Algerino schreef:Is het verstandig om de motor +/- 1 minuut onbelast warmt te draaien
bij een koude start voor de smering van motorolie in de motor en het rustig rondpompen.
Vooral tijdens vorst of tijdens het krabben doe ik dat ook regelmatig..
Want binnen minuut zit ik al op de snelweg en wil hem niet overbelasten
in de koude toestand.
De meningen zijn sterk verdeeld las ik op het internet nu zou ik de ervaringen
van de Renault rijders willen weten

Op het moment dat jij een ijskoude motor start in koude buitenlucht zal er een hoge verrijking van het brandstofmengsel plaatsvinden.
Doordat de cilinderwand ook koud is omdat het koelwater en de olie ijskoud is heb je minimale smering en benzine die neerslaat op de cilinderwand wat het laagje olie wat er evt. is gewoon wegveegt.
Als je wegrijd maak je enkele toeren en heb je momentum in je vliegwiel waardoor het mengsel niet zo erg verrijkt hoeft te worden, er slaat dus ook minder neer, je olie word met meer kracht rondgepompt dus er komt ook meer olie op je cilinderwand die niet word weggesmeerd. En alles warmt nog sneller op ook.
Beter is dus om gewoon het eerste stuk rustig op te trekken, rustig in te voegen niet boven de 3000 komen en dan heb je veel betere smering dan koud starten en laten circuleren.