Benzine of Diesel

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Rickerttt
beginner
Contacteer:

Benzine of Diesel

Bericht door Rickerttt »

Hoi allemaal

Ik ben van plan om een nieuwe auto te gaan kopen. (geen haast, enkel indien ik iets leuks tegenkom)
Nu heb ik mijn oog laten vallen op het model Renault Clio Estate bouwjaar 2013/2014 of 2015, voorkeur zwart ;)

Auto zal samen met partner worden gebruikt voor 22 á 23.000 per jaar.
Woon-werkverkeer is relatief korte stukken, 15km enkele reis of 25km enkele reis (2 werk locaties) + privé.

De keuze voor benzine of diesel zal qua maandelijkse kosten (wegenbelasting + brandstofkosten) niet heel veel schelen.
De aangeboden occasions zijn voornamelijk diesels, maar zijn qua aanschafprijs redelijk gelijk aan benzine soms goedkoper.

Ik twijfel toch tussen een benzine of diesel i.v.m. meerdere redenen:
* Ik heb altijd benzine gereden, dus geen diesel-ervaringen.( Ik weet niet wat fijner rijd, misschien keer proefrit maken...)
* De korte stukken, slecht voor diesel ?
* Wat gaat de toekomst brengen... word gepraat over diesel dat in sommige steden geweerd gaan worden of moeten voldoen aan strengere milieueisen. In NL/BE/DE (laatste 2 enkel i.v.m. autovakanties) Of kosten diesel / wegenbelastingen stijgen om het minder aantrekkelijk te maken.

* aankooptips benzineversie en dieselversie zijn welkom

Heeft iemands tips/opmerkingen over mijn bovenstaande ''twijfels'' dan hoor ik het graag. :thumbsup:

Alvast bedankt allen.

Groet
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Re: Benzine of Diesel

Bericht door Koen_B »

Hoi Rick,

Gezien het aantal KMs dat je per jaar zal rijden zal het, wat je zelf ook al aangeeft, qua kosten niet heel veel uitmaken. Echter denk ik persoonlijk, -en dit baseer ik op zowel berichtgeving als de huidige ontwikkelingen m.b.t. diesels-, dat je voor een benzine variant moet gaan. Er zijn en zullen, -in eerste instantie voornamelijk voor diesels-, steeds meer en strengere milieueisen gesteld worden. Benzine zal er ook ooit aan moeten gelopen maar zo'n vaart zal dit niet lopen. Je merkt nu al dat bij occasions de diesels weliswaar (soms) goedkoper zijn dan de benzine variant, maar tegelijkheid ook minder in trek. Jonge benzine occasions zijn daarentegen steeds minder makkelijk te vinden... Tel daarbij op dat een aantal grote automerken heeft aangekondigd om bepaalde nieuwe modellen alleen nog maar als een benzine variant aan te bieden. Het zegt natuurlijk niet alles, maar dat voornamelijk diesel steeds minder aantrekkelijk wordt is wel een feit. En dan houden de (versnelde) afschrijving van een diesel auto t.o.v. een benzine auto nog even buiten beschouwing ;-)

Ik heb zelf overigens geen ervaring met diesels en weet ook niet of veel korte stukken slecht zijn voor een diesel.

Groet,

Koen
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 »

Dat er zoveel diesel word aangeboden
Komt omdat deze allemaal van de leasemaatschappij komen

Kijk maar is na de km stand de meeste met 150 of 212 duizend

En weet niet zeker maar de benzine is toch ook maar een 3 cilinder?
En je moet je afvragen of je dat wilt
rlo
beginner
Contacteer:

Bericht door rlo »

Rij je ook regelmatig met een aanhanger, of heb je een caravan? Een diesel heeft meer koppel (Nm).
Persoonlijk vind ik de Clio diesel heel fijn rijden, lekker vlot zolang je van de eco-stand afblijft. Ik heb echter nog nooit in een Clio benzine gereden dus kan dat niet vergelijken.
Daily: Captur 1.3TCe Intens 2019.
Hobby: Toyota Corolla AE82GT.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik heb het nooit heel goed uitgerekend omdat de diesel de betere trekker voor m'n caravan is. Maar volgens mij is het met jouw kilometers echt wel voordeliger om diesel te rijden. Zelf rijd ik ook zo'n 25.000 per jaar met de Clio.
Het verschil is wegenbelasting verdien je zo terug met de brandstof.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

ik heb persoonlijk ook voor een diesel gekozen ivm onze caravan
weet nog niet wat die doet met de caravan maar dat gaan we deze zomer zien :)

en idd eco stand kun je beter uit laten
RonaldR
beginner
Contacteer:

Bericht door RonaldR »

Ik had hetzelfde bij de aankoop van een Twingo. Het omslagpunt lag op 30.000 km/j. Dat reed ik ook. Dus kon kiezen. Ben uiteindelijk voor de 1.5dci gegaan omdat de tankinhoud altijd hetzelfde is en je met 40 liter diesel verder kunt rijden dan met 40 liter benzine. Het was mijn eerste diesel. Ik heb nu dezelfde motor weer, maar dan in de Clio. Als deze over een aantal jaren ingeruild wordt, probeer ik weer een diesel te kopen.
1.5dci
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

zal voor diesel gaan
minder onderhoud aan de motor
en het rijd een stuk beter
PetrusP
beginner
Contacteer:

Bericht door PetrusP »

Hier ook net een diesel gekocht. Rijdt heerlijk en stuk zuiniger.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”