Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Goedeavond allemaal, Heeft iemand al eens een RS 2,0 ltr. omgebouwd naar turbo (behalve die ene foto van de 10-xh-jf) of weet iemand de weg/mensen om meer informatie hiervoor te krijgen?
Groet,
Marco R
Groet,
Marco R
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Alles is mogelijk maar met een how-to ga je het niet redden!
Komt een stuk meer bij kijken...
Komt een stuk meer bij kijken...
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Verplaatst
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Maak je geen zorgen over mijn technisch inzichten of skils om iets te maken... Het gaat erom dat niet opnieuw het wiel hoef te worden uitgevonden.. Scheelt een hoop tijd en kosten aan proberen, testen en misschien weer aanpassen.....
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Ik heb wel meer info voor je, maar als jouw technisch inzicht of skills goed genoeg zijn moet je toch ook met 1 avondje nadenken weten wat je moet doen.
De aller eerste vraag luidt: wat is je doel? en wat is je budget?
De aller eerste vraag luidt: wat is je doel? en wat is je budget?
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Heb jij ervaring in het op-/ombouwen, specifiek voor de 2.0 ltr rs, van een turbo? Ik loop al een poosje met het idee om van een "gewoon" aanzuigende motor, een turboversie te maken maar er zijn een antal zaken waar ik het antwoord niet op weet en ik niet zomaar in het diepe wil springen en straks met een hoop kosten kom te zitten zonder noemenswaardig resultaat.
Ik kan natuurlijk ook gewoon vooraf vragen of iemand dit al eens heeft gedaan en dan in gesprek met die persoon te komen. Op dit moment is het niet relevant wat het mag kosten of wat ik wil behalen... het gaat om het antwoord op het idee.
Zo zijn er veel vragen; Is het noodzakelijk om de brandstofdruk te verhogen, zoja hoe hoog of is het d.m.v. softwareaanpassingen met de standaard injectoren te halen of moeten er andere injectoren in, zo ja, welke injectoren, moeten er andere aan-en afvoerleidingen gemonteerd worden, welke maat turbo, welke druk, moeten de kopbouten zwaarder worden, kan het bijvoorbeeld wel/niet met een scherpere nokkenas, zijn er andere drijfstangen nodig, kan het met de standaard zuigers of moeten er gesmeden in.... is er in de motorruimte genoeg plek of moet ik met buizen onder de auto door om de reservewielruimte op te offeren, zo ja, dan zal er een oliesmeersysteem bij moeten om de turbo van olie (en koeling) te voorzien...... Ik heb ook een peugeot 2,0 gti in de verkoop, misschien is dat een beter exemplaar voor zo'n ombouwprobeerseltje. je leest het, heel veel uitzoeken voor dat ik begin.... dat kost wel wat meer dan één avondje nadenken.
Ik kan natuurlijk ook gewoon vooraf vragen of iemand dit al eens heeft gedaan en dan in gesprek met die persoon te komen. Op dit moment is het niet relevant wat het mag kosten of wat ik wil behalen... het gaat om het antwoord op het idee.
Zo zijn er veel vragen; Is het noodzakelijk om de brandstofdruk te verhogen, zoja hoe hoog of is het d.m.v. softwareaanpassingen met de standaard injectoren te halen of moeten er andere injectoren in, zo ja, welke injectoren, moeten er andere aan-en afvoerleidingen gemonteerd worden, welke maat turbo, welke druk, moeten de kopbouten zwaarder worden, kan het bijvoorbeeld wel/niet met een scherpere nokkenas, zijn er andere drijfstangen nodig, kan het met de standaard zuigers of moeten er gesmeden in.... is er in de motorruimte genoeg plek of moet ik met buizen onder de auto door om de reservewielruimte op te offeren, zo ja, dan zal er een oliesmeersysteem bij moeten om de turbo van olie (en koeling) te voorzien...... Ik heb ook een peugeot 2,0 gti in de verkoop, misschien is dat een beter exemplaar voor zo'n ombouwprobeerseltje. je leest het, heel veel uitzoeken voor dat ik begin.... dat kost wel wat meer dan één avondje nadenken.
