Koude motor stationair warm draaien

Voor de zin en onzin des levens, Het weer, moppen, hobby's en ga zo maar door
Plaats reactie
Algerino
forum starter
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2014 19:00
Contacteer:

Koude motor stationair warm draaien

Bericht door Algerino »

Is het verstandig om de motor +/- 1 minuut onbelast warmt te draaien
bij een koude start voor de smering van motorolie in de motor en het rustig rondpompen.
Vooral tijdens vorst of tijdens het krabben doe ik dat ook regelmatig..

Want binnen minuut zit ik al op de snelweg en wil hem niet overbelasten
in de koude toestand.

De meningen zijn sterk verdeeld las ik op het internet nu zou ik de ervaringen
van de Renault rijders willen weten :driving:
Clio III 1.4-16V Dynamic Luxe (2015 - heden)
Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Bericht door Arjan »

Bij vorst; Krabben, starten, rustig warm rijden (niet boven de 3000 toeren komen). :thumbsup:

Zelf zorg ik altijd dat ik niet hoef te krabben, standverwarming :wink:
Gebruikersavatar
king_
Beheerteam
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 jul 2014 12:30
Contacteer:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Bericht door king_ »

Zat deze standkachel er al in Arjan? Wat zijn je ervaringen?
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Bericht door NicoK »

Algerino schreef:Is het verstandig om de motor +/- 1 minuut onbelast warmt te draaien
bij een koude start voor de smering van motorolie in de motor en het rustig rondpompen.
Vooral tijdens vorst of tijdens het krabben doe ik dat ook regelmatig..

Want binnen minuut zit ik al op de snelweg en wil hem niet overbelasten
in de koude toestand.

De meningen zijn sterk verdeeld las ik op het internet nu zou ik de ervaringen
van de Renault rijders willen weten :driving:
Op het moment dat jij een ijskoude motor start in koude buitenlucht zal er een hoge verrijking van het brandstofmengsel plaatsvinden.
Doordat de cilinderwand ook koud is omdat het koelwater en de olie ijskoud is heb je minimale smering en benzine die neerslaat op de cilinderwand wat het laagje olie wat er evt. is gewoon wegveegt.

Als je wegrijd maak je enkele toeren en heb je momentum in je vliegwiel waardoor het mengsel niet zo erg verrijkt hoeft te worden, er slaat dus ook minder neer, je olie word met meer kracht rondgepompt dus er komt ook meer olie op je cilinderwand die niet word weggesmeerd. En alles warmt nog sneller op ook.

Beter is dus om gewoon het eerste stuk rustig op te trekken, rustig in te voegen niet boven de 3000 komen en dan heb je veel betere smering dan koud starten en laten circuleren.
Algerino
forum starter
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2014 19:00
Contacteer:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Bericht door Algerino »

Bedankt voor de tip allemaal :thumbsup:
Niet boven de 3000tpm ontkom ik helaas niet aan op de snelweg
bij 100Km/h zit ik al op 3300tpm in 5e versnelling
Clio III 1.4-16V Dynamic Luxe (2015 - heden)
Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
Gebruikersavatar
Ronon
Beheerteam
Berichten: 317
Lid geworden op: 21 aug 2015 16:42
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Bericht door Ronon »

Ik woon zelf ook 1 minuutje van de snelweg wat ik doe is eerst krabben, starten 10 a 20 sec laten draaien en dan idd rustig weg rijden en onder de 3000 toeren blijven.
En waar ik op moet is een hele lange invoegstrook en veel vrachtverkeer en je mag er maar 100 dus kan ik rustig opgang komen en met het vrachtverkeer mee
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat”