Kwam een keer tegen dat als 1 verstuiver het opgeeft er een risico is dat metaaldeeltjes het hele systeem vervuilen.
Wil nu een filter in de retourleiding plaatsen.
Weet iemand waar de retourleiding bij de CLIO 3 fase 2. naar toegaat?
Naar de tank? ; dan hoef ik mij over lucht geen zorgen te maken...
of gaat het naar de hoge druk pomp ?
filter in retourleiding gasolie.
Re: filter in retourleiding gasolie.
Volgens mij gewoon naar de tank inderdaad. Maar dan hoef je er geen filter in de retourleiding te zetten. Dan krijg je dat het óf bezinkt óf in het gewone brandstoffilter terecht komt.
Re: filter in retourleiding gasolie.
Duurde even voor ik de tekst vond waardoor ik aan een filter in de retourleiding denk :
Eén, twee, drie keer is scheepsrecht…
Posted on 17 oktober 2011 by Carrec Technocenter
De 1.5 DCI (motorcode K9K) van Renault is voor Carrec Technocenter bepaald geen onbekende. Met zijn kleine cilinderinhoud, compacte bouw en grote verscheidenheid aan vermogensvarianten is de motor geschikt voor toepassing in veel modellen. Onder andere de Scenic, Kangoo, Modus en Clio zijn leverbaar met de 1.5 DCI. Omdat er verhoudingsgewijs veel van deze auto’s verkocht zijn krijgen garagebedrijven veel met dit motortype te maken.
De 1.5 DCI is voorzien van een Delphi common-rail inspuitsysteem. Zoals bij alle common-rail systemen is ook dit systeem aan slijtage onderhevig. Normale slijtage zoals een defecte verstuiver kan optreden vanaf zo’n 150.000km. Als er eerder problemen ontstaan worden die meestal veroorzaakt door rijden op verkeerde brandstof. Ook verkeerd uitgevoerde reparaties kunnen tot vervelende problemen leiden.
De klacht
De auto waar dit column over gaat is een Renault Clio van het bouwjaar 2006 met een 1.5 DCI. De eigenaar van de auto had als klacht een slecht presterende motor en een brandend storingslampje. Voordat de auto bij Carrec kwam hadden er al 2 andere garages aan gewerkt. Helaas voor de klant was het probleem tot op heden niet opgelost.
De eerste garage waar de auto was geweest had vastgesteld dat een defecte hogedrukpomp de problemen veroorzaakte. Om het euvel te verhelpen werd de pomp vervangen door een ander exemplaar, een nieuw brandstoffilter gemonteerd en een toevoeging bij de brandstof gedaan. Helaas kwamen de problemen bijna direct weer terug. De klant vertrouwde de eerste oplossing niet helemaal en melde zich bij een andere garage met dit verhaal. De tweede garage constateerde dat de verstuiver van de 2e cilinder defect was en vervangen moest worden, na het vervangen van de verstuiver bleek het probleem echter nog aanwezig maar nu wel in mindere mate.
Slijpsel
Als een hogedrukpomp kapot gaat kan er een grote hoeveelheid slijpsel in het brandstofsysteem terecht komen. Het slijpsel komt in de tank, leidingen, filters en natuurlijk de verstuivers terecht, met verstopping en ernstige slijtage tot gevolg. De diagnose van een defecte pomp was dus misschien wel juist, maar alleen vervangen van de pomp lost dan niet alle problemen op. Als het slijpsel van de kapotte pomp in het brandstofsysteem achterblijft zullen de verstuivers en pomp binnen de kortste keren weer problemen geven.
De diagnose
Een kijkje in het brandstoffilter van de Renault bevestigde ons waar we van te voren al bang voor waren, het zat helemaal vol met slijpsel van de kapotte brandstofpomp. Deze motoren zijn voorzien van een vast filter, het zal dus open gezaagd moeten worden om er in te kunnen kijken. Het is een filter van zo’n € 80,- , dit is echter een fractie van de kosten van het opnieuw vervangen van de hogedrukpomp!
Onder in het brandstoffilter glimt het slijpsel je tegemoet!
