Kaartversie sterk verouderd
-
- beginner
- Contacteer:
Kaartversie sterk verouderd
Hallo Allemaal,
Mijn Clio 4 (eerste gen) heeft Rlink1 aan boord. De navigatie is versie 1010 en dat is een versie van halverwege 2018 (!). Zelfs met een gekochte map update service (weggegooid geld volgens mij, heb in die 3 jaar hooguit 2 updates gehad) komt het niet verder dan deze versie. TomTom zelf zit inmiddels al op 1040. Nu weet ik dat Renault achterloopt met updates (want kost geld dus doen we het niet) maar dit is toch te gek voor woorden? Waarom verkopen ze uberhaupt de update service als er niks te updaten valt? Wat mij betreft faalt Renault hier hopeloos en is het hebben van een ingebouwde navigatie alleen maar een nadeel. Mijn losse tomtom (gebruik ik vaak op vakanties in Amerika) update wel netjes gedurende de hele lifetime (nee, niet mijn lifetime maar die van het apparaat, toch altijd een paar jaar) maar de Rlink (met betaalde updates!) blijft dus hangen op een kaart van 2 jaar oud.
Zijn er hier mensen die een nieuwere versie van de kaart hebben gekregen op hun Rlink 1?
Mijn Clio 4 (eerste gen) heeft Rlink1 aan boord. De navigatie is versie 1010 en dat is een versie van halverwege 2018 (!). Zelfs met een gekochte map update service (weggegooid geld volgens mij, heb in die 3 jaar hooguit 2 updates gehad) komt het niet verder dan deze versie. TomTom zelf zit inmiddels al op 1040. Nu weet ik dat Renault achterloopt met updates (want kost geld dus doen we het niet) maar dit is toch te gek voor woorden? Waarom verkopen ze uberhaupt de update service als er niks te updaten valt? Wat mij betreft faalt Renault hier hopeloos en is het hebben van een ingebouwde navigatie alleen maar een nadeel. Mijn losse tomtom (gebruik ik vaak op vakanties in Amerika) update wel netjes gedurende de hele lifetime (nee, niet mijn lifetime maar die van het apparaat, toch altijd een paar jaar) maar de Rlink (met betaalde updates!) blijft dus hangen op een kaart van 2 jaar oud.
Zijn er hier mensen die een nieuwere versie van de kaart hebben gekregen op hun Rlink 1?
Re: Kaartversie sterk verouderd
Voor R-link 1 is de meest actuele kaart voor Europa al minstens een half jaar v1015, maar ondanks dat ik nog een jaar recht heb op updates wordt deze niet aangeboden via de Rlinkstore... Ik heb hierover mijn beklag gedaan bij de dealer en deze heeft mij toen (na toestemming van Renault Nederland) een nieuwe SD-kaart gegeven met v1015 erop. Oude SD-kaartje moest ik inleveren.
Volgens Renault Nederland loopt de Rlinkstore maanden achter met het aanbieden van updates. De laatste kaartupdate die ik online kon downloaden was v1011. Renault Nederland kan hier weinig aan doen, want Rlink(1) is een Tomtom-product en het online aanbieden van updates wordt door Tomtom "geregeld".
Volgens Renault Nederland loopt de Rlinkstore maanden achter met het aanbieden van updates. De laatste kaartupdate die ik online kon downloaden was v1011. Renault Nederland kan hier weinig aan doen, want Rlink(1) is een Tomtom-product en het online aanbieden van updates wordt door Tomtom "geregeld".
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Renault verschuilt zich achter TomTom.
Maar ik heb de R-link2 en de update servise echt gekocht bij Renault.
En het is echt wel een hoop geld wat je ervoor moet betalen.
Ik rij ook nog steeds met versie 1011 en ik kom op steeds meer plekken waar de navigatie het spoor bijster is.
Heb al een paar keer contact met renault en ik merkte weinig bereidheid om tot een oplossing te komen.
Ik werd zelfs op gebelt door iemand van Renault.
Het grote probleem is echter, je praat met iemand die je wel wil helpen, maar hogerhand moet er wat aan doen en die willen, kunnen mogen niets doen.
Al met al vind ik het totaal belachelijk dat ze het pakket nog steeds aanbieden.
De mensen betalen voor iets wat ze niet krijgen.
Maar ik heb de R-link2 en de update servise echt gekocht bij Renault.
En het is echt wel een hoop geld wat je ervoor moet betalen.
Ik rij ook nog steeds met versie 1011 en ik kom op steeds meer plekken waar de navigatie het spoor bijster is.
Heb al een paar keer contact met renault en ik merkte weinig bereidheid om tot een oplossing te komen.
Ik werd zelfs op gebelt door iemand van Renault.
Het grote probleem is echter, je praat met iemand die je wel wil helpen, maar hogerhand moet er wat aan doen en die willen, kunnen mogen niets doen.
Al met al vind ik het totaal belachelijk dat ze het pakket nog steeds aanbieden.
De mensen betalen voor iets wat ze niet krijgen.
