Koelvloeistof verdwijnt (zonder lekkage zichtbaar) en komt raar op temperatuur. Niks gevonden door garage.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
hipy
beginner
Contacteer:

Koelvloeistof verdwijnt (zonder lekkage zichtbaar) en komt raar op temperatuur. Niks gevonden door garage.

Bericht door hipy »

Hallo!

Ik heb een raar probleem met de koeling van mijn Clio 2 uit 2004, fase 2. Een tweetal maanden terug begon opeens de temperatuur te schommelen, vooral op de snelweg. Na een controle onder de motorkap bleek dat bijna al het koelvloeistof op was, terwijl het 2 maanden daarvoor nog was bijgevuld. Hij was toen door een garage nagekenen maar er is niks gevonden.

1 week later sloeg opeens op de snelweg de koelfin aan en de temperatuur helemaal terug naar 0. Ook was er weer vloeistof weg. De auto heeft toen 3(!) dagen bij een garage gestaan maar ze hebben niets kunnen vinden.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? De vloeistof verdwijnt soms nog steeds. Het kan 4 weken goed gaan, en een andere keer is er in een week 0,5cm uit het expansievat.. Het lijkt totaal willekeurig. Ook vind ik dat ie nog steeds niet lekker op temperatuur komt, in de ochtend gaat het metertje vrij snel tot een kwart en schommelt daar een beetje. Pas na een stuk rijden (ca 15min) schiet ie opeens door naar halverwege. Dat lijkt me ook niet echt normaal, gek genoeg doet ie dat in de middag na werk weer niet, dan komt ie vrij snel netjes op temperatuur zonder te blijven hangen of schommelen. De koelvin slaat overigens verder prima aan.

Alvast bedankt voor de hulp!
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Re: Koelvloeistof verdwijnt (zonder lekkage zichtbaar) en komt raar op temperatuur. Niks gevonden door garage.

Bericht door StadiumIII »

Is het systeem al afgeperst ?
Verder schommelingen kunnen door een kapotte thermostaat komen ,dan nog steeds geen verlies ,wat verklaarbaar is

Je kunt nog waterpomp slangen radiateur kachel radiateur bekijken
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Koelvloeistof verdwijnt (zonder lekkage zichtbaar) en komt raar op temperatuur. Niks gevonden door garage.

Bericht door mox »

Gezien het grillige verloop lijkt een lekke koppakking me onwaarschijnlijk. Eventueel herkenbaar aan "mayonaise" op de oliedop of aan een knetterende peilstok als je er een aansteker onder houdt. Moet je peilstok wel van metaal zijn en niet van plastic :)

Ik zou denken aan een (veelvoorkomend) gescheurd thermostaathuis, maar dat zou de garage gezien moeten hebben. Als je bijvult met de verkeerde koelvloeistof ("kleur") kan er een gel-achtige substantie in het koelsysteem ontstaan. Dat zou het willekeurige lekken kunnen verklaren. Lekkages worden dan af en toe "afgedicht".
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
hipy
beginner
Contacteer:

Bericht door hipy »

Bedankt voor de reacties! Hij is wederom nagekeken door de garage (dit keer een andere) en wederom niks gevonden. Naast alles nalopen is er gekeken naar een lekke koppakking, wat niet het geval is. Het systeem is afgeperst en ook daar kwam niks uit. Ook het koelen zelf was niks mis mee volgens de garage.

Er vreemd allemaal. Wellicht electrisch van aard? Maar de vloeistof gaat toch ergens heen, maar waar en wanneer? Een lekkage bij de kachel zou nog naar gekeken kunnen worden, maar de auto is niet nat van binnen. Of de dop van het tankje is niet goed meer, maar die heb ik nog nooit nat gezien. Enfin.. schiet niet op.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”