Spacers, wat zegt de wet

Voor algemene technische info zoals onderhoud en APK
Plaats reactie
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Spacers, wat zegt de wet

Bericht door Arjan »

Handig om te weten wanneer je spacers monteert voor de "looks":
AMT schreef:Montage spoorverbreders niet raadzaam, stoere wielen vol risico’s (1998-03)
techniek

Zoals u weet zijn er zogenoemde spoorverbreders in de handel, waarmee het wiel door het plaatsen van een tussenring verder naar buiten wordt geplaatst, Is dit wettelijk toegestaan, en wat zijn de negatieve effecten t.a.v. het rijgedrag. Wat dient er gewijzigd te worden aan de wieluitlijning na montage van spoorverbreders?

Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notedop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig.

Dat is ook de reden waarom de politie deze, in geval van controle, laat demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK- regeling.

Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Op dit artikel (Keuringseisen; 5.2.23) wordt om administratieve redenen nog niet getoetst, maar het komt er aanl Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.

Art, 5.2.24, lid 2, regelt dat de wielen c.q. velgen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd, Dus geen te korte bouten, moeren of tapeinden.

Tenslotte moeten de wielen (art. 5.2,29) bij het verdraaien van het stuur tot de aanslagen vrij kunnen draaien; dus niet tegen koetswerk- of ophangingsdelen aanlopen. De technische aspecten kunnen worden samengevat onder de noemer krachtuitoefening.

Doordat de wielen verder naar buiten zijn geplaatst wordt er een grotere hevelwerking uitgeoefend op wieldragers en lagering. Daarnaast komt een aantal factoren naar voren die vergelijkbaar zijn met het monteren van wielen met een andere wielbolling (offset, Einpresstiefe, ET-waarde); zie hiervoor ook AMT 9/1996, ‘Sportificeren van het onderstel’.

Bij het monteren van spoorverbreders zal ook de schuurstraal aanzienlijk veranderen. Bij een negatieve schuurstraal bevinden het snijpunt van het wielmiddenvlak en het snijpunt van de fuseehartlijn zich boven het wegdek, Bij een positieve schuurstraal kruisen deze snijlijnen zich onder het wegdek, waardoor er (rem)momenten ontstaan die de wielen aan de Voorzijde uit elkaar drukken.

Bij een negatieve schuurstraal zorgen deze momenten ervoor dat deze wielen naar elkaar toe worden gedrukt, hetgeen een gunstige invloed heeft op de voertuigstabiliteit. Het monteren van spoorverbreders kan er heel snel toe leiden dat een negatieve schuurstraal in een positieve wordt omgezet, met alle gevaren van dien.

Het verdient aanbeveling, ook bij het monteren van spoorverbreders, de fabrieksspecificaties met betrekking tot het uitlijnen te hanteren. Alhoewel de wielstanden gedurende het doorlopen van de bocht wel anders zijn dan dat de voertuigconstructeur had bedacht.

De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.

Het monteren van spoorverbreders, hoe aantrekkelijk dit ook mag lijken (de prijs!), kan dus een aantal serieuze gevaren opleveren. Om die reden zijn ze in de meeste takken van de autosport verboden.

Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 mrt 1998
Laatste update: 13 apr 2015
Bron: http://www.amt.nl/techniek/artikel/1998 ... 03-1013024
Dit is dus nog steeds van toepssing. Grofweg komt het er op neer dat meer dan 30 mm verbreding met spacers niet mag en zelfs gevaarlijk kan zijn. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK.
Doe er je voordeel mee.
Gebruikersavatar
Ronon
Beheerteam
Berichten: 317
Lid geworden op: 21 aug 2015 16:42
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Spacers, wat zegt de wet

Bericht door Ronon »

Tja het blijft wat he die spacers... ik wist wel dat ze vaak slecht waren voor de lagers maar dat het nog voor zoveel dingen gevaarlijk waren is nieuw voor mij.. dan toch maar zonder spacers blijven rijden en anders naar iets wat bredere velgen gaan kijken.
martll
forum member
Berichten: 347
Lid geworden op: 07 sep 2011 21:04
Contacteer:

Re: Spacers, wat zegt de wet

Bericht door martll »

Bangmakerij, AMT gaat iets te theoretisch in op dit onderwerp, 1 band iets meer versleten dan de rest zorgt ook voor een ander weggedrag en verschillende banden op de vooras en achteras monteren zal ook een ander rijgedrag geven, maar 99,99% van de mensen merkt dit verschil niet eens. Door het iets grotere moment op je fusee zullen inderdaad je wiellagers het zwaarder te verduren krijgen. Maar deze zijn al over-engineered. Het kan ten koste van je levensduur van je lagers gaan. In mijn ogen niet zo heel erg boeiend of je lagers nou 100% van de levensduur meegaan of op 95% van die levensduur het loodje leggen.

Helaas zijn er weinig auto's die af fabriek al de juiste "stance" hebben waardoor spoorverbreders en verlagingssets onvermijdelijk zijn.
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Spacers, wat zegt de wet

Bericht door Arjan »

Onvermijdelijk of gewoon niet toegestaan vanwege de typegoedkeuring... Bij meer dan (grofweg gerekend met de 2%) 30 mm verbreden kan het je op een WOK melding komen te staan.
Dan is de extra slijtage van lagers ineens bijzaak. Veel mensen die spacers monteren omdat het mooi staat weten dat niet (zou wel moeten dus, het is wet en iedere Nederlander,bla, la, bla..) maar kunnen dus wel, eenmaal aan de kant gezet door politie, problemen kunnen krijgen er mee. Dure problemen zelfs. Een ieder moet uiteraard zelf weten wat ze doen maar het kan geen kwaad goed ingelicht te zijn, toch?
martll schreef:Helaas zijn er weinig auto's die af fabriek al de juiste "stance" hebben waardoor spoorverbreders en verlagingssets onvermijdelijk zijn.
Daar kan je een aardige discussie over op zetten. De fabrikant steekt miljoenen in het ontwikkelen van een auto en afstemming van alle onderdelen. Ik ga er van uit dat wielbasis en alles wat daarmee te maken heeft goed uitgedacht is en aanpassen eerder negatieve dan positieve gevolgen heeft op wegligging. Het enige positieve in mijn ogen is uiterlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Technische informatie (vraag & antwoord)”