Hoi allemaal!
Sinds begin dit jaar ben ik de eigenaar van een Renault Clio 1.2 16v Campus uit 2007 (d4f-722 motor). Sinds een maand of 3 beginnen zich problemen voor te doen bij het starten. Het probleem doet zich alleen voor als de auto meer dan ~12 uur heeft stil gestaan (dus echt met een koude motor).
Bij het omdraaien van de sleutel gaat de motor omdraaien en probeert deze aan te slaan, dit lukt echter niet en de motor blijft "pruttelen".
Hij wil niet ontsteken.
Indien men daarna nog een keer de sleutel omdraait om te starten slaat de motor gelijk aan en doet alles het perfect.
Wat ik zelf al heb gedaan:
- Accu vervangen
- Bougies vervangen
- Bobine gecontroleerd
- Startmotor gecontroleerd
- Massakabels opgeschuurd en gecontroleerd
- Gasklep vervangen (heeft er waarschijnlijk niks mee te maken maar kreeg hier toevallig een storing van en motor ging in noodloop)
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstofpomp getest en door een andere vervangen (een vriend had er nog een liggen, maar bleek achteraf niks mis mee te zijn).
- Injectoren schoongemaakt met brandstofadditief
Daarnaast is de brandstofdruk ook gemeten, deze is rond de 3 a 3.1 bar. Dit lijkt goed te zijn. Ik kan ook geen lekkages vinden of ruiken.
Het probleem wordt steeds erger, waar de motor vorige maand nog binnen een seconde of 2 pruttelen aansloeg, moet de motor nu echt opnieuw gestart worden om het te doen.
Zijn er mensen op dit forum die ervaring met soort gelijke problemen hebben? Ik kom er zelf niet meer uit.
Groet, Mike
Start probleem 1.2 16v Campus
Re: Start probleem 1.2 16v Campus
Ik zie in je waslijst de BDP-sensor niet staan; die sensor is berucht! Vooral de zwarte. Zorg bij vervangen dat je een blauwe hebt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Bedankt voor je reactie!
Ik heb de BDP sensor eigenlijk gelijk al overgeslagen omdat het probleem meer lijkt af te spelen in de ontsteking/brandstofsysteem.
Toch net maar eens gekeken, het is al een blauwe BDP-sensor met een gemodernificeerd stekkertje (lijkt dus al vervangen ooit eens). Toch maar eens eruit geschroefd, hij is nog steeds magnetisch zoals wordt aangegeven in de video en heb hem gelijk schoongemaakt.
Auto heeft vandaag ook nog niet gereden, dus gelijk uitgetest... nog steeds hetzelfde moeilijke starten.
Ik heb zelf een gevoel dat ik meer moet zoeken bij de injectoren. Ik weet echter niet wat ik daar zelf aan kan doen.
Gr. Mike
Ik heb de BDP sensor eigenlijk gelijk al overgeslagen omdat het probleem meer lijkt af te spelen in de ontsteking/brandstofsysteem.
Toch net maar eens gekeken, het is al een blauwe BDP-sensor met een gemodernificeerd stekkertje (lijkt dus al vervangen ooit eens). Toch maar eens eruit geschroefd, hij is nog steeds magnetisch zoals wordt aangegeven in de video en heb hem gelijk schoongemaakt.
Auto heeft vandaag ook nog niet gereden, dus gelijk uitgetest... nog steeds hetzelfde moeilijke starten.
Ik heb zelf een gevoel dat ik meer moet zoeken bij de injectoren. Ik weet echter niet wat ik daar zelf aan kan doen.
Gr. Mike
Ik kan je dan helaas niet verder helpen. Heb met mijn Clio 2 alleen gelazer gehad met die BDP-sensor en met een (zeer licht) vervuild smoorklephuis waardoor de motor 's zomers met ingeschakelde airco weleens afsloeg, bijv. bij het ontkoppeld uitrollen richting een stoplicht. Kan ook lekkage van de O-ringen geweest zijn; die heb ik goed ingevet met siliconenvet. Sindsdien geen problemen meer gehad.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
-
- forum starter
- Contacteer:
Als de auto stil heeft gestaan meet dan je brandstof en druk eens met starten ,dit omdat hij de 2e keer wel goed aanslaat ,lijkt .me een lekkage
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Ik zat met hetzelfde probleem bij mijn kangoo met dezelfde 1.2 16v motor,
Die had voorgaand ook al een computerfout die niet uit te lezen was,mijn brandstofpomp sloeg toen geregeld niet aan bij het starten, dit was totaal random de ene keer kort na elkaar en soms bleef dit weer maanden weg...de oplossing voor dit,was de beide kabels van de batterij te halen,zodat de computer al zijn reststroom kwijt raakt en dus eigenlijk gereset wordt.
Daarna slaat de pomp wel aan.
Pas later kreeg ik uw probleem,de eerste startpoging lukte niet ...de 2de wel maar toch moeizaam...altijd bij de koudstart..eens dat de motor gedraait had ,niets aan de hand..maar als hij langer dan 8u stil stond had hij het wel...elke keer opnieuw.
Ik had ook de ganse waslijst afgegaan branstofpomp vervangen,injectorreiniger,gasklep,bougies,relais,etc
Mij leek het eerder dat de motor reageerde alsof de je een manuele choke was vergeten uit te trekken bij de koudstart, en ik dacht dat de temperatuursensor van de radiator wel eens het signaal kon geven aan de computer dat de motor warm staat terwijl ie eigenlijk koud staat...en zodoende te weinig brandstof inspuit bij de koudstart.
Nogmaals naar de dealer gegaan,uiteindelijk toch niks mis met die temperatuursensor,maar is er een slechte verbinding in de bedrading gevonden waardoor de pomp bij de eerste startpoging niet aansloeg.
Ik heb de laatste 3 weken geen problemen meer met starten ondanks het weer kouder is geworden.
Ik zou zeggen,als u nog steeds problemen heeft..probeer vóór u met de sleutel naar de startpositie draait eens goed te luisteren of de brandstofpomp wel aanslaat,of laat er een controle lampje aan koppelen.
Die had voorgaand ook al een computerfout die niet uit te lezen was,mijn brandstofpomp sloeg toen geregeld niet aan bij het starten, dit was totaal random de ene keer kort na elkaar en soms bleef dit weer maanden weg...de oplossing voor dit,was de beide kabels van de batterij te halen,zodat de computer al zijn reststroom kwijt raakt en dus eigenlijk gereset wordt.
Daarna slaat de pomp wel aan.
Pas later kreeg ik uw probleem,de eerste startpoging lukte niet ...de 2de wel maar toch moeizaam...altijd bij de koudstart..eens dat de motor gedraait had ,niets aan de hand..maar als hij langer dan 8u stil stond had hij het wel...elke keer opnieuw.
Ik had ook de ganse waslijst afgegaan branstofpomp vervangen,injectorreiniger,gasklep,bougies,relais,etc
Mij leek het eerder dat de motor reageerde alsof de je een manuele choke was vergeten uit te trekken bij de koudstart, en ik dacht dat de temperatuursensor van de radiator wel eens het signaal kon geven aan de computer dat de motor warm staat terwijl ie eigenlijk koud staat...en zodoende te weinig brandstof inspuit bij de koudstart.
Nogmaals naar de dealer gegaan,uiteindelijk toch niks mis met die temperatuursensor,maar is er een slechte verbinding in de bedrading gevonden waardoor de pomp bij de eerste startpoging niet aansloeg.
Ik heb de laatste 3 weken geen problemen meer met starten ondanks het weer kouder is geworden.
Ik zou zeggen,als u nog steeds problemen heeft..probeer vóór u met de sleutel naar de startpositie draait eens goed te luisteren of de brandstofpomp wel aanslaat,of laat er een controle lampje aan koppelen.