Verplichte update

Plaats hier alles wat met R-Link te maken heeft
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Re: Verplichte update

Bericht door B.Kokkelmans »

Is het trouwens mogelijk om die 3g verbinding openbaar te krijgen zodat mijn kinderen achterin wifi hebben?
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
peter85
forum starter
Contacteer:

Bericht door peter85 »

Ik heb het gevoel dat Renault / TOMTOM meer kan zien dan wij denken.. Ik kan me herinneren dat er op de specificaties op mijn aankoopfactuur ook een fleet management systeem stond benoemd (in de beschrijving van de optie R-link). Zou me dus niets verbazen als de gps locatie gewoon wordt doorgegeven.
Laatst gewijzigd door peter85 op 28 feb 2019 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 Clio Estate TCe 120 Intens Noir Etoile
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

FIjn voor ze. dan kunnen ze zien dat ik elke dag naar mijn werk rij en weer terug
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Koeien
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koeien »

Ontopic: pfff, ik vergeet iedere keer om die update te installeren.

Offtopic:
mox schreef: 28 feb 2019 13:10 Vraag me af of ze überhaupt op afstand kunnen zien welke versie we draaien.

Anderzijds vraag ik me ook weleens af wat ze niet kunnen zien... We hangen met onze Clio's immers via een Vodafone 3G-verbinding aan Renault. GPS-locatie? Rijgedrag? Meeluisteren in de auto..? Wie het weet mag het zeggen.
B.Kokkelmans schreef: 28 feb 2019 13:36 FIjn voor ze. dan kunnen ze zien dat ik elke dag naar mijn werk rij en weer terug
Gezien de capaciteiten van de hardware van R-Link, zeker R-Link 1, vraag ik me sterk af of die in staat zou zijn om continu zulke data te verwerken en over 2/3G weg te streamen, zonder dat het systeem daar onder lijdt.
Ik zou me dan toch meer zorgen maken over dat apparaatje dat je ook buiten de auto bijna overal met je meedraagt, met een microfoon, camera, GPS, 4G verbinding en veel meer rekenkracht dan R-Link, draaiend op software gemaakt door de 2 meest datahongerige bedrijven op deze aardbol. (persoonlijk heb ik me hier allang bij neergelegd)
B.Kokkelmans schreef: 28 feb 2019 13:26 Is het trouwens mogelijk om die 3g verbinding openbaar te krijgen zodat mijn kinderen achterin wifi hebben?
En via welk wifi netwerk gaat dat dan gebeuren? R-Link kan geen wifi verbinding opzetten. Bovendien ga je niet blij worden van de bandbreedte. Het is op zijn best 3G, maar waarschijnlijk 2G en dan vanuit een bewegend voertuig, daar kun je echt geen Youtube of Netflix over streamen.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

<off-topic>
Ter lering en vermaak en om een beetje een idee te geven van de dataverbinding tussen de auto en de fabrikant:
Tijdens het neuzen in de ECU's met ddt4all kwam ik ooit de volgende menu's tegen.

3g.jpg
3g.jpg (70.02 KiB) 8707 keer bekeken
connection.jpg
connection.jpg (162.64 KiB) 8707 keer bekeken
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Koeien
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koeien »

Vandaag geüpdatet en gek genoeg heb ik toch nog een minimale verandering gemerkt na deze update. In het apparaatverbindingsscherm, zie ik nu het spraakbedieningsicoontje actief staan. Voorheen werd bij mij enkel de telefoon en muzieklink actief, maar bleef spraakbediening inactief (ondanks dat het via Android Auto wel werkte). Wat ook opvalt, is dat het Android Auto icoontje, dat eerst links naast de andere icoontjes verscheen als ik de telefoon met USB aansloot, verdwenen is.
Afbeelding

Ik weet niet of er ook daadwerkelijk iets veranderd is aan de manier waarop verbinding gemaakt wordt. Sinds ik Android Auto gebruik, valt me op dat R-Link vaak mijn toestel "vergeet" en ik opnieuw het pairing-proces voor Bluetooth moet doorlopen. Wellicht is dat nu ook verholpen.
Android Auto werkt wel over USB, maar telefoongesprekken hebben nog de Bluetooth verbinding nodig.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Erigo1965
beginner
Contacteer:

Bericht door Erigo1965 »

Ben benieuwd wie bij de dealers en non dealers de update gaat verzorgen bij de auto's die in voorraad staan. Na 6 april werkt R-Link niet meer?
Renault Clio, 1.5 DCI Dynamique
dovski
beginner
Contacteer:

Bericht door dovski »

Gisteren mijn Clio opgehaald en vanochtend gekeken hoe R-link en R-Link store werkt icm R-Link Toolbox. Ik dus de SD-kaart in de pc gedaan in Toolbox rondgekeken en Toolbox gaf aan, nieuwe update beschikbaar. Nergens bij stil gestaan dus update gedwonload. Vervolgens SD-kaar in mijn R-Link systeem gedaan en ik zie bij R-Link TomTom LIVe applicatie nr 11.344.306... staan. Dus ik dacht he die belangrijke R-Link update is dus via de SD-kaart gegaan. Maar ja, op de site van Renault staat: Uit te voeren met een USB-stick - Gebruik NIET de SD-kaart van uw R-LINK toestel.

