Gierend/ hoog frequent geluid

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
66 kW powerrr
forum starter

Gierend/ hoog frequent geluid

Bericht door 66 kW powerrr »

Mijn TCe 90 (bj 2014, 132.000 km) rijd ik nu 6 jaar en daar komen nog heel wat jaren bij (het is een van mijn 2 voertuigen).
Sinds ongeveer een jaar maakt hij een hoog gierend geluid op de achtergrond vanaf zo'n 2500 tpm. Je hoort het alleen in de lagere versnelingen, eenmaal op snelheid neem ik het niet meer waar (misschien omdat het dan wordt overstemd door andere rijgeluiden). Ik heb er een tijdje mee doorgereden omdat ik de multiriem, die moest worden vervangen, ervan verdacht. Maar na de uitgebreide onderhoudsbeurt inclusief multiriem is het geluid er nog steeds (ik ben vergeten het te melden bij de garage). Onlangs hoorde ik in de parkeergarage een andere Clio (bj 2015) met hetzelfde geluid.

Herkent iemand dit?
Wat kan dit zijn?
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Gierend/ hoog frequent geluid

Bericht door mox »

Is het niet gewoon het geluid van de turbo? Of is het daar veel te hard voor?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Bandido2500
beginner
Contacteer:

Bericht door Bandido2500 »

Ik heb hetzelfde met mijn Clio uit 2013. Inderdaad een licht gierend geluid bij lagere toeren en radio zacht. Ik dacht altijd dat het de Turbo was.
66 kW powerrr
forum starter

Hij doet het ook bij constante snelheid, bijv. 30 km/u in de tweede versnelling op een vlakke weg, en zelfs als ik op de motor rem. Ik neem aan dat de turbo dan niet werkt.
Zoals ik al aangaf, het geluid is er pas sinds 1 jaar, de 5 jaren daarvoor heb ik het nooit gehoord.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
martincb
forum starter
Contacteer:

Bericht door martincb »

Ik heb met mijn RS sinds de onderhoudsbeurt van afgelopen donderdag een hoog fluitend geluid. Idd vooral te horen bij lagere toeren. Ga morgen even bellen want het is dus ontstaan na m'n beurt. Was ook geen "spannende" beurt, normaal onderhoud bij 40.0000km (3 jaar oud). Enige is dat (onder garantie) de katalysator en lambdasonde vervangen zijn, maar dat zal er weinig mee te maken hebben.

Als ik wat weet meld ik het hier wel. Geen idee of we het over hetzelfde geluid hebben, maar het kan.
Broaap
beginner
Contacteer:

Bericht door Broaap »

versnellingsbak ? wine geluid ? zet hem is in ze vrij bij die snelheid
Bandido2500
beginner
Contacteer:

Bericht door Bandido2500 »

martincb schreef: 13 apr 2020 16:23 Ik heb met mijn RS sinds de onderhoudsbeurt van afgelopen donderdag een hoog fluitend geluid. Idd vooral te horen bij lagere toeren. Ga morgen even bellen want het is dus ontstaan na m'n beurt. Was ook geen "spannende" beurt, normaal onderhoud bij 40.0000km (3 jaar oud). Enige is dat (onder garantie) de katalysator en lambdasonde vervangen zijn, maar dat zal er weinig mee te maken hebben.

Als ik wat weet meld ik het hier wel. Geen idee of we het over hetzelfde geluid hebben, maar het kan.
Had je al wat meer info over het fluiten?
martincb
forum starter
Contacteer:

Bericht door martincb »

Het was uiteindelijk de turbo.. De dealer kon me niet niet precies vertellen wat er stuk was, maar onder garantie is de turbo vervangen.
Bij het vervangen van de katalysator (die vervangen moest worden omdat ze dit stuk hadden gemaakt bij het vervangen van de lambdasonde) is ook de turbo uitgebouwd geweest. Waarschijnlijk hebben ze bij de garage toen ook iets beschadigd.

Al met al lang mee bezig geweest omdat de dealer het geluid eerst niet wilde horen, maar ik heb 't met m'n mobiel op kunnen nemen en toen werd het duidelijk.
66 kW powerrr
forum starter

Ik zal nog even melden dat mijn euvel uiteindelijk (na 1,5 jaar) een defecte dynamo bleek te zijn. Deze is een jaar geleden vervangen bij 149.000. Ondertussen staat er 180.000 op de teller. Dat hoop ik minstens te kunnen verdubbelen.
66 kW powerrr
forum starter

Nu, bij 206.000 km is het geluid weer terug, maar dan net iets anders. Ook dat geluid herken ik van andere, wat oudere Clio 4 Tce modellen. Best vervelend als je nogal akoestisch behept bent.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”