Stadslicht LED

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
johnwais
beginner
Contacteer:

Stadslicht LED

Bericht door johnwais »

Beste leden,

allereerst mijzelf kort voorstellen, ik ben sinds augustus trotse eigenaar van een zilveren Renault Clio uit 2015 1.5 dci 90 en kan mijzelf sinds vandaag lid noemen van deze clio club.

Ik ben nu bezig met het aanpassen van het exterieur naar smaak en ben begonnen met de lampen. Ik heb op aanrader van voorgaande topics de LED essential ultinon H7 van philips besteld voor de dimlichten, maar ik heb nog niks voor de stadslichten. Die zijn momenteel knalgeel en dat gaat enorm vloeken met de witte dimlichten. Hebben jullie (betaalbare) aanbevelingen voor led stadslichten? Ik kom namelijk net om de hoek kijken (eerste auto) en heb er vrij weinig verstand :dizzy2:
Renault Clio 1.5 dCi 90 Dynamique 2015
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: Stadslicht LED

Bericht door Mees120 »

Goede aankoop en welkom op de Club!

Zelf heb ik een complete retrofit gedaan met Bi-Led projectoren, ik had eerst ook H7 Led lampen (https://hilox.eu/h7-led-dimlicht-xtr-bl ... -evolution) er in zitten en die bevielen mij altijd wel prima. Nu zitten deze er in: https://www.retrofitlab.com/nl/bi-led-p ... ector.html

Stadslicht heb ik deze in 6000K kleurtemperatuur: https://www.retrofitlab.com/nl/led-lamp ... d-led.html Ze bevallen me heel erg goed. Als je gaat zoeken kom je hier op het forum een aantal mensen tegen waar goedkopere Ali T10 Ledjes loskomen en in de koplamp vallen. Deze niet. Ze zitten heel erg strak in de houder en je krijgt ze er bijna met geen mogelijkheid uit. Ook zijn ze aardig compact en omdat er een melkwit kapje op zit schijnt het licht mooi naar voor. Ik zal morgen avond even een foto maken en hier onder zetten.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
johnwais
beginner
Contacteer:

Bericht door johnwais »

Mooie lichtopbrengst van de dimlichten. Goed alternatief mochten de philips lampen niet naar wens zijn. Hoe is het monteren van deze lichten? De ruimte ziet er namelijk best krap uit om ook een controle box in kwijt te kunnen.

Ik kwam inderdaad tegen dat de pasvorm niet altijd ideaal is, als deze er mooi in gedraaid kan worden is dat perfect. Mijn dimlichten hebben ook 6000K als kleur dus dat zou er mooibij passen. Een foto van jouw resultaat zou zeker ook fijn zijn :thanks:
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Hierbij de foto van de stadlichten (ze lijken op de foto iets blauwer dan dat ze in het echt zijn):
Stadslicht
Stadslicht
IMG_20201201_205520__01.jpg (3.92 MiB) 3827 keer bekeken
Mochten deze H7 lampen je hebt gekocht niet bevallen, dan zijn deze https://www.retrofitlab.com/nl/led-lamp ... olamp.html sowieso wel goed. Ze zijn qua formaat goed en passen ook goed volgens mij. Ik gebruik ze als los grootlicht en daar werken ze perfect voor.

Als volgt. Ik heb toen een 2e setje koplampen gekocht omdat ik wist dat dit langer dan een middag zou duren. :laugh4: Mocht je deze Bi-LED projectoren in willen bouwen dan moet je de hele koplamp uit elkaar halen. Dus het plastic 'glas' van de koplamp halen en dat is bij de koplampen van een Clio 4 een ware hel. Ze zitten dicht met permaseal dus daar heb je heel wat hitte en heel veel geduld voor nodig (dat tweede heb ik niet zo veel van...). Vervolgens moet je een deel van de reflector kap met een dremel eruit zagen omdat door de vorm van de reflector kap komt de projector tegen de bovenkant van de kap aan, dus die moet eruit. Als je op de foto hieronder naar de muren kijkt zie je een perfect strakke lijn lopen, net zoals op de foto op de website. Ook heb je zo een blauwe cutoff lijn wat laserlicht van Audi, BMW of Mercedes ook heeft:
Dimlicht muur
Dimlicht muur
IMG_20201201_205831.jpg (5.08 MiB) 3827 keer bekeken
De control box is, als de koplampen helemaal uit elkaar liggen, best makkelijk weg te werken. Onder de reflectorkap zit een centimeter of 2 ruimte (eigenlijk is dat ruimte voor de hoogte afstelling maar die gaat nooit zover naar beneden). Ik heb in mijn grootlicht ook nog normale LED lampen zitten waar ook een control box bij zit en dat past allemaal netjes in de koplampen. Dus ik heb dubbel grootlicht aangezien mijn dimlicht ook grootlicht geeft. (Als ik de fabrikanten mag geloven, is mijn dimlicht 4000 Lumen per lamp en mijn grootlicht 5000 Lumen per lamp. Dat zou dus 18000 Lumen zijn als ik grootlicht geef. Een ding is zeker, het is heel erg veel en fel) (Eerste foto dimlicht, 2e foto grootlicht) (De flat op de achtergrond is ongeveer 200m ver):
Dimlicht weg
Dimlicht weg
IMG_20201201_232435.jpg (3.04 MiB) 3827 keer bekeken
Grootlicht weg
Grootlicht weg
IMG_20201201_232438.jpg (3.03 MiB) 3827 keer bekeken
De foto's hieronder zijn toen ze net klaar waren:
Klaar 1
Klaar 1
IMG_20200615_160750.jpg (3.98 MiB) 3827 keer bekeken
Klaar 2
Klaar 2
IMG_20200615_160754.jpg (3.52 MiB) 3827 keer bekeken
Klaar 3
Klaar 3
IMG_20200615_160801.jpg (4.68 MiB) 3827 keer bekeken
Klaar 4
Klaar 4
IMG_20200615_191552.jpg (4.49 MiB) 3827 keer bekeken
Klaar 5
Klaar 5
IMG_20200615_192958.jpg (4.28 MiB) 3827 keer bekeken
Klaar 6
Klaar 6
IMG_20200619_124839.jpg (4.65 MiB) 3827 keer bekeken
Klaar 7
Klaar 7
IMG_20200619_124847.jpg (4.54 MiB) 3827 keer bekeken
Peugeot 508SW PSE 2024
johnwais
beginner
Contacteer:

Bericht door johnwais »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie Mees!! Door ziekte had ik niet eerder kunnen reageren dus mijn excuses daarvoor.
De stadslichten zijn precies hoe ik het wil hebben, ik ga die zeker halen!

Die strakke lijn op de muur ziet er echt perfect uit, heeft al je werk gelukkig goed resultaat opgeleverd. Erg mooi afgesteld en afgewerkt :thumbs: Ik denk niet dat ik zoveel geduld heb om die permaseal weg te verhitten :dizzy2:

Ik wacht nog op mijn koplampen zodat ik aan mijn projectje kan beginnen, je hebt me heel erg goed op weg geholpen. Dank daarvoor! :thanks:
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Bedankt!

Hij is er laatst zonder enige opmerkingen mee door de APK gekomen !

Als ik nog ergens mee kan helpen hoor ik het graag!
Peugeot 508SW PSE 2024
mlc
beginner
Contacteer:

Bericht door mlc »

Mees120 schreef: 30 nov 2020 23:14 Stadslicht heb ik deze in 6000K kleurtemperatuur: https://www.retrofitlab.com/nl/led-lamp ... d-led.html Ze bevallen me heel erg goed. Als je gaat zoeken kom je hier op het forum een aantal mensen tegen waar goedkopere Ali T10 Ledjes loskomen en in de koplamp vallen. Deze niet. Ze zitten heel erg strak in de houder en je krijgt ze er bijna met geen mogelijkheid uit. Ook zijn ze aardig compact en omdat er een melkwit kapje op zit schijnt het licht mooi naar voor. Ik zal morgen avond even een foto maken en hier onder zetten.
Over deze T10 lampen: de Clio, zoals veel auto's, heeft voor stadslichten een kunstmatig verlaagde spanning (als in, eigenlijk gaat het heel snel steeds aan het uit) om de stadslichten minder fel te maken. De meeste LED lampen gaan niet zo goed daarop, gezien ze sneller reageren op de verandering in spanning dan een gloeilamp, en gaan dus flickeren.

Hebben deze lampen dan een ingebouwde correctie?
2013 Clio 4 Estate 0.9 TCe
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Geen idee of de Clio dat heeft want volgensmij dimmen de stadslichten nooit. Sowieso op auto's van voor de facelift dimt er niks want zodra je je stadslicht of dimlicht aanzet gaat je dagrijverlichting in de grill uit. Dus naar mijn weten heeft een Clio dat niet maar ik kan het verkeerd hebben.

De LED lampen knipperen in iedergeval niet.
Peugeot 508SW PSE 2024
mlc
beginner
Contacteer:

Bericht door mlc »

Bij mijn weten is dat eigenlijk standaard op alle auto's van de afgelopen 20 jaar...

Zelfs mijn motor uit 1998 heeft het!

En dat heeft dus niets te maken met dimmen op moment dat de dimlichten aan gaan of wat dan ook, schijnt dat bijna alle constructeurs dat trucje hebben toegepast vanaf een bepaalde moment. (ooit in een tutorial-achtige film over een Honda Odyssey de uitleg gevonden)

En ook zelf ervaren: twee jaar geleden moest een van de stadslichten van onze Estate 2013 vervangen, en ik had alléén van die LED op voorraad (voor de motor juist gekocht), dus maar dat erin gedaan, en binnen enkele dagen merkte ik dat de stadslichten continu aan het knipperen, heel snel en onregelmatig... Ik dacht dat mijn lampen kapot waren, dus een andere set erin gedaan, die diende "blauw-wit" te zijn, maar van het wit maar weinig van te merken, en samen met dat knipperen kon ik mijn niet voorstellen dat de Politie het zo grappig zou vinden. Dus gewoon weer twee gloeilampen erin gedaan die ik in de tussentijd had gekocht en verder niet naar gekeken. Maar ik blijf vinden dat dat koud wit helemaal niet verkeerd zou staan!
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ah zo leer ik toch nog iets bedankt.

In dat geval denk ik dat deze LED lampjes daar een correctie voor hebben.
Peugeot 508SW PSE 2024
mlc
beginner
Contacteer:

Bericht door mlc »

Mees120 schreef: 17 feb 2021 21:11 Ah zo leer ik toch nog iets bedankt.
No problem!
In dat geval denk ik dat deze LED lampjes daar een correctie voor hebben.
Ik heb met LED lampjes zonder correctie gemerkt dat het na een week of twee echt merkbaar wordt, en als ook veel meer als de auto aanstaat (als in, als je alléén je lampjes aan doet zal je het niet per se merken, maar als de motor draait dan weer wel!
Snappen doe ik niet... maar wel wat ik gemerkt heb...
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Ohh nee ze knipperen helemaal niet deze!
Peugeot 508SW PSE 2024
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”