-
- forum member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 12 aug 2012 16:45
- Locatie: Grootebroek
- Contacteer:
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Kijk voor meer info op dit gebied maar eens op cliosport.net. In de UK is dit een veel meer voorkomende aanpassing dan hier.
Daarnaast hoef je echt niet te twijfelen over de skills en know-how van tutuur op dit gebied
Daarnaast hoef je echt niet te twijfelen over de skills en know-how van tutuur op dit gebied

Laatst gewijzigd door SmokeyTheBandit op 18 jul 2016 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Daily : 2013 Megane 3 DCI Grandtour
Project/Fun : 2007 Mercedes SLK 55 AMG (V8)
Project/Fun : 2007 Mercedes SLK 55 AMG (V8)
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Dank je wel voor dit duidelijke antwoord..... Hier heb ik gelukkig iets aan. Ik ga daar verder kijken en blijf benieuwd naar ervaringen.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Zoals Martijn al aangeeft weet ik hier genoeg van maar is er op internet ook genoeg te vinden. Je geeft aan dat het met de know-how wel goed zit maar na bovenstaande vragen begin ik daar toch wel aan te twijfelen.
Budget en doel is het eerste waar je over na zou moeten denken. Zondar dat kun je niet eens een begin maken. Hoe dan ook, als je veel zelf doet, bronnen weet om goedkoop aan spullen te komen, en dan de boel ook nog eens bij een betrouwbaar adres af kunt laten stellen ga je alsnog richting de €3000. Hou daar maar vast rekening mee
Budget en doel is het eerste waar je over na zou moeten denken. Zondar dat kun je niet eens een begin maken. Hoe dan ook, als je veel zelf doet, bronnen weet om goedkoop aan spullen te komen, en dan de boel ook nog eens bij een betrouwbaar adres af kunt laten stellen ga je alsnog richting de €3000. Hou daar maar vast rekening mee
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Er leiden vele wegen naar Rome. Je kan ook kiezen voor een druklader: http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=3873
Het voordeel hiervan is dat je geen turbo gat hebt en vanaf het aantikken van het pedaal zal hij zijn werk doen.
Hier verkopen ze diy (do it yourself) sets en tegen meerprijs bouwen ze het ook in. http://www.engine-dynamics.com/Products ... &id=105713
Maar het blijft afhankelijk van wat je wil besteden en wat je wil bereiken. Hoeveel pk wil je en hoeveel koppel. Wil je wedstrijden gaan rijden? Of gewoon voor de fun.
Je kan gaan werken met andere nokkenassen, zuigers in en uitlaatflow bewerken,intercoeler etc. etc.
Als je het goed wil moet je ook de koppeling niet vergeten te upgraden. En denk ook aan een upgrade voor het remsysteem.
Lees jezelf goed in, maak een parts list. Een plan van aanpak is ook aan te raden. Begroot je materiaal en houd reserve voor onvoorziene kosten.
Helaas kan ik verder niets met je delen aangezien ikzelf nog nooit een turbo project hebt gedaan.
In ieder geval succes met lezen en bouwen!
Het voordeel hiervan is dat je geen turbo gat hebt en vanaf het aantikken van het pedaal zal hij zijn werk doen.
Hier verkopen ze diy (do it yourself) sets en tegen meerprijs bouwen ze het ook in. http://www.engine-dynamics.com/Products ... &id=105713
Maar het blijft afhankelijk van wat je wil besteden en wat je wil bereiken. Hoeveel pk wil je en hoeveel koppel. Wil je wedstrijden gaan rijden? Of gewoon voor de fun.
Je kan gaan werken met andere nokkenassen, zuigers in en uitlaatflow bewerken,intercoeler etc. etc.
Als je het goed wil moet je ook de koppeling niet vergeten te upgraden. En denk ook aan een upgrade voor het remsysteem.
Lees jezelf goed in, maak een parts list. Een plan van aanpak is ook aan te raden. Begroot je materiaal en houd reserve voor onvoorziene kosten.
Helaas kan ik verder niets met je delen aangezien ikzelf nog nooit een turbo project hebt gedaan.
In ieder geval succes met lezen en bouwen!
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Tip: Ga eens lezen op Cliosport.net Er zijn er velen die je voor zijn gegaan, en ze zeggen allemaal: Spaar door voor een Megane RS die af-fabriek een geblazen motor heeft.
De meesten lopen financieel leeg, of komen bottleneck na bottleneck tegen. Motor moet intern worden aangepast bij hogere drukken ( compressie omlaag ) Koppeling versterken leidt weer tot een v-bak die moeite krijgt met het koppel en dus ook een keer ploft enz enz..
Ipv een RS motor is de "makkelijkere weg" een VAG 1.8 20klepper turbo swappen.
Iig echt gaaf dat je het wil gaan doen!
De meesten lopen financieel leeg, of komen bottleneck na bottleneck tegen. Motor moet intern worden aangepast bij hogere drukken ( compressie omlaag ) Koppeling versterken leidt weer tot een v-bak die moeite krijgt met het koppel en dus ook een keer ploft enz enz..
Ipv een RS motor is de "makkelijkere weg" een VAG 1.8 20klepper turbo swappen.
Iig echt gaaf dat je het wil gaan doen!
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Wellicht heb je hier nog wat aan: trwperformance.com
- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Ik weet dat het soort heilig schennis is en nog redelijk in de kinderschoenen staat, maar een elektrische supercharger?
Veel minder poes pas omheen en alleen het vermogen effe als je een versnelling of 2 doortrekt
Veel minder poes pas omheen en alleen het vermogen effe als je een versnelling of 2 doortrekt
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Mijn zoon en ik zijn maar gewoon begonnen met het hobbyprojectje, de ombouw van de clio 2.0 RS naar turbo en we gaan het maar gewoon zelf proberen uit te vinden: Als eerste hebben we een paar speciale tooltjes gemaakt om o.a. beide nokkenassen en het vliegwiel te fixeren (kopen kon ook maar dit was leuker) en hebben daarna de motor opengemaakt, besloten om alleen de compressie iets te verlaagd met een decompressieplaat (voor nu dus even geen andere drijfstangen of zuigers....). Daarna de motor weer dichtgebouwd met o.a. nieuwe distributieriem, spanrollen, omlooprollen, multiriem, spanner, waterpomp, keerringen enz. Daarna een turbo met turbospruitstuk en downpijp geplaatst (uit Frankrijk). Toen een flinke puzzel van o.a. het olieretourpijpje naar de carterpan omdat deze erg dicht bij de downpijp uitkwam. Met een mooie handmade S-bocht op kunnen lossen. Daarna hebben we een andere brandstofpomp (hogere opbrengst) in de tank geplaatst, de originele brandstofdrukregelaar aangepast (buiten werking gezet) en een externe regelbare brandstofregelaar geplaatst, grotere injectoren en een andere mapsensor. Ook een dikke intercooler met alle piping geplaatst. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen moest wel de accu naar achterin de auto geplaatst worden. Daarnaast gelijk maar een paar metertjes geplaatst om de zaak te kunnen monitoren w.o. olietemperatuur, uitlaattemperatuur, brandstofstatus, turbodruk enz. Al met al een flinke puist werk maar wel gezellig en leerzaam. Uiteindelijk weer alles aangesloten. Het moment was daar, we zouden de motor voor het eerst weer starten. Hij sloeg gelijk aan en dat op de originele boardcomputer met de huidige tuning, niet gedacht! Wel draait het allemaal erg rijk en was de motor bijna niet aan te houden op lage toeren. Dit moesten we nog aan gaan passen door te gaan tunen. Hiervoor hadden we wel weer een andere vrij programmeerbare computer nodig. Na een aantal leveranciers te hebben benaderd en het wachten op antwoord, zijn we toch maar voorzichtig gaan proberen met een stukje rijden op (maximaal 0,5/0,6) turbodruk. Wel draaide hij op wat hogere toeren buitengewoon goed en het turbogeluid was erg leuk om te horen. Ook de turbodrukafblaasklep deed ook waar deze voor aangeschaft was. Erg leuk allemaal. Teruggekomen van het korte testritje stond de uitlaat flink te kleuren... Daarom hebben we de uitlaat ook maar gelijk van voorafaan opnieuw gemaakt met dikke RVS-buis en een nieuwe doorstroom-einddemper. Tijdens dat proefritje was de brandstofstatusmeter ook bijna niet meer afleesbaar maar dat kwam waarschijnlijk mede omdat we ook nog geen breedbandlambdasensor hadden geplaatst en de auto veel te rijk draaide. Daarnaast hadden we ook de originele bougies er nog in zitten terwijl we al wisten dat deze kouder moesten worden.... gelijk maar de juiste bougies en een breedbandlambdasensor geregeld. Dit had eerder gekund maar na diverse computerleveranciers gevraagd te hebben, lieten zij weinig of niets meer van zich horen.
Uiteindelijk hadden we nu een leverancier gevonden die wel en gelijk reageerde, de spullen op voorraad had en ook nog eens uitleg wilde geven. Hier hebben we dus ook maar gelijk een complete set (computer, software, uitleg, hulp, kabelboommaterialen, stekkers, mantels, krimpkous, enz.) aangekocht. We zijn nu de laatste hand aan het leggen om de originele boardcomputer los te koppelen van de motor en op die nieuwe computer aan te sluiten. Nog eventjes knutselen en dan opnieuw starten en dan maar eens kijken of deze ombouw wel zin heeft...!
Hobbymatig in ieder geval wel, alleen hebben we erg veel tijd verspild met vragen stellen, uitzoeken, proberen, aanpassen, weer proberen, passen, meten en ook wachten op leveranciers. Dit soort problemen hadden we misschien niet of minder gehad als iemand het antwoord op mijn eerste vraag had kunnen geven (heeft iemand ervaring met het ombouwen van deze auto naar turbo) met een simpel antwoord als NEE of liever JA met een naam en of telefoonnummer of emailadres. Gelukkig waren er wel een paar mensen die gewoon wel probeerde mee te denken en soms een simpele en/of bruikbare tip konden geven. Wel hebben we diverse flauwe opmerkingen gehad van mensen die standaard "zanikvragen" stellen om maar geen antwoord te hoeven geven, lijkt het wel. Jammer en geheel overbodig.
Update 12-5-2017:
Alles is nu van de oude boardcomputer/auto losgekoppeld en op de nieuwe boardcomputer aangesloten. Met de deal van die nieuwe computer was ook afgesproken dat hij langs zou komen om alle aansluitingen zou controleren en ook de software zou bijstellen want waarschijnlijk zou de standaard mapping voor deze motor niet volstaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Toen wij bijna alles aangesloten hadden, hebben we alvast de afspraak gemaakt voor de oplevercontrole. We hadden achteraf twee kleine dingetjes niet helemaal goed gedaan maar verder zat het er volgens hem keurig in (we waren één massadraadje vergeten en hadden op de bobine twee draden verwisseld). Dit tijdens deze controle gelijk aangepast zodat we opnieuw konden kijken of de motor wilde gaan aanslaan. Toen was het moment daar….. de motor sloeg direct en zonder sputteren aan. Wel liep hij stationair wel wat onregelmatig maar dat is met wat fijn afstellingen naar het minimale teruggebracht.
Met een live bluetooth-verbinding tussen een tablet en de nieuwe boardcomputer was dit kinderspel en elke verandering was direct zichtbaar, geladen en aangepast. Perfect.
Na een paar ritten en een reeks dataloggen verder, zijn we nu uitgekomen op een snel, fel en supersnel oppakkende renault clio rs1 2,0 sport. Wel hing er nog een oliedamp/wolk achter de auto en moesten we daar nog even naar kijken (bleek achteraf dat het filter van de olie-catchcan toch geplaatst moest worden). Dit is inmiddels ook verholpen. Alles is klaar, de auto draait als een zonnetje en nu de nog garage opruimen.
