Parkeersensoren of draadloze achteruit rij camera van Mena.co

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Karel B
beginner
Contacteer:

Parkeersensoren of draadloze achteruit rij camera van Mena.co

Bericht door Karel B »

Goedendag forum leden,
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen,

Ik ben van plan om parkeersensoren of een achteruitrijcamera van Menaco aan te schaffen maar zou graag wat tips en raad van jullie willen hebben.
Ik ben van de week bij de Renault garage geweest en die willen de parkeersensoren inbouwen voor 400 euro en niet in kleur gespoten ( rouge flamme )
Maar nu zag ik op de site van Menaco dat ik voor zeg maar 60 euro een draadloze achteruitrijcamera kan kopen met zo'n USB stickie erbij maar zou dat gaan werken???
Mijn radio is een NAV EVOLUTION 1 en mocht ik dit kopen horen daar nog andere benodigdheden bij qua verloopstekkers of zo en geeft dit ook geluids signaaltjes af als je te dicht bij een opstakel bent,
Met vriendelijke groet wacht ik jullie antwoorden af,
Karel
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Re: Parkeersensoren of draadloze achteruit rij camera van Mena.co

Bericht door B.Kokkelmans »

Ik heb in mijn vorige auto en camera ingebouwd van de Action. Deze heeft 7 jaar perfect gewerkt.

Aan de prijs hoeft het dus zeker niet te liggen.

Ik zou altijd de voorkeur geven aan een camera boven sensoren.
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik ben ook bezig mij hierin te verdiepen voor mijn estate die ik over een maand ga ophalen. (auto uit 2013)
Een camera zal geen signaal afgeven als je te dichtbij komt. Dat zul je zelf op de monitor in de gaten moeten houden.

Parkeersensoren zijn vrij eenvoudig zelf in te bouwen als je een beetje handig bent. Heb het al bij 2 eerdere auto's gedaan.
In kleur spuiten is bij de estate niet nodig omdat ze in het glimmende zwarte deel van de bumper zitten, dus glimmend zwarte sensoren zullen niet heel erg op gaan vallen. Bij de hatchback zou ik ze wel laten spuiten, al las ik dat jouw kleur lastig te spuiten zou zijn. (mijne heeft dezelfde kleur)

Een camera wil ik zeker een keer gaan inbouwen. Is zo te lezen ook niet heel moeilijk. Bij de hatchback makkelijker dan bij de estate omdat ik de kabels via de klep van de kofferbak moet zien te leiden, waar de hatchback alles in de bumper heeft zitten.
Ik twijfel alleen nog tussen een camera in een nummerplaat houder of 1 in de kentekenplaatverlichting verwerkt. Dat laatste lijkt makkelijker om de kabels in de klep zelf te krijgen zonder gaten te boren. Eerst de auto maar eens hebben voor ik iets ga bestellen denk ik.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
lverlaek
beginner
Contacteer:

Bericht door lverlaek »

Maar gaan jullie het beeld van de camera dan op weergeven?
Dit kan niet echt makkelijk op de bestaande MediaNav of R-Link.
En een los extra schermpje...tja.. waar werk je die mooi weg?
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Bericht door B.Kokkelmans »

Mijn camera in de vorige auto gaf het signaal draadloos door naar een scherm dat was weggewerkt in de achteruitkijkspiegel. Deze werd gevoed met een 12 v plug welke ik achter de radio had weggewerkt.
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

lverlaek schreef:Maar gaan jullie het beeld van de camera dan op weergeven?
Dit kan niet echt makkelijk op de bestaande MediaNav of R-Link.
Voor zover ik weet (gelezen op internet) moet dit gewoon kunnen op de medianav. Door de dealer te activeren of door alternatieve software te gaan gebruiken van mena.co

Op pin 10 en 22 moet het videosignaal en op pin 3 het signaal via het achteruitrijlicht.
Er zijn ook speciale verloopkabels voor te koop zelfs.
montana
beginner
Contacteer:

Bericht door montana »

@t jeroen33:
Ben je inmiddels al wat wijzer geworden wat betreft de achteruitrij camera?
Ik ben namelijk ook erg benieuwd of er mede forummers zijn die een aftermarket camera draaiend hebben op het menaco software.
Zit al 2 weken te speuren op het wereld wijde web maar heb nog zoveel vraagtekens :)
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik krijg mijn auto pas 7 augustus en dan heb ik voorlopig ook nog geen tijd om een camera in te bouwen. Parkeersensoren moeten eerst. Die liggen al klaar.
Het aansluiten van de camera zal geen probleem zijn.
De bekabeling vanaf de kofferklep meer.
Heb ook over alternatieve methoden gelezen om de camera te activeren, maar toevallig vandaag ook weer dat die methode soms de navigatie in de war schopt.
Hoe dit precies zit moet ik mij nog in verdiepen.
montana
beginner
Contacteer:

