Clio 2 Tunerlist radio speakers upgraden.

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
MaxJ
beginner
Contacteer:

Clio 2 Tunerlist radio speakers upgraden.

Bericht door MaxJ »

Beste,

Ik ben aan het kijken om de standaard speakers wat in mijn Renault Clio 1.6 16V te upgraden.
Ik heb echter geen idee welke speakers ondersteund worden door de standaard tunerlist radio.

Heeft iemand een idee wat mogelijk is en misschien wat voorbeelden van speakers die erin zouden kunnen?

Hopend op een reactie.

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Clio 2 Tunerlist radio speakers upgraden.

Bericht door Arjan »

In principe kan je elke after-market set er in zetten. Het zijn 13 cm speakers, zelf had ik er MTX in en die zijn nu over gegaan naar de Clio 3.
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Ik las ergens dat de radio 4x15 watt heeft? Kan dit geen kwaad in combinatie met bijvoorbeeld de TR504 van MTX?

Tevreden over het setje neem ik aan als je ze mee over neemt.

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

de MTX TR504 is een mooi tweeweg setje. Kan je er prima op aansluiten.
En ja, ik ben best te spreken over mijn setjes, de MTX RTS502 en MTX RTC502. :wink:
Bijlagen
MTX Audio RTS502.png
MTX Audio RTS502.png (579.38 KiB) 9759 keer bekeken
MTX Audio RTC502.png
MTX Audio RTC502.png (607.94 KiB) 9759 keer bekeken
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Kan ik ook alle 4 de speakers vervangen door nieuwe aftermarket speakers zoals bijvoorbeeld MTX?

Waar moet ik op letten bij het vervangen, aan wat voor een specificaties moeten ze voldoen om te kunnen draaien op de tunerlist radio?

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Specificaties maken eigenlijk niet zoveel uit...
Als ze maar 13cm speakers zijn
Als je overal nog originele speakers hebt zitten daar renault stekkers aan, dan zul je daar of adaptors voor moeten halen of de stekkers eraf knippen en er de juiste stekkertjes aan moeten zetten (niet moeilijk)
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Zijn dat zo een stekkertjes:
https://www.carkitstunter.nl/contents/n ... wjaar.html

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ook aan te raden om op een standaard radio te zetten zijn de Gladen M-Line sets. Niet te duur maar dat is een speaker die met relatief weinig input vermogen al heel mooi en zuiver spelen en dat is wat je wilt wanneer je zonder versterker gaat spelen. Ik heb Gladen bij mij in de Captur. Daar heb ik overigens alle stekkers afgeknipt en de draden rechtstreeks op de speakers gesoldeerd. Elke stekker geeft namelijk iets kwaliteitsverlies.

Dit zijn de setjes, de Gladen M165 voorin en de Gladen MC-165 in de achterdeuren. Voor de Clio zou je dan de M130 voor en MC130 achter moeten hebben :thumbsup:
Bijlagen
Gladen mc-165.png
Gladen mc-165.png (335.22 KiB) 9760 keer bekeken
Gladen M165.png
Gladen M165.png (536.21 KiB) 9760 keer bekeken
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Arjan schreef:Ook aan te raden om op een standaard radio te zetten zijn de Gladen M-Line sets. Niet te duur maar dat is een speaker die met relatief weinig input vermogen al heel mooi en zuiver spelen en dat is wat je wilt wanneer je zonder versterker gaat spelen. Ik heb Gladen bij mij in de Captur. Daar heb ik overigens alle stekkers afgeknipt en de draden rechtstreeks op de speakers gesoldeerd. Elke stekker geeft namelijk iets kwaliteitsverlies.

Dit zijn de setjes, de Gladen M165 voorin en de Gladen MC-165 in de achterdeuren. Voor de Clio zou je dan de M130 voor en MC130 achter moeten hebben :thumbsup:
Super bedankt voor het meedenken, stel ik zeker op prijs!
Alhoewel je zegt dat ze niet te duur zijn, vind ik €140 voor de M130 en €80 voor de MC130 aardig wat geld voor een beginnersautootje.