Nu nog het antwoord op de “hamvraag” (of het allemaal wel lonend is geweest). Hierop kan ik zeggen dat de glimlach op de snuit van mijn zoon, deze reis dubbel en dwars waard is geweest….. ik heb het hem nog niet echt kunnen vragen want hij is steeds aan het knallen met z’n auto….
Met dank aan iedereen die wel een helpend bericht hadden achtergelaten en ook met name Jeroen Bosman.
Uiteindelijk hadden we nu een leverancier gevonden die wel en gelijk reageerde, de spullen op voorraad had en ook nog eens uitleg wilde geven. Hier hebben we dus ook maar gelijk een complete set (computer, software, uitleg, hulp, kabelboommaterialen, stekkers, mantels, krimpkous, enz.) aangekocht. We zijn nu de laatste hand aan het leggen om de originele boardcomputer los te koppelen van de motor en op die nieuwe computer aan te sluiten. Nog eventjes knutselen en dan opnieuw starten en dan maar eens kijken of deze ombouw wel zin heeft...!
Hobbymatig in ieder geval wel, alleen hebben we erg veel tijd verspild met vragen stellen, uitzoeken, proberen, aanpassen, weer proberen, passen, meten en ook wachten op leveranciers. Dit soort problemen hadden we misschien niet of minder gehad als iemand het antwoord op mijn eerste vraag had kunnen geven (heeft iemand ervaring met het ombouwen van deze auto naar turbo) met een simpel antwoord als NEE of liever JA met een naam en of telefoonnummer of emailadres. Gelukkig waren er wel een paar mensen die gewoon wel probeerde mee te denken en soms een simpele en/of bruikbare tip konden geven. Wel hebben we diverse flauwe opmerkingen gehad van mensen die standaard "zanikvragen" stellen om maar geen antwoord te hoeven geven, lijkt het wel. Jammer en geheel overbodig.
Update 12-5-2017:
Alles is nu van de oude boardcomputer/auto losgekoppeld en op de nieuwe boardcomputer aangesloten. Met de deal van die nieuwe computer was ook afgesproken dat hij langs zou komen om alle aansluitingen zou controleren en ook de software zou bijstellen want waarschijnlijk zou de standaard mapping voor deze motor niet volstaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Toen wij bijna alles aangesloten hadden, hebben we alvast de afspraak gemaakt voor de oplevercontrole. We hadden achteraf twee kleine dingetjes niet helemaal goed gedaan maar verder zat het er volgens hem keurig in (we waren één massadraadje vergeten en hadden op de bobine twee draden verwisseld). Dit tijdens deze controle gelijk aangepast zodat we opnieuw konden kijken of de motor wilde gaan aanslaan. Toen was het moment daar….. de motor sloeg direct en zonder sputteren aan. Wel liep hij stationair wel wat onregelmatig maar dat is met wat fijn afstellingen naar het minimale teruggebracht.
Met een live bluetooth-verbinding tussen een tablet en de nieuwe boardcomputer was dit kinderspel en elke verandering was direct zichtbaar, geladen en aangepast. Perfect.
Na een paar ritten en een reeks dataloggen verder, zijn we nu uitgekomen op een snel, fel en supersnel oppakkende renault clio rs1 2,0 sport. Wel hing er nog een oliedamp/wolk achter de auto en moesten we daar nog even naar kijken (bleek achteraf dat het filter van de olie-catchcan toch geplaatst moest worden). Dit is inmiddels ook verholpen. Alles is klaar, de auto draait als een zonnetje en nu de nog garage opruimen.
Nu nog het antwoord op de “hamvraag” (of het allemaal wel lonend is geweest). Hierop kan ik zeggen dat de glimlach op de snuit van mijn zoon, deze reis dubbel en dwars waard is geweest….. ik heb het hem nog niet echt kunnen vragen want hij is steeds aan het knallen met z’n auto….
