brandstofverbruik
brandstofverbruik
Ik rijd mijn Clio nu een jaartje en het benzine verbruik valt mij zwaar tegen. De auto is tip top in orde en altijd dealer onderhouden. In november vorig nog grote beurt gehad of B service hoe ze dat ook noemen bij Renault. Met multiriem etc... Echter het toch al in mijn ogen negatieve brandstof verbruik is nadien nóg meer geworden. Overall: Gemiddeld verbruik over één jaar ca. 9 liter op 100km. De laatste twee maanden is dit opgelopen naar net geen 12 liter op 100km. Iemand de gouden tip? Is van veel factoren afhankelijk. Dat weet ik, en ik rijd voornamelijk korte stukjes, maar bijna 12 liter op 100kmkan er bij mij niet in.
Voorheen Mercedes A180 L, Mercedes GLA 2.2 AMG.
Nu Renault Clio IV Initiale.
Re: brandstofverbruik
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Hey thnx voor jouw reactie. Van wie ook anders zou ik bijna "zeggen". Ik ga direct de link volgen en lezen.
Voorheen Mercedes A180 L, Mercedes GLA 2.2 AMG.
- 66 kW powerrr
- forum starter
Dat verbruikte mijn broer ook met mijn Clio (Estate 90 TCe). Zelf rijd ik er 1:21 mee, en dat ging echt niet langzamer dan hij, maar wel anders...
- starten = rijden, rustig rijdend warmdraaien;
- geen korte ritjes, koud (eerste 10 a 15 km) verbruikt hij veel;
- vooruit kijken/ anticiperen;
- snelheid weinig laten variëren: voor de bocht van het gas, in de bocht op het gas;
- tussen 2000 en 4000 tpm blijven;
- remmen op de motor ipv met het rempedaal;
- onnodig stroomverbruik voorkomen;
- iets hogere bandenspanning, ik hanteer 2,5 bar voor /2,3 achter (4 season).
Mijn verbruik schommelt tussen 5,8 (120 met fietsen op de trekhaakdrager) en 4,2 (rustig toeren), gemiddeld kom ik op 4,8.
P.s. Zaterdag 200.000 km gepasseerd, allemaal zelf gereden, op naar 3 ton.
- starten = rijden, rustig rijdend warmdraaien;
- geen korte ritjes, koud (eerste 10 a 15 km) verbruikt hij veel;
- vooruit kijken/ anticiperen;
- snelheid weinig laten variëren: voor de bocht van het gas, in de bocht op het gas;
- tussen 2000 en 4000 tpm blijven;
- remmen op de motor ipv met het rempedaal;
- onnodig stroomverbruik voorkomen;
- iets hogere bandenspanning, ik hanteer 2,5 bar voor /2,3 achter (4 season).
Mijn verbruik schommelt tussen 5,8 (120 met fietsen op de trekhaakdrager) en 4,2 (rustig toeren), gemiddeld kom ik op 4,8.
P.s. Zaterdag 200.000 km gepasseerd, allemaal zelf gereden, op naar 3 ton.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
In principe haal ik met mijn Clio IV 0.9TCe Estate ook redelijk makkelijk 1:2x, maar dan op de boordcomputer en wel onder gunstige omstandigheden, d.w.z. niet te lage temperatuur, géén harde wind, want als de Clio er aan moet trekken dan is dat direct zichtbar in het verbruik en op zomerbanden.
Ik gaf aan ‘op de boordcomputer’, want als ik na het tanken de vorige tank na reken kom ik nooit (!) aan de in de BC aangegeven waarde.
Ik gaf aan ‘op de boordcomputer’, want als ik na het tanken de vorige tank na reken kom ik nooit (!) aan de in de BC aangegeven waarde.
Renault Clio IV Estate 0.9 TCe Intens Gris Platine 2019 - BMW 316i Executive Sportline 2013
Mix stad/dorp en buitenweg rijd ik 6,2 l/100 km en bij enkel snelweg 5,6 l/100km standaard. Over langere stukken en gebruiksduur gemeten, dus bruikbare gemiddelde waardes. Korte stukken fiets ik altijd. Wellicht bij jou iets met ontsteking niet goed, bobine of zo. Ik zou hem laten uitlezen want onder 7,3 l/100 km ben ik nog nooit gekomen. Tank wel meestal BP 98 octaan.