Heb je enig idee van een setje van bijvoorbeeld €60 voorin en een setje van €40 achterin? Of als ze bestaan, nog goedkoper?

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Beste,

Ik heb nog een vraag:
Kan ik een autoradio met navigatie inbouwen in mijn Clio 2, maar wel zodat de stuurwiel bediening nog blijft werken?
Ik heb het dan bijvoorbeeld over deze:
https://nl.aliexpress.com/item/7-Inch-2 ... 556df2d336

Kan ik hier dan alsnog nieuwe speakers op installeren?

Groet,
Max
Renault Clio 1.6 16V
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Hoe ga jij een 2din inbouwen in een Clio 2 dan?

Die heeft affabriek enkel din....dus moet je custom gaan. ;)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dan heb je inderdaad een aardige klus. Het is wel eerder gedaan overigens. De ene keer door de ventilatie openingen te laten vervallen en een ander keer door de twee panelen onder de radio (paneeltje met alarmlichtknop en het kachel paneel) te laten zakken. Je kan dan ook een unit inbouwen die op de stuurbediening werkt met een stalkadapter maar dan ben je al snel gebonden aan slechts een paar merken. Lang niet elk merk heeft een stalkadapter voor Renault. Alpine heeft in ieder geval een dubbeldin headunit waar een stalkadapter op aangesloten kan worden. Welke er nog meer zijn zal even zoeken worden.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ik heb het gezien inderdaad op cliosport.net, maar om nu te zeggen dat het mooi is?

Overigens! de Clio 2 was affabriek leverbaar met een Navigatiescherm. Was dat 2din? Of net iets kleiner?
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Wat is volgens jullie dan de beste oplossing om eventueel een navigatie in te bouwen met radio?

Mij zou het wel wat lijken als dit kon, ook als het 1 din is.
Renault Clio 1.6 16V
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Je hebt ze hoor de 1 din radio+navigatie, dan zit er zo een klap scherm in.
Kost wel wat natuurlijk...
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

€ 999,- voor de Pioneer 7500BT 7 inch klapscherm met Europa navigatie :dizzy2:

Ik weet zo niet van welke merken ze er nog meer zijn maar dan is een losse navi een stuk goedkoper. Zonder navigatie kost de 7500BT "maar" € 599,-.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Chinese meuk van Aliexpress is iets meer dan 100 euro. Maar dan komen we bij de originele vraag, is dan die beter dan de standaard radio?
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Beste,

Wat is de beste manier om een aux ingang te krijgen?
Ik ben van plan om toch de Gladen M130's te gaan bestellen.

Er zijn in dit geval (volgens mij) 2 wegen die naar Rome leiden:
1. Door middel van dit: http://www.carinterface.nl/yatour-usb-s ... ytm06-ren8
2. Door middel van het kopen van een nieuwe radio met een interface (zodat stuurbediening blijft werken?)

Groet,
Max
Renault Clio 1.6 16V
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wat zijn precies je wensen?
Handsfree bellen met bluetooth?
Muziek spelen via AUX?
Of draadloos via Bluetooth?
Of misschien via USB?

Wanneer je ook bellen wilt kan je nog kijken naar een Parrot systeem die naast bellen ook AUX en USB heeft. De Parrot MKi9200 bijvoorbeeld.
Bij de meeste 1 din radio's van rond de 100 euro van tegenwoordig heb je al deze zaken er in zitten.
Dan komt daar een stalkadapter bij om de stuurwiel bediening te kunnen blijven gebruiken. Totaal kom je dan op een zelfde kostenplaatje als de Parrot.
Die Yatour is een prima optie om AUX en USB toe te voegen maar dan mis je een handsfree optie voor de telefoon. Wanneer je ook wel graag wilt zal je dus naar een andere radio moten lijken.

Zelf heb de standaard radio er uit gehaald en ook de Parrot die er bij aanschaf in zat en er een Pioneer in gezet. Ik wilde net iets meer dan wat de Parrot kon bieden. Ik heb gekozen voor een DAB+ radio die naast mp3 ook FLAC kan spelen. Totaal geeft dat net dat beetje extra kwaliteit aan geluid wat ik wilde.

Kijk anders even in mijn projecttopic (klik op het plaatje van mijn Clio hieronder) wanneer je daar meer over wilt weten.
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Bedankt nogmaals voor de reactie!

Mijn plan is gewijzigd, het wordt inderdaad een Pioneer radio met bluetooth voor handsfree bellen!
Ik denk hierbij aan de Pioneer DEH 3900BT. Volgens SAS Autoshop in Heerlen moet ik persé een adapter hebben om de stuurbediening aan te sluiten, dit ga ik niet doen. De Pioneer ondersteunt de ARC app, waardoor de stuurbediening toch nauwelijks gebruikt zal worden.

Ik ben wel nog erg aan het twijfelen over de speakers die ik erin wil hebben, liefst goede prijs/kwaliteit.
Ik hoor goede reacties over de MTX setjes, alleen wil ik voorlopig alleen de voorkant vervangen waarmee ik dus de tweeters in het dashboard en de speakers in de deuren bedoel.

Mijn twijfel gaat tussen een setje van Hifonics/Gladen/MTX.. alhoewel Hifonics en Gladen toch wat aan de hogere kant zitten, maar zoals vaker gezegd:
Voor wat hoort wat.

Ik hoor graag van u.

Groet,
Max
Renault Clio 1.6 16V
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ik zou die stuuradapter er toch tussen zetten.

Ik ben van een aftermarket zonder stuurbediening naar een originele met stuurbediening gegaan. Dat heb ik allemaal ingebouwd naderhand en ik gebruik de stuurbediening heel vaak. Een app klinkt als telefoon gebruiken onder het rijden. Iets wat mijn inziens niet eens overwogen moet worden.
Maar ja....ik betaal het niet. Mocht je de stuurbediening eruit willen hebben, ik heb nog een plaatje liggen waarmee je het achterblijvende gat kunt vullen. 5 euro met verzending, stuur me maar een PM als je die wil hebben.

Ophalen in Eindhoven mag ook uiteraard.
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Bedankt, maar ik laat hem zitten voor eventuele verkoop zodat het origineel blijft.
Nog enige tips verder?

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Update:
Alpine ute92bt gekocht in plaats van de pioneer. Ook heb ik in combinatie met deze radio de Hifonics VC5.2C gekocht. De truc is nu het inbouwen, omdat de tweeters ondersteunt worden door een klein kastje? Dit 2x. Hoe kan ik dat het beste wegwerken/inbouwen?

Gr,
Max
Renault Clio 1.6 16V
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Mooie radio :thumbsup:

Die kleine kastjes bij de tweeters zijn de filters die de lage tonen voor de tweeters wegfilteren. Die moeten dus tussen de radio en tweeter aangesloten worden. Doe je dat niet blaas je bij de eerste keer je tweeter op. Geloof me, ik kan het weten :oops: :lol:

Bij de Clio 2 kan je in zo 10 minuten de bovenkant van je dashboard afhalen. Dan kan je overal super goed bij, kan je makkelijk je draden doortrekken en wegwerken en kan je de filters tegen de houder van de tweeter vastplakken met een stukje isolatietape. Kijk hier even dan weet je precies hoe de bovenkant van het dashboard los gaat: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 103&t=6126 :thumbsup:
MaxJ
beginner
Contacteer:

Bericht door MaxJ »

Beste Arjan,

Bedankt voor de tip! Ik zal morgen (dinsdag) eens gaan kijken hoe of wat. Ik ga dus het dashboard alleen losmaken via de link die je me stuurde en vanuit die weg zou het makkelijk moeten zijn?
Bedoel je dat ik de kastjes aan de tweeters bij de onderkant kan vasttapen? Kan dit geen kwaad?

Groet,
Max
Renault Clio 1.6 16V
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Interieur (vraag & antwoord)”