Goedemorgen allemaal.
Al een tijdje meelezend en lerend op het forum, echter nu heb ik iets wat ik nog niet heb kunnen terug vinden op het forum.
Ik hoop dat jullie ideeën of oplossingen hebben.
Ik ben in het bezit van een clio 2 RS, fase 1, 169 pk uit 2000.
Een heerlijke auto waar na enkele klussen en apk punten de auto weer heerlijk een smile op mijn gezicht wist te brengen.
Afgelopen week merkte ik dat het koppelen steeds lastiger ging. Koppelen zelf ging prima, zonder stroefheid, maar het resultaat was niet altijd goed.
Zaterdagavond merkte ik, op enkele honderden meters van mijn bestemming, dat koppelen helemaal niet meer ging.
Ik verwachte dat de koppeling het opgegeven had, maar met rijden zelf merkte ik dit nog niet goed.
Zondag morgen kwam ik tot de conclusie dat de koppelkabel los hing, nog wel verbonden aan de vork maar niet meer geborgd aan de bak.
Wat bleek?
Het aluminium oog die gegoten zit aan de versnellingsbak waar de zwarte borgplaat tegenaangeschroeft wordt, bleek half afgebroken.
Deze plaat hield daardoor niet meer vast aan de bak waardoor de koppelkabel geen spanning meer kan zetten op de vork en daarmee niet meer kan koppelen.
Met een tijdelijke noodverbinding aangelegd aan het resterende stukje heb ik de auto weer bij mijn opslag kunnen krijgen.
Nu zit ik dus met 2 vragen.
1: Hoe kan dit?
2: Is dit überhaupt op te lossen of betekent dit een zoektocht naar een andere versnellingsbak?
Uiteraard heeft deze auto een geschiedenis. Er is al eens een andere bak onder gekomen volgens de vorige eigenaar.
Deze betreffende bak zou volgens overlevering ongeveer 100k kilometers moeten kennen nu.
Het zou mij verbazen dat dit oog dan zomaar kan breken, temeer omdat ik het nergens anders lees of merk dat dit vaker gebeurd.
Ik ben daarom ook heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Groetjes Gijsbert
Breken Koppelkabelgeleider Clio2 RS fase 1
Re: Breken Koppelkabelgeleider Clio2 RS fase 1
Volgens mij inderdaad tamelijk uniek dat zoiets zomaar al na 100k afbreekt. Misschien kan je het weer vast (laten) lassen? Hoeft niet mooi, als het maar zit, toch?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré