distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
science52
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2020 15:55
Contacteer:

distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door science52 »

Hallo Clubleden,

Mijn garage heeft vastgesteld dat de distributieketting van mijn Renault Clio is opgerekt. Dit nadat ik had vastgesteld dat er een ratelend geluid uit het motorblok kwam.
Het betreft een clio estate juni 2014, nog geen 91000 km op de teller en eerste eigenaar. Altijd op tijd zijn onderhoud gehad bij een Renault dealer (Bochane).
Nu is onlangs (4 weken geleden bij 90000 km) de multiriem al vernieuwd, eea volgens onderhoudsschema.
Volgens het onderhoudsschema, zou de distributieketting nog zeker tot 120.000 km mee moeten gaan.
Mijn gevoel is dat, het wel heel snel is dat de distributieketting vervangen moet worden.
Zijn er andere gebruikers die hetzelfde probleem hebben (gehad)?
Is dit een bekend probleem van de Clio Estate?

Bij Renault Nederland staat de vraag uit of de vervanging onder een coulance regeling valt.
Dat hoor ik a.s. maandag (7 dec 2020).
Ik hoor graag van jullie.

Wordt ook vervolgd als ik een reactie van Renault Nederland heb gekregen.
Gebruikersavatar
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:58
Contacteer:

Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door Tutuur »

Ik gok zomaar dat dit een 1.2tce betreft? Bekend probleem, m.i. Zou Renault dit kosteloos moeten vervangen!
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door mox »

Renault noemt de ketting "onderhoudsvrij". Wat moet ik me daarbij voorstellen en waar is meer te lezen over problemen met de 1.2 TCe?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
bas47
beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2014 16:00
Contacteer:

Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door bas47 »

Intervallen zijn veel te lang 30000 km ,Je kan beter 15000 olie laten verversen .De 30000 km olie smeert niet meer goed en gaat koeken tussen je ketting schakels, je ketting spanner kan het niet meer aan en wordt de ketting langer .Gebeurt ook vaak bij Vag modellen .
Gebruikersavatar
Duck
Oud-beheerder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 23 dec 2012 12:09
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door Duck »

Idd verstandig om bij turbo motoren ieder jaar olie te verversen.
Kettingspanner kan kapot gaan; heeft niet specifiek met de olie te maken..; maar verse olie is nooit verkeerd.
Bij de Clio 1.2 moet dan de complete motor er uit om deze inclusief nieuwe ketting te vervangen.
0.9 is kleiner waarbij dat niet het geval is.
inlaatkleppen raken vervuild door directe injectie; hierdoor worden de kleppen niet meer gereinigd door langs stomende benzine.
Vaak tussen de 60 en 90 dkm hakkelende / haperende motor te constateren
Kunnen gereinigd worden met een walnutblast.
Stukje opgezocht.... :DD

Direct ingespoten benzinemotoren krijgen last van carbon build up (koolstofafzetting) in de inlaatkanalen, op de kleppen en injectoren. Dit komt omdat de injectoren niet meer inspuiten voor de kleppen maar direct in de cilinderkamers. Daarnaast vormen de oliedampen die worden meegevoerd door de carterventilatie een probleem. Ze slaan neer tegen de wanden van het inlaat traject. Deze aanslag zorgt uiteindelijk voor een vernauwing, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Verschillende klachten die hieruit voor kunnen komen zijn:
Verminderd motorvermogen
Motorstoringen
Slecht stationair draaien
Schokken / inhouden bij rustig accelereren.

Heeft allemaal te maken met alle milieu eisen die aan motoren gesteld worden.....
De 1.3 schijnt hier geen last meer mee te hebben.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Gebruikersavatar
66 kW powerrr
forum starter
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 feb 2014 13:20

Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door 66 kW powerrr »

@ science52: Wees blij dat de garage dit op tijd ontdekt en adviseert. Soms gaan onderdelen nu eenmaal eerder stuk (bij mij waren dat een radiatorslang bij 111.000 km en de dynamo bij 149.000). Je wilt het liefst dat zoiets bij een onderhoudsbeurt wordt ontdekt en opgelost in plaats van onderweg de wegenwacht te moeten bellen. Ik heb begrepen dat de nokkenasketting eerst van zich laat horen/ gaat ratelen, voordat zijn einde nadert. Mijn 90 TCe heeft nu 150.000 km gereden met de eerste ketting, die nog in orde zou zijn. Hij krijgt jaarlijks nieuwe olie (dat is ca elke 22.000 km). Mijn garage heeft er enkele in onderhoud met 300.000 km op de teller, naar ik begreep met de eerste ketting. Het kan verkeren...

P.s. Ik koop meestal een nieuwe auto en rijd daarmee minimaal 200.000 km. Dit is mijn eerste Franse auto en die doet het bovengemiddeld goed (vergeleken met zijn VAG en Japanse voorgangers).
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
JCA
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2021 20:16
Contacteer:

Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?

Bericht door JCA »

science52 schreef: 05 dec 2020 16:25 Hallo Clubleden,

Mijn garage heeft vastgesteld dat de distributieketting van mijn Renault Clio is opgerekt. Dit nadat ik had vastgesteld dat er een ratelend geluid uit het motorblok kwam.
Het betreft een clio estate juni 2014, nog geen 91000 km op de teller en eerste eigenaar. Altijd op tijd zijn onderhoud gehad bij een Renault dealer (Bochane).
Nu is onlangs (4 weken geleden bij 90000 km) de multiriem al vernieuwd, eea volgens onderhoudsschema.
Volgens het onderhoudsschema, zou de distributieketting nog zeker tot 120.000 km mee moeten gaan.
Mijn gevoel is dat, het wel heel snel is dat de distributieketting vervangen moet worden.
Zijn er andere gebruikers die hetzelfde probleem hebben (gehad)?
Is dit een bekend probleem van de Clio Estate?

Bij Renault Nederland staat de vraag uit of de vervanging onder een coulance regeling valt.
Dat hoor ik a.s. maandag (7 dec 2020).
Ik hoor graag van jullie.

Wordt ook vervolgd als ik een reactie van Renault Nederland heb gekregen.
Zou je nog even willen reageren wat de reactie van de dealer uiteindelijk is?
En heb je hem laten vervangen? Wat waren de kosten hiervan? Heb je een 0.9 of een 1.2?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”