warme motor
warme motor
hallo,
Ik heb sinds verleden maand een Renault Clio II uit 98 aangeschaft.
Echter heb ik sinds kort dat het Motor Management lampje bij het starten aangaat en niet meer uit gaat (tot dat ik de stroom eraf doe uiteraard haha).
Wat mij ook opvalt is dat de temperatuur vrij snel oploopt tijdens rijden tot op het 2e streepje van boven, als ik stil sta dan loopt die hoger op en begint de auto onregelmatig te lopen/stotteren.
Vanaf dat moment lijkt het wel een soort van Noodloop, waarbij het vermogen word ingedamd. Doorgaans is die daar na een paar 100M rijden weer uit en voel je een kleine "hik" en rijdt hij weer zoals vanouds...
Bovenstaande heb ik ook als ik met een warme motor een herstart doe, dan gaat die ook in die stotter en inhoudmodus en springt er na enkele honderd meter weer uit en rijd als normaal.
Heeft 1x meerdere km aangehouden en deed daarna ook heel moeilijk starten.
1) Zojuist de accu eens losgekoppeld om de computer te resetten. wie weet helpt het, vrees echter van niet, aangezien er bij aanschaf een nieuwe accu in is gekomen.
2) Bij het los willen koppelen vd accu zag ik ook dat de luchtinlaatslang (is dit de officiele naam ervoor? haha) helemaal uitgerold is als een oude wc rol haha. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de warme motor?
Ik heb er totaal geen kaas van gegeten, maar deed me Fiesta vroegah ook zelf onderhouden met de meeste dingen en wil dat nu dus weer gaan doen.
Dankzij google en youtube kun je met dit soort autootjes ver komen he, alleen een beetje ruggengraat, ballen en juiste gereedschap nodig lol.
Ik heb nog meer vragen, maar zal ze in het juiste onderdeel vh forum proberen te zetten LOL
Grtz
Ik heb sinds verleden maand een Renault Clio II uit 98 aangeschaft.
Echter heb ik sinds kort dat het Motor Management lampje bij het starten aangaat en niet meer uit gaat (tot dat ik de stroom eraf doe uiteraard haha).
Wat mij ook opvalt is dat de temperatuur vrij snel oploopt tijdens rijden tot op het 2e streepje van boven, als ik stil sta dan loopt die hoger op en begint de auto onregelmatig te lopen/stotteren.
Vanaf dat moment lijkt het wel een soort van Noodloop, waarbij het vermogen word ingedamd. Doorgaans is die daar na een paar 100M rijden weer uit en voel je een kleine "hik" en rijdt hij weer zoals vanouds...
Bovenstaande heb ik ook als ik met een warme motor een herstart doe, dan gaat die ook in die stotter en inhoudmodus en springt er na enkele honderd meter weer uit en rijd als normaal.
Heeft 1x meerdere km aangehouden en deed daarna ook heel moeilijk starten.
1) Zojuist de accu eens losgekoppeld om de computer te resetten. wie weet helpt het, vrees echter van niet, aangezien er bij aanschaf een nieuwe accu in is gekomen.
2) Bij het los willen koppelen vd accu zag ik ook dat de luchtinlaatslang (is dit de officiele naam ervoor? haha) helemaal uitgerold is als een oude wc rol haha. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de warme motor?
Ik heb er totaal geen kaas van gegeten, maar deed me Fiesta vroegah ook zelf onderhouden met de meeste dingen en wil dat nu dus weer gaan doen.
Dankzij google en youtube kun je met dit soort autootjes ver komen he, alleen een beetje ruggengraat, ballen en juiste gereedschap nodig lol.
Ik heb nog meer vragen, maar zal ze in het juiste onderdeel vh forum proberen te zetten LOL
Grtz
- Mouser267
- forum starter
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 28 mar 2016 14:22
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: warme motor
Oei, dat klinkt niet goed.
Misschien toch een bezoekje aan de garage?
Ik denk dat het beste een nieuwe slag naar je luchtfilter is. Die is vast wel zelf te vervangen (als ik mijn eigen Clio zo zie) met een beetje hulp van YouTube.
Misschien toch een bezoekje aan de garage?
Ik denk dat het beste een nieuwe slag naar je luchtfilter is. Die is vast wel zelf te vervangen (als ik mijn eigen Clio zo zie) met een beetje hulp van YouTube.
Trotse eigenaresse van een Renault Clio 1.4 RN MAX uit 2000.
Hoe zou het gaan met Clio 1.6 16v met kenteken 43-JH-SF?
Hoe zou het gaan met Clio 1.6 16v met kenteken 43-JH-SF?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
1. Welke motor is het uberhaupt?
2. Luchtslang doet niet zoveel voor de koeling.
3. Zit er voldoende koelwater in het systeem
4. Wat is de kleur van het koelwater?
5. Zit er sludge onder je oliedop?
6. Worden de slangen van je radiateur wel warm?
7. Slaat de fan wel aan?
2. Luchtslang doet niet zoveel voor de koeling.
3. Zit er voldoende koelwater in het systeem
4. Wat is de kleur van het koelwater?
5. Zit er sludge onder je oliedop?
6. Worden de slangen van je radiateur wel warm?
7. Slaat de fan wel aan?
Re: warme motor
1) 1.4L 75kwh benzine
2) o haha
3) jip haha was het eerste was ik keek
4) ermmm dat weet ik niet. Wat is hier precies een ding voor naar te kijken?
5) nee
6) ja die worden idd warm
7) dat weet ik niet. Slaat die gelijk aan bij stationair starten al? Dan ken ik daar dadelijk naar kijken als ik de luchtslang weer terugplaats. Heb McGuyver even erop losgelaten haha
2) o haha
3) jip haha was het eerste was ik keek
4) ermmm dat weet ik niet. Wat is hier precies een ding voor naar te kijken?
5) nee
6) ja die worden idd warm
7) dat weet ik niet. Slaat die gelijk aan bij stationair starten al? Dan ken ik daar dadelijk naar kijken als ik de luchtslang weer terugplaats. Heb McGuyver even erop losgelaten haha
Re: warme motor
Wat me opviel btw...
Hij knijpt het vermogen vd motor, na een warme herstart.
Toeren gaan gewoon goed (ook boven 2500), gas geven doet die ook goed, alleen het vermogen komt schijnbaar niet door. En opeens doet die het....
Update: het loskoppelen van accu heeft niet geholpen.
Hij knijpt het vermogen vd motor, na een warme herstart.
Toeren gaan gewoon goed (ook boven 2500), gas geven doet die ook goed, alleen het vermogen komt schijnbaar niet door. En opeens doet die het....
Update: het loskoppelen van accu heeft niet geholpen.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
1. Oh fijn......dan word mijn eerste gedachte enkel en alleen maar logischer.
2.
Ik heb ook een uitgerolde "wc" rol op de 1.2 8V
3. Mooi
4. In dat expansievat, is het geliggroen zoals t hoort, roze/rood, of een rare kleur bruin. Drijft er olie op t koelwater.
5. Gelukkig!
6. Mooi
7. Nee, dan is je thermostaat nog niet eens open namelijk. Om dat te controleren moet je de auto warm rijden, daarna stil zetten en wachten tot de temp oploopt. evt. met wat toeren dat proces versnellen (2500 tpm) Zodra die boven het middelste streepje dreigt te lopen moet de fan aanslaan en de lucht door je radiateur trekken.
Ik hoop dat je fan stuk is of de aansturing van de fan, anders zou ik willen vragen of je kunt controleren of je een thermostaat in je systeem hebt zitten. Als die eruit is gehaald dan begin ik te neigen naar een probleem met de koppakking. Garage vragen of ze daar een testje voor willen doen met de sniffer.
Zit er wel een thermostaat in kan het best zijn dat de radiateur gewoon aan het einde van zijn leven is gekomen.
Verder kan het met een phase 1 niet in t gaspedaal zitten want dat is een kabeltje namelijk dus dan ligt het wellicht bij de injectoren of iets anders in t brandstofsysteem.
2.

3. Mooi
4. In dat expansievat, is het geliggroen zoals t hoort, roze/rood, of een rare kleur bruin. Drijft er olie op t koelwater.
5. Gelukkig!
6. Mooi
7. Nee, dan is je thermostaat nog niet eens open namelijk. Om dat te controleren moet je de auto warm rijden, daarna stil zetten en wachten tot de temp oploopt. evt. met wat toeren dat proces versnellen (2500 tpm) Zodra die boven het middelste streepje dreigt te lopen moet de fan aanslaan en de lucht door je radiateur trekken.