Met dank aan iedereen die wel een helpend bericht hadden achtergelaten en ook met name Jeroen Bosman.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Wow, wat een verhaal! Er is je hier genoeg hulp geboden maar daarop kwam 0 op het rekest, beetje respectloos om op deze manier te reageren dus. Maar blijkbaar is het helemaal goed gekomen, veel plezier en vooral veilige km's toegewenst!
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Ben het opzich eens met Tutuur. Hulp en kunde is echt wel voorhanden hier. Maar ja....het is gelukt dus veel plezier ermee.
- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Wauw mooi verhaal en goed gedaan hoor.
Je bent er in ieder geval niet dommer op geworden
en waarschijnlijk zelf veel waardevolle kennis opgedaan met "klooien"
Je bent er in ieder geval niet dommer op geworden

Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Mooi relaas!
Zo te lezen ontbreekt het je naast know-how ook niet aan financiële middelen en dat is bij de meesten op dit forum (op echt een enkeling na) niet het geval. Dat is ook wel de reden dat er hier weinig met dit soort verbouwingen gepionierd wordt.
Ik ben nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat 'ie nu op een rollenbank doet aan waardes.
Zo te lezen ontbreekt het je naast know-how ook niet aan financiële middelen en dat is bij de meesten op dit forum (op echt een enkeling na) niet het geval. Dat is ook wel de reden dat er hier weinig met dit soort verbouwingen gepionierd wordt.
Ik ben nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat 'ie nu op een rollenbank doet aan waardes.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Even een update:
Na een aantal maanden probleemloos gereden te hebben met de omgebouwde clio, hebben we (met het zoeken naar de grens van de motor) nu wel een probleempje waar we niet iets snel mee kunnen. Daarnaast hebben we ook weer iets geleerd...... deze manier van ombouw kon de laaddruk van inmiddels 1 bar niet volhouden.
We zijn tot de conclusie gekomen dat we weer een stapje verder zullen gaan met proberen aan de clio. We hebben nu de motor en bak uitgebouwd, volledig gedemonteerd en gaan nu samen met een motorrevisiebedrijf, betere lagers, pakkingen, gesmede zuigers en betere drijfstangen plaatsen. Ook gaan we het inlaattraject iets proberen te upgraden (poorten/kleppen) maar dat moeten we nog even verder bekijken i.v.m. beschikbaarheid in de kop zelf. Natuurlijk zal de eerder geplaatste decompressieplaat komen te vervallen.
Als we de motor straks weer klaar hebben en terug gaan monteren, zullen we gelijk een racekoppeling plaatsen want die er in zat had het lastig en kon het net aan houden. Nu zijn we nog op zoek naar een oplossing voor de aandrijfasborgingen want die zullen waarschijnlijk straks wel een problemen op gaan leveren verwachten we.
Daarbij zullen we nu ook aan de carrosserie eea gaan aanpassen, mede omdat het allemaal erg krap is en het ook erg warm wordt. We gaan hiervoor het brandschot ter hoogte van de turbo iets aanpassen en zullen we de frontbalk aanpassen (vervangen voor een demontabele buizenconstructie) zodat we meer rijwind beschikbaar zullen hebben. Daarnaast gaan we ook de bak/accusteun aanpassen voor meer ruimte en zullen we een dikkere radiateur gaan plaatsen.
kortom, best nog wel een beetje werk. Update volgt later.
Na een aantal maanden probleemloos gereden te hebben met de omgebouwde clio, hebben we (met het zoeken naar de grens van de motor) nu wel een probleempje waar we niet iets snel mee kunnen. Daarnaast hebben we ook weer iets geleerd...... deze manier van ombouw kon de laaddruk van inmiddels 1 bar niet volhouden.
We zijn tot de conclusie gekomen dat we weer een stapje verder zullen gaan met proberen aan de clio. We hebben nu de motor en bak uitgebouwd, volledig gedemonteerd en gaan nu samen met een motorrevisiebedrijf, betere lagers, pakkingen, gesmede zuigers en betere drijfstangen plaatsen. Ook gaan we het inlaattraject iets proberen te upgraden (poorten/kleppen) maar dat moeten we nog even verder bekijken i.v.m. beschikbaarheid in de kop zelf. Natuurlijk zal de eerder geplaatste decompressieplaat komen te vervallen.
