Laatste km wordt navigatie trager en stopt zelfs

Plaats hier alles wat met MediaNav te maken heeft
Plaats reactie
Wiste
beginner
Contacteer:

Laatste km wordt navigatie trager en stopt zelfs

Bericht door Wiste »

Hallo allemaal,

ik zit met een gek probleem: als ik mijn route rijd op de navigatie (Medianav v 4.0.6) dan begint na enige tijd de navigatie steeds trager te worden. Ik ben dan bv al de hoek om en de straat ingereden terwijl de navigatie op het scherm nog aangeeft dat ik over 30 meter de hoek om moet. Dit wordt steeds trager en trager. Op een gegeven moment stopt de navigatie helemaal en blijft gewoon op een plek in de route staan. Als ik hem uit zet of de route opnieuw instel vanaf de locatie waar ik mij op dat moment bevind komt gewoon weer hetzelfde scherm te voorschijn waar ik de navigatie mee heb afgesloten.
Als ik een uur later weer in de auto stap en de navigatie aan zet dan doet hij weer normaal, dwz de navigatie geeft de juiste plaats aan waar ik op dat moment ben. Als ik dan weer de terugweg invoer gaat het een hele tijd weer goed totdat, u raadt het al, het bovenstaande verhaal weer begint van steeds trager worden en weer stilstaand beeld.

De bediening op het touchscreen blijft wel gewoon functioneren. Ik kan ook de kaart vergroten/verkleinen en verschuiven. Ook alle andere functies als radio en mobiele telefoon blijven gewoon werken evenals de keuzemenu's van de navigatie, niets mee aan de hand.
En het geheugen is ook nog voldoende vrij (ong. 750MB van de 2,3GB).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het is toch wel behoorlijk pijnlijk om een paar honderd meter vóór je eindbestemming aan voorbijgangers te moeten vragen waar je heen moet.... :(
Ik heb dit probleem sinds een week of twee. In augustus nog tijdens de terugweg van vakantie de hele weg van 2200 km geen enkel probleem gehad.
Ik heb de kaart van West-Europa met als laatste update het laatste kwartaal van 2013 (krenterig als ik ben :) ). Maar daar kan het toch niet aan liggen??
Wiste
beginner
Contacteer:

Re: Laatste km wordt navigatie trager en stopt zelfs

Bericht door Wiste »

Vandaag op de navigatie naar mijn werk gereden. Op 5,5 km vóór mijn eindbestemming ging het mis: de navigatie stopte om opnieuw de route te berekenen, wat raar is want ik volgde gewoon de aangegeven route. Na een minuut ging het weer verder tot een paar honderd meter voor mijn bestemming. Toen stond alles weer stil.
Na mijn werk vertrok ik weer op de navigatie. Beginpunt was wel bekend maar navigatie reageerde nergens op.
Ook "Kaart" bleef op hetzelfde punt staan wat mij deed vermoeden dat de GPS niet werkte.
Bij GPS info zie ik inderdaad dat ik maar 2, soms 3 satellieten zie, in rood, met bovenaan het scherm de melding: "Beschikbare satellieten: 0". Mijn vermoeden is dus nu dat er iets is met mijn GPS-ontvangst.
Toen ik weer in de buurt van mijn straat kwam waar ik woon kreeg ik ineens weer een stuk of 10 satellieten te zien maar wel allemaal in rood en bleef de melding dat er 0 satellieten beschikbaar waren.

Afbeelding
Wiste
beginner
Contacteer:

Re: Laatste km wordt navigatie trager en stopt zelfs

Bericht door Wiste »

Gisteravond (1 oktober) naar een eettentje gereden ergens in Rotterdam Overschie. Natuurlijk even weer gekeken of de navigatie zou gaan werken. In eerste instantie kreeg ik weer enkele satellieten te zien, stuk of 3, in rood. Op de Koemarkt in Schiedam kreeg ik weer contact en verschenen er zowaar enkele satellieten in groen. De hele weg naar Overschie bleef ik groene (naast ook rode) balkjes zien in de GPS info.

Afbeelding

Echter, toen ik weer huiswaarts keerde bleef alles weer rood of viel zelfs helemaal weg.

Vandaag (2 oktober) weer gereden met GPS info op het scherm. In eerste instantie geen ontvangst. Na een paar honderd meter begon ik weer ontvangst te krijgen. De hele middag geen probleem meer gehad. Ben benieuwd hoe het morgen weer is. Ik houd toch nog even mijn oude raamplaknavigator als alternatief binnen bereik.

maandag 3 oktober: vandaag normaal gewerkt, even geen ontvangst bij de oprit naar de A20, maar dat kan misschien even een "blinde vlek" geweest zijn, GPS-satellieten staan nl. niet op een vaste plek aan de hemel. Verder waren gedurende de rit minimaal 9 groene balkjes te zien. Ook op de terugweg geen problemen.

De hele verdere week gereden met GPS-info op display. Was wisselend, de ene dag helemaal geen ontvangst, dan weer een paar rode balken, dan weer groene.
Zaterdagmorgen langs de dealer geweest. Denken dat het verholpen kan worden met een update. Wordt woensdag geïnstalleerd.

Woensdag langs geweest. De update is er op gezet maar had niet het gewenste resultaat. Andere afspraak gemaakt. Deze is inmiddels ook uitgevoerd. Bleek de antenne en/of aansluiting met de antenne te zijn. De antenne is nu vervangen en ik rijd al 2 dagen zonder problemen. Ik hoop dat de problemen hiermee voorbij zijn.

Update 4-11-16: ik rijd nu al weer 2,5 week zonder problemen \o/ . Denk dat de problemen nu wel opgelost zijn.

Wordt waarschijnlijk niet meer vervolgd :wave: .
Plaats reactie

Terug naar “MediaNav”