Achterruit wisser / relais

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
mlc
beginner
Contacteer:

Achterruit wisser / relais

Bericht door mlc »

Goedenavond,

Sinds een paar weken werkt de achterruit wisser van de Clio Estate van mijn vrouw niet meer.

Die is midden in een beweging ermee opgehouden en staat nu dus dwars over het raam.

Vandaag het paneel van de achterbak geopend en even gemeten bij de stekker van de wisser motor.

Tussen de zwarte en de bruine kabel heb ik een constante 6V, wat ik dan ook doe met de schakelaar.
Tussen de zwarte en en de paarse gebeurt er absoluut niets.

Zekering is gecheckt, en wat me opviel is dat als ik de ruitenwisser voor aanzet ik een relais hoor klikken, maar bij de ruitenwisser achter hoor ik het moet, terwijl mij bijstaat dat ik het vroeger wel hoorde.

Naar mijn mening wijst dat naar een defecte relais.
Maar nu de vraag... het getik van het werkende relais lijkt van de buurt van het zekeringenkastjes links voor, maar welke relais nou de goede is is mij een raadsel.
Ook krijg ik het paneel daar niet los, dus een overzicht van alles wat er is aan relais krijg ik niet niet makkelijk.
2013 Clio 4 Estate 0.9 TCe
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: Achterruit wisser / relais

Bericht door Mees120 »

Het paneel van de zekeringskast moet je gewoon hard los trekken. Ik heb hem even niet voor me maar als je op Google zoekt: Renault Clio 4 zekeringskast dan kom je via een link bij dit forum met afbeeldingen.

Er zijn 2 verschillende zekeringskasten, dat verschilt met welke opties je hebt. Dat staat allemaal beschreven op dat forum.

Je zou kunnen kijken met een multimeter of er uit het relais wel iets komt, lijkt mij dat er sowieso iets van 12v bij moet komen.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
mlc
beginner
Contacteer:

Bericht door mlc »

Het schema van de zekeringen was ik al langer geleden tegengekomen, die hier op het forum en nog een hoop anderen online... Maar een overzicht van de relais, en vooral welke waar zit, daar ben ik nog niet in geslaagd, hoewel ik gisteravond een plaatje tegenkwam die deed vermoeden dat rechts boven de zekeringen (dus achter het paneel) er twee dezelfde relais naast elkar zitten (want de twee onder de zekeringen, die zichtbaar zijn) lijken niet die van de ruitenwissers te zijn.
2013 Clio 4 Estate 0.9 TCe
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ah op die fiets sorry ik heb je verkeerd begrepen. Dat is een knap stuk lastiger aangezien dat achter het dashboard zit.

Ik heb m'n Clio al een enige tijd niet meer dus ik kan het niet goed herinneren naar volgens mij heb je eigenlijk geen ruimte om die bovenste relais er uit te halen?

Zit het relais van de ruitenwissers voor daar ook? Dan zou je eventueel, als je ze er uit gepriegeld krijgt, kunnen kijken en als je ze er niet uit krijgt, voelen welke klikt als je je ruitenwissers voor aan hebt staan. Dan moet het de ander zijn neem ik aan.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”