Audio inbouwen in Nieuwe Clio Estate

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
MartijnD
beginner
Contacteer:

Audio inbouwen in Nieuwe Clio Estate

Bericht door MartijnD »

Hallo Allemaal,

Nog en paar weekjes wachten en dan kunnen we onze nieuwe Clio IV Estate limited ophalen. Nu ben ik alvast een beetje kijken wat ik wil met het geluid. Het idee is als volgt:
- Uit een vorige build nog een Audiotec Fischer Match DSP liggen deze wil ik graag weer inzetten. Deze DSP heeft 6 uitgangs kanalen. Deze zou ik kunnen aansluiten op de Medianav met deze kabel (link) en een din aansluit setje. De wil ik dan ergens in het dashboard bouwen.
- Een 4-kanaals versterker (iets van 4x40w RMS) die in het dashboard past.
- Een subwoofer kist te bouwen die onder de dubbele bodem in de kofferbak past. Eens kijken wat de mogelijkheden zijn met van die "platte" subwoofer chassis in combinatie met een mono block versterker

Daarbij zijn de volgende vragen ontstaan. Wie kan mij daar mee helpen?
- Kan ik straffeloos de Medianav afkoppelen zonder dat er codes opnieuw ingesteld moeten worden of in het ergste geval terug naar de garage moet? ;)
- Kan iemand mij vertellen hoeveel ruimte er is onder de dubbele bodem?
- Is er een lose ruimte in het dashboard? Zo ja? zou de DSP (200x100x50mm) erin passen en is er ruimte voor 1 versterker van ongeveer 200x150x50?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Groeten Martijn
Wouterclio1991
beginner
Contacteer:

Re: Audio inbouwen in Nieuwe Clio Estate

Bericht door Wouterclio1991 »

Radio code kun je opvragen bij de dealer! En er is ruimte onder het dashboard aan de kant van het dashboard kastje!

Succes
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

Bedankt voor je antwoord Wouter. Ik ga er toch zelf een trekhaak onderzetten dan moet de accupool er toch af. Hier weten ze toch al van dus een goed excuus om de code op te vragen bij de dealer ;)
Iemand een idee of de ruimte waar Wouter het over heeft ook genoeg is voor wat ik wil?
Ik verwacht met de sub die ik op het oog heb, iets minder als 120mm nodig heb onder de dubbele bodem. Is die ruimte er?

Ik heb de volgende hardware geselecteerd: (ben een beetje een JBL fan)
JBL stage A3001 monoblok
JBL stage A6004 4 kanaals
JBL club WS1200
ik verwacht dat ik door het gebruik van de DSP de speakers niet hoef te vervangen.

edit: Ik kom er net "achter" dat we een r-link krijgen en een r-link heeft al een kastje heeft boven het dashboard kastje. >> benadeelt dit de ruimte waar wouter het over heeft?
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Die 12cm kun je zeker kwijt onder de dubbele bodem.
Had zelf zo'n brede platte van Pioneer er onder liggen. Super ding
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

bedankt jeroen!
Ik neem aan dat je de TS-WX70DA bedoeld, ik lees inderdaad veel goede recensies over dat ding. Wel heb ik uit mijn vorige auto een beetje een nare nasmaak van die actieve subwoofers (deze nooit gehad). Als het niet bevalt ben je vaak min of meer verplicht om de hele kabel meuk te vervangen. Ook vind ik het stiekem ook wel erg leuk om zelf wat te knutselen met MDF. Daarom wil ik nu een weer een echte versterker achterin. Die ruimte onder de dubbele bodem bied echt mogelijkheden wat dat betreft!
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ja die heb ik nog liggen hier. Had altijd een grote kist in de kofferbak, maar deze Pioneer doet er amper voor onder. Is ook gebouwd uit MDF.
De dubbele bodem is inderdaad ideaal. Dat mis ik ook echt wel in m'n huidige auto.
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

Voor de sub kist heb ik nu dit ontwerp:
Afbeelding
Geschatte afmetingen zoals ik hem getekend heb: 900x600x120mm. De inhoud zoals ik hem nu heb zal iets van 28 liter zijn. Met dit ontwerp moet ik een gat in de bodem maken waar de magneet in kan. Deze dicht ik dan weer af met een 3mm aluminium plaat. Dan zit er nog 5mm ruimte tussen de magneet en de aluminium plaat.

Ik zit er ook aan te denken om een 4 kanaals verserker te pakken en er dan 4 16,5cm woofers in te zetten. Dan hoef ik niet zo te stunten met de inbouw dieptes
Ik wil graag met een gesloten kist werken omdat vaak de vereiste volumes niet haalbaar zijn. Weet iemand of je met 4 woofers simpel de geadviseerde volumes kunt optellen?
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

Mezelf beantwoordend: Je kunt inderdaad de volumes bij elkaar optellen.
voor mij is de kogel is voor mij door de kerk... ik ga voor deze opstelling. ik hoop dat ik nog een paar mm qua hoogte kan winnen. Vrijdag ga ik de ruimte onder de dubbele bodem opmeten en kan ik er een definitief ontwerp van maken. Met de geschatte maten zit ik wel iets onder het geadviseerde volume voor de speaker die ik geselecteerd heb. Ik denk dat ik dit met de DSP en voldoende vermogen wel weer recht kan trekken.
Afbeelding
De versterker: JBL Stage A9004
De Speakers: Pyel PLPW6D linkje
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Volgens mij heb je wel meer dan 13cm in de hoogte.
Had ooit ook het plan om zelf iets te bouwen dus daarvoor de ruimte eens opgemeten
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

Ik hoop het! Het idee is wel dat de originele plank erop blijft liggen.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Heb een kist liggen van 11cm, maar daar kwam nog de rand en het rooster van de woofer bovenop. Dan lag het nog lang niet klem in de ruimte.
Dacht wel dat de ruimte helemaal achteraan het diepste is.
Mijn woofer bleek meer ruimte achter de magneet nodig te hebben waardoor ik het project nooit heb afgemaakt en voor de Pioneer ben gegaan
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 »

jeroen33 schreef: 11 feb 2020 21:52 Heb een kist liggen van 11cm, maar daar kwam nog de rand en het rooster van de woofer bovenop. Dan lag het nog lang niet klem in de ruimte.
Dacht wel dat de ruimte helemaal achteraan het diepste is.
Mijn woofer bleek meer ruimte achter de magneet nodig te hebben waardoor ik het project nooit heb afgemaakt en voor de Pioneer ben gegaan
heb je die nog weer in je andere auto gebouwd
of doe je deze weg
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Die ligt hier nog op zolder. Maar is vrij specifiek gebouwd op de maten van mijn versterker. Die versterker doe ik niet weg.
In m'n 308 wil ik terug naar een woofer in het reservewiel hoewel ik ook die platte Pioneer nog heb liggen.
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

voor die gene die het leuk vinden hier de complete bouw tekening:
Afbeelding
Afbeelding
De hoogte onder de dubbele bodem zou misschien zonder de isolatie mat wel 130mm kunnen zijn. Met isolatie mat: maximaal 120. De hoogte wat ik zo kon zien is over de complete oppervlakte redelijk gelijk. Ik kies ervoor de isolatie te laten liggen omdat dit gunstiger voor het geluid is daar dan die 2 litertjes extra.
Ik heb de kist een diepte van 650mm gegeven zodat de kofferbak afdekrol (of hoe dat ding ook heten mag ;) ) er nog wel mooi in kan liggen.
In het midden zit een tussenschot die de kist in 2 delen verdeelt en ook de kist verstevigd.
Laatst gewijzigd door MartijnD op 16 feb 2020 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Mooi ontwerp. Welke speakers ga je gebruiken?
Heb zelf ook 1 of 2 ondiepe woofers nodig voor mijn toekomstige project
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

Ik heb mijn vorige post aan gepast met het nagenoeg definitive ontwerp.
jeroen33 schreef: 16 feb 2020 12:51 Welke speakers ga je gebruiken?
Pyle PLPW6D deze heb ik in de UK op de kop kunnen tikken 4 stuks voor 100 euro inclusief verzenden.
jeroen33 schreef: 16 feb 2020 12:51 Heb zelf ook 1 of 2 ondiepe woofers nodig voor mijn toekomstige project
Kicker heeft een hele "platte" subs lijn:
https://www.just-sound.de/search?query=kicker%2Bflach
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 »

jeroen33 schreef: 16 feb 2020 09:08 Die ligt hier nog op zolder. Maar is vrij specifiek gebouwd op de maten van mijn versterker. Die versterker doe ik niet weg.
In m'n 308 wil ik terug naar een woofer in het reservewiel hoewel ik ook die platte Pioneer nog heb liggen.
Ik doelde ook op de pioneer
Mocht je x die ooit weg willen doen
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Denk het niet. Heb eerder spijt gehad van de verkoop van een subwoofer.
Moet eerst nog zorgen dat het aangesloten kan worden.
Is in een 308 toch niet zo eenvoudig zelf te doen als in de Clio
MartijnD
beginner
Contacteer:

Bericht door MartijnD »

jeroen33 schreef: 17 feb 2020 12:42 Is in een 308 toch niet zo eenvoudig zelf te doen als in de Clio
Ik heb hiervoor een 308sw gehad. De grootste uitdaging zit hem in het open maken van de midden console. Je zult een aantal kappen van de stuur inrichting moeten demonteren en het dashboard kastje moet open staan. Dan komen er 2 kleine gleufjes tevoorschijn. Hier moet een speciaal stukje gereedschap in (ik heb het destijds op Aliexpress voor 4 euro besteld). Ik meen me te herinneren dat je de sleutels omhoog moet trekken (knoop me er niet op vast ;) ) dan ontgrendel je de midden console. Ik heb destijds ook wat kappen rondom de versnellingspook ook gedemonteerd. ik weet niet meer of dit nou nodig was.
Achter de chrome sierstrip midden voor de versnellingspook (of CD speler gleuf) zit de "versterker/headunit" hier zul je met een verloop naar iso stekkers vrij eenvoudig wat tussen kunnen bouwen. Er is links boven het dashboard kastje ruimte voor een compacte versterker. Ik heb er destijds een match PP 62DSP in gehad met een met een PP 7S-D als sub in het reservewiel. Dit setje is in zijn geheel te koop voor de 308 met kabel alles erop en eraan. Klonk fantastisch maar kon niet echt lekker hard ofzo. Als je op een mooi luister volume gas bij wou geven voor een lekker nummer dan kwam de set al snel te kort.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Thanks voor de tips.
Grappig dat jij de stap andersom maakt van 308 naar Clio.
Ik wil graag het reservewiel behouden, dus zo'n sub als jij hebt gaat het niet worden.
Wil alleen wat extra laag toevoegen, dus alleen een actieve sub zal voldoende moeten zijn.
Ik heb overigens geen sw
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”