Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Ik heb een Clio E-tech Hybrid.
In de B stand remt deze op de elektromotor zo lang de accu niet vol is.
Als ik in de bergen een lange afdaling doe is de accu op een gegeven moment vol en remt hij niet meer op de elektro motor en moet ik continue bijremmen met het rempedaal.
Is er een manier om net als vroeger in de handschakelbak de Clio op de benzine motor te laten remmen?
Reguliere automaten hebben een 3 stand maar dat lijkt de E-tech niet te hebben.
Dank!
In de B stand remt deze op de elektromotor zo lang de accu niet vol is.
Als ik in de bergen een lange afdaling doe is de accu op een gegeven moment vol en remt hij niet meer op de elektro motor en moet ik continue bijremmen met het rempedaal.
Is er een manier om net als vroeger in de handschakelbak de Clio op de benzine motor te laten remmen?
Reguliere automaten hebben een 3 stand maar dat lijkt de E-tech niet te hebben.
Dank!
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Geen Clio E-tech Hybrid, maar een IV op fossiele brandstof. Ik reageer gewoon even uit interesse en nieuwsgierigheid.
Maar jee, het afremmen op de motor is toch juist bedoeld ter bescherming van de remmerij, om te voorkomen dat deze hun werking verliezen? Vreemd/bijzonder dat dit dus op zo’n elektrische auto niet of in mindere mate mogelijk is. Ik zou me er niet prettig bij voelen.
Ik ben heel benieuwd naar de reacties en die van jou natuurlijk als je een oplossing hiervoor hebt gevonden.
Maar jee, het afremmen op de motor is toch juist bedoeld ter bescherming van de remmerij, om te voorkomen dat deze hun werking verliezen? Vreemd/bijzonder dat dit dus op zo’n elektrische auto niet of in mindere mate mogelijk is. Ik zou me er niet prettig bij voelen.
Ik ben heel benieuwd naar de reacties en die van jou natuurlijk als je een oplossing hiervoor hebt gevonden.
Renault Clio IV Estate 0.9 TCe Intens Gris Platine 2019 - BMW 316i Executive Sportline 2013
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Ik heb dus exact dezelfde ervaring deze zomer in de (Italiaanse) bergen
en mijn dealer gebeld. Antwoord: "Dan moet u tussendoor maar even
stoppen om uw remmen te laten afkoelen, ik weet het ook niet, want u
heeft geen manuele standen."
Of ik ben me niet bewust/niet op de hoogte van een optie om
EV tijdens daling uit te schakelen of .. het is een bug.
Het is in elk geval verre van prettig om met een volle EV-batterij
de Gotthardpas af te rijden met toeterende en knipperende
auto's achter je, die niet snappen waarom je maar constant
op je rem staat. Om nog maar de toeterende en denderende
vrachtwagens in een Italiaanse tunnel niet te noemen, terwijl
je al 'hink stap remmend' je auto van 95 km --> 70 km / uur
(in de tunnel) probeert af te remmen om dan met de rem los weer naar
95 km/u te gaan.
en mijn dealer gebeld. Antwoord: "Dan moet u tussendoor maar even
stoppen om uw remmen te laten afkoelen, ik weet het ook niet, want u
heeft geen manuele standen."
Of ik ben me niet bewust/niet op de hoogte van een optie om
EV tijdens daling uit te schakelen of .. het is een bug.
Het is in elk geval verre van prettig om met een volle EV-batterij
de Gotthardpas af te rijden met toeterende en knipperende
auto's achter je, die niet snappen waarom je maar constant
op je rem staat. Om nog maar de toeterende en denderende
vrachtwagens in een Italiaanse tunnel niet te noemen, terwijl
je al 'hink stap remmend' je auto van 95 km --> 70 km / uur
(in de tunnel) probeert af te remmen om dan met de rem los weer naar
95 km/u te gaan.
Clio Initiale Paris E-Tech 2022 140 PK
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
-
- forum starter
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 23 dec 2022 17:24
- Contacteer:
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Zou dit niet p te lossen zijn door gewoon op de cc te rijden ?
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Zeer interessant onderwerp, uitkomst kan maak/breekpunt zijn voor aanschaf. Als je er met een (kleine) caravan achter in de bergen zou rijden.....
