Er loopt iets aan
-
- beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26 sep 2016 11:15
- Contacteer:
Er loopt iets aan
Goedemiddag,
Ik heb nu driekwart jaar een Clio 1.2 uit 98. De auto bevalt erg goed en ik heb er tot nu toe 15000 kilometer mee gereden (km stand 165000). Drie weken geleden reed ik op de snelweg en uit het niets ontstond er een geluid alsof er bij het rechter voorwiel of de aandrijfas daar naartoe wat aanliep. Ik merkte toen dat het geluid veranderde met de hoeveelheid gas die ik gaf (harder bij meer gas, zachter bij minder). Ik ben gestopt langs de snelweg, maar al snel besloten door te rijden naar de eerste afslag en daar de ANWB te bellen. Toen de ANWB eenmaal arriveerde, heeft ie de boel even bekeken en niks kunnen vinden. We gingen een stukje rijden en het geluid was weg. Zijn verklaring was dat het mogelijk een wiellager was die kort zonder vet stond, en dat er waarschijnlijk niet veel aan de hand was. Hij raadde me aan om even wat achtjes te draaien waardoor de wiellagers weer allemaal in het vet zouden zitten. Zo gezegd zo gedaan en ik ben doorgegaan met rijden. Ik merk echter wel dat op de achtergrond het geluid er nog is. Van de snelweg af hoor je het niet, maar op de snelweg hoor je het heel zacht en bij een dot gas hoor je het ook een klein beetje toenemen.
Nu ben ik van plan om over anderhalve maand met de Clio naar Italië te gaan. Uiteraard ga ik een vakantiecheck laten uitvoeren, maar ik zou dit eigenlijk ook wel op willen lossen voordat ik 3000 kilometer in het buitenland ga afleggen. Heeft één van jullie een idee over waar het probleem zou kunnen liggen? Alvast dank voor de hulp.
Ik heb nu driekwart jaar een Clio 1.2 uit 98. De auto bevalt erg goed en ik heb er tot nu toe 15000 kilometer mee gereden (km stand 165000). Drie weken geleden reed ik op de snelweg en uit het niets ontstond er een geluid alsof er bij het rechter voorwiel of de aandrijfas daar naartoe wat aanliep. Ik merkte toen dat het geluid veranderde met de hoeveelheid gas die ik gaf (harder bij meer gas, zachter bij minder). Ik ben gestopt langs de snelweg, maar al snel besloten door te rijden naar de eerste afslag en daar de ANWB te bellen. Toen de ANWB eenmaal arriveerde, heeft ie de boel even bekeken en niks kunnen vinden. We gingen een stukje rijden en het geluid was weg. Zijn verklaring was dat het mogelijk een wiellager was die kort zonder vet stond, en dat er waarschijnlijk niet veel aan de hand was. Hij raadde me aan om even wat achtjes te draaien waardoor de wiellagers weer allemaal in het vet zouden zitten. Zo gezegd zo gedaan en ik ben doorgegaan met rijden. Ik merk echter wel dat op de achtergrond het geluid er nog is. Van de snelweg af hoor je het niet, maar op de snelweg hoor je het heel zacht en bij een dot gas hoor je het ook een klein beetje toenemen.
Nu ben ik van plan om over anderhalve maand met de Clio naar Italië te gaan. Uiteraard ga ik een vakantiecheck laten uitvoeren, maar ik zou dit eigenlijk ook wel op willen lossen voordat ik 3000 kilometer in het buitenland ga afleggen. Heeft één van jullie een idee over waar het probleem zou kunnen liggen? Alvast dank voor de hulp.
Re: Er loopt iets aan
Is het geluid heel constant of meer een tokkelend aanlopen?
Mogelijk zit er inderdaad wat weinig vet in de lagers waardoor die bij hogere snelheid dus ook wat warmer worden waardoor er minder smering is.
Dan zou je het ook duidelijker moeten gaan horen naarmate je een wat langere afstand rijdt.
Mogelijk zit er inderdaad wat weinig vet in de lagers waardoor die bij hogere snelheid dus ook wat warmer worden waardoor er minder smering is.
Dan zou je het ook duidelijker moeten gaan horen naarmate je een wat langere afstand rijdt.
-
- beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26 sep 2016 11:15
- Contacteer:
Re: Er loopt iets aan
Heel constant geluid inderdaad. Ik heb ooit een keer een Volvo 460 van 200,- gehad waarmee ik naar Zuid Frankrijk ben gereden. Aan het einde waren de remblokken compleet versleten en was het ijzer op ijzer. Het leek een beetje op het geluid wanneer je daarmee remde. Zijn de lagers te smeren?
Re: Er loopt iets aan
Je kan altijd de garage vragen of ze wat nieuw vet in het lager kunnen stoppen. Daarvoor moet de naafmoer los.
Maar wat je zegt over de remmen, zijn die misschien vervuilt? Dan kan je ook zoiets krijgen.
Maar wat je zegt over de remmen, zijn die misschien vervuilt? Dan kan je ook zoiets krijgen.
-
- beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26 sep 2016 11:15
- Contacteer:
Re: Er loopt iets aan
Oh dat was enkel bij de 460. De Clio remt perfect. Ik zal het vragen bij de zomercheck binnenkort.
Re: Er loopt iets aan
Is het geluid verdwenen als je met enige snelheid zonder te remmen wat slalombochten hebt genomen? Verandert (of verdwijnt) het geluid na een remactie? Zo ja, dan lopen je remblokken aan. Hoe is de toestand van je schijven? De roestige lip aan de rand van versleten schijven kan ook voor schurend geluid zorgen.
Ik weet niet of het bij alle Clio 2's zo is, maar de uiteinden van mijn remblokken liggen op kleine glimmende gladde verenstalen "blikjes" en maken dus geen rechtstreeks contact met de (ruwe) remklauw. Hierdoor kunnen ze makkelijk zijwaarts glijden en wordt het risico op vastzitten/aanlopen verkleind.
Ik heb in de beginjaren ook weleens bij de dealer geklaagd over licht schurend geluid, vooral bij stapvoets rijden. Hij wist te vertellen dat dat een bekend "probleem" was. Of genoemde stalen blikjes er af-fabriek al op zaten of dat ze ooit door de dealer zijn geplaatst na mijn klacht weet ik niet. Nadat de dealer de blokken had vervangen (bij 65000 km) heb ik volgens mij geen schuurgeluiden meer gehoord.
Oh, en kijk voor de zekerheid ook even of je wel de juiste diameter remschijven hebt. Op youtube zag ik ooit een filmpje van een Clio 2 met te kleine schijven, waardoor de blokken maar voor een deel gebruikt werden...
EDIT: ik bedoel dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XTlvqPwlX4U
De blikjes zitten niet op iedere Clio II en hebben Renaultnummer 410271417R. Zie Google voor foto's.
Ik weet niet of het bij alle Clio 2's zo is, maar de uiteinden van mijn remblokken liggen op kleine glimmende gladde verenstalen "blikjes" en maken dus geen rechtstreeks contact met de (ruwe) remklauw. Hierdoor kunnen ze makkelijk zijwaarts glijden en wordt het risico op vastzitten/aanlopen verkleind.
Ik heb in de beginjaren ook weleens bij de dealer geklaagd over licht schurend geluid, vooral bij stapvoets rijden. Hij wist te vertellen dat dat een bekend "probleem" was. Of genoemde stalen blikjes er af-fabriek al op zaten of dat ze ooit door de dealer zijn geplaatst na mijn klacht weet ik niet. Nadat de dealer de blokken had vervangen (bij 65000 km) heb ik volgens mij geen schuurgeluiden meer gehoord.
Oh, en kijk voor de zekerheid ook even of je wel de juiste diameter remschijven hebt. Op youtube zag ik ooit een filmpje van een Clio 2 met te kleine schijven, waardoor de blokken maar voor een deel gebruikt werden...
EDIT: ik bedoel dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XTlvqPwlX4U
De blikjes zitten niet op iedere Clio II en hebben Renaultnummer 410271417R. Zie Google voor foto's.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26 sep 2016 11:15
- Contacteer:
Re: Er loopt iets aan
Thanks voor de tips mox. Ik zal er even op letten als ik straks de wielen weer verwissel. Ben een beetje laat met de zomerbandenwissel dit jaar, omdat ik ook nog een paar nieuwe zomerbanden moet hebben.
-
- beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26 sep 2016 11:15
- Contacteer:
Re: Er loopt iets aan
Nu ben ik inmiddels 10.000 kilometer verder. Eigenlijk heb ik het geluid niet meer gehoord tot ik de Gotthardtunnel uitreed op de terugweg vanuit Italië. Ik ben toen even de weg afgegaan en heb een paar achtjes gedraaid op lage snelheid n.a.v. de tip van de ANWB-man bij de eerste keer dat het plaatsvond. Dit werkte en ik kon in één keer doorrijden. Echter begint de frequentie dat het geluid terugkomt nu langzaam toe te nemen. Gisterenmiddag reed ik van Utrecht naar Den Haag en begon het bijna op het einde van de rit, dus op de parkeerplaats thuis even een paar achtjes weer gedraaid. Vanmorgen van Den Haag naar Lelystad is het zelfs twee keer voorgekomen, op de A44 (even gestopt bij de Kaag) en bij het binnenrijden van Lelystad. Het geluid begint dus enkel bij snelheden hoger dan 50 km/h, en is niet constant. Een hoop factoren lijken het te beïnvloeden, zoals remmen (kan het heel even weg laten gaan), korte slalom (kan het ook heel even weg laten gaan) en de hoeveelheid gas die je geeft (bij vol-gas kan het weggaan en bij gas los neemt de intensiteit van het geluid toe, tot we onder de 50 km/h komen).
De auto is net APK-gekeurd, en daar zijn geen aandachtspunten gevonden. Ik heb het aanlopende geluid op kunnen nemen, moet even kijken of ik het van Whatsapp op het internet kan krijgen.
De auto is net APK-gekeurd, en daar zijn geen aandachtspunten gevonden. Ik heb het aanlopende geluid op kunnen nemen, moet even kijken of ik het van Whatsapp op het internet kan krijgen.