Eco modus niet zuiniger

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
rlo
beginner
Contacteer:

Re: Eco modus niet zuiniger

Bericht door rlo »

lverlaek schreef:
Dat komt omdat; als de ECO modus uit staat, de airco automatisch inschakelt onder een bepaalde temperatuur, juist om te voorkomen dat de ruiten beslaan. Let wel; het airco lampje gaat NIET aan, maar de airco slaat wel degelijk aan. Dit is in een ander topic ook al een besproken.
Je hoort ook duidelijk de magneetkoppeling (?) van de airco pomp aanslaan. (Correct me if i'm wrong)
Dat verklaart waarom de ruiten beslaan in ECO modus, ik wist dat de ventilator op een lager niveau draaide, maar niet dat de airco niet aan bleef.
Wel jammer dat de klimaatcontrole dus blijkbaar niet goed werkt in ECO modus, ik wil niet zelf mijn airco aan- of uitzetten.
Daily: Captur 1.3TCe Intens 2019.
Hobby: Toyota Corolla AE82GT.
Achterhoeker01
beginner
Contacteer:

Bericht door Achterhoeker01 »

Met ECO Modus aan is de Clio4 (Intens Tce90 met automatische airconditioning) een stuk zuiniger, ook al lever je vermogen in en trekt e.a. iets minder vlot op (maar in een stad, o.i.d. is dat toch amper een probleem).

Nadeel bij mij met rijden in ECO Modus is toch dat de ramen wel heel erg snel beslaan en niet schoon te krijgen zijn. Ook al staat de blower vol op het raam te blazen. Dus met dit weer toch maar zonder ECO Modus rijden om de ruiten schoon te houden. Iets wat ik ergens wel jammer vindt, naast het feit dat de kachel dan eigenlijk wel wat meer pit had mogen hebben.

PS. heb weinig tegen het start/stop systeem. Koppeling ingetrapt houden en de wagen slaat ook niet af. Te lang voor brug of spoor dan mag die wat mij betreft ook wel zonder teveel handelingen afslaan.
Jerdi
beginner
Contacteer:

Bericht door Jerdi »

Ik woon zelf ook in Zuid-Limburg, en heb de clio 0.9tce sinds juli dit jaar. Eerste paar tanken reed ik gemiddeld 6.0/100 terwijl ik nu met eco modus toch makkelijker 5.2/100 rijd. Dit zijn indicaties actuele verbruik ligt nu op 1/19 ongeveer. En ik rijd meestal 750 km voordat het tank lampje aan springt
Cliofun4
beginner
Contacteer:

Bericht door Cliofun4 »

Beetje laat om in te pikken,maar Jerdi heeft gelijk...ook ik met mijn tce 0.9 heb een verbruik van 5.4 gemiddeld met eco af en s/s aan ...en met airco AAN ...ok ik ben geen Verstappen...maar ook geen oudje....ga gewoon met verkeer mee...hangt van de driver af zeg ik...
RonaldR
beginner
Contacteer:

Bericht door RonaldR »

Start-stop systeem heeft volgens mijn monteur als nut om de CO2 waardes te halen. Verder slijt de startmotor meer. Als ik 6 minuten voor de brug moet wachten, zet ik de motor zelf wel uit. Of laat de diesel draaien ivm het koude weer.
Ik weet niet of het nog zo is, maar een diesel liet men vroeger liever draaien dan uit/aan zetten. Ik zie het bij boeren. Die laten de tractor stationair draaien als ze middagpauze hebben.
Iets met levensduur?
Eco modus ben ik aan het testen. Invoegen vind ik gevaarlijk met Eco modus. Het verbruik gecombineerd is 1 op 25.
De volgende volle tank gebruik ik de Eco modus eens niet. Eens kijken of het veel verschil maakt.
1.5dci
RonaldR
beginner
Contacteer:

Bericht door RonaldR »

Update: de Eco modus maakt de auto in de praktijk niet merkbaar zuiniger. In de eco modus is de auto sloom. De ventilatiefan werkt amper, je krijgt bedompte lucht. Ik heb die knop nu al maanden niet ingeschakeld en haal op een tank diesel 1195km (1 op 26,4). Gemiddeld altijd boven de 1 op 25. Ok, ik woon in het Noorden. Dus hier kun je nog een beetje doorrijden.
Het vervloekte start/stop systeem werkt helaas ook in de niet- eco stand. Als ik de auto start, zet ik het altijd direct handmatig uit. Je wilt tenslotte een lange levensduur van je motorblok.
1.5dci
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”