Krakende voorwielophanging
Krakende voorwielophanging
Volgens mijn dealer heb ik af-fabriek al de nieuwe versie van de stabilisatorstang en rubbers. Toch hoor ik gekraak als ik in de kou over drempels rijd en (in mindere mate) bij grote stuurbewegingen. Volgende week worden daarom "de rubbers van de schokbrekers" vervangen. Ik neem aan dat ze de rubbers bij de veerpootlagers bedoelen want aan de stofhoezen lijkt het me niet te kunnen liggen.
Zijn er meer mensen met een phase 2 die dit ook hebben (gehad)?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- B.Kokkelmans
- forum member
- Contacteer:
Re: Krakende voorwielophanging
Ik heb hetzelfde maar mijn dealer zei alleen dat ze ooit vervangen moesten worden. Worden die van jou onder garantie vervangen?
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Ze zeiden van wel, maar dat ga ik vooraf wel eerst dubbelchecken. Heb eigenlijk geen idee hoelang ik garantie heb. Twee jaar?
Verder wil ik vooraf ook informeren of ze de benodigde onderdelen wel binnen hebben (ook die kachelweerstand) en zo ja, wat de nummers zijn. Ik heb geen zin om de auto langer dan een dag kwijt te zijn.
Verder wil ik vooraf ook informeren of ze de benodigde onderdelen wel binnen hebben (ook die kachelweerstand) en zo ja, wat de nummers zijn. Ik heb geen zin om de auto langer dan een dag kwijt te zijn.
-
- forum member
- Contacteer:
dat gekraak heb ik ook aan de voorkant
wil van het zomer toch alles is los halen
lees dat er heel veel mensen zijn die dit probleem hebben
bij warm weer is het ook weg
wil van het zomer toch alles is los halen
lees dat er heel veel mensen zijn die dit probleem hebben
bij warm weer is het ook weg
De dealer was er heel stellig in dat het aan de veerpootrubbers lag. Ik kan me voorstellen dat die onder belasting kunnen kraken in de taatspotten. Ben benieuwd of vervangen wel de oplossing is; misschien is siliconenspray o.i.d. voldoende, maar voor hoelang?
De monteur bevestigde het probleem gelukkig wel: "ik hoorde het gekraak meteen al toen ik 'm uit de kou de brug op reed, maar toen ik later een collega liet luisteren was het weer weg." In ieder geval prettig om te weten dat ik niet de enige ben en complimenten voor de dealer die het niet afdoet als "producteigenschap". Verhelpen is immers best wel een klus.
De monteur bevestigde het probleem gelukkig wel: "ik hoorde het gekraak meteen al toen ik 'm uit de kou de brug op reed, maar toen ik later een collega liet luisteren was het weer weg." In ieder geval prettig om te weten dat ik niet de enige ben en complimenten voor de dealer die het niet afdoet als "producteigenschap". Verhelpen is immers best wel een klus.
Ik heb alleen ervaring met de Clio 2 en die heeft in de onderste veerschotels een dik rubber liggen. Bij de Clio 4 lijkt dat inderdaad te ontbreken, maar in plaats daarvan zit er over het uiteinde van de veer een plastic kous geschoven. De bovenste schotels lijken wel van rubber te zijn voorzien. Dat ontbreekt bij de Clio 2 juist weer, daar is het puur metaal op metaal. Zonder gekraak overigens, dus het kan echt welAntoine schreef: 31 dec 2018 14:07 De veren liggen bij een Clio IV ook los in de veerpoot zonder een plastic rand zoals bv bij de Twingo wel gebruikelijk is?

Komt bij wel meer auto's voor. Mitsubishi en VW Polo die ik heb gehad hadden het ook. Inderdaad met nieuwe rubbers was alles weer weg. Niet echt een specifiek Renault probleem. Auto kan er heel oud mee worden....... Het is meer een "gehoor" dingetje.
Bijna precies een jaar geleden heb ik dit ook gehad. De (bovenste) veerpootlagers aan de voorkant zijn hierbij vervangen onder garantie. Sindsdien eigenlijk nauwelijks meer gekraak.mox schreef: 29 dec 2018 11:46 Volgens mijn dealer heb ik af-fabriek al de nieuwe versie van de stabilisatorstang en rubbers. Toch hoor ik gekraak als ik in de kou over drempels rijd en (in mindere mate) bij grote stuurbewegingen. Volgende week worden daarom "de rubbers van de schokbrekers" vervangen. Ik neem aan dat ze de rubbers bij de veerpootlagers bedoelen want aan de stofhoezen lijkt het me niet te kunnen liggen.
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
Heb je toevallig iets van een factuur met onderdelennummers gehad? Waarschijnlijk niet, omdat het een garantieklus was.
Morgenochtend heb ik een afspraak bij mijn dealer.
Morgenochtend heb ik een afspraak bij mijn dealer.
Ja, lijkt er wel op. Ze hebben niets vervangen maar "de veerpootrubbers ingevet". Ik heb de monteur niet gesproken, alleen een baliemedewerker. We zullen zien of en wanneer het terugkeert. In ieder geval weten ze dus waar het gekraak vandaan kwam.
Off-topic: Kachelweerstand is vervangen, ventilatorprobleem daarna (nog) niet opnieuw waargenomen. Irittant piepje in het koppelingspedaal verholpen, hydraulische cilinder moest daar helemaal voor los. Heb nu alleen nog een issue met de achterklep die bij hard dichtgooien de achterbumper raakt. Kan alleen door hun plaatwerkerij worden verholpen. Ik denk dat ik het zo laat.
Off-topic: Kachelweerstand is vervangen, ventilatorprobleem daarna (nog) niet opnieuw waargenomen. Irittant piepje in het koppelingspedaal verholpen, hydraulische cilinder moest daar helemaal voor los. Heb nu alleen nog een issue met de achterklep die bij hard dichtgooien de achterbumper raakt. Kan alleen door hun plaatwerkerij worden verholpen. Ik denk dat ik het zo laat.
Ik heb nog 11 maanden garantie, dus als het eerdaags weer kraakt mogen ze gewoon opnieuw aan de bak.
De stootrubbers op de achterklep zijn op zich niet verstelbaar, maar ik zit inderdaad ook te denken om die te modificeren o.i.d.. Ik laat "de plaatwerkerij" maar even voor wat het is. Misschien bestaan er hardere rubbers.
De stootrubbers op de achterklep zijn op zich niet verstelbaar, maar ik zit inderdaad ook te denken om die te modificeren o.i.d.. Ik laat "de plaatwerkerij" maar even voor wat het is. Misschien bestaan er hardere rubbers.
Ik ben vorig jaar ook 2 keer geweest voor het gekraak.
Eerste keer hadden ze niets kunnen vinden. Tweede keer ook alleen ingevet onder occasion garantie.
Nu lijkt het weer terug te komen.
Blijft een lapmiddel dus
Eerste keer hadden ze niets kunnen vinden. Tweede keer ook alleen ingevet onder occasion garantie.
Nu lijkt het weer terug te komen.
Blijft een lapmiddel dus
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Hey, verrek. Ik heb het ook! Vooral rechtsvoor. Ook phase II, mei 2017.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Het is op dit moment helemaal weg bij mij, dus ze weten precies waar het aan ligt. Nu afwachten wanneer het terugkomt. Als het een kwestie is van 1x per jaar wat siliconenspray op de uiteinden van de veren spuiten zonder dat de boel daarbij gedemonteerd hoeft te worden dan kan ik daar best mee leven.
Misschien komt het sneller terug naarmate je je wielkasten vaker met de hogedrukspuit schoonmaakt, zoals ik.
Misschien komt het sneller terug naarmate je je wielkasten vaker met de hogedrukspuit schoonmaakt, zoals ik.
Het gekraak is nog steeds volledig weg. Op de factuur staat:

Ik neem dus aan dat ze de nummers 8 en 9 op onderstaand plaatje hebben ingevet. Vreemd dat daar het geluid vandaan komt. Misschien schuurt de stofhoes tijdens het veren over het aanslagrubber?Aanslagrubbers schokdempers invetten
UIT-IN 2x WIEL
2x STOFHOES UITBOUWEN + VET

-
- forum member
- Contacteer:
ik wie er van het weekend ook is mee bezig
de wielen is demonteren alleen kan nog niet duidelijk vinden wat je nou moet insmeren zonder alles eronder weg te moeten halen
de wielen is demonteren alleen kan nog niet duidelijk vinden wat je nou moet insmeren zonder alles eronder weg te moeten halen
Ondanks de kou reed ik vandaag kraakvrij weg 
De vraag is of de stofhoezen makkelijk terug te trekken zijn zodat je bij de aanslagrubbers kan komen. Je zou denken dat daar de hele veerpoot voor los moet, maar dan had dat wel op de factuur gestaan.

De vraag is of de stofhoezen makkelijk terug te trekken zijn zodat je bij de aanslagrubbers kan komen. Je zou denken dat daar de hele veerpoot voor los moet, maar dan had dat wel op de factuur gestaan.
Gisteren uit nieuwsgierigheid nog even per email navraag gedaan bij mijn dealer wat ze precies hadden ingevet en vandaag een verhelderend antwoord teruggekregen:
"Zoals op de tekening is te zien brengen we vet aan tussen stofhoes (1) en bumpstop (2). Bij koud weer wordt rubber harder dan normaal en als deze twee delen gaan bewegen ten opzichte van elkaar veroorzaakt dat het bekende krakende geluid. Helaas droogt vet een keer op en zal het kraken na verloop van tijd toch weer op gaan treden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd."
"Zoals op de tekening is te zien brengen we vet aan tussen stofhoes (1) en bumpstop (2). Bij koud weer wordt rubber harder dan normaal en als deze twee delen gaan bewegen ten opzichte van elkaar veroorzaakt dat het bekende krakende geluid. Helaas droogt vet een keer op en zal het kraken na verloop van tijd toch weer op gaan treden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd."
Vraagje,
De toegangkelijkheid van het aanbrengen van het vet tussen de stofhoes en de bumpstop is dat makelijk, of moet daar heel wat sloopwerk voor gebeuren ?
Alvast bedankt <> Tuin
De toegangkelijkheid van het aanbrengen van het vet tussen de stofhoes en de bumpstop is dat makelijk, of moet daar heel wat sloopwerk voor gebeuren ?
Alvast bedankt <> Tuin
Ik zou het niet weten, want ik heb zelf nog geen veerpoot van een Clio 4 onder handen genomen.

Het zou mee kunnen vallen als het bovenste uiteinde van de stofhoes (links op de foto) los te maken en terug te trekken is. Als dat niet kan dan perforeren ze misschien de stofhoes op de plek van de bumpstop om het vet te kunnen injecteren en maken ze de gaatjes daarna (hopelijk!) dicht met kit of secondenlijm. Daarna een beetje masseren om het vet te verdelen. Zo zou ik het geloof ik doen onder tijdsdruk.
Nu ik het volgende plaatje van Clio IV stofhoezen bekijk denk ik niet dat de bovenkant terug te trekken is als de veer er nog op zit...

Het zou mee kunnen vallen als het bovenste uiteinde van de stofhoes (links op de foto) los te maken en terug te trekken is. Als dat niet kan dan perforeren ze misschien de stofhoes op de plek van de bumpstop om het vet te kunnen injecteren en maken ze de gaatjes daarna (hopelijk!) dicht met kit of secondenlijm. Daarna een beetje masseren om het vet te verdelen. Zo zou ik het geloof ik doen onder tijdsdruk.
Nu ik het volgende plaatje van Clio IV stofhoezen bekijk denk ik niet dat de bovenkant terug te trekken is als de veer er nog op zit...

Bedankt Mox voor je info en ben het met je eens en denk dat alleen een gaatje maken in de stofhoes je vet kan inspuiten nabij de bumpstop en dan het gaatje weer dichten.
-
- beginner
- Contacteer:
Hallo. Ik heb ook steeds problemen met dat gekraak.
Hoewel irritant, door de vele drempeltjes, zou het verder niet "gevaarlijk" zijn .
(mijn buurman met z'n Nissan Note bleek het ook te hebben, merkte ik toevallig).
De auto was bij aankoop bijna 10 jaar oud, en had maar 43.000 km gereden (veel kleine ritjes).
Ik kreeg toen nog 6 mnd Bovag-garantie, want Bovag kwam helaas net 2 dagen na de aankoop met de algemene update naar 1 jaar. (zag ik veel later pas op TV)
Ik ben er in de herfst 3 x mee langs de garage (van aankoop) mee geweest, en iedere keer werd er wel wat "ingesmeerd", maar langer dan 3 dagen weg was het geluid nooit.
De rubbers zijn niet vervangen. Voor dat insmeren werden geen kosten berekent, maar daardoor kreeg ik ook nooit een nul-factuur/werkoverzicht !
U krijg geen nul-factuur want "Dit boeken wij intern weg".
1. Had vervangen van de rubbers onder de Bovag-garantie moeten vallen ?
2. Een andere garage zei dat het een erg lastige (dure) klus is , om er bij te komen bij deze modellen.
Klopt dit ?
Hoewel irritant, door de vele drempeltjes, zou het verder niet "gevaarlijk" zijn .
(mijn buurman met z'n Nissan Note bleek het ook te hebben, merkte ik toevallig).
De auto was bij aankoop bijna 10 jaar oud, en had maar 43.000 km gereden (veel kleine ritjes).
Ik kreeg toen nog 6 mnd Bovag-garantie, want Bovag kwam helaas net 2 dagen na de aankoop met de algemene update naar 1 jaar. (zag ik veel later pas op TV)
Ik ben er in de herfst 3 x mee langs de garage (van aankoop) mee geweest, en iedere keer werd er wel wat "ingesmeerd", maar langer dan 3 dagen weg was het geluid nooit.
De rubbers zijn niet vervangen. Voor dat insmeren werden geen kosten berekent, maar daardoor kreeg ik ook nooit een nul-factuur/werkoverzicht !
U krijg geen nul-factuur want "Dit boeken wij intern weg".
1. Had vervangen van de rubbers onder de Bovag-garantie moeten vallen ?
2. Een andere garage zei dat het een erg lastige (dure) klus is , om er bij te komen bij deze modellen.
Klopt dit ?
1. Weet ik niet. Het gekraak heeft verder geen negatieve invloed op het functioneren van de auto en er is niets kapot of versleten. Een mindere dealer zal het vermoedelijk als "producteigenschap" af proberen te doen.
2. Ik overweeg weleens om de bumpstops aan te passen door de rubber "ring" (nummer 2 op bovenstaande tekening) geheel of gedeeltelijk weg te snijden, maar het is inderdaad onredelijk veel werk. Veerpoot in z'n geheel eruithalen, veer comprimeren, taatspotlager losschroeven, stofhoes verwijderen...
Met het invetten van die bumpstops waren ze bij mij zo klaar, ik kon erop wachten. Er was me verteld dat het niet afdoende zou zijn, maar toch heb ik daarna bijna 3 jaar kraakvrij rondgereden; begin van de huidige winter is het pas weer begonnen. Nu ik de precieze oorzaak van het gekraak ken vind ik het een stuk minder storend dan vroeger.
2. Ik overweeg weleens om de bumpstops aan te passen door de rubber "ring" (nummer 2 op bovenstaande tekening) geheel of gedeeltelijk weg te snijden, maar het is inderdaad onredelijk veel werk. Veerpoot in z'n geheel eruithalen, veer comprimeren, taatspotlager losschroeven, stofhoes verwijderen...
Met het invetten van die bumpstops waren ze bij mij zo klaar, ik kon erop wachten. Er was me verteld dat het niet afdoende zou zijn, maar toch heb ik daarna bijna 3 jaar kraakvrij rondgereden; begin van de huidige winter is het pas weer begonnen. Nu ik de precieze oorzaak van het gekraak ken vind ik het een stuk minder storend dan vroeger.