0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Waar ik ook benieuwd naar ben; is de respons van het gaspedaal verbeterd? Als je hem nu als het waren erg snel intrapt en loslaat (fractie van een seconde) gebeurd er eigenlijk niks. Alsof hij een kwart seconde vertraging heeft.
Renault Clio TCe 120 EDC Intens - Phase 2
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Slechte gasrespons is wel (deels) op te lossen door een andere divertervalve waardoor er minder boost lekt.
-
- beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 feb 2016 13:04
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Na veel erover gelezen te hebben, heb ik de tuning laten doen aan mijn 0.9 tce clio. Om jullie voor alle info te bedanken heb ik een account aangemaakt en wil ik graag mijn bevindingen meegeven.
Laat ik het zo zeggen, als je al vond dat Clio 0.9 best vlot was, dan is tuning een 100% aanrader. Het is het geld zeker waard (was 250 euro) en wat je voor terugkrijgt een grote grijns op je gezicht. Niemand gelooft meer dat het om een 900 cc motortje gaat. De hele motor reageert veel vlotter op de turbo (minder wachten), loopt stukken soepeler en een stuk beschaafder. Waar je eerst altijd even moest wachten op reactie, reageert deze meteen. Alle (eco) restricties zijn eraf en het lijkt wel of hij voor de tuning domweg ademtekort had. Nu gaat deze wel goed door tot de begrenzer (was eerst toch een stuk minder). De turbo komt er harder in en je wordt echt in je stoel gