Slecht/niet werkende climatecontrol

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
ScholtenClio
beginner
Contacteer:

Slecht/niet werkende climatecontrol

Bericht door ScholtenClio »

Beste forumlezers,

Sinds februari ben ik de trotse eigenaar van een Clio IV (model 1), met o.a. climatecontrol. Tot op heden was ik zeer tevreden, totdat de warme dagen aanbraken en ik merkte dat mijn climatecontrol niet goed werkt als hij moet koelen.
Bij alle onderstaande situaties heb ik zowel de CC op de automatische stand getest als op de handmatige stand getest en met de eco-stand uit of aan en altijd op de MINIMALE temperatuurstand.
Op het moment dat het buiten bijvoorbeeld 25 graden is dan koelt een beetje voor een duur van ongeveer 5 minuten (geen ijskoude lucht overigens), en dan valt hij uit en komt er lauwe lucht uit (gelijk aan de buitentemperatuur) en na 5 minuten koelt hij weer een beetje net als daarvoor. Dit gaat zo elke keer door, dus hij wordt lauw/fris/lauw/fris, enz...
's Morgens als ik van huis rijd, of als ik bij mijn werk uit de parkeergarage rijd dan koelt hij beter. Ik vermoed dat dit komt omdat de omgevingstemperatuur dan ook koeler is, dan wanneer het buiten 25 graden is. En hoe warmer het buiten is hoe slechter hij koelt en hoe warmer de lauwe lucht dan ook wordt. Vandaar dat ik vermoed dat hij op een gegeven moment gewoon buitenlucht naar binnen pompt. In de voorheen koudere periode had mijn auto niet veel te koelen en was het niet nodig om hem op stand minimaal te zetten. Ik had hem altijd op 19/20 staan en in de koude periode kon hij dat prima aan. Maar nu het dus warmer wordt krijgt mijn airco het niet voor elkaar.
Gezien ik nog BOVAG garantie heb ben ik hiermee terug geweest, heb ik mijn verhaal gedaan en de garage vermoedde dat de airco gevuld moest worden. Ik zei gelijk al dat ik dat onwaarschijnlijk vond. Nadat de airco gevuld was en ik bij de garage was weggereden was ik binnen 10 minuten weer terug bij de garage omdat ik totaal geen verschil kon merken met voor het bijvullen van de airco. De garage probeerde zich er gemakkelijk vanaf te doen door te zeggen dat hij vond dat de airco wel koelde en dat de ene auto de andere auto niet is. Op een gegeven moment heeft hij toch maar de temperatuur gemeten die eruit kwam, en wat bleek: 27 graden, in dit geval gelijk aan de buitenluchttemperatuur. Nu moet ik zeggen, dit werd gemeten toen de auto stil stond. Als ik ga rijden wordt hij heeeel iets koeler maar eigenlijk mag het geen naam hebben. Volgens mij moet er lucht uit komen die zo'n 5 graden is. De garage neemt nog weer contact met mij op om dit verder op te pakken. Ik heb er alleen weinig vertrouwen in want ik heb al veel moeite moeten doen om hen er van te overtuigen dat de airco niet naar behoren werkt. Zij willen natuurlijk geen dure reparaties doen, maar ik heb gewoon recht op een airco die werkt.
Is er iemand van jullie die deze problemen herkent of weet wat dit misschien kan zijn? wat kan ik zelf nog gemakkelijk nakijken, controleren, voelen?
Is er documentatie beschikbaar waarin staat hoe koud de lucht moet zijn die uit de airco komt? Ik wil gewoon graag wat beter in mijn schoenen staan als ik daar weer heen ga en dat hij niet een leek zoals ik gemakkelijk af kan wimpelen.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het is trouwens een Clio IV (model 1), 90pk diesel, hatchback, handgeschakeld van november 2013.

ik ben benieuwd naar jullie reacties.
rob-1968
forum starter
Contacteer:

Re: Slecht/niet werkende climatecontrol

Bericht door rob-1968 »

Hoi,
ik rij zelf een clio iv phase 2 ook met automatische airco.
heeft de diesel ook een eco knop?
mijn ervaring is nl dat als je met eco aan rijdt de airco minder hard koelt als met de eco knop ingeschakeld.
Clio IV Phase 2 Hatchback Gris Titanium KPN & Pack Lumiere
Ronon
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Ronon »

Lijkt me eerder dat er iets met de airco aan de hand is. Misschien is de pomp niet helemaal lekker meer en kan die het niet goed genoeg rondpompen waardoor het dus weer warm word.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Interieur dingetje, niet iets motorisch, dus verplaatst :thumbsup:
ScholtenClio
beginner
Contacteer:

rob-1968 schreef:Hoi,
ik rij zelf een clio iv phase 2 ook met automatische airco.
heeft de diesel ook een eco knop?
mijn ervaring is nl dat als je met eco aan rijdt de airco minder hard koelt als met de eco knop ingeschakeld.
Ja, mijn auto heeft ook een eco-knop. Echter merk ik in het koelen geen verschil (voor zover het nog gebeurd). Het enige verschil wat ik nu merk tussen de eco-stand aan of uit is dat de ventilators minder hard blazen.
ScholtenClio
beginner
Contacteer:

Maar zijn er dingen die ik zelf kan controleren? Ik meen dat als de airco aan staat er ergens een leiding heet moet zijn en ergens een koud. Waar zitten deze ergens?
Dit soort controles...

Ik hoop dat jullie nog wat opties hebben
king_
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door king_ »

De airco test van mijn Renault dealer was simpel:
Auto 10 minuten laten draaien, airco op z'n koudst en op standje 2 (van 4). Lucht moet na deze periode ijskoud zijn wanneer je een temperatuurmeter in de ventilatierooster steekt.
Freon leidingen vindt je in het motorruim, bij mijn Clio 2 stuks aan de zijkant tegen wielkuip. Hier zitten nippels voor het bijvullen. Een van die leidingen moet na die 10 minuten ijskoud aanvoelen.

Zoals ik het lees (maar ben geen techneut) is of de pomp kapot, of het schakelrelais/logica kapot. Je kunt altijd een second opinion aanvragen bij de Renault dealer, en wellicht deze kosten samen delen.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Niels92
beginner
Contacteer:

Bericht door Niels92 »

Hoor je de airco compressor aanklikken onder de motorruimte wanneer je koude lucht vraagt?
Zo ja, hoor je deze ook weer afklikken wanneer je warme lucht krijgt?
Lijkt me dat de compressor ok is maar eerder een probleem van de druksensor of de elektronica. Kan ook een verstopping in het circuit zijn. Hij springt op en maakt dan druk, wanneer de druk te hoog oploopt springt hij weer af, enzo voort...
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Als de ECO knop aan staat blaast de motor slechts met 40% en is de aansturing van de flaps in het systeem ook maar 40% open. Derhalve merk je dus het minder hard blazen en het minder koelen.

Echter! De temperatuur van de uitstromende lucht blijft rond de 4 graden celcius op volledig koud. Lang verhaal kort. Vraag dit bij de dealer of ze dit controleren wellicht blijft de aansturing zelfs met ECO uit op 40% hangen en heb je direct je probleem te pakken.
ScholtenClio
beginner
Contacteer:

NicoK schreef:Als de ECO knop aan staat blaast de motor slechts met 40% en is de aansturing van de flaps in het systeem ook maar 40% open. Derhalve merk je dus het minder hard blazen en het minder koelen.

Echter! De temperatuur van de uitstromende lucht blijft rond de 4 graden celcius op volledig koud. Lang verhaal kort. Vraag dit bij de dealer of ze dit controleren wellicht blijft de aansturing zelfs met ECO uit op 40% hangen en heb je direct je probleem te pakken.
Ik merk wel dat wanneer ik de eco knop aan heb dat de ventilator dan inderdaad minder hard blaast dan wanneer de eco-stand uit staat. Dus dat lijkt wel te werken.
Het feit blijft dus dat 1: de lucht die uit mijn ventilatoren komt te warm is/niet koud genoeg is, en punt 2: dat er op een gegeven moment helemaal geen koele lucht uit komt maar alleen buitentemperatuur. En met het het warme weer is mij opgevallen dat hoe warmer het is hoe eerder hij stopt met koelen en hoe langer hij buitenlucht naar binnen blijft blazen. Er gaan verder airco lampjes oid uit, alleen geen koude lucht meer. Wat betreft dat laatste punt denken veel mensen die ik gesproken heb dat het iets met de pomp te maken heeft. Maar dat is aan de garage, die heeft er helaas geen haast mee. wat druk erop, niet fijn rijden zo in de warmte.
In ieder geval bedankt alle reacties zover. Ik houd jullie op de hoogte als er ontwikkelingen zijn
ScholtenClio
beginner
Contacteer:

Update:
Tijdens een aantal warme dagen heb ik met een thermometer gemeten. En hoe warmer het inderdaad was hoe eerder de airco stopte met koelen en hoe langer hij dit bleef doen. Terwijl de auto aangaf (en tevens mijn thermometer) dat het buiten 27 graden was, liep de temperatuur uit de roosters op tot 31 graden... en op de momenten dat hij koelde werd het minimaal 17 graden. Op de dagen dat het kouder was kwam die tot 12 graden.
Afgelopen week kon hij dan eindelijk voor reparatie naar de garage, en wat bleek: een breuk in de kabel naar de pomp. Dit is gefixt en hij koelt eindelijk weer normaal, lekker koud! Waar hij eerst vond dat de auto goed genoeg koelde, gaf hij nu toch ook toe dat dit toch betere waarden waren.
Eind goed al goed, nu nog kijken of hij de echte warme dagen ook aan kan en hij lekker blijft koelen.

Bedankt voor alle suggesties en tips.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Interieur (vraag & antwoord)”