F4R swap

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
TimRS172
beginner
Contacteer:

F4R swap

Bericht door TimRS172 »

Ik ben dus op zoek naar iemand die al een Clio RS 197 motorswap in een Clio RS 179 heeft gedaan.
Kwestie van haalbaarheid van de ombouw en eventuele hersenbrekers die dit werkje met zich meebrengt. :grin:
SmokeyTheBandit
forum member
Contacteer:

Re: F4R swap

Bericht door SmokeyTheBandit »

Vanwaar je keuze voor dit blok? Zou eerder met een dergelijke operatie voor een megane 2 rs blok (225) gaan.
Zal qua aanpassingen en kosten elkaar niet veel ontlopen maar geeft je wel een betere prijs/prestatie verhouding ;)

Op CS zijn dit soort dingen prima te vinden en super gedocumenteerd, zeker een kijkje waard!
Daily : 2013 Megane 3 DCI Grandtour
Project/Fun : 2007 Mercedes SLK 55 AMG (V8)
TimRS172
beginner
Contacteer:

Bericht door TimRS172 »

De keuze op dit blok is gevallen omdat ik in België woon en dus zlk jaar naar de keuring moet gaan......
Turbo's en dergelijke bijplaatsen mag niet, dus een potenter blok erin leggen wat eigenlijk juist hetzelfde is dan de 179 leek mij een goede oplossing om toch iets meer vuur onder de kap te hebben.
Ben zelf mecnieker bij Renault dus vroeg mij gewoon af als het allemaal wel in orde zou komen voor ik eraan begin in verband met startonderbreking en de 4 ontstekingsbobijnen aangezien ik nog 1 bobijn met 4 aparte kabels heb.
En ik kan een 197 blok met kabelbundel en Ecu vastkrijgen voor een goeie prijs (rond de 800€)
Probleem is dat ik op de CS site niets kan zien omdat ik ingelogd moet zijn
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Voor startonderbreker kun je beter even een PB naar Tutuur sturen, die is daar heel bedreven in. ;)

Toch wel apart, ik was ooit bij de dealer en vroeg daar of het wellicht niet beter was om het er gewoon uit te programmeren. Er werd mij verzekerd dat dit niet kon....terwijl het heel goed mogelijk is. Vertrouwen in het eigen product is goed, maar wel realistisch blijven. ;)

Hoe dan ook....bobine lijkt me dat je jezelf daar geen zorgen over hoeft te maken. ;) Verder past alles! Zolang je er maar genoeg moeite voor wil doen.
SmokeyTheBandit
forum member
Contacteer:

Bericht door SmokeyTheBandit »

Zeker waard om dan lid te worden van CS, is absoluut een site waar je een hoop antwoorden op jou vragen gaat terugvinden.
Daar zijn dit soort aanpassingen aan deze auto's een beetje "normaal" :wink:
Het lidmaatschap is de gigantische hoeveelheid aan informatie en verslagen absoluut waard (en dat komt van een zuinige hollander :laugh4: )

Waar je sowiezo tegen aan gaat lopen is de bak op zowel het megane 225 als clio het 197 blok moet je een andere bak gaan gebruiken en die is aanzienlijk groter als de jc5. Dat zal dan ook zeker wel aardig wat aanpassingen aan subframe/carrosserie gaan vergen.
Qua kosten moet je het zeker niet onderschatten, met de €800 voor het blok ben je er nog lang niet. Aangezien je zelf monteur bent neem ik de arbeidsloon niet mee en alleen de onderdelen. Maar ik schat dat je alleen al aan spullen ruim €2000,- kwijt bent.

Persoonlijke mening -> veel te veel moeite voor een paar pk.
Zet een RS2/ITb's/betere nokkenassen op de clio en je bent goedkoper klaar en is 10000X makkelijker te verwezenlijken.
Daarnaast zit je dan op ongeveer het gelijke vermogen als de 197. Alleen dan zonder het hoofdpijn dossier van het wisselen van het blok.
Laatst gewijzigd door SmokeyTheBandit op 18 mei 2017 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Daily : 2013 Megane 3 DCI Grandtour
Project/Fun : 2007 Mercedes SLK 55 AMG (V8)
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Eens met Smokey in deze.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Als persoon met redelijk wat ervaring mbt motorswaps moet ik zeggen dat ik het volledig met Smokey eens ben. Ondanks dat ik dit soort dingen normaal toejuig!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”