distributieriem vervangen nu een lichte tik.
distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Een aantal weken terug is de distributie riem vervangen,hierbij is de krukas verdraaid omdat we niet
Wisten dat hier geen spie in zit.
Later de krukas geblokkeerd met een 8mm as zonder schroefdraad en nokkenas met een bout.
Aan de rechterkant bij de starterskrans bij de uitsparing in de vorm van een halve cirkel stond het merkje ook goed.
Na de klus starte de motor vlot maar er zit een lichte tik in welke voorheen er niet was en bij het op schakelen is er een lichte verhoging van het toerental.
Ik denk dat de timing net niet goed staat,is dit aannemelijk ?
Ik zit ook te denken om de injectors te demonteren en te reinigen.
Maar de tik is na het vervangen onstaan.
Iemand een idee?
P.s
Ook het starten duurt iets langer.
En een slangetje was ik vergeten terug te plaatsen waarbij de auto niet vlot wilde optrekken,deze is terug geplaats maar moet nog goed vastgezet worden.
Wisten dat hier geen spie in zit.
Later de krukas geblokkeerd met een 8mm as zonder schroefdraad en nokkenas met een bout.
Aan de rechterkant bij de starterskrans bij de uitsparing in de vorm van een halve cirkel stond het merkje ook goed.
Na de klus starte de motor vlot maar er zit een lichte tik in welke voorheen er niet was en bij het op schakelen is er een lichte verhoging van het toerental.
Ik denk dat de timing net niet goed staat,is dit aannemelijk ?
Ik zit ook te denken om de injectors te demonteren en te reinigen.
Maar de tik is na het vervangen onstaan.
Iemand een idee?
P.s
Ook het starten duurt iets langer.
En een slangetje was ik vergeten terug te plaatsen waarbij de auto niet vlot wilde optrekken,deze is terug geplaats maar moet nog goed vastgezet worden.
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Wat voor blok?
Bij de1.6 is het zelfs mét de juiste tools een ramp om 'm goed op tijd te krijgen, heel vaak verspringt dan de riem een tandje bij het verwijderen van de plaat uit de nokkenassen. De tik zou dan een klep kunnen zijn.
Bij de1.6 is het zelfs mét de juiste tools een ramp om 'm goed op tijd te krijgen, heel vaak verspringt dan de riem een tandje bij het verwijderen van de plaat uit de nokkenassen. De tik zou dan een klep kunnen zijn.
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Een "8mm as zonder schroefdraad" en een "bout" komen niet echt over als betrouwbaar gereedschap
Ik zou een goede aanslagstift kopen of er met de nodige zorg zelf eentje maken op de draaibank. De bematingen zijn via Google te vinden. Vervolgens m.b.v. deze stift de krukas blokkeren en kijken of de 2 gleuven van de nokkenassen perfect horizontaal en in elkaars verlengde liggen. De tool om dit te checken is ook weer te koop, of zelf uit een stuk 5mm staalplaat te zagen.
De plaat moet bij geblokkeerde krukas moeiteloos in de gleuven passen. Mocht je een afwijking van de nokkenassen zien die te klein is om door een versprongen riem veroorzaakt te kunnen zijn, dan staat je spanrol niet op de juiste spanning. Zijn de poelies los geweest van de nokkenassen?
Je zult de 2 afdekkapjes moeten verwijderen om bij de nokkenassen te kunnen komen en dat kan helaas niet zonder ze stuk te maken

Ik zou een goede aanslagstift kopen of er met de nodige zorg zelf eentje maken op de draaibank. De bematingen zijn via Google te vinden. Vervolgens m.b.v. deze stift de krukas blokkeren en kijken of de 2 gleuven van de nokkenassen perfect horizontaal en in elkaars verlengde liggen. De tool om dit te checken is ook weer te koop, of zelf uit een stuk 5mm staalplaat te zagen.
De plaat moet bij geblokkeerde krukas moeiteloos in de gleuven passen. Mocht je een afwijking van de nokkenassen zien die te klein is om door een versprongen riem veroorzaakt te kunnen zijn, dan staat je spanrol niet op de juiste spanning. Zijn de poelies los geweest van de nokkenassen?
Je zult de 2 afdekkapjes moeten verwijderen om bij de nokkenassen te kunnen komen en dat kan helaas niet zonder ze stuk te maken

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Sorry het betreft een k9k 702 1.5 dci uit 2003.
Ik heb dat controle plaatje wel gesneden maar is hierbij niet benodigd.
Ik heb dat controle plaatje wel gesneden maar is hierbij niet benodigd.
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Dan werkt het inderdaad net iets anders.
Je kan bij cilinder 1 (bakzijde) de gloeibougie er uit halen en daar een (bijvoorbeeld) schroevendraaier in zetten. Draai met het vliegwiel of de krukaspoelie deze cilinder naar de bovenste stand, dan moet de blokkeerstift (BDP stift) gemonteerd worden en moet dan precies tegen de krukas aan zitten. Nu moet je het ook de nokkenasblokkeerstift moeiteloos kunnen plaatsen en moeten de markeringen op het nokkenastandwiel, het tandwiel van de hogedrukpomp en de markeringen op distributieriem in elkaars verlengde staan. Wanneer dat allemaal klopt zou de boel op tijd moeten staan.
Opmerking:
Er moeten 19 uitsparingen zijn van de distributieriem tussen de merktekens van de tandwielen van de nokkenas en van de hogedrukpomp.
