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 44&t=26925 die duidelijk lijkt, maar als je gaat lezen wordt het mij niet duidelijk of het ook voor medianav 4.1.0 werkt (en dan blijken ook de codes, als je gaat doorlezen, nog eens anders te zijn).
Zo leek het in eerste instantie leuk om dit even aan te passen, maar blijkt het uiteindelijk een heel project te zijn, net als het aanpassen van het bootlogo, dat ook heel makkelijk kijkt tot de betreffende 'knop' {Renault} in de test mode van 4.1.0 helemaal niet te vinden is.

Sommige medianav projecten blijken dan alleen weer voor de evokution versie of gemodde versies te zijn. Of tutorials op internet blijken achterhaald..benmikmook al paar keer tegengekomen. En zo lees ik wat af en probeer te begrijpen wat bij mijn specifieke medianav en Clio uitvoering wel/niet niet kan.

Hiermee wil mij alleen aangeven dat het voor de doorgewinterde Clio club mastermind misschien te volgen is, maar voor de beginner is het erg verwarrend...of het ligt natuurlijk aan mij, dat kan ook. :stupid:

Mocht er iemand in de buurt gaan Schouwen-Duiveland/Bergen op Zoom zijn die me, evt tegen vergoeding, wil helpen, dan is dat ook een oplossing, want het gaat om aanpassingen die maar 1x gedaan hoeven te worden. :thanks:
De opties die in de opening post staan kunnen volgens mij allemaal gedaan worden via de ddt4all. Alleen je hebt een medianav dus je kunt niet de Rlink opties doen. Als je de laptop aan de auto hebt hangen kan je pas zien welke opties eventueel nog meer kunnen. Hiermee bedoel ik dat hoe hoger de software versie op de EMM is, hoe meer je kunt veranderen.

De eBay link staat for android bij omdat je de software om de auto te veranderen "niet" makkelijk te vinden is op internet. Althans we weten waar het staat. Maar voor de normale gebruiken doen ze dat niet en wordt alleen bepaalde parameters uit gelezen via je telefoon. Maar de volgende uitlees modules worden ondersteunt door DDT4all:
https://github.com/cedricp/ddt4all
Supported diagnostic adapters (so far)
  • ELM327 USB/BlueTooth/WiFi (Original one with PIC18F25K80, Chinese clone not working)
  • ObdLink SX
  • ELS27
Dus je kunt de km/liter en start/stop veranderen via DDT4all. En de tempertuur op de medianav moet je op een andere manier doen. Wat beschreven staat in die andere topic.
Eddepet
beginner
Contacteer:

Bericht door Eddepet »

Bedankt voor de heldere uitleg. Als het met die goedkope obd sensor op 3bay kan ga ik die maar eens bestellen.

Ik heb al geprobeerd om de temperatuur op de Medianav te krijgen maar er komt dan --C. te staan. Temperatuur zelf wordt niet zichtbaar.Bootlogo wijzigen is helaas ook niet mogelijk.
Zie ook mijn reactie hier https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 5&start=50
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”