Remblok past niet lekker in klauw
Remblok past niet lekker in klauw
Beste leden,
Van de week de voorste remblokken van de Clio vervangen, binnen een kwartiertje gepiept.
Met één remblok had ik echter een probleem, deze viel voor mijn gevoel niet lekker in de klauw. Met een klein beetje duwen heb ik hem er uiteindelijk wel ingekregen. Na het vervangen van de blokjes een rondje gereden om te kijken of alles werkt. Aan het begin moest het pedaal iets verder ingetrapt worden dan gebruikelijk, maar daarna was het pedaal keihard. 'Mooi', dacht ik.
Nu reed ik gisteren weer een stukje, toen viel het mij op dat ik weer een aantal maal moest remmen voordat ik de volledige druk tot beschikking had.
Mijn vraag is, hoe kan dit? Ik zat zelf te denken dat het ene blokje dat er lastig in ging misschien schuin zit, waardoor deze eerste 'recht' geremd moet worden. Kan dit?
Lekkages heb ik gecontroleerd, de vloeistof stond na het vervangen op max. en staat dat nu nog steeds. Remmen waren hiervoor al rondom ontlucht, dus daar zal het (denk ik?) ook niet aan liggen.
Wie kan mij helpen?
Harmen
Update: De blokjes zijn aan de achterkant ingevet, tegen piepen.
Van de week de voorste remblokken van de Clio vervangen, binnen een kwartiertje gepiept.
Met één remblok had ik echter een probleem, deze viel voor mijn gevoel niet lekker in de klauw. Met een klein beetje duwen heb ik hem er uiteindelijk wel ingekregen. Na het vervangen van de blokjes een rondje gereden om te kijken of alles werkt. Aan het begin moest het pedaal iets verder ingetrapt worden dan gebruikelijk, maar daarna was het pedaal keihard. 'Mooi', dacht ik.
Nu reed ik gisteren weer een stukje, toen viel het mij op dat ik weer een aantal maal moest remmen voordat ik de volledige druk tot beschikking had.
Mijn vraag is, hoe kan dit? Ik zat zelf te denken dat het ene blokje dat er lastig in ging misschien schuin zit, waardoor deze eerste 'recht' geremd moet worden. Kan dit?
Lekkages heb ik gecontroleerd, de vloeistof stond na het vervangen op max. en staat dat nu nog steeds. Remmen waren hiervoor al rondom ontlucht, dus daar zal het (denk ik?) ook niet aan liggen.
Wie kan mij helpen?
Harmen
Update: De blokjes zijn aan de achterkant ingevet, tegen piepen.
Clio 2ph2 1.5dci Initiale
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Hoewel je zegt dat de remmen ontlucht zijn denk ik dat er toch lucht in je remsysteem zit.
Zijn je remzadels overigens wel voorzien van onderstaande verenstalen "glijblikjes"?

Zijn je remzadels overigens wel voorzien van onderstaande verenstalen "glijblikjes"?

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Hoi Mox,
Bedankt voor je reactie.
Voordat ik de remblokken heb vervangen, zijn alle remmen ontlucht door een garage die daar zo'n mooi apparaat voor hebben. Toen was het pedaal keihard.
Normaal gesproken zal er geen lucht in het systeem komen na slechts vervangen van de blokjes toch? (correct me if im wrong)
Over die glijblikjes: nee die zitten er volgens mij niet op, per se nodig voor correcte remwerking?
Bedankt voor je reactie.
Voordat ik de remblokken heb vervangen, zijn alle remmen ontlucht door een garage die daar zo'n mooi apparaat voor hebben. Toen was het pedaal keihard.
Normaal gesproken zal er geen lucht in het systeem komen na slechts vervangen van de blokjes toch? (correct me if im wrong)
Over die glijblikjes: nee die zitten er volgens mij niet op, per se nodig voor correcte remwerking?
Laatst gewijzigd door Hvasselt op 26 nov 2017 05:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 2ph2 1.5dci Initiale
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Update:
Eergisteren de blokken weer even bekeken. Het blok dat er moeilijk inging gaat nu gemakkelijk. Het aantal maal pompen voor druk lijkt ook verholpen te zijn.
Pedaal voelt echter wel nog sponzig aan, volgens internet kan dit ook komen doordat de blokken vervangen zijn maar de oude schijf is blijven zitten, dit zou nadat de blokken volledig ingesleten zijn opgelost moeten zijn. iemand ervaring met deze uitspraak?
En dan nog een vraag, als je bij stilstand met draaiende motor veel druk op je rempedaal uitoefent, hoort deze dan weg te zakken? Bij lichtjes voet laten rusten zoals voor een stoplicht zakt het pedaal niet weg.
Alvast bedankt.
Eergisteren de blokken weer even bekeken. Het blok dat er moeilijk inging gaat nu gemakkelijk. Het aantal maal pompen voor druk lijkt ook verholpen te zijn.
Pedaal voelt echter wel nog sponzig aan, volgens internet kan dit ook komen doordat de blokken vervangen zijn maar de oude schijf is blijven zitten, dit zou nadat de blokken volledig ingesleten zijn opgelost moeten zijn. iemand ervaring met deze uitspraak?
En dan nog een vraag, als je bij stilstand met draaiende motor veel druk op je rempedaal uitoefent, hoort deze dan weg te zakken? Bij lichtjes voet laten rusten zoals voor een stoplicht zakt het pedaal niet weg.
Alvast bedankt.
Clio 2ph2 1.5dci Initiale
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Wat Moe al aangaf zit er waarschijnlijk toch echt lucht in het systeem, het pedaal mag nooit zakken
of je nu hard of zacht het pedaal intrapt. Zou toch echt voor de zekerheid naar de garage rijden, remmen
zijn te belangrijk om zo te blijven rijden.
of je nu hard of zacht het pedaal intrapt. Zou toch echt voor de zekerheid naar de garage rijden, remmen
zijn te belangrijk om zo te blijven rijden.
Volvo S
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Heren bedankt.
Ik ga van de week even langs de garage om t nogmaals te laten ontluchten.
Ik ga van de week even langs de garage om t nogmaals te laten ontluchten.
Clio 2ph2 1.5dci Initiale
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Mochten ze in voorraad zijn, vraag dan of ze die blikjes voor je kunnen plaatsen. De blokken schuiven daardoor makkelijker zijwaarts in het zadel. Vastzittende blokken schijnt (scheen?) een bekend euvel te zijn bij de Clio 2, aldus mijn dealer in 2004 toen ik klaagde over schurend geluid van een aanlopende schijfrem linksvoor.
Afhankelijk van de toestand van je schijven zou ik die ook vervangen. Ze zijn niet duur en makkelijk zelf te vervangen. Het remvlak van schijven is na een tijdje niet mooi recht meer, waardoor de nieuwe blokken weer helemaal moeten inslijten en dat is zonde.
Afhankelijk van de toestand van je schijven zou ik die ook vervangen. Ze zijn niet duur en makkelijk zelf te vervangen. Het remvlak van schijven is na een tijdje niet mooi recht meer, waardoor de nieuwe blokken weer helemaal moeten inslijten en dat is zonde.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Zal eens kijken of het in voorraad is. Bedankt voor de tip.
Schijven zijn nog goed, pas 0,3 mm afgesleten.
Schijven zijn nog goed, pas 0,3 mm afgesleten.
Clio 2ph2 1.5dci Initiale
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Het zoeken van de blikjes is er bij ingeschoten, maar de remmen werken nu wel weer als vanouds. Wat bleek? De remmen moesten gewoon inslijten op de schijf. Het vaker intrappen van de rem werd veroorzaakt doordat ik de remblokjes eigenlijk boog als het ware met het remmen. Volgende keer toch ook de schijven vervangen 
Heren, bedankt voor de hulp en tips!

Heren, bedankt voor de hulp en tips!
Clio 2ph2 1.5dci Initiale
Re: Remblok past niet lekker in klauw
Mooi dat het opgelost is en bedankt voor het afmelden! 

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré