Verbruik Clio 1.2. Intens handgeschakeld

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Verbruik Clio 1.2. Intens handgeschakeld

Bericht door Koen_B »

Beste mensen,

In Oktober 2016 ben ik de eigenaar geworden van een (nieuwe) Clio 4 - 1.2 Intens - handgeschakeld.
Ondertussen heb ik hier alweer de eerste 2500 km mee gereden en bevalt de auto prima.
Ook het vebruik is in orde, wat zo ligt op de 6,0 - 6,2L per 100km.

Toch heb ik een vraagje over het totale verbruik in liters t.o.v. wat er in de tank zou moeten gaan.
Ik tank als de meter van de auto bijna in het rode gebied ligt (dus vlak voordat het benzinelampje gaat branden).

Meestal heb ik dan zo'n 37/38 liter verbruikt (volgens de boordcomputer) Als ik daarna echter tank (bij de Shell of Tango) gaat er vaak zo'n 2 tot 3 liter meer in dan ik verbruikt zou moeten hebben. Vandaag ging er zelfs 4(!) liter meer in dan mijn verbruik.

Heeft dit te maken met het feit dat de reservetank van de auto bij aflevering nog niet gevuld was? Of kan dit aan de boordcomputer liggen? Wat dus zou inhouden dat mijn gemiddelde- en totale verbruik fors hoger ligt dan de boordcomputer aangeeft.

Bij mijn vorige auto (een Clio 2) had ik hier overigens nooit last van. Ook toen tankte ik bij dezelfde pompstations.

Groetjes,

Koen.
Laatst gewijzigd door Koen_B op 01 dec 2016 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
Schnoipah
forum starter
Contacteer:

Re: Verbruik Clio 1.2. Intens handgeschakeld

Bericht door Schnoipah »

Neem aan dat je de kilometers opschrijft en wat je tankt en dat dan tegen over elkaar zet voor de meting. Mijn boord computer in m'n Clio 2 zit er ook 2liter naast maar die telt stilstaan en stationair draaien niet mee ;)
2003 Dynamique 1.2 16V Rouge Cerise Verkocht*
2002 Dynamique 1.6 16V Bleu Nautilus Verkocht*
2010 Corsa D '111 Jahre' 1.4 16V Zwart! Metallic
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Reservetank?

Expansieruimte bedoel je, die hoort leeg te zijn. ;)
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Ik heb dezelfde (althans, qua uitvoering:)), en bij mij klopt hij redelijk. Vaak een marge van een halve liter. Heb er inmiddels 5.000 mee gereden in exact 2 maanden. Verbruik ligt rond de 7.0 op 100.

Ook is het verbruik in de praktijk ongunstiger dan de computer aangeeft.

Overigens is de reservetank toch fictief? Het is volgens mij onderdeel van je brandstoftank zelf. De laatste 5 liter noemt men reserve. Dus dat deze niet gevuld zou ik in deze zin van tafel kunnen vegen.

Laatste opmerking: de afwijking die ik constateer van maximaal een halve liter is na drie keer afklikken.
elpaolo
beginner
Contacteer:

Bericht door elpaolo »

Ik zou willen dat ik dat verbruik had! Ik heb dezelfde Clio en die van mij verbruikt gemiddeld 8,3 L op 100km.... met temperaturen onder het vriespunt zelfs 1 op 10! Ik rij hoofdzakelijk snelwegkilometers, met een maximum van 130km/uur. De 8,3 komt van de boordcomputer dus dit is waarschijnlijk nog wat erger. Ik trek verder rustig op. Het verbruik valt mij dan ook zwaar tegen....
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Snel maar een clio 4 kopen of een 3 die zijn goedkoper in gebruik.4.5 /100
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

Schnoipah schreef:Neem aan dat je de kilometers opschrijft en wat je tankt en dat dan tegen over elkaar zet voor de meting. Mijn boord computer in m'n Clio 2 zit er ook 2liter naast maar die telt stilstaan en stationair draaien niet mee ;)
Ik schrijf het totaalverbruik in liters, het gemiddelde verbruik per 100KM en wat ik totaal aan KM's gereden heb. Vandaag ging er bij het tanken dus 4 liter meer in dan het totaalverbruik in liters. En ik reset bij elke tankbeurt direct het totaalverbruik en de gereden KM's, dus ook daar kan het niet aan liggen. :P