Als in november mijn 3 jaar gratis updates komen te vervallen dan denk ik niet dat ik ga verlengen. Tomtom is een gepasseerd station.
Voorheen verliep de updates via TomTom en daar had ik totaal geen problemen mee.
Het is nu dat Renault een graantje mee wil pikken.
En nu gaat het mis.
Het is nu dat Renault een graantje mee wil pikken.
En nu gaat het mis.
Als je nog een lopend abbo heb kun je ff renault neserland ff bellen of mailen en zegfen dat je de tomtom 1015 wil je kenteken ff doorgeven en hij ligt binnen een paar dagen bij de dealer klaar. Heb ik ook gedaan voor mij captur.
Clio 0.9 zen wit 2018
Dan zit je nog met een kaart van anderhalf jaar oud.
Meest recente kaart is 1040, die is van november 2019.
Het blijft gewoon een slechte service.
Heb een discussie gehad met ze aan de telefoon,
ik zij dat er in de voorwaarden stond 4 kaarten per jaar.
Maar de voorwaarden staan in het engels, (niet mijn eerste taal ik ben geboren in Nederland en heb ook het product in Nederland gekocht) dat er maximaal 4 kaart updates per jaar komen.
Ik zei, dat kunnen er dus ook geen per jaar zijn.
Daar werd bevestigt.
Al met al een slechte service, of dat door Tomtom is of van Renault maakt mij niet zo veel uit.
Ik heb het product bij Renault gekocht.
En ik kan TomTom ook niet vragen voor een nieuwe kaart, want die kunnen ze niet leveren.
Meest recente kaart is 1040, die is van november 2019.
Het blijft gewoon een slechte service.
Heb een discussie gehad met ze aan de telefoon,
ik zij dat er in de voorwaarden stond 4 kaarten per jaar.
Maar de voorwaarden staan in het engels, (niet mijn eerste taal ik ben geboren in Nederland en heb ook het product in Nederland gekocht) dat er maximaal 4 kaart updates per jaar komen.
Ik zei, dat kunnen er dus ook geen per jaar zijn.
Daar werd bevestigt.
Al met al een slechte service, of dat door Tomtom is of van Renault maakt mij niet zo veel uit.
Ik heb het product bij Renault gekocht.
En ik kan TomTom ook niet vragen voor een nieuwe kaart, want die kunnen ze niet leveren.
Tomtom kan idd geen kaart rechtstreeks leveren. Renault maakt ze comptebel voor de rlink systemen zelf. En idd je loopt een eind achter. Maar ga eens kijken of ik de rli nk net als de medianav kan hacken.
Clio 0.9 zen wit 2018
-
- beginner
- Contacteer:
Vanaf gisteren staat 1015 ook in de rlink store. Eindelijk. Leuke is wel dat mijn update-abonnement afliep per 26-2 (*zucht*) dus kan ik nu alsnog gaan betalen voor een update die inmiddels ook alweer anderhalf jaar oud is (1015 is van augustus 2018!). Tomtom zit inmiddels op 1045. Ik vraag me ook af hoe dat in maart gaat als de snelheid teruggaat naar 100. Waarschijnlijk mogen onze Clio-tjes nog minimaal anderhalf jaar gewoon 130 blijven rijden :-)mox schreef: 05 feb 2020 12:26 Voor R-link 1 is de meest actuele kaart voor Europa al minstens een half jaar v1015, maar ondanks dat ik nog een jaar recht heb op updates wordt deze niet aangeboden via de Rlinkstore... Ik heb hierover mijn beklag gedaan bij de dealer en deze heeft mij toen (na toestemming van Renault Nederland) een nieuwe SD-kaart gegeven met v1015 erop. Oude SD-kaartje moest ik inleveren.
-
- beginner
- Contacteer:
In Renaultforum is sprake van de maand mei waarin versie uitkomt met de nieuwe snelheden.
In 2018 kwam er na 10.10 ook heel snel 10.11 uit met de snleheidsaanpassing die toen in Frankrijk plaatsvond ( 90 -> 80 )
groen_duiven
In 2018 kwam er na 10.10 ook heel snel 10.11 uit met de snleheidsaanpassing die toen in Frankrijk plaatsvond ( 90 -> 80 )
groen_duiven
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2
Applicatie: 11.346.3206684-8060
GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
-
- beginner
- Contacteer:
Inmiddels ook een e-mail gehad van Renault Nederland dat ze half mei 2020 nog geen nieuwe sd-kaart kunnen verwachten als gevolg van problemen.
Wordt vervolgd......
groen_duiven
Wordt vervolgd......
groen_duiven
Ik heb tot nu toe altijd netjes m'n updates gedaan (heb de map updates service: kaart van Europa) en heb nu eens naar de kaart info gekeken....
Blijk ik in de realiteit kaart: Benelux V970.V7513 te hebben...
De vraag is nu hoe ik de oude er af kan gooien en wel de juist kan krijgen. Baal er flink van, want ik heb 1,5 jaar geleden de update voor 3 jaar gekocht en er is dus in de prakijk niets gebeurd...
Dank voor de input.