Suggestie/ vraag; is het niet zo dat als je in de sport stand rijdt de verbrandingsmotor altijd draait? Zou de auto dan niet zo slim zijn geprogrammeerd dat als je afdaalt dat hij dan daarmee op de verbrandingsmotor kan afremmen?
Gr Bas
Suggestie/ vraag; is het niet zo dat als je in de sport stand rijdt de verbrandingsmotor altijd draait? Zou de auto dan niet zo slim zijn geprogrammeerd dat als je afdaalt dat hij dan daarmee op de verbrandingsmotor kan afremmen?
Gr Bas
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Ff gezoch en volgens deze link https://www.autopareri.com/forums/topic/75165-freno-motore-clio-v-e-tech-full-hybrid-in-discesa-a-batteria-carica/?&page=4#comments Pagina 4 zou het nu opgelost moeten zijn d.m.v. update. 

Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Vanzelfsprekend geprobeerd (ik rijd heel veel op de CC) en hetScarface450 schreef: 13 jun 2023 23:30 Zou dit niet op te lossen zijn door gewoon op de cc te rijden ?
antwoord is: "Nee". Ook met de CC gaat het niet goed als batterij vol is.
Zodra de batterij vol is, lijkt er geen ander mechanisme te zijn dan
bergafwaarts (hink stap) remmen met het rempedaal en hopen dat de
(steeds warmer wordende) remblokken en -schijven het volhouden.
Ter informatie:
Ik heb geen 'hendeltjes' aan het stuur.
Ik kan de stup niet in 'manual drive' zetten.
Ik heb geen 'L-stand'.
Ik kan de EV stand/mode (bij mijn weten) niet uitzetten.
Clio Initiale Paris E-Tech 2022 140 PK
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Sportstand heb ik niet geprobeerd omdat ik een rustige rijder ben,Bas1975 schreef: 15 jun 2023 10:57 Suggestie/ vraag; is het niet zo dat als je in de sport stand rijdt de verbrandingsmotor altijd draait? Zou de auto dan niet zo slim zijn geprogrammeerd dat als je afdaalt dat hij dan daarmee op de verbrandingsmotor kan afremmen?
maar ga ik straks even proberen en checken of de verbrandingsmotor
altijd aanblijft. Niet in de bergen want ik ben alweer thuis kwa vakantie.
Ik denk dat de auto niet kan weten hoe hij moet afremmen op de verbrandingsmotor zonder
een externe trigger. Zoals bv een CC, of ingreep van de bestuurder om de transmissie-
overbrenging te veranderen (zoals je bij een schakelbak doet, of met 'hendeltjes' aan
het stuur en je de automaat in de 'manual' mode zet <-- maar die optie heb ik niet).
De auto kan niet aanvoelen: "Huuuu.... dit gaat nu wel heel erg snel, ik moet remmen."
Clio Initiale Paris E-Tech 2022 140 PK
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
-
- forum starter
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 23 dec 2022 17:24
- Contacteer:
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Dus met de adaptive cc zou ie dus wel vertragen als je achter iemand rijdt?
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Zie mijn post hierboven naar IT forum; zou opgelost zijn met software update. eigenlijk zoals ik had verwacht.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Ik spreek zelf geen Italiaans, maar het zijn berichten uit ergens in 2022. Zouden dan de nieuwe Clio's die momenteel geleverd worden, voorzien zijn van deze update? Want ik ga zelf vaak op vakantie naar Oostenrijk, en zou top zijn natuurlijk moest er op de motor geremd kunnen worden in de bergen! 

Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Laat ik 't zo zeggen: als je met het zweet in je handen en een lint aanScarface450 schreef: 15 jun 2023 17:51 Dus met de adaptive cc zou ie dus wel vertragen als je achter iemand rijdt?
auto's achter je de Gotthardpass al 'hink stap' remmend afkluunt, heb ik
geen tijd om te experimenteren met CC-settings. Om daarover in een kilometers
lange tunnel met toeterende vrachtwagens achter je maar over te zwijgen. Dus ik heb dat niet
geprobeerd. Wel de D- vs. B-stand. Echter als de EV-accu vol is, maken
de B- en D-stand geen verschil. Kwa adaptive CC zal dat, gezien mijn ervaringen,
ook geen verschil maken want er moet een mechanisme zijn die
vertraging (negatieve versnelling) produceert. Als de EV-accu al
vol is, is dat mechanisme 'vol'/weg en rest (in mijn geval) alleen
nog remmen met het pedaal. Ofwel, de kinetische energie en potentiele energie
van mijn voertuig omzetten in warmte a.g.v. de wrijving van de remblokken
op de remschijven.
