Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Post vooral allerlei slots, wellicht met een beknopte omschrijving van de inhoud erbij. Omwille van het overzicht ben ik zo vrij om alleen standaard "af fabriek" slots naar de beginpost te kopiëren.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Had ik mijn sheet al eens gedeeld? vind hem voor de hobbyist makkelijker te interpreteren dan het bekende sheet. (zolang je niet kleurenblind bent en tot 10000 kunt tellen kan je hem gebruiken :smash: )
Geen garantie op de inhoud al heeft het bij mijn M RS Trophy wel tot het gewenste resultaat geleid (schermpjes aan/uit gezet, turbodruk aangepast en grafieken passend gemaakt)

Als iemand hem wil toetsen aan de bekende gegevens, graag :-)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Je kunt naar mijn weten ongestraft verkeerde data in de 2 slots laden, dus post gerust de inhoud van jullie slots (met het auto- en motortype erbij). Altijd interessant!
Carlison
beginner
Contacteer:

Bericht door Carlison »

mox schreef: 22 okt 2018 16:58 @HenkRenting @B.Kokkelmans @Esso @Positiev e.a.: zijn jullie van plan om op 4 november naar de afsluitmeeting in Boxtel te komen? Afhankelijk van jullie belangstelling voor het daar (gratis) door mij laten enablen van o.a. Android Auto kom ik ook, inclusief laptop en OBD2-interface. Zegt het voort; bij minder dan 3 belangstellenden ga ik twijfelen.
@mox, kan ik in contact met jouw komen voor wat aanpassingen misschien
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Carlison schreef: 19 sep 2020 07:40 kan ik in contact met jouw komen voor wat aanpassingen misschien
Ik krijg regelmatig verzoeken van leden om aanpassingen te doen. Ik meld nog maar eens dat ik al lang geleden besloten heb om hier niet op in te gaan. Ik begrijp de teleurstelling, maar ik wil het (geringe) risico dat er iets misgaat niet lopen. Een tijd geleden heeft @B.Kokkelmans een minimeeting georganiseerd in Zuid Limburg, waar ik voor hem en @Esso verschillende hacks heb kunnen doen. Daar ben ik heengeweest omdat het fantastisch weer en een wonderschone locatie was. Mocht er ooit nog/weer een normale clubmeeting komen dan zal ik er weer over nadenken.

Tot die tijd zijn er volgens mij genoeg mensen die wél bereid zijn om geld te verdienen te helpen met hacken. Kijk maar eens op Marktplaats of plaats een berichtje in "gezocht".
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

@mox

Heb jij het ontvangen van PB's uitgeschakeld? ik wilde je vragen of jij ervaring hebt met het ontcijferen van de Rlink2, ik heb de RS monitor in de Rlink2 aan de gang gekregen in m'n vers aangeschafte Megane IV GT met hulp van informatie uit diverse buitenlandse fora, ook het configuratieslot binnen DDT4all heb ik gevuld met gedeelde info. Echter het ontcijferen van dit slot is nog niet gelukt. Wel weet ik dat er ergens een bestand of tool moet zijn om dit te kunnen doen. Ben jij hem al ergens tegen gekomen?
De meters van onder andere turbodruk en olietemp doen het niet. Ze geven altijd 6mbar en >130 graden aan... of de sensor is niet gelinkt, of het configuratie slot klopt gewoon niet.

En aangezien iedereen toch kan mee lezen.. voel je vrij om te reageren indien je info hebt (of ook een 8,7" Rlink 2 met de wens om de RS monitor erop te draaien).

Greets,

Michel
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

PB staat inderdaad uit; ik werd daarop nogal overstelpt met privéverzoeken om hulp en ik vond het iedere keer sneu om de schrijvers met een standaard antwoord teleur te moeten stellen.

Ik heb geen ervaring met Rlink2, maar ik denk dat o.a. @B.Kokkelmans het zeker een interessante ontwikkeling vindt dat RS Monitor daarin ook werkend te krijgen is. Gebeurt dit op een vergelijkbare manier als bij Rlink1? Hij heeft volgens mij de massagestand van de stoelen weten in te schakelen in zijn Megane, maar de RS Monitor nog niet. Ik weet niet of hij sinds de inruil van zijn Clio hier nog meeleest.

