Brandstofmeter blijft hangen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Clio4gang
beginner
Contacteer:

Brandstofmeter blijft hangen

Bericht door Clio4gang »

Goedendag,

Ik zit sinds gister met een probleem met mijn Clio (1.5dci; 2013). Ik heb getankt (ong 20 euro) terwijl de auto niet volledig uit was (start-stop uit). Vervolgens weigerde de brandstofmeter te bewegen en hield zich vast in dezelfde positie als voor het tanken.

De volgende dag had ik besloten om de auto af te tanken om te kijken of het probleem hiermee zou oplossen. De brandstofmeter schoot netjes omhoog en het probleem leek opgelost. Nu, 400 km verder geeft de auto nog steeds een volle tank aan en lijkt er geen beweging in te komen. Ik schat dat ik al ruim 15 liter heb verbruikt.

Ik heb de accu al losgehaald voor een paar minuten, maar dit heeft niet geholpen.

Iemand bekend met dit probleem of een mogelijke oplossing in de aanbieding?
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Re: Brandstofmeter blijft hangen

Bericht door jeroen33 »

Deed de meter het eerste wel "normaal" dan? Bij mij blijft hij namelijk altijd de eerste 300km ofzo helemaal bovenaan staan. Dat heb ik hier vaker gelezen, en volgens de dealer is de software bijgewerkt
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Clio4gang
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio4gang »

jeroen33 schreef: 20 mei 2019 20:54 Deed de meter het eerste wel "normaal" dan? Bij mij blijft hij namelijk altijd de eerste 300km ofzo helemaal bovenaan staan. Dat heb ik hier vaker gelezen, en volgens de dealer is de software bijgewerkt
Ja voorheen werkte de meter naar behoren!
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Bij mijn Clio blijft de meter ook de eerste 300/400 km helemaal bovenaan staan. Is gewoon een kwestie van afwachten denk ik.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mijn ervaringen met het brandstofmetertje zijn als volgt:
  • Tank boordevol tot aan de rand afgevuld.
  • Na 8,5 liter verbruikt te hebben begint het metertje pas met zakken.
  • Over het eerste kwart doet hij 13,5 liter.
  • Over het tweede kwart doet hij 10 liter
  • Over het derde kwart doet hij 8,5 liter
  • Over het vierde kwart doet hij 8 liter (2x4)
Daarna ligt de meter helemaal onderin, maar er zit dan zeker nog een paar liter in. Ik heb namelijk ooit weleens 52 liter kunnen tanken. Veel verder durf ik de tank niet leeg te rijden. De benzinemeter is trouwens te ijken. Ik heb dat nog niet geprobeerd, want ik ben inmiddels redelijk gewend aan het grillige niet-lineaire verloop.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan »

Heel soms gaat de wijzer na 200km rijden een stukje boven het bovenste streepje. En als de meter bij de gele streepjes komt dan stort hij naar de 0.
Ik weet altijd gewoon dat als ik 900-1000 km heb gereden dat ik moet gaan tanken.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”