Ik hoop dat je fan stuk is of de aansturing van de fan, anders zou ik willen vragen of je kunt controleren of je een thermostaat in je systeem hebt zitten. Als die eruit is gehaald dan begin ik te neigen naar een probleem met de koppakking. Garage vragen of ze daar een testje voor willen doen met de sniffer.
Zit er wel een thermostaat in kan het best zijn dat de radiateur gewoon aan het einde van zijn leven is gekomen.
Verder kan het met een phase 1 niet in t gaspedaal zitten want dat is een kabeltje namelijk dus dan ligt het wellicht bij de injectoren of iets anders in t brandstofsysteem.
Re: warme motor
Ow... dus dan moet ik de monteur een een schop onder .... naja je weet wel haha
Hij gaf aan dat het lampje is door het defecte snelheidsmetertje.
Hij is na 1km al boven het middelste streepje vd warmte meter. Dus dat is idd snel te zien en met stationair gaat dat nog sneller....
Fan en of radiateur is idd goed zelf te vervangen.
We gaan eens kijken. Thnx!
Hij gaf aan dat het lampje is door het defecte snelheidsmetertje.
Hij is na 1km al boven het middelste streepje vd warmte meter. Dus dat is idd snel te zien en met stationair gaat dat nog sneller....
Fan en of radiateur is idd goed zelf te vervangen.
We gaan eens kijken. Thnx!
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
Zo snel? Pfieuw! Als je dan toch de radiateur gaat vervangen spuit dan ook ff de koelkanalen door.
Re: warme motor
Doorspoelen klinkt dan weer niet als iets wat ik zomaar even doe?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
Er zijn ook methoden waarbij je de tuinslang in het koelkanaal legt. Dat zou ik dan persoonlijk niet zo snel doen.
Re: warme motor
Terugkoppeling
koelvloeistof is mooi doorzichtig roze
Luchtslang is inmiddels provisorisch gemaakt (lang leve ducttape)
Vanmorgen me dochter opgehaald en hij is niet warmer als het midden geworden toen hij 3min stationair stond te draaien.
Helaas nog niet naar de fan kunnen kijken, morgenvroeg even doen als ik op me werk aankom
koelvloeistof is mooi doorzichtig roze
Luchtslang is inmiddels provisorisch gemaakt (lang leve ducttape)
Vanmorgen me dochter opgehaald en hij is niet warmer als het midden geworden toen hij 3min stationair stond te draaien.
Helaas nog niet naar de fan kunnen kijken, morgenvroeg even doen als ik op me werk aankom
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
Dan zit het in de radiateur of in fanaansturing. 

Re: warme motor
Zojuist op me werk aangekomen, 30km gereden en voor een rood stoplicht gestaan voordat ik op de binnenplaats kon komen.
Normaal hapert die dan al, maar door de gemaakte luchtslang, nu niet en ook is de temp NIET boven de helft gekomen, wel erop haha.
Maar ik heb de motor laten draaien en de kap open gemaakt en zag toen idd de fan NIET draaien...
terwijl die dan toch wel al warm genoeg zou moeten zijn?
Is dit uit te meten, dat het aan de fan ligt?
Normaal hapert die dan al, maar door de gemaakte luchtslang, nu niet en ook is de temp NIET boven de helft gekomen, wel erop haha.
Maar ik heb de motor laten draaien en de kap open gemaakt en zag toen idd de fan NIET draaien...
terwijl die dan toch wel al warm genoeg zou moeten zijn?
Is dit uit te meten, dat het aan de fan ligt?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
Zolang die erop komt. Is t goed, dus als die daar is, ff stilstaan en beetje toeren houden. Dan moet de fan wel aankicken. Wel raar dat wel!
Re: warme motor
collega van me gaf aan dat het eventueel aan de termostaat kan liggen. omdat die de Fan aanstuurt?
Woensdag neemt hij een obd meter mee en dan ken ik eens kijken of ik wat zie.
Woensdag neemt hij een obd meter mee en dan ken ik eens kijken of ik wat zie.
Re: warme motor
Gaat je fan wel aan als je de airco aanzet?
Mijn fan draait met uitgeschakelde airco eigenlijk zelden of nooit en de temperatuurmeter komt desondanks nooit hoger dan halverwege. Kennelijk zorgt de rijwind al voor voldoende koeling.