Zelf heb ik ook nog steeds een aantal bekende sensoren niet werkend in mijn RS Monitor. De hype in de diverse forums lijkt ook een beetje voorbij te zijn en ik heb me er daarom enigszins bij neergelegd dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

PB staat inderdaad uit; ik werd daarop nogal overstelpt met privéverzoeken om hulp en ik vond het iedere keer sneu om de schrijvers met een standaard antwoord teleur te moeten stellen.
Snap ik... gelukkig werkt het op deze manier ook om je aandacht te krijgen :DD
Ik heb geen ervaring met Rlink2, maar ik denk dat o.a. @B.Kokkelmans het zeker een interessante ontwikkeling vindt dat RS Monitor daarin ook werkend te krijgen is. Gebeurt dit op een vergelijkbare manier als bij Rlink1?
Even denken... hoe zat het met Rlink 1 ookalweer? daar moest iets in een EEPROM geklopt worden door het hele scherm los te trekken toch..
Nee dan gaat dit makkelijker, USB in de auto, USB uit de auto, tooltje starten, VIN inkloppen, bestand van USB toevoegen, decrypted bestand openen, aanpassen door RS monitor App toe te voegen, bestand weer encrypten en terug op USB zetten. Rlinkstore openen en syncen, app downloaden, app via USB in auto installeren en de monitor staat erop. Wel nog even het Renault sport config met DDT4all laden en presto....
appeltje eitje..

Ik heb via Instagram wel contact met iemand die ook een excel achtig iets heeft om het slot te vullen, hij is echter niet zo scheutig met het delen van deze informatie :smash:
Hij heeft volgens mij de massagestand van de stoelen weten in te schakelen in zijn Megane, maar de RS Monitor nog niet. Ik weet niet of hij sinds de inruil van zijn Clio hier nog meeleest.
Hoe werkt die massagestand dan? en dat zit neem ik aan niet in elke Megane standaard denk ik? lijkt me speciale hardware voor nodig te zijn die niet in elke stoel zit?
Zelf heb ik ook nog steeds een aantal bekende sensoren niet werkend in mijn RS Monitor. De hype in de diverse forums lijkt ook een beetje voorbij te zijn en ik heb me er daarom enigszins bij neergelegd dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.
Dan lag het niet aan mij.. het onderwerp lijkt niet echt meer te leven, jammer.. het zal altijd een vraag blijven of het een kwestie is van juist configureren ... of dat toch de hardware anders is/ontbreekt dat deze parameters niet juist in het scherm verschijnen.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Ik zag op het Duitse Meg 4 forum dat iemand daar een applicatie gebruikt om het ddt4all renault sport slot te configureren. Hij schijnt het van een Italiaans forum te hebben. Jou bekend @mox?
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
dutchkliko
forum starter
Contacteer:

Bericht door dutchkliko »

Triggerhappy schreef: 15 sep 2020 21:17 Had ik mijn sheet al eens gedeeld? vind hem voor de hobbyist makkelijker te interpreteren dan het bekende sheet. (zolang je niet kleurenblind bent en tot 10000 kunt tellen kan je hem gebruiken :smash: )
Geen garantie op de inhoud al heeft het bij mijn M RS Trophy wel tot het gewenste resultaat geleid (schermpjes aan/uit gezet, turbodruk aangepast en grafieken passend gemaakt)

Als iemand hem wil toetsen aan de bekende gegevens, graag :-)
Goeiemiddag Mr Trigger Happy.

Opzich ben ik wel benieuwd. Vooral naar het stukje voor de grafieken. Aangezien die in het andere excel filetje niet zo heel duidelijk is welke waardes nou voor wat werken(pk of koppel)

Alle andere schermen en dergelijke zijn verder eenvoudig aan te zetten en of aan te passen met die eerdere excel file. Dus was wel benieuwd wat jij zelf had veranderd voor die grafieken om dat "eenvoudiger" te maken. :DD
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht gelezen, ik kom er op terug wanneer ik in de gelegenheid ben eerdaags. :thumbsup:
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

PM :-)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Triggerhappy schreef: 15 sep 2020 21:17 Had ik mijn sheet al eens gedeeld? vind hem voor de hobbyist makkelijker te interpreteren dan het bekende sheet.
Misschien leuk om hem in het forum te delen? Mocht je 'm ergens permanent hebben staan, dan kan ik een linkje (mét credits :)) aan de beginpost toevoegen. Daar staat er nu ook al eentje van @dutchkliko die hij van het Franse cliors-concept.com forum heeft. Ik snap geen bal van die versie, maar dat ligt aan mij.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Het is een concept versie, en in basis geschreven voor de Megane. Het is ook alweer even geleden dat ik er mee bezig was geweest dus moet even zoeken wat er precies aangepast moet worden voor de Clio.. meen ergens in het begin een Byte. Heb hem niet online staan maar dat kan ik eventueel wel fixen. Als je me even op weg helpt welke Byte ik moet hebben voor selectie Megane of Clio dan pas ik dat nog even aan en zal ik hem uploaden.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Over die byte (op adres 0B11) hebben we het op 18 augustus 2018 nog gehad! :)

