Gaspedaal Clio Rs 200

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Steven35
beginner
Contacteer:

Gaspedaal Clio Rs 200

Bericht door Steven35 »

Dag allemaal,

Vraagje ivm het gaspedaal.

Ik heb ondervonden dat er precies 2 standen op het gaspedaal zit.
Wanneer je denkt dat je aan het einde zit heb ik gemerkt dat de pedaal nog een stukje dieper kan
Het groen licht met Renault sport veranderd dan ook in het orange.

Wat zou het nut daar van zijn?

Groeten
RikRace
forum member
Contacteer:

Re: Gaspedaal Clio Rs 200

Bericht door RikRace »

Dat is toch het schakelmoment, of je hoort een piepje en/of je ziet het lichtje oranje branden.
<>RenaultSport<>
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Midri »

Je bedoelt de kickdown? Is vrijwel standaard bij automaten (waar ik toch mee heb gereden), dan schakelt hij terug om hoger in toeren meer acceleratie te geven. Gebruikelijk bij bijvoorbeeld iemand sneller in te halen.
Met vriendelijke groet, Tommy

Afbeelding
Steven35
beginner
Contacteer:

Bericht door Steven35 »

Dat wist ik niet.
Schakelt zo al vrij vlot terug wanneer ik de pedaal plots induw. :)

Zou ik eens moeten testen dan met de Skoda van mijn vriendin want dat is ook een automaat.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Bijna alle Renaults hebben dat. Ook niet RS-en. Het is niet alleen kickdown, maar als je de snelheidsbegrenzer hebt ingesteld kan je met deze functie de begrenzing omzeilen. Bijvoorbeeld ingeval van een noodsituatie.

Volgens mij, maar pin mij er niet op vast, zijn er ook een aantal modellen welke dan een overboost krijgen (o.a. de TCE 100 van de Clio III).
king_
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door king_ »

Het klopt dat het een bypass is voor de begrenzer en cruise control, verder niets.
De overboost wordt er niet mee getriggerd. Deze is toerenafhankelijk.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

@king_,

deels wel, echter ik gaf aan o.a. TCE 100 van de Clio III. Deze auto heb ik zelf in bezit gehad en de overboost werd alleen geactiveerd als het pedaal geheel werd ingedrukt, dus voorbij de weer stand.
Dan alleen leverde de motor vanaf 4.500 t/min in 2e, 3e en 4e versnelling iets meer vermogen. Ik geef toe, het is minimaal te ervaren. Volgens mij praten we over max 5 pk, maar toch:).

Voor de cruisecontrol heeft het geen functie, de auto versnelt sowieso als je het gaspedaal intrapt zonder deze door te trappen.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Er bestaat niet zoiets als een overboost op de Clio tce, zal wel een placebo effect zijn.

Zoals aangegeven doet dat 'nokje' vrijwel niets anders dan dat je gewoon het gas volledig hebt ingetrapt. met andere woorden, als je hem daar niet doorheen trapt geef je gewoon maar 95% gas
king_
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door king_ »

Hi Tutuur,

De overboost is op de TCE100 Clio 3 echt aanwezig, en het klopt alleen in de 2,3 en 4e versnelling.

@ Il Girasoli, klopt: gaat alleen op voor de begrenzer, voor cruise control heeft de 'doordrukweerstand' van het gaspedaal geen functie.
Heb jij zo op je netvlies waar je de info vandaan had mbt schakeling overboost? Ik heb dit nergens in documentatie teruggevonden, en ben er nerd genoeg voor om het uit te zoeken :driving: .
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

@king_,

haha, eerlijk gezegd? nee, maar misschien was het mijn wil om die 5 pk extra te voelen op het moment van doordrukken:P.
Dus, nee geen documentatie en geen zekerheid. Ik vind het goed zo:).

@Tutuur,
Zoek de officiële vermogenscurve maar op. Je zal zien dat er vanaf 4.500 t/min een extra stippellijntje komt welke de overboost uittekent. Ook de TCe90 heeft later een variant gekregen met 5 PK en 15 Nm extra. Zelfde gold een tijd voor de 1.2 TCe uit de Megane. Weinig mensen weten dat want het is nooit in de media geweest.

foto toegevoegd;
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”