Mijn fan draait met uitgeschakelde airco eigenlijk zelden of nooit en de temperatuurmeter komt desondanks nooit hoger dan halverwege. Kennelijk zorgt de rijwind al voor voldoende koeling.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: warme motor
Vanavond eens nakijken als ik thuiskom 
mijn temp gaat bijna direct richting de helft en bij stationair na rijden, gaat deze er over en begin ik hem ook te ruiken

mijn temp gaat bijna direct richting de helft en bij stationair na rijden, gaat deze er over en begin ik hem ook te ruiken
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: warme motor
Zetten we het nog steeds in op de fan. 

Re: warme motor
Ook met airco en 30+ kilometers gereden, geen draaiende fan.
morgen even doormeten en een multimetertje op de aansluitingen van de fan zetten
morgen even doormeten en een multimetertje op de aansluitingen van de fan zetten
Re: warme motor

Tevens vandaag erachter gekomen, dat als ik de blazer in de auto aanzet (met en zonder airco) dat de auto dan heel erg stottert na een warme herstart.
Re: warme motor
Dit kan duiden op een matige accu en/of een vervuild smoorklephuis. Wil de auto wel vlot starten of heeft de accu merkbaar moeite met het ronddraaien van de startmotor? Zie je het (stationaire) toerental en de dashboardverlichting inzakken zodra je grote stroomverbruikers aanzet (achterruitverwarming, groot licht)?
Een vies smoorklephuis is ook te herkennen aan het makkelijk afslaan van een stationair draaiende motor, vooral als de airco aanstaat.
Een vies smoorklephuis is ook te herkennen aan het makkelijk afslaan van een stationair draaiende motor, vooral als de airco aanstaat.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: warme motor
Accu is gloedje nieuw
Starten gaat zonder problemen, tenzij het een herstart betrefd met een warme motor, dan heb ik 2a3 pogingen nodig met zeer weinig vermogen.
Toerental blijft gelijk, ook met alle toeters en bellen draaien.
Wel merk je dat de auto bij warme herstart/geen rijwind dat deze gelijk gaat stotteren, het vermogen word geknepen, maar heeft wel de normale toerentallen. Dus niet zoals bij Noodloop dat die maar max 2500 toeren heeft.

Toerental blijft gelijk, ook met alle toeters en bellen draaien.
Wel merk je dat de auto bij warme herstart/geen rijwind dat deze gelijk gaat stotteren, het vermogen word geknepen, maar heeft wel de normale toerentallen. Dus niet zoals bij Noodloop dat die maar max 2500 toeren heeft.
Re: warme motor
toch maar eens op zoek naar een werkplaatshandboek. Op google vind je niet altijd precies wat waar zit en met welk moertje vastzit haha
Re: warme motor
Er zijn twee type thermostaten voor de KVS. Eentje die open bij 83 graden en eentje die opend bij 89.
Gaat de fan draaien als je rechtsreeks stroom op zet?
Warm rijden, dan 15 minuten stationair laten draaien. Wanneer de meter op 3/4 staat slaat de fan aan.
Het lampje met het het bliksemschichtje kan ook duiden op slechte lambda, gasklepproblemen en nog zo'n -tig andere problemen. Uitlezen geeft dan een richting waarin je denken moet. De dealer oplossing volgens het boekje zegt dan gauw gasklep vervangen maar het kan dan ook een vacuumlek, slecht werkende bobine o.i.d. zijn.
Gaat de fan draaien als je rechtsreeks stroom op zet?
Warm rijden, dan 15 minuten stationair laten draaien. Wanneer de meter op 3/4 staat slaat de fan aan.
Het lampje met het het bliksemschichtje kan ook duiden op slechte lambda, gasklepproblemen en nog zo'n -tig andere problemen. Uitlezen geeft dan een richting waarin je denken moet. De dealer oplossing volgens het boekje zegt dan gauw gasklep vervangen maar het kan dan ook een vacuumlek, slecht werkende bobine o.i.d. zijn.
Re: warme motor
Had er gisteren de accu van de boor erop gezet en deze draaide "gewoon", dus die is iig niet kapot.
Even kijken of iemand in directe omgeving nog obd meter heeft, want die wat ik nu heb geleend wil geen synchronisatie doen
Even kijken of iemand in directe omgeving nog obd meter heeft, want die wat ik nu heb geleend wil geen synchronisatie doen