Sindsdien is gebleken dat hij behalve 00, 01 en 02 óók 03 kan zijn, wat bij een Clio kennelijk de issue rond de niet werkende throttle mapping oplost. Ook hier weet @dutchkliko meer over :DD

Overigens is het een beetje zinloos om die byte in je excel te verwerken, want hij maakt geen deel uit van de RS configuration slots en is daardoor alleen maar met een EEPROM programmer te wijzigen.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Tja is alweer even geleden, ook is het afgelopen jaar m'n aandacht naar iets ander vlak getrokken haha, er stond me iets bij van een plek waar je iets in moest stellen wat type betreft... Maar dat zal dan denk ik die 0B11 zijn inderdaad. Zal zo nog even achter m'n Pentium kruipen ;)

EDIT

==>Hatseflats!!<==

eigenlijk behoeft het geen uitleg... maar toch maar voor de volledigheid

Opslaan,
Openen,
Vul de gekleurde velden in die aanpasbaar zijn naar je eigen motoreigenschappen (vanuit een dynouitdraai)
kopieer van de onderste 2 rijen de dataslots
En plak ze op de juiste plek.

Kind kan de was doen.

Nogmaals, het heeft voor mij gewerkt maar geen enkele garantie of aansprakelijkheid dat het voor jou werkt :-) wel ben ik bereid mee te denken in aanpassingen/verbeteringen.

Overigens en terzijde.. voor de Rlink 2 is er een heel programma geschreven wat de slots configureert, ieder byte! heb het voor m'n Megane IV GT gebruikt om de RS monitor te configureren.

Het bestand van dutchkliko heb ik ook bekeken en is heel volledig.. maar daardoor ook minder eenvoudig in de toepassing. Mijn versie pikt de meest nuttige zaken eruit in een makkelijk te configureren format.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Thx! Toegevoegd aan de beginpost :thumbsup:
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Top! dat hij maar velen van dienst mag zijn :-)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Hallo, ik heb ook een ODB2 (ELM327) besteld om een paar aanpassingen te doen zoals ze in de eerste post staan. Voor de zekerheid vroeg ik me af of de motor moet draaien, de sleutel in de slot of zijn er nog andere handelingen die moeten gebeuren voordat je het een en andere kunt aanpassen?
Karlok
forum starter
Contacteer:

Bericht door Karlok »

Ik raad je het wel aan om met lopende motor te doen. Beter het zekere voor het onzekere, voor het geval alles uitvalt tijdens het schrijven naar de ECU.
Clio Estate IV ph2 0.9 TCe Limited Edition
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Nu hopen dat de EMM SW14 is zodat er meer aangepast kan worden. Mijn Clio IV is van 2014. Maar we gaan het zien, hopelijk komt de ODB2 morgen.

Heeft u misschien nog wat tips en tricks die makkelijk zijn om te weten?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Begin met een eenvoudige aanpassing, bijv. verbruiksweergave in km/liter i.p.v. liters/100km. Als dat werkt en je eenmaal genoeg zelfvertrouwen hebt kan je wat meer proberen. Heb je R-link of Medianav?
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Dat was inderdaad ook het idee wat ik had om die verbruiktsweergave te veranderen. In mijn auto zit de de Medianav.

Ik neem aan dat het verstandig is om 1 wijzigen uit te voeren en dan de auto opnieuw op te starten en kijken als het goed is voordat ik een andere wijzigen uit voer.

Het is wel mooi dat dit mogelijk is met de auto.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Beste,

Ik heb deze ODB2 reader gekocht maar helaas als ik op de "ELM test" knopje druk krijg ik deze error, zie de afbeelding hieronder. Houd dit in dat ik een slechte kloon heb ontvangen en dus geen echte ELM327? Of heeft dit meer te maken met windows 10. Ik denk persoonlijk dat ik een slechte kloon heb ontvangen en als dat zo is welke raden jullie me aan?

Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Je weet dat er een heleboel verschillende interfaces bestaan, allemaal in hetzelfde kastje en met hetzelfde blauw/oranje stickertje erop? Dat ze verkocht worden als ELM327 zegt helaas niets; er moet een specifieke controller in zitten. zoek in deze thread naar "18F25K80" en je vindt links naar werkende interfaces. Probeer 'm sowieso eerst eens met de Torque app op je telefoon, ook al wil dat nog niet zeggen dat die 18F25K80 erin zit. Verder lees ik tegenstrijdige reviews op bol.com over wel/niet compatible met Win10.

Wordt hij herkend via bluetooth en krijg je daarna een extra seriële poort in de device manager van je Windows te zien? Ikzelf gebruik ddt4all op een afgeschreven laptop met Win7 erop. Overigens meldt de interface zich in mijn ddt4all in de vorm van twee compoorten; ik meen COM4 en COM5. Daarvan doet de ene poort het wel, de andere niet.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”