@ de rest. Het gaat hier om een Clio 4 - 1.2 Intens (88KW, 120PK) handgeschakeld uit 2016.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Na twee weken ben ik met mijn Clio naar Zwitserland geweest. Er stond 888 kilometer op de klok, toen ik terug kwam 3200. Dit is in één week gereden. Hier was het gemiddelde verbruik 1 op 15. Ook toen gewoon 130 op cc en ook merkbaar zwaar beladen.

Terug naar het topic. Misschien andere pomp? IJkfout in de pomp is eventueel ook mogelijk denk ik.
Maar als dit structureel is dan is het wel bijzonder!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Verbruik op de boordcomputer is een schatting van het verbruik, nooit de exact verbruikte hoeveelheid. De teller bij de pomp van het tankstation is wel geijkt maar dan nog kan er verschil zitten tussen twee pompen. Helling van wegdek bij de pomp kan meespelen, ontluchting van de tank door de snelheid van vullen... Neem een paar keer dezelfde pomp bij hetzelfde tankstation. Tanken tot eerste afslag. Wanneer er in de tussentijd geen onderhoud aan die pomp is weet je 90% zeker wat hert verschil is tussen werkelijkheid en boordcomputer.
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

Inmiddels staat er 4070KM op de teller. Op het basis van het totaal aantal getankte liters, 265L (incl. tank bij aflevering), geeft mij dit een gemiddeld gebruik 6.5L per 100KM. Mijn boordcomputer geeft bij elke tankbeurt echter een gemiddeld verbruik aan van ~6.1L per 100KM. Het verschil tussen het verbruik van de boordcomputer en werkelijk verbruik ligt dus op zo'n 6 a 7%. Daarnaast gaat er nog altijd bij elke tankbeurt zo'n 2-2.5L liter meer in dan ik daadwerkelijk verbruikt zou hebben. Ervan uitgaande dat de pompen geijkt zijn, kan dit verschil verklaard worden door de instellingen van de boordcomputer zelf? Bijv. verbruik dat niet geregistreerd wordt oid?
Laatst gewijzigd door Koen_B op 27 dec 2016 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

:huh: Ik zie het probleem nog steeds niet.
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

NicoK schreef::huh: Ik zie het probleem nog steeds niet.
In het kort gezegd, m'n gemiddelde verbruik in liters per 100KM ligt zo'n 6 a 7% hoger dan de boordcomputer van m'n auto aangeeft. Dit wordt bevestigd door elke tankbeurt waar ik zo'n 2 a 2.5 liter meer in gooi dan wat ik volgens de boordcomputer verbruikt zou hebben. Meestal tank ik na ongeveer 37 liter verbruikt te hebben en dan gaat er vaak ruim 39 liter in. Betekend dus een verschil van 2+ liter.

Ik probeer erachter te komen waardoor dit verschil ontstaat. Heeft dus verder niks te maken met bijv. het theoretische verbruik.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Boordcomputers moet je nooit vertrouwen, dat is verbruikt bij benadering. Zeker als het om verbruikte liters gaat.
Enige manier om je exacte verbruik te berekenen is gereden kilometers delen door getankte liters.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Omdat je inderdaad onder de 30 km/h niks meerekent. stationaire flow is het meest onzuinige wat je motor doet, of althans, qua rendement is het heel erg slecht. Word ook niet meegeteld. En ga zo maar door.

Maar dat doet elke auto toch? Dus daarom zie ik het probleem niet!
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Zojuist weer getankt. Gelijk het een en ander genoteerd:

Getankte liters, volgens pomp 32,53; volgens bc 32,2
Gem verbruik, volgend pomp cijfers; 7,1; volgens bc 7,1

Dus, hij klopt best sterk in mijn auto.
Dit voorbeeld is van vandaag, maar blijkt in de afgelopen maanden een continue beeld te zijn.

Hierbij het pistool overigens 3 keer af laten slaan.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”