Bericht door montana »

Ik ben dan toch wel erg benieuwd hoe je de camera aan wilde gaan sluiten.Er is op internet een iso stekker met Av ingang te verkrijgen en dan is alles in 1x opgelost.Maar om nou 35 euro verzendkosten te gaan betalen voor een kabeltje van 22 euro ben ik dan net even te gierig voor. :)
Ben dan nu wel benieuwd wat de alternatieve methode is om de de camera te activeren..de navigatie vind ik toch waardeloos dus die wil ik er best voor opgeven.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik heb contact met ze gehad over dat kabeltje. Vanaf komende week zou hij ook vanaf Hongkong verzonden kunnen worden met maar $5,- verzendkosten. Dan wordt het een stuk interessanter. Daar ben ik op aan het wachten
Lopac
beginner
Contacteer:

Bericht door Lopac »

Ben benieuwd .
:sunny:
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Het kabeltje is onderweg. Maar ik maak mij ondertussen wel zorgen over hoe ik de kabel vanaf de camera naar de Medianav kan krijgen.
De doorvoer via de kofferbakklep is lastig te bereiken en hoe de kabels langs de hemelbekleding lopen is mij ook nog onbekend.

Vandaag wel een setje parkeersensoren ingebouwd. Veel meten, meten en nog een keer nameten. Maar het zit er in op de plaatsen die Renault zelf aangeeft in de handleiding.
Daarna nog even moeite gehad om de + van het achteruitrijlicht te vinden, want niet alles was zoals in die handleiding beschreven, maar alles zit er keurig in en werkt prima.
montana
beginner
Contacteer:

Bericht door montana »

Hoi jeroen..

Zou je hier de link kunnen delen van waar jij de kabel vandaan heb? En waar je de plus van het achteuitrijlicht vandaan heb( welke het is)
Ik heb 2 weken geleden de menaco software geinstalleerd en gister de achteruitrij camera binnen gekregen. De clio gaat volgende week terug naar de dealer om een deuk opnieuw te laten verwijderen en zodra hij terug is wil ik hem ook gaan installeren.
Alvast bedankt :thumbsup:
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Die kabel vind je bijna alleen maar bij car-solutions.

Hier op het forum kun je de inbouwhandleiding vinden van Renault zelf voor parkeersensoren zowel voor de hatchback als de estate.
Bij de achterdeur aan de bestuurderskant loopt een kabelbundel omhoog richting de gordelspanner.
Daar zitten diverse zwarte draden in. 1 daarvan is van het achteruitrijlicht.
Helaas kun je niet van buitenaf zien welke het is en moet je dus meten. In die handleiding staat daar ook iets over, al kwam de kleur draad vanaf het licht zelf niet overeen met de werkelijke kleur. Dat de + zwart is klopte dan gelukkig wel weer.
Ik had de mazzel dat ik meteen de goede te pakken had :D
Heb de auto in z'n achteruit gezet en voorzichtig door de zwarte kabel heen geprikt en de andere kabel van de multimeter aan de beugel van het slot gehangen als massa.
Daarna uiteraard nog een check gedaan of er niets meer te meten was als de auto in neutraal staat ;)

Ik heb overigens de bumper niet gedemonteerd voor de parkeersensoren.
Het lukte zo ook wel om de kabels te vinden en door te trekken, al zal het met losse bumper vast makkelijker gaan.
Ik heb een setje van Parksafe gemonteerd. Lijkt goed te werken, al heb ik de auto nog maar weinig gebruikt sinds die tijd.
Zijn redelijk kleine sensoren en net zo glimmend zwart als de bumper van de estate in mijn geval.

Afbeelding
Afbeelding
montana
beginner
Contacteer:

Bericht door montana »

Tnx voor de tip :thumbsup:
De sensor ziet er netjes uit zo op de foto..Ik zag net dat idd de verzendkosten goedkoper zijn geworden car solutions..Wel beetje omslachtige methodes met betalen..ken alleen paypal :D
Vanavond maar even kijken welke betaalmethode het makkelijkst en het snelst is, en dan hopelijk snel de camera erin bouwen.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Waar kom je vandaan? Ik twijfel heel erg of ik de kabel wel ga gebruiken nu de sensoren er toch al in zitten en de weg naar de klep van de kofferbak wat lastig wordt.
Misschien kun je dan de mijne wel overnemen. Die is al onderweg, dus kun je ook sneller hebben. Stuur anders even een pb
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”