Dat laatste is bij mij wel gebeurd, want als ik nu USB stick erin doe dan gebeurt er niets.......maandag maar even bellen of het kwaad kan dat het via sd kaart is geupdate
Clio IV RS Trophy 2016 Jaune Sirius
BR4M
beginner
Contacteer:

Bericht door BR4M »

Ik dacht dat de 11.344 niet via de toolbox ging.
Heb je deze al gedownload? https://www.renault.nl/onderhoud-servic ... pdate.html
dovski
beginner
Contacteer:

Bericht door dovski »

Hi, heb ik idd gedownload op een USB FAT32 stick gezet , in de usb poort gedaan, maar er gebeurd niets. Iets zegt me dat dan via de toolbox is geupdate.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik denk dat 11.344 al geïnstalleerd stond voordat je ging updaten en dat de update die je via de toolbox gedaan hebt een kaartupdate o.i.d. was.
dovski
beginner
Contacteer:

Bericht door dovski »

Dat zou idd ook kunnen ja. Helemaal niet opgelet welke versie het was, wat logisch is want was niet van plan te updaten. Ik wacht wel af
Cliofun4
beginner
Contacteer:

Bericht door Cliofun4 »

Bij mij gebeurt via de dealer...ik ben geen computer expert..dus via de dealer...ik denk en hoop dat het goed gebeurt en gedaan is...🤔
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Als er na de update 11.344 staat is het in orde.
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
RikRace
forum member
Contacteer:

Bericht door RikRace »

Als je deze volgt gaat het helemaal goed ->
https://easyconnect.renault.nl/uploads/ ... ide-NL.pdf

Overigens wil het ook prima op een 'volle' USB (ruimte nodig is 450-500MB), waar je ook al bijvoorbeeld muziek op hebt staan. Je moet alleen na de Installatie van update 11.344.306488-8056 wel weer het TOMTOM-bestandje verwijderen, want anders herkent R-Link je USB niet meer. Als je hem hebt verwijderd, begint automatisch na het terug stoppen van je USB-stick de MP3-muziek weer te klinken.

Duur van de Update is inderdaad ongeveer 15-20 minuten :thumbs:
<>RenaultSport<>
Glaxo
beginner
Contacteer:

Bericht door Glaxo »

Hartelijk bedankt voor voor het melden van deze belangrijke update. Bij mijn moeder ook deze update gedraaid.

Waarom geeft renault hier geen brede aandacht aan. Mijn moeder heeft geen oproep gehad om bij de garage langs te komen.
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Er is ook een melding verschenen op de rlink zelf
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
thebest07111
forum starter
Contacteer:

Bericht door thebest07111 »

@b.kokkelmans.
Mijn geimporteerde clio heeft geen melding gehad.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Misschien omdat het een import is. Heb je de update al gedaan? Herkende de site je chassisnummer?
thebest07111
forum starter
Contacteer:

Site herkende mijn chassisnummer. Update heb ik nog niet gedaan. Ik moet nog een usb stick regelen.
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

Wel een melding gekregen per email, maar het R-Link systeem zelf weigert de update vanaf de USB-stick uit te voeren... Overigens is de versie 11.344 nog niet geinstalleerd.
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Heb je die TOMTOM.000 wel uitgepakt uit de zipfile? Eventueel zou je nog kunnen proberen om die TOMTOM.000 op een blanco SD-kaartje te zetten (dus de Renault SD-kaart tijdelijk eruithalen). Updaten vanaf SD schijnt namelijk ook te kunnen en schijnt op dezelfde manier te gaan als vanaf USB-stick.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij thuiskomst vond ik vandaag een brief van Renault in de bus met daarin behalve mijn kenteken en chassisnummer de waarschuwing dat ik voor 6 april moet upgraden via https://easyconnect.renault.nl/pages/software-upgrade
thebest07111
forum starter
Contacteer:

Yep ik ook. Goede communicatie wel dus
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

Nog altijd er niet in geslaagd de update te installeren... Zowel niet vanaf een USB-stick als SD-kaart. De "TOMTOM.000" is uitgepakt en staat als enige bestand op de genoemde opslagmedia. M'n auto herkent wel dat er een USB of SD-kaart is geplaatst maar vervolgens gebeurd er niks. Sinds zondag doet de navigatie/tijdsweergave het niet meer dus dat wordt denk ik maar de dealer inschakelen. Is er iemand hier die er wel in is geslaagd na afgelopen zaterdag de update te hebben doorgevoerd?
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
Plaats reactie

Terug naar “R-Link”