Oplossing rammelende remmen?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
ferdi
beginner
Contacteer:

Oplossing rammelende remmen?

Bericht door ferdi »

Ook mijn clio heeft last van rammelende remmen voor (tijdens het rammelen op klinkerwegen etc heel licht het rempedaal aanraken en het is over...)
Nu lees ik het een en ander op dit forum, maar wat is DE oplossing.
Oa:
-Speciale remblokken op advies inporteur (welke remblokken??)
-Geleidepennen vervangen?
-Remzadel vervangen?
-Geleidepennen goed in het vet zetten (welk vet? mag niet te dik zijn omdat de remmen iets terug moeten komen na het remmen)

Mijn vraag, wat is DE oplossing voor dit probleempje?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Oplossing rammelende remmen?

Bericht door Arjan »

Bij elke Clio is dat verschillend. Je kan begeginnen de remmen een keer schoon te maken en de blokken met keramisch vet (kopervet kan ook maar dat zou storing kunnen geven voor de ABS sensor) op de uiteinden van de blokken terug plaatsen. Geleidepennen die niet terug lopen zorgen voor vastzittende blokken. Niet rammelende. Gewoon normaal een beetje vet houden is voldoende. Remzadel vervangen is al eerder dé oplossing gebleken maar mogelijk is het met wat smering al verholpen?
ferdi
beginner
Contacteer:

Bericht door ferdi »

Het gerammel is over...................
Vandaag de boel eens losgetrokken.
Rammelende remblokken is eigenlijk onmogelijk (bij een goed merk blokken met de juiste maatvoering..) mits de glijplaatjes gemonteerd zijn en de contactvlakken op de remzadel schoon en roestvrij zijn.
De geleidepennen, daar zitten de problemen. De passing is vrij ruim en hoe verder de blokken versleten zijn des te verder de geleidepennen naar buiten komen. Dit resulteert in speling dat gerammel geeft.
Wat veel op internet geschreven word, na het plaatsen van nieuwe blokken is het een poosje over. Na een tijdje (blokken worden dunner...) begint het weer.

Wat volgens mij DE oplossing is, de schacht waar de geleidepennen inzitten volproppen met vaseline of soortgelijk niet uithardende vet (koper of ceramisch vet is te stug en ceramisch vet word hard, met vastzittende geleidepennen tot gevolg...). De geleidepennen er indrukken en een paar keer goed heen en weer bewegen, eventueel herhalen. Het rubbertje plaatsen.
Doordat om de geleidepen nu allemaal vet zit kan de geleidepen niet radiaal bewegen. Je kan het verschil ook wel voelen.

Zelfs met mijn zo goed als versleten remblokken rammelt er niets meer. Volgende week even een nieuw setje blokken en schijven bestellen en erop schroeven...Maar ik wou eerst weten of ik het gerammel weg kon krijgen of dat er iets vervangen moest worden.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dan heb jij de remmen van Bosch of Renault en niet die van Lucas. Bij Lucas die ik had zatten er geen glijplaatjes in.
ferdi
beginner
Contacteer:

Bericht door ferdi »

Afbeelding

Deze blikjes of glijplaatjes zitten er bij jou niet tussen? Heb jij dan een andere systeem?
Op de volgende tekening horen ze er gewoon tussen....
http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... MyRA%3D%3D
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Die zaten er bij de Clio uit 2003 die ik had bij de Lucas remmen inderdaad niet op.
lnCy7J.png
lnCy7J.png (750.25 KiB) 9724 keer bekeken
Die plaatjes zijn van de Renault remmen. Bosch heeft net weer een ander model.
kiMhdh.png
kiMhdh.png (758.81 KiB) 9724 keer bekeken
VoJFtE.png
VoJFtE.png (733.32 KiB) 9724 keer bekeken
ferdi
beginner
Contacteer:

Bericht door ferdi »

inderdaad, verschillende systemen. Ik hoor in het algemeen niet vaak klachten over rammelende remmen, daarom zo typisch dat er bij de clio wel vaak klachten ontstaan. Ook bij de mijnes (2011 1.5 dci)
De speling op de geleidepennen heb ik ook niet in die mate aangetroffen als bij de clio. Maar zoals eerder geopperd, geleidepennen goed vet houden scheelt veel geluid.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”