Je kan bij cilinder 1 (bakzijde) de gloeibougie er uit halen en daar een (bijvoorbeeld) schroevendraaier in zetten. Draai met het vliegwiel of de krukaspoelie deze cilinder naar de bovenste stand, dan moet de blokkeerstift (BDP stift) gemonteerd worden en moet dan precies tegen de krukas aan zitten. Nu moet je het ook de nokkenasblokkeerstift moeiteloos kunnen plaatsen en moeten de markeringen op het nokkenastandwiel, het tandwiel van de hogedrukpomp en de markeringen op distributieriem in elkaars verlengde staan. Wanneer dat allemaal klopt zou de boel op tijd moeten staan.
Opmerking:
Er moeten 19 uitsparingen zijn van de distributieriem tussen de merktekens van de tandwielen van de nokkenas en van de hogedrukpomp.
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Arjan,
Op deze manier hebben wij het ook gedaan,we hebben 3 spiralen verwijderd 1 zat vast en we waren bang dat deze zou afknappen,ik weet niet meer welke gloeiplug gat we hebben gebruikt voor de schroevendraaier.
Bij het draaien van de krukas ging het iets te snel waarbij een vrij dunne schroevendraaier krom boog(kans op beschadiging?).
Nokkenas geblokeerd met een bout en krukas met een 8mm rvs as,omdat hier geen schroefdraad op zit is een beetje beweging mogelijk,ook hebben we de markering rechts (bij de starterskrans?) Gebruikt.
Doordat er een lichte tik is ben ik bang dat het 8mm asje net niet op de juiste plek zat(aannemelijk?) Of bij het bdp bij de verkeerde slag?
Verbruik is trouwens nog steeds ong. 1:22
Wat gebeurd er als de krusas net niet op de juiste timing staat en kan dit een lichte tik veroorzaken.?
Op deze manier hebben wij het ook gedaan,we hebben 3 spiralen verwijderd 1 zat vast en we waren bang dat deze zou afknappen,ik weet niet meer welke gloeiplug gat we hebben gebruikt voor de schroevendraaier.
Bij het draaien van de krukas ging het iets te snel waarbij een vrij dunne schroevendraaier krom boog(kans op beschadiging?).
Nokkenas geblokeerd met een bout en krukas met een 8mm rvs as,omdat hier geen schroefdraad op zit is een beetje beweging mogelijk,ook hebben we de markering rechts (bij de starterskrans?) Gebruikt.
Doordat er een lichte tik is ben ik bang dat het 8mm asje net niet op de juiste plek zat(aannemelijk?) Of bij het bdp bij de verkeerde slag?
Verbruik is trouwens nog steeds ong. 1:22
Wat gebeurd er als de krusas net niet op de juiste timing staat en kan dit een lichte tik veroorzaken.?
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Wanneer de krukas één tand op de riem is verschoven ten opzichte van de nokkenas gaan de kleppen net iets voor of na het bovenste dode punt open of dicht. Hoe meer tanden er naast hoe groter het verschil. Op tijd staan betekend dan ook dat de juist geplaatste riem er voor zorgt dat de kleppen dicht zijn op het moment dat de zuiger in de bovenste positie komt, niet op tijd betekend dan automatisch dat de kleppen nog bezig te sluiten of al open gaan wanneer de zuiger op BDP komt en dan kunnen klep en zuiger elkaar raken. Afstellen moet altijd met cilinder 1 (bakzijde) op BDP, vandaar dat je daar ook de blokkeerstift moet plaatsen.
Staat de riem wel correct op spanning? Bij mijn vorige Clio stond die te strak wat een aanlopend, schurend geluid gaf. En is de tik misschien afkomstig van een klepstoter die eerst niet is opgevallen? Afstelling gaat bij de jouwe niet vanzelf, je kan de kleppen handmatig afstellen.
Kleppen Inlaat: Klepspeling koud in mm 0,20 + 0,05 / - 0,075
Kleppen Uitlaat:Klepspeling koud in mm 0,40 + 0,05 / - 0,075
Staat de riem wel correct op spanning? Bij mijn vorige Clio stond die te strak wat een aanlopend, schurend geluid gaf. En is de tik misschien afkomstig van een klepstoter die eerst niet is opgevallen? Afstelling gaat bij de jouwe niet vanzelf, je kan de kleppen handmatig afstellen.
Kleppen Inlaat: Klepspeling koud in mm 0,20 + 0,05 / - 0,075
Kleppen Uitlaat:Klepspeling koud in mm 0,40 + 0,05 / - 0,075
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Ok ik begrijp het.
Maar ik denk omdat de krukas poelie niet op een spie zit deze ook een halve tand versprongen kan zitten en daardoor misschien een tikkend geluid geeft.
Een tand fout dan slaan de kleppen toch al stuk of valt dit bij deze motor mee
Of de spanning te hoog is weet ik ook niet(hoeveel speling mag deze hebben)
Volgende week zal ik een inspectie doen.
Klepstoter klink ook aannemelijk ,start hij dan ook iets moeilijker?
Maar ik denk omdat de krukas poelie niet op een spie zit deze ook een halve tand versprongen kan zitten en daardoor misschien een tikkend geluid geeft.
Een tand fout dan slaan de kleppen toch al stuk of valt dit bij deze motor mee
Of de spanning te hoog is weet ik ook niet(hoeveel speling mag deze hebben)
Volgende week zal ik een inspectie doen.
Klepstoter klink ook aannemelijk ,start hij dan ook iets moeilijker?
Re: distributieriem vervangen nu een lichte tik.
Eén tandje is niet voldoende om ze krom te slaan. Moeilijker starten bij een diesel lijkt mij dat er dan niet genoeg druk is voor het ontbranden. Kan ook weer duiden op niet goed gesloten zijn van een klep bij de compressieslag.
Heb je een PB gestuurd
Heb je een PB gestuurd