Als we de motor straks weer klaar hebben en terug gaan monteren, zullen we gelijk een racekoppeling plaatsen want die er in zat had het lastig en kon het net aan houden. Nu zijn we nog op zoek naar een oplossing voor de aandrijfasborgingen want die zullen waarschijnlijk straks wel een problemen op gaan leveren verwachten we.
Daarbij zullen we nu ook aan de carrosserie eea gaan aanpassen, mede omdat het allemaal erg krap is en het ook erg warm wordt. We gaan hiervoor het brandschot ter hoogte van de turbo iets aanpassen en zullen we de frontbalk aanpassen (vervangen voor een demontabele buizenconstructie) zodat we meer rijwind beschikbaar zullen hebben. Daarnaast gaan we ook de bak/accusteun aanpassen voor meer ruimte en zullen we een dikkere radiateur gaan plaatsen.
kortom, best nog wel een beetje werk. Update volgt later.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Hier de laatste update van ons project(je):
Alle hiervoor beschreven aanpassingen en modificaties waren gedaan en m'n zoon was al weer een poosje aan het rijden met z'n clio. De clio deed het na de laatste ingrepen (complete motor- en koppelingupgrate..) geweldig maar dan begint dat gevoel te wennen en ook hadden we het idee dat de clio nog wat meer kon maar dat het er niet uit wilde komen. Hiervoor hebben we een afspraak gemaakt met onze motormanagementleverancier om nog een paar aanpassingen te doen als dit nodig bleek tijdens een rollerbanksessie. Het resultaat was wel aardig maar niet geweldig, slechts 278 pk en 360 tork bij 0,9-1,0 bar laaddruk..... en dat na al dat werk. Persoonlijk had ik het hoger ingeschat maar de cijfers liegen niet, dus.....
Hier moesten we iets mee gaan doen!
De net door ons gemaakte 2,5 inch RVS uitlaat en katalysator leken de boosdoeners en ook missschien met andere brandstof zou het vermogen hoger uit kunnen komen, kortom, we hadden nog even iets te doen. We zijn toen eerst maar eens begonnen om een compleet 3" RVS uitlaatsysteem te maken van voor tot achter, inclusief een dikke racekat.
Omdat het natuurlijk simpel is om een 3"uitlaatpot te kopen, leek het ons leuker om de pot geheel open te maken en hier zelf een 3" pot van te maken. Dat is gelukt met een erg mooi en vol geluid, nog beter dan orgineel (minder hoge toon, minder schel). Voor ons gevoel was het echt wel beter geworden met de ron98 en de nieuwe uitlaat maar ja dat wil je natuurlijk wel even zien met een mooi grafiekje e.d.
Nu heeft m'n zoon afgelopen woensdag wederom op de rollerbank gestaan (ik kon er zelf jammer genoeg niet bij zijn) en heeft onze motormanagementleverancier nog een paar aanpassingen kunnen doen. Het resultaat is wederom een grote glimlach op m'n kind z'n gezicht. het resultaat was wel lekker..... 346 pk en 432 tork bij 1,15 bar laaddruk.
We hebben nu nog wel een klein probleempje ontdekt en dat is dat de turbodruk niet hoger dan 1,1 bar kon worden afgesteld doordat de veer van de wast-gate te slap is.........
We gaan gewoon verder.... want over niet al te lange tijd went dit resultaat natuurlijk ook weer.
Alle hiervoor beschreven aanpassingen en modificaties waren gedaan en m'n zoon was al weer een poosje aan het rijden met z'n clio. De clio deed het na de laatste ingrepen (complete motor- en koppelingupgrate..) geweldig maar dan begint dat gevoel te wennen en ook hadden we het idee dat de clio nog wat meer kon maar dat het er niet uit wilde komen. Hiervoor hebben we een afspraak gemaakt met onze motormanagementleverancier om nog een paar aanpassingen te doen als dit nodig bleek tijdens een rollerbanksessie. Het resultaat was wel aardig maar niet geweldig, slechts 278 pk en 360 tork bij 0,9-1,0 bar laaddruk..... en dat na al dat werk. Persoonlijk had ik het hoger ingeschat maar de cijfers liegen niet, dus.....
Hier moesten we iets mee gaan doen!
De net door ons gemaakte 2,5 inch RVS uitlaat en katalysator leken de boosdoeners en ook missschien met andere brandstof zou het vermogen hoger uit kunnen komen, kortom, we hadden nog even iets te doen. We zijn toen eerst maar eens begonnen om een compleet 3" RVS uitlaatsysteem te maken van voor tot achter, inclusief een dikke racekat.
Omdat het natuurlijk simpel is om een 3"uitlaatpot te kopen, leek het ons leuker om de pot geheel open te maken en hier zelf een 3" pot van te maken. Dat is gelukt met een erg mooi en vol geluid, nog beter dan orgineel (minder hoge toon, minder schel). Voor ons gevoel was het echt wel beter geworden met de ron98 en de nieuwe uitlaat maar ja dat wil je natuurlijk wel even zien met een mooi grafiekje e.d.
Nu heeft m'n zoon afgelopen woensdag wederom op de rollerbank gestaan (ik kon er zelf jammer genoeg niet bij zijn) en heeft onze motormanagementleverancier nog een paar aanpassingen kunnen doen. Het resultaat is wederom een grote glimlach op m'n kind z'n gezicht. het resultaat was wel lekker..... 346 pk en 432 tork bij 1,15 bar laaddruk.
We hebben nu nog wel een klein probleempje ontdekt en dat is dat de turbodruk niet hoger dan 1,1 bar kon worden afgesteld doordat de veer van de wast-gate te slap is.........
We gaan gewoon verder.... want over niet al te lange tijd went dit resultaat natuurlijk ook weer.
Laatst gewijzigd door RMdelaRie op 03 dec 2018 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Netjes
Wat hebben jullie gedaan met de aandrijfassen? De originele zullen wel snel wokkels worden.
Tutuur, je wordt straks ingehaald als je niet oppast...

Wat hebben jullie gedaan met de aandrijfassen? De originele zullen wel snel wokkels worden.
Tutuur, je wordt straks ingehaald als je niet oppast...

Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Uiteraard hebben we foto's en filmpjes maar ik heb geen idee hoe ik foto's van mijn telefoon in dit bericht krijg..... IK zal het straks aan m'n zoon vragen.
V.w.b. de aandrijfassen...: van het begin af al een standpunt hierover ingenomen: géén wedstrijdjes vanuit stilstand (nul) naar max km/h, alleen rollende starts.
Het was voor ons duidelijk dat de bak en aandrijfassen de zwakke schakel(s) zijn.
We hebben wel gehoord dat er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een VW bak en assen maar dat moeten we nog verder onderzoeken. In de tussentijd hopen dat de bak en assen het nog even volhouden.
V.w.b. de aandrijfassen...: van het begin af al een standpunt hierover ingenomen: géén wedstrijdjes vanuit stilstand (nul) naar max km/h, alleen rollende starts.
Het was voor ons duidelijk dat de bak en aandrijfassen de zwakke schakel(s) zijn.
We hebben wel gehoord dat er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een VW bak en assen maar dat moeten we nog verder onderzoeken. In de tussentijd hopen dat de bak en assen het nog even volhouden.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Hier zijn een paar foto's (dat was best nog lastig). Tevens had ik een paar typefouten gemaakt in de vermogensopgave (discalculie)....moest 346,2 pk en 432 tork zijn.
Re: Clio 2 ph2 RS ombouw naar turbo
Een 02m bak van VW is inderdaad pas te maken, hier is veel meer voor te krijgen en af-fabriek ook al een stuk sterker. Vliegwiel en adapterplaat zijn kant en klaar te krijgen. De rest zal zelf aangepast dienen te worden...
Mooi vermogen trouwens! Waar is hij nu afgesteld?
Mooi vermogen trouwens! Waar is hij nu afgesteld?