Blijk ik in de realiteit kaart: Benelux V970.V7513 te hebben...
De vraag is nu hoe ik de oude er af kan gooien en wel de juist kan krijgen. Baal er flink van, want ik heb 1,5 jaar geleden de update voor 3 jaar gekocht en er is dus in de prakijk niets gebeurd...
Dank voor de input.
-
- beginner
- Contacteer:
Toch nog even: had ook bij Renault Nederland een klacht ingediend over 3 jaar updates betalen maar er (bijna) geen krijgen. Werd zo waar teruggebeld: vriendelijke jongen die geduldig en respectvol mijn verhaal aanhoorde en daarna toegaf dat er wel wat problemen zijn (en zijn geweest) met de Rlink updates. Hij zegde toe dat zodra de nieuwe versie beschikbaar was ik hem via de dealer kon laten installeren. Dat was afgelopen maart. En inderdaad: eind juli bericht gekregen dat de update beschikbaar is. Kaartje opgehaald bij de dealer (tegelijk met APK) en nu dus 10.45 in de auto. Ik ga de updates via de Rlink store weer in de gaten houden en mocht het beter gaan lopen dan overweeg ik wel weer een abonnement te nemen. Maar wat ik vooral wil zeggen: ze luisteren dus wel bij Renault.
Aha, 1045 is uit? Dan ga ik ook maar weer eens langs mijn dealer om mijn kaartje om te laten ruilen.
Online updates via de rlinkstore heb ik al bijna 2 jaar niet meer aangeboden gekregen. Afgelopen december mijn kaartje fysiek omgeruild voor 1015 en daar rijd ik sindsdien mee rond. Mijn updatecontract is nog geldig tot november 2020.
Online updates via de rlinkstore heb ik al bijna 2 jaar niet meer aangeboden gekregen. Afgelopen december mijn kaartje fysiek omgeruild voor 1015 en daar rijd ik sindsdien mee rond. Mijn updatecontract is nog geldig tot november 2020.
Vanmiddag bij de dealer geweest. Ze probeerden me in eerste instantie af te schepen. "U zult helaas moeten wachten tot 1045 online verschijnt." Heb hem toen verteld dat ze me destijds namens Renault Nederland een nieuw kaartje met 1015 erop hadden gegeven, omdat die al vele maanden bestond maar niet online werd aangeboden.
Ze gaan nu Renault bellen en ik hoor nog van ze.
Ze gaan nu Renault bellen en ik hoor nog van ze.
Ik ben zojuist prima en uiterst vriendelijk telefonisch geholpen door Renault Nederland. De issue met 1045 is dat hij niet meer op de standaard 8GB kaart past en dat een online update daarom ook niet kan. Daarom bieden ze 'm ook niet aan via de rlinkstore. Om te voorkomen dat ze een enorme omruilactie op poten moeten zetten leggen ze het initiatief nu bij de klant en bij de dealer neer.
Renault gaat mijn dealer toestemming geven om mijn kaartje met 1015 fysiek om te ruilen voor 1045. "Uw dealer heeft 'm in voorraad zie ik, dus dat zou snel geregeld moeten zijn", aldus Renault. "Zo niet, dan moet hij uit het magazijn in België komen en dat duurt maximaal 3 dagen." Verder wist de goede man ook nog te melden dat er in oktober "waarschijnlijk" ook weer een update aan zit te komen.
Kortom, allemaal gratis Renault Nederland bellen op 0800-0303 als je recht hebt op een V1045 Europe!

EDIT: Vanmorgen bij de dealer mijn kaartje omgeruild. Het is nu inderdaad een 16GB i.p.v. 8. De dealer benadrukte dat ik 'm niet moest proberen te updaten, want dan zou hij teruggezet worden naar 1015.
Daarom kan je beter een TomTom kopen met lifetime update's. Mocht je veel naar verre landen gaan, kies dan voor de werelddekking. Handig als je ergens een auto huurt, heb je de eigen Tom Tom erin, in het Nederlands aanwijzingen en karren maar. Doe het al jaren zo, gaat perfect.
Veel meer up to date dan al die ingebouwde systemen. Waarbij overigens Renault niet uniek is, ook het duurdere segment heeft daar last van dat het kaartmateriaal verouderd is (BMW,Mercedes etc).
Veel meer up to date dan al die ingebouwde systemen. Waarbij overigens Renault niet uniek is, ook het duurdere segment heeft daar last van dat het kaartmateriaal verouderd is (BMW,Mercedes etc).
-
- beginner
- Contacteer:
Inmiddels is sinds ruim een week V1055 beschikaar in de R-link Store
Ik heb mijn 3-jarige af-fabriek licentie voor Maps Europe vorig jaar november laten expiren, net als die live verkeersinformatie. Moet ik daar spijt van hebben?
-
- beginner
- Contacteer:
Tja, dat hangt er vanaf hoeveel belang je hecht op up to date kaart en/of verkeersinfo.....
-
- beginner
- Contacteer:
SInds paar dagen is er weer een nieuwe kaart voor de R-Link. V1075