Clio Initiale Paris E-Tech 2022 140 PK
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
(met zoveel opties/accessoires dat ik ze
nog niet allemaal heb ontdekt/getest ;-)
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Google Translate.....Orcram schreef: 16 jun 2023 09:53 Ik spreek zelf geen Italiaans, maar het zijn berichten uit ergens in 2022. Zouden dan de nieuwe Clio's die momenteel geleverd worden, voorzien zijn van deze update? Want ik ga zelf vaak op vakantie naar Oostenrijk, en zou top zijn natuurlijk moest er op de motor geremd kunnen worden in de bergen!![]()

Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
In de handleiding staat het volgende:mdalamers schreef: 04 aug 2022 23:11 Ik heb een Clio E-tech Hybrid.
In de B stand remt deze op de elektromotor zo lang de accu niet vol is.
Als ik in de bergen een lange afdaling doe is de accu op een gegeven moment vol en remt hij niet meer op de elektro motor en moet ik continue bijremmen met het rempedaal.
Is er een manier om net als vroeger in de handschakelbak de Clio op de benzine motor te laten remmen?
Reguliere automaten hebben een 3 stand maar dat lijkt de E-tech niet te hebben.
Dank!
Rijden in de modus B
Deze modus maakt rijden mogelijk met sterker regeneratief remmen.
Bij loslaten van het gaspedaal gebruikt de auto regeneratief remmen om de auto af te remmen.
Zo genereert de elektromotor meer stroom om de tractieaccu op te laden.
In de modus B werkt regeneratief remmen minder als de accu koud of volledig opgeladen is.
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Dat is waar, maar kan alleen de dan opgewekte energie kwijt als de accu niet vol is...
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Dank allen voor de reacties op mijn bericht en voor het meedenken.
De enige oplossing die bij mij werkt is een hele omslachtige, maar die ik in de vakantie succesvol toepas is:
Zodra de accu vol is en de Clio losbreekt uit zijn motor-rem stand, omdraaien, een stuk terug rijden omhoog tot de accu leeg is, en weer draaien en verder afdalen.
Doordat laden niet heel efficient is kom je zo toch steeds lager.
Wel gedoe omdat je niet overal kunt draaien. En ook heel frustrerend als je vlakbij een draaiplek bent dat de Clio het soms nodig vindt om de accu maar weer zelf te gaan bij laden.
Het zou erg handig zijn als je een override knopje had waarme je de Clio kon dwingen de accu to bv 20% leeg te rijden.
De enige oplossing die bij mij werkt is een hele omslachtige, maar die ik in de vakantie succesvol toepas is:
Zodra de accu vol is en de Clio losbreekt uit zijn motor-rem stand, omdraaien, een stuk terug rijden omhoog tot de accu leeg is, en weer draaien en verder afdalen.
Doordat laden niet heel efficient is kom je zo toch steeds lager.
Wel gedoe omdat je niet overal kunt draaien. En ook heel frustrerend als je vlakbij een draaiplek bent dat de Clio het soms nodig vindt om de accu maar weer zelf te gaan bij laden.
Het zou erg handig zijn als je een override knopje had waarme je de Clio kon dwingen de accu to bv 20% leeg te rijden.
-
- forum starter
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 23 dec 2022 17:24
- Contacteer:
Re: Remmen op de motor in bergen met E-tech Hybrid
Lijkt mij toch wel heel omslachtig...
Ik kan me voorstellen dat het wel wat extra km's veroorzaakt en de tijd die je dan nog kwijt bent ook.
Ik kan me perfect de weg voorstellen, want in Kroatië heb ik meermaals zo'n wegen gereden en als ik dan denk aan omkeren en terug...pfff

Is het dan niet beter om bvb andere remschijven en blokken te steken die de warmte beter afvoeren ?
Ik kan me voorstellen dat het wel wat extra km's veroorzaakt en de tijd die je dan nog kwijt bent ook.
Ik kan me perfect de weg voorstellen, want in Kroatië heb ik meermaals zo'n wegen gereden en als ik dan denk aan omkeren en terug...pfff
Is het dan niet beter om bvb andere remschijven en blokken te steken die de warmte beter afvoeren ?