Auto schokt en slaat soms af

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
JeroenF
beginner
Contacteer:

Auto schokt en slaat soms af

Bericht door JeroenF »

Beste mensen,

Onze Clio II fase2 1.4 16V automaat uit 2002 heeft twee, misschien aan elkaar gerelateerde problemen.

Ten eerste is het vaak, maar niet altijd, dat de auto met koude motor (lijkt het) bij wegrijden enorm schokt. Alsof ik het gas loslaat en direct weer intrap, weer loslaat enzovoort. Bij hogere snelheden is dit verdwenen en loopt hij goed.

Het tweede probleem doet zich zowel koud als warm voor en is er ook altijd. Als ik bij stationair het gaspedaal iets indruk zakt met motor toerental in. Onder het stationaire toerental dus. Dit gebeurt zowel in N als in D. Als ik het pedaal sneller indruk slaat de motor vaak af. Als ik heel voorzichtig gas geef blijft hij meestal lopen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alle reacties zijn welkom!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Auto schokt en slaat soms af

Bericht door mox »

Ik zou niet alleen kijken naar voor de hand liggende zaken als de bougies en de bobine(s), maar vooral naar de toestand van je gasklephuis. Je hebt weliswaar een automaat, maar in het verleden sloeg mijn motor weleens af bij het uitrollen richting een stoplicht met ingetrapte koppeling. Vooral tijdens warm weer als de airco loopt. Sinds ik mijn gasklephuis goed heb schoongemaakt (terwijl hij nauwelijks smerig was) is dit echt nooit meer voorgekomen. Kennelijk luistert de grootte van de luchtspleet bij stationair toerental erg nauw.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
JeroenF
beginner
Contacteer:

Bericht door JeroenF »

De bobines zijn allemaal al vervangen, dit omdat er twee vlak na elkaar stuk gingen. De resterende twee heb ik preventief vervangen. De bougies zijn onlangs met het onderhoud vernieuwd en hebben geen invloed op de problemen gehad. Het gasklephuis heb ik ook al schoongemaakt en deze auto heeft geen airco. Ook heb ik de connector van de gaspedaal sensor al doorgesoldeerd en de krukassensor schoongemaakt. Beide zonder effect.

Wat echt opvalt is dus dat het toerental daalt bij een heel klein beetje gasgeven. Alsof de gasklep dus sluit bij een beetje gasgeven. Dit moet toch voor een kenner van deze motoren een duidelijk aanwijsbare oorzaak hebben? Hoop ik? ;-)
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Nou ja dan mis je dus nog de stekker in de motorruimte onder de relais'

Bij mij was het een kwestie van kleppen stellen, bougiekabels vervangen en het was over. Echter heb jij dat allemaal al gehad.....dus de dingen die overblijven.

- Compressie meten, klepspeling niet goed meer.
- Stekkerverbinding in de relaisdoos doorsolderen
- Stekker gasklephuis controleren, ik heb de pinnetjes even samengedrukt zodat die weer goed contact maakte.
- Temperatuursensor vervangen.

Als dat het allemaal niet is. Dan is je gasklephuis stuk.
JeroenF
beginner
Contacteer:

Bericht door JeroenF »

NicoK, dank voor je reactie! Kan je aangeven welke stekker in de relaisdoos ik moet doorsolderen? Heb je misschien een plaatje?

De temperatuursensor, is dat dezelfde die de motortemperatuur op het dashboard doorgeeft? Deze lijkt mij namelijk goed. In elk geval staat die bij warme motor keurig in het midden.

Groet, Jeroen.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

De grote witte, je kunt hem ook eerst eens schoonmaken, let op, haal de accu er even af als je deze stekkerverbinding verbreekt.

Afbeelding

En dit is de temperatuursensor, die zit dus onderin in je gasklephuis.

Afbeelding
Afbeelding
JeroenF
beginner
Contacteer:

Bericht door JeroenF »

Is dat dezelfde motor als ik heb? (1.4 16V K4J). Ik herken de plaatjes niet helemaal...

Maar, de temp sensor, als ik een normale uitlezing op het dashboard heb, kan ik er dan van uit gaan dat deze goed is? Of gebruikt het motormanagement een andere sensor?

Groet,
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Nee dit is een D7F oftewel een 1.2 8V, echter zal de bovengenoemde stekker niet anders zijn.

De temperatuursensor waar jij op doelt is voor het koelwater en zit op een andere plek, dit is een andere temperatuursensor dan deze sensor die hier word aangeduid. De sensor waar ik op doel meet de temperatuur van de lucht die de motor in gaat, dit gekoppeld aan de druksensor voor de lucht die op het spruitstuk zit rekent de motor hierbij uit hoeveel brandstof er ingespoten kan worden.

https://www.ebay.co.uk/p/Intake-Air-Tem ... 2000658490

Dit is de sensor waar ik op doel.
JeroenF
beginner
Contacteer:

Bericht door JeroenF »

Oke, helemaal duidelijk Nico. Ik ga het allemaal checken.

Dank!

Groet,
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Succes!
JeroenF
beginner
Contacteer:

Bericht door JeroenF »

Ik heb de stekkers schoongemaakt. Van het gasklephuis en die witte. Ook het gasklephuis zelf nog schoongemaakt. Daar zat iets van zwarte aanslag in, maar viel eigenlijk wel mee.

De inlaatlucht temperatuursensor zit bij de K4J denk ik voorop het blok op de luchtinlaat? Deze heb ik gemeten en was ongeveer 2300 Ohm bij kamertemperatuur. Kan dit kloppen? Hier ook de contacten gereinigd.

Of dit alles voor het schokken geholpen heeft weet ik nog niet, want dit doet hij niet altijd, maar het terugvallen in toerental is onveranderd. Wat mij nu ook opviel is dat als ik stilstaand gas geef en dan ineens loslaat het toerental ook even onder stationair duikt. Verder vind ik het erg naar benzine ruiken als de motor koud is.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”