Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Arne_V

Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

hey mensen

als ik met mijn clio volgas geef dan komt er een zwart rook pluimpje uit, ben ik wel gewend bij diesels maar nu komt het.

bij de apk meeting was de waarde veeels te hoog. gewoon 400 mg (mag max 300 :X en ik hoor rond de 100 te hebben )

nou is die meeting een piek waarde, ofwel de hoogste meeting telt alleen.

en nou is die meeting op z'n hoogst als je dus die dot gas geeft.
dan komt die zwarte pluim. en daarna niet meer.

apk / roetmeeting is 5 sec volgas voor de mensen die dit niet weten.


na die dot gas is de meeting in principe goed.


maar nou vroeg ik me af waarom die zo een slechte meeting geeft in het begin van het gas geven. dat hoort natuurlijk niet.




zaken die mij opvallen de laatste tijd aan me clio:

turbo fluit iets harder als normaal
en met volgas krijg ik nog wel eens de storing in me dash dat er water in de verbrandingskamer is.



ik dacht dat misschien 1 of meerdere verstuivers niet goed meer zijn en meer druppelen dan vernevelen en dus die klop storing doorgeven.

ik ga vandaag even naar een garage even zo een motoreiniger kopen voor in de brandstof tank en kijken of dat iets uithaalt.
Arne_V

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

geen techneuten hier?
alex

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door alex »

Klein lek in je eerste turboslang?
Arne_V

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

Arne_V schreef:geen techneuten hier?
ik heb de auto behoorlijk op z'n staart gestrapt de laatste tijd om het systeem schoon te branden, maar het blijft hetzelfde.

ik moet nog even een motor reiniger proberen wat ik bij de tank erin gooi.
iemand een idee wat een goede reiniger is?

ik denk die van forte?
ski

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door ski »

Egr klep schoonmaken?
Arne_V

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

ski schreef:Egr klep schoonmaken?
ik heb de egr klep los gehaald en helemaal netjes schoongemaakt en gereinigt.
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Rickert »

Motoren die gechipt zijn ( diesels ) roken altijd als een achterlijke omdat er meer brandstof word in gespoten.
Ik zal idd ook beginnen met schoonmaken van je inlaat traject. ( voor de beun oplossing; gooi wat bezine bij je diesel 1L benzine op een volle tank diesel! )
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Arne_V

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

ik heb diesel blok reiniger besteld wat je in je tank gooit.
van forte.

als ik dat geprobeerd heb zal ik wel even melden wat de stand van zaken zijn. :)

maar het is zo frapant dat ik alleen zwarte rook heb bij de eerste sec. gasgeven.

als al is ze getuned, dan hoort ze nog wel door de apk te kunnen komen.
marcelio
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 okt 2010 19:07
Contacteer:

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door marcelio »

Is na de reiniger alles 'opgelost' ?
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
1.2 frikandel

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door 1.2 frikandel »

Denk dat hij te rijk staat. Heb zelf bij een chiptuning bedrijf stage gelopen en heb het vaker meegemaakt dat ze erg gaan roken omdat ze te rijk gechipt staan.. Als ik jou was zou ik gewoon terug gaan.
Arne_V
beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jul 2017 22:58
Contacteer:

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

met toeval kwam ik dit topic nog eens tegen en ik kan nog wel vertellen wat ik allemaal gedaan heb toen al die jaren geleden haha

egr brandschoon gemaakt
meerdere diesel cleaners ingegooit en injector cleaners
langs de chiptuner geweest en de chip eruit gehaald , waarna de meeting niet veranderd was... de waardes bleven rond de 400+ eindigen
temp van het blok hoger gemaakt / het blok werd maar 80 graden
verstuiver beeld gecontroleerd en dat was goed.

ik ben met een heel peleton aan de gang geweest, met een apk boer om de hoek en de renault garage zelf.

probleem is nooit gevonden.

uit eindelijk de auto ingeruild voor een fiesta uit 2014 ..

later kwam ik er nog achter dat de turbo drukconverter niet helemaal tof was van die clio en de nokkenas sensor..... heel misschien heeft het probleem daar ergens nog gezeten....
Arne_V
beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jul 2017 22:58
Contacteer:

Re: Zwarte rook 1.5 dCi 04 126pk gechipt

Bericht door Arne_V »

Ik ga nog een keer nieuw leven in dit topic blazen !

Ik heb nu een gelijke clio gekocht maar dan een 5 deurs!

ik heb die clio gekocht en 20.000 km mee gereden inmiddels, vervolgens heb ik hem geschorst en een ford focus 2011 model gekocht.

echter heb ik de clio wel behouden en heb ik hem met de loop van tijd opgeknapt.
in de tijd van schorsing is de apk verlopen maar dat zou wel weer goed komen als ik hem ooit op kenteken ga zetten.

Maar nu komt het....... ik heb de clio technisch gezien van top tot teen opgeknapt.
kompleet nieuw onderstel.
nieuwe aandrijf lijn
originele onderdelen er weer opgezet die er niet meer op zaten.
ik denk al met al heb ik nu een eurotje of 700 erin zitten (gekocht voor 1200 geloof ik vorig jaar)

en binnenkort ga ik de focus verkopen en wil ik even lekker gaan rijden in mn leuke clio.

Dus ik moet hem wel nog even door de apk keuring heen krijgen.

De apk meester vond mn autotje echt fantastisch, dat is natuurlijk altijd goed om te horen.
Alleen....... kwam hij niet door de roetkeuring heen !!!!!!!!!!!!!!

nou mijn nekharen sprongen gelijk weer overend, hij deed 3.8 uit de meetingen wat veeel te hoog is.
hij mag 2.5 hebben volgens de apk meester.

ik zag de bui al weer hangen, hetzelfde probleem als mijn oude clio.

ik heb nu geen hulp meer ingeschakeld van garages en ik ben lekker zelf aan de gang gegaan, aangezien ik nu ook weer wat meer kennis heb dan toen.

met uitlezen zag ik dat mijn inlaat lucht temp op -50 graden stond !!
plus ik had een storing op mijn nokkenas sensor en mijn turbodruk sensor die terug bleven komen.

ik heb dus als eerst die 2 sensoren vervangen want die zijn relatief goedkoop.

maar dat deed niks met de roetmeting.

nu ben ik gaan uitzoeken waar die luchtinlaat temp sensor zit, en ik kwam uit op mijn luchtmassa meter. (daar zit die wel vaker in in plaats van een losse sensor)

nou helaas heb ik maar besloten de luchtmassa meter te vervangen voor een nieuwe ( 150 euro)

na het vervangen van die meter kreeg ik een pktje of 10 15 erbij leek het wel en ben ik gelijk naar de roetmeting gegaan.

en wat denk je ....0.7 kwam daar uit, dus nu is het cliotje met glans door de keuring heen gekomen !



Maar wat nu erg vreemd is, is dat ik daarna weer eens de computer aan de auto gehangen heb... en de lucht inlaat temp staat nog steeds op -50 graden hahaha

dus een beetje vreemd, maar ik laat het erbij. de clio werkt nu helemaal perfect en ik ga binnen kort met de clio een keer naar een testbank voor een vermogen meeting en een chipje. ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen.

ik zal dat hier nog wel laten weten met de tijd.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

conclusie !! de luchtmassa meter geeft geen enkele storing aan in het geheugen en ook niet tijdens het rijden, maar zorgde er wel voor dat de roet uitstoot zeer hoog is !

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”