Om een volledige diagnose te stellen werden de pomp en de verstuivers gedemonteerd en getest. Hieruit bleek dat alle 4 de verstuivers ver buiten de toleranties vielen. Ook de vervangende pomp had ernstige schade opgelopen, het slijpsel van de eerste defecte pomp was ook door de nieuwe pomp gegaan waardoor ook die kapot was. De verstuivers en pomp moesten sowieso vervangen worden, maar hoe voorkom je dat het probleem zich weer voordoet?
De reparatie
Nu oorzaak en gevolg waren vastgesteld kon worden overgegaan tot reparatie. Bij een juiste diagnose wordt de oorzaak uit de auto gehaald en niet alleen het gevolg (tijdelijk) opgelost! Het complete brandstofsysteem van de auto werd zodoende afgetapt, gedemonteerd en grondig gespoeld. Nadat de tank en leidingen onder de auto zijn teruggezet plaatsen we in zowel de aanvoer als retourleiding een extra filter. Deze filters dienen om eventueel achtergebleven gruis op te vangen en worden na ongeveer 5.000 km weer onder de auto vandaan gehaald. Het hoofdfilter word vervangen door een nieuw exemplaar dat gewoon tot de volgende beurt kan blijven zitten.
De verstuivers worden voorzien van een nieuw binnenwerk, getest en krijgen nieuwe adaptiecodes. Bij de K9K is het belangrijk om de verstuivers in te leren in de ECU, als dat niet gedaan word gaat de auto op den duur weer in storing.
De schade aan de brandstofpomp was helaas te groot om hem te reviseren. Gelukkig zijn er naast nieuwe pompen ook gereviseerde exemplaren te koop die zo goed als nieuw zijn. Uiteindelijk werd er dan ook voor dat alternatief gekozen.
Herhaling voorkomen
Om herhaling te voorkomen is het van belang dat er absoluut geen slijpsel meer in het brandstofsysteem zit. Je zou natuurlijk simpelweg alle componenten van het systeem kunnen vervangen maar dan worden de kosten van de reparatie wel erg hoog. In de revisie repareren we wat we kunnen en blijven zoveel mogelijk onderdelen behouden. Alleen delen waarvan herstel economisch niet haalbaar is worden vervangen. In tegenstelling tot een pomp en verstuivers kunnen de tank, common-rail, hogedrukleidingen etc. wel tegen vervuiling, het moet er alleen uit…
(dit artikel is eerder verschenen in Autokompas nr. 13)
Eén, twee, drie keer is scheepsrecht…
Posted on 17 oktober 2011 by Carrec Technocenter
De 1.5 DCI (motorcode K9K) van Renault is voor Carrec Technocenter bepaald geen onbekende. Met zijn kleine cilinderinhoud, compacte bouw en grote verscheidenheid aan vermogensvarianten is de motor geschikt voor toepassing in veel modellen. Onder andere de Scenic, Kangoo, Modus en Clio zijn leverbaar met de 1.5 DCI. Omdat er verhoudingsgewijs veel van deze auto’s verkocht zijn krijgen garagebedrijven veel met dit motortype te maken.
De 1.5 DCI is voorzien van een Delphi common-rail inspuitsysteem. Zoals bij alle common-rail systemen is ook dit systeem aan slijtage onderhevig. Normale slijtage zoals een defecte verstuiver kan optreden vanaf zo’n 150.000km. Als er eerder problemen ontstaan worden die meestal veroorzaakt door rijden op verkeerde brandstof. Ook verkeerd uitgevoerde reparaties kunnen tot vervelende problemen leiden.
De klacht
De auto waar dit column over gaat is een Renault Clio van het bouwjaar 2006 met een 1.5 DCI. De eigenaar van de auto had als klacht een slecht presterende motor en een brandend storingslampje. Voordat de auto bij Carrec kwam hadden er al 2 andere garages aan gewerkt. Helaas voor de klant was het probleem tot op heden niet opgelost.
De eerste garage waar de auto was geweest had vastgesteld dat een defecte hogedrukpomp de problemen veroorzaakte. Om het euvel te verhelpen werd de pomp vervangen door een ander exemplaar, een nieuw brandstoffilter gemonteerd en een toevoeging bij de brandstof gedaan. Helaas kwamen de problemen bijna direct weer terug. De klant vertrouwde de eerste oplossing niet helemaal en melde zich bij een andere garage met dit verhaal. De tweede garage constateerde dat de verstuiver van de 2e cilinder defect was en vervangen moest worden, na het vervangen van de verstuiver bleek het probleem echter nog aanwezig maar nu wel in mindere mate.
Slijpsel
Als een hogedrukpomp kapot gaat kan er een grote hoeveelheid slijpsel in het brandstofsysteem terecht komen. Het slijpsel komt in de tank, leidingen, filters en natuurlijk de verstuivers terecht, met verstopping en ernstige slijtage tot gevolg. De diagnose van een defecte pomp was dus misschien wel juist, maar alleen vervangen van de pomp lost dan niet alle problemen op. Als het slijpsel van de kapotte pomp in het brandstofsysteem achterblijft zullen de verstuivers en pomp binnen de kortste keren weer problemen geven.
De diagnose
Een kijkje in het brandstoffilter van de Renault bevestigde ons waar we van te voren al bang voor waren, het zat helemaal vol met slijpsel van de kapotte brandstofpomp. Deze motoren zijn voorzien van een vast filter, het zal dus open gezaagd moeten worden om er in te kunnen kijken. Het is een filter van zo’n € 80,- , dit is echter een fractie van de kosten van het opnieuw vervangen van de hogedrukpomp!
Onder in het brandstoffilter glimt het slijpsel je tegemoet!
Om een volledige diagnose te stellen werden de pomp en de verstuivers gedemonteerd en getest. Hieruit bleek dat alle 4 de verstuivers ver buiten de toleranties vielen. Ook de vervangende pomp had ernstige schade opgelopen, het slijpsel van de eerste defecte pomp was ook door de nieuwe pomp gegaan waardoor ook die kapot was. De verstuivers en pomp moesten sowieso vervangen worden, maar hoe voorkom je dat het probleem zich weer voordoet?
De reparatie
Nu oorzaak en gevolg waren vastgesteld kon worden overgegaan tot reparatie. Bij een juiste diagnose wordt de oorzaak uit de auto gehaald en niet alleen het gevolg (tijdelijk) opgelost! Het complete brandstofsysteem van de auto werd zodoende afgetapt, gedemonteerd en grondig gespoeld. Nadat de tank en leidingen onder de auto zijn teruggezet plaatsen we in zowel de aanvoer als retourleiding een extra filter. Deze filters dienen om eventueel achtergebleven gruis op te vangen en worden na ongeveer 5.000 km weer onder de auto vandaan gehaald. Het hoofdfilter word vervangen door een nieuw exemplaar dat gewoon tot de volgende beurt kan blijven zitten.
De verstuivers worden voorzien van een nieuw binnenwerk, getest en krijgen nieuwe adaptiecodes. Bij de K9K is het belangrijk om de verstuivers in te leren in de ECU, als dat niet gedaan word gaat de auto op den duur weer in storing.
De schade aan de brandstofpomp was helaas te groot om hem te reviseren. Gelukkig zijn er naast nieuwe pompen ook gereviseerde exemplaren te koop die zo goed als nieuw zijn. Uiteindelijk werd er dan ook voor dat alternatief gekozen.
Herhaling voorkomen
Om herhaling te voorkomen is het van belang dat er absoluut geen slijpsel meer in het brandstofsysteem zit. Je zou natuurlijk simpelweg alle componenten van het systeem kunnen vervangen maar dan worden de kosten van de reparatie wel erg hoog. In de revisie repareren we wat we kunnen en blijven zoveel mogelijk onderdelen behouden. Alleen delen waarvan herstel economisch niet haalbaar is worden vervangen. In tegenstelling tot een pomp en verstuivers kunnen de tank, common-rail, hogedrukleidingen etc. wel tegen vervuiling, het moet er alleen uit…
(dit artikel is eerder verschenen in Autokompas nr. 13)
Re: filter in retourleiding gasolie.
Zal kijken of zij hier een antwoord op hebben. Toen ik enkele jaren geleden een offerte vroeg werd die gewoon afgegeven...