Moeilijk storing met starten.
Moeilijk storing met starten.
Goedenavond iedereen,
Er staat een heleboel informatie over startonderbrekers en startproblemen op het forum, maar wat mijn Clio doet kom ik helaas niet tegen.
Het gaat trouwens om een Clio 2 phase 2 rs172.
Het probleem speelt al een wat langere tijd, maar is niet altijd aanwezig.
Laatst wou ik starten, maar op het moment dat ik de sleutel omdraaide gebeurde er niks, sleutel een keer terug gedraaid nog een keer geprobeerd. Tikkie lopen. Dit heb ik een aantal keer gehad, maar van de week was het anders. Ik kon proberen wat ik wilde maar aanslaan ho maar.
De ene keer gaat die niet eens rond, de keer daarop dat ik start gaat die 1 sec rond en dan stopt hij. Dit is steeds wisselend,
Nou heb ik ook al mijn startblokkerings lampje in de gaten gehouden, ook die is niet steeds het zelfde. Soms knippert die snel,(dan zou die de sleutel niet herkennen) de andere keer blijft die branden(ik heb gelezen dat die dan de brandstofpomp niet vrij geeft, geen idee of dat klopt...)
Kortom een lastige storing, want na 5 minuten rommelen was het week tikkie lopen. Naar huis gereden, voor de deur nog een aantal keer proberen te starten. Nu doet die het weer gewoon.... vooral lastig met zoeken als zn storing er niet continu in zit.
Ik hoop dat iemand een goed advies of tip voor me heeft.
Alvast bedankt,
Robert
Er staat een heleboel informatie over startonderbrekers en startproblemen op het forum, maar wat mijn Clio doet kom ik helaas niet tegen.
Het gaat trouwens om een Clio 2 phase 2 rs172.
Het probleem speelt al een wat langere tijd, maar is niet altijd aanwezig.
Laatst wou ik starten, maar op het moment dat ik de sleutel omdraaide gebeurde er niks, sleutel een keer terug gedraaid nog een keer geprobeerd. Tikkie lopen. Dit heb ik een aantal keer gehad, maar van de week was het anders. Ik kon proberen wat ik wilde maar aanslaan ho maar.
De ene keer gaat die niet eens rond, de keer daarop dat ik start gaat die 1 sec rond en dan stopt hij. Dit is steeds wisselend,
Nou heb ik ook al mijn startblokkerings lampje in de gaten gehouden, ook die is niet steeds het zelfde. Soms knippert die snel,(dan zou die de sleutel niet herkennen) de andere keer blijft die branden(ik heb gelezen dat die dan de brandstofpomp niet vrij geeft, geen idee of dat klopt...)
Kortom een lastige storing, want na 5 minuten rommelen was het week tikkie lopen. Naar huis gereden, voor de deur nog een aantal keer proberen te starten. Nu doet die het weer gewoon.... vooral lastig met zoeken als zn storing er niet continu in zit.
Ik hoop dat iemand een goed advies of tip voor me heeft.
Alvast bedankt,
Robert
Renault Clio 2 ph2 rs 172 blauw
Re: Moeilijk storing met starten.
Begin met uitlezen. Staan er storingscodes in het geheugen maak je het zoeken al wat makkelijker.
Dan: dit kan komen door slechte zender van je sleutel. Soldeer de print een keer opnieuw door.
2e is de ringantenne van het contactslot.
3e is ECU, niet te hopen......
Dan: dit kan komen door slechte zender van je sleutel. Soldeer de print een keer opnieuw door.
Okee, duidelijk ik zag hem binnenkort even laten uitlezen en de uitslag daarvan hier melden.
Mij is verteld dat als de start onderbreker er niet af gaat, de motor wel gewoon rond zou moeten gaan, maar niet aan zou moeten slaan. Klopt dit of kan het ook zo zijn dat die kort of helemaal niet rond gaat?
Dat zou alleen al een hoop duidelijkheid geven.
Groetjes Robert
Mij is verteld dat als de start onderbreker er niet af gaat, de motor wel gewoon rond zou moeten gaan, maar niet aan zou moeten slaan. Klopt dit of kan het ook zo zijn dat die kort of helemaal niet rond gaat?
Dat zou alleen al een hoop duidelijkheid geven.
Groetjes Robert
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
misschien handig om met de reserve sleutel ook eens proberen te starten , ik weet dat zonder chip of slecht werkende sleutel de auto ook niet / moeilijk start .
Neem ik volgende keer ook even de reserve sleutel mee, toen ik laatst stilstond was ik niet thuis. Helaas geen reservesleutel bij me
Heb laatst wel de contactjes van de sleutel door gesoldeerd, deze lagen iets los...
Maar daarna werkte die weer prima.
Bedankt voor de tips !!!

Heb laatst wel de contactjes van de sleutel door gesoldeerd, deze lagen iets los...
Maar daarna werkte die weer prima.
Bedankt voor de tips !!!
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ah het lampje.
Maar ehm...kort gezegd, nadat je alle stekkerverbindingen in de auto hebt gecontroleerd heb ik voordat je de UCH of ECU gaat verdenken nog 1 mogelijkheid die niet zo duur is.
De kabelboom die over de versnellingsbak loopt. Ergens in een van de witte of paarse draden kan een breuk zitten, dit is de signaaldraad die doorgeeft, via de UCH, aan de ECU dat de ontsteking vrij kan worden gegeven. Op dit moment is de sleutel dus al herkend maar is er een ander probleem dat de auto ervan weerhoudt te starten.
Dus dit is al die stekkermeuk!

Dus die kabelboom die over de versnellingsbak loopt.

En dit was bij mij de boosdoener. Sindsdien nooit meer last gehad. En we hebben het over de eerste week van april 2017, 28.000 km terug.

Gevonden via Cliosport.net destijds.
Ik zat in die tijd toch ook al in het beheerteam Arjan?Arjan schreef:Begin met uitlezen. Staan er storingscodes in het geheugen maak je het zoeken al wat makkelijker.
Maar ehm...kort gezegd, nadat je alle stekkerverbindingen in de auto hebt gecontroleerd heb ik voordat je de UCH of ECU gaat verdenken nog 1 mogelijkheid die niet zo duur is.
De kabelboom die over de versnellingsbak loopt. Ergens in een van de witte of paarse draden kan een breuk zitten, dit is de signaaldraad die doorgeeft, via de UCH, aan de ECU dat de ontsteking vrij kan worden gegeven. Op dit moment is de sleutel dus al herkend maar is er een ander probleem dat de auto ervan weerhoudt te starten.
Dus dit is al die stekkermeuk!

Dus die kabelboom die over de versnellingsbak loopt.

En dit was bij mij de boosdoener. Sindsdien nooit meer last gehad. En we hebben het over de eerste week van april 2017, 28.000 km terug.

Gevonden via Cliosport.net destijds.

Goedenavond,
Hier weer even een kleine update, al hardstikke bedankt voor jullie tips. Laatste tijd voor de zekerheid me reservesleutel elke keer meegenomen, nog niet uit gelezen(Nog geen uitleeskast bij de hand gehad), wel alle stekker verbindingen gecontroleerd. Niet echt iets aan kunnen vinden, nog niet specifiek naar die 2 draadjes gekeken.
Maar.... bingo
Vanavond starte die weer is niet, maar dan ook echt niet. Denk wel 10 minuten aan het proberen geweest(met de gewone en de reservesleutel)maar geen resultaat. Weer die gekke storing van af en toe rond gaan en soms helemaal niks. Wel ontdekte ik dat die de meeste keren de sleutel herkende(het lampje ging niet snel knipperen), maar een enkele keer die hem niet herkende(hij dus wel snel ging knipperen). Van de keren dat die de sleutel gewoon herkende, ging me startbeveiliging lamp niet snel knipperen, maar ook niet uit na een paar seconden(wat wel hoort) dus er blijft nog iets beveiligd. Mijn vraag, toevallig iemand die weet wat het betekend als die constant blijft branden?
Of is jullie idee dat het waarschijnlijk in de startbeveiliging zit, en het advies om deze te laten verwijderen?
Een hoop informatie, maar ik hoop dat iemand een advies voor me heeft.
Groetjes robert
Hier weer even een kleine update, al hardstikke bedankt voor jullie tips. Laatste tijd voor de zekerheid me reservesleutel elke keer meegenomen, nog niet uit gelezen(Nog geen uitleeskast bij de hand gehad), wel alle stekker verbindingen gecontroleerd. Niet echt iets aan kunnen vinden, nog niet specifiek naar die 2 draadjes gekeken.
Maar.... bingo
Vanavond starte die weer is niet, maar dan ook echt niet. Denk wel 10 minuten aan het proberen geweest(met de gewone en de reservesleutel)maar geen resultaat. Weer die gekke storing van af en toe rond gaan en soms helemaal niks. Wel ontdekte ik dat die de meeste keren de sleutel herkende(het lampje ging niet snel knipperen), maar een enkele keer die hem niet herkende(hij dus wel snel ging knipperen). Van de keren dat die de sleutel gewoon herkende, ging me startbeveiliging lamp niet snel knipperen, maar ook niet uit na een paar seconden(wat wel hoort) dus er blijft nog iets beveiligd. Mijn vraag, toevallig iemand die weet wat het betekend als die constant blijft branden?
Of is jullie idee dat het waarschijnlijk in de startbeveiliging zit, en het advies om deze te laten verwijderen?
Een hoop informatie, maar ik hoop dat iemand een advies voor me heeft.
Groetjes robert
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Lees mijn reactie hierboven...leg ik de oplossing uit. 
EN als het dan niet in de kabelboom zit dan is het de UCH.

EN als het dan niet in de kabelboom zit dan is het de UCH.
Top ga ik van het weekend die kabelboom open maken en grondig inspecteren.
UCH ? Of bedoel je de ECU. Weet niet in welke de startbeveiliging zit ingebouwd?
en dan daar een defect in of zou ik het ook redden met alleen de startbeveiling laten verwijderen?
Groetjes
UCH ? Of bedoel je de ECU. Weet niet in welke de startbeveiliging zit ingebouwd?
en dan daar een defect in of zou ik het ook redden met alleen de startbeveiling laten verwijderen?
Groetjes
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Allebei, en het gaat tijdens het blijven branden fout tijdens de communicatie tussen beide. Het moment zeg maar waarop de UCH doorgeeft aan de ECU dat de sleutel herkend is, de blokkering eraf gaat en de ontsteking dus mag worden vrijgegeven.
En succes, als je er niet uitkomt hoor ik t wel!
En succes, als je er niet uitkomt hoor ik t wel!
Okee,
dus hij herkend de sleutel wel, maar geeft de ontsteking niet vrij. Duidelijk.
Maar de ontsteking geeft dan nu een signaal terug aan de UCH dat die niet word vrij gegeven, en hierdoor blijft het lampje branden.
Als ik jou goed begrijp
Morgen avond hem eerst maar is naar huis slepen
Bedankt voor de info!!
dus hij herkend de sleutel wel, maar geeft de ontsteking niet vrij. Duidelijk.
Maar de ontsteking geeft dan nu een signaal terug aan de UCH dat die niet word vrij gegeven, en hierdoor blijft het lampje branden.
Als ik jou goed begrijp

Morgen avond hem eerst maar is naar huis slepen

Bedankt voor de info!!
-
- beginner
- Contacteer:
Is het probleem inmiddels opgelost? Ik heb hier toen ik mijn RS172 phase 2 net had ook wel eens last van gehad. Snel knipperen duidt inderdaad op niet herkennen van de sleutel, maar bij mij bleef het lampje ook constant branden. Voordat je probeert te starten kun je dit al zien: als je de sleutel op standje twee (op contact) draait, dan moet het startonderbrekerlampje na een paar seconden uitgaan. Blijft deze branden dan zal de auto niet starten.
Bij mij lag het probleem bij een gare chinese bluetooth ELM327 OBDII adapter. Goedkope versies hiervan kunnen storing op de CAN lijn veroorzaken wat vermoedelijk bij mij het constant brandende rode lampje veroorzaakte. Zonder OBDII adapter ben ik dit probleem de afgelopen twee jaar niet meer tegengekomen.
Bij mij lag het probleem bij een gare chinese bluetooth ELM327 OBDII adapter. Goedkope versies hiervan kunnen storing op de CAN lijn veroorzaken wat vermoedelijk bij mij het constant brandende rode lampje veroorzaakte. Zonder OBDII adapter ben ik dit probleem de afgelopen twee jaar niet meer tegengekomen.
Ex RS172 bezitter
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ik had inderdaad ook een CAN-bus storingaccountabc schreef:Is het probleem inmiddels opgelost? Ik heb hier toen ik mijn RS172 phase 2 net had ook wel eens last van gehad. Snel knipperen duidt inderdaad op niet herkennen van de sleutel, maar bij mij bleef het lampje ook constant branden. Voordat je probeert te starten kun je dit al zien: als je de sleutel op standje twee (op contact) draait, dan moet het startonderbrekerlampje na een paar seconden uitgaan. Blijft deze branden dan zal de auto niet starten.

-
- beginner
- Contacteer:
@NicoK Geen idee, ik heb naar aanleiding van de problemen met het rode lampje destijds wel een CLIP gekocht, maar aangezien het probleem bij mij was opgelost voor de clip binnen was heb ik er verder geen onderzoek naar gedaan.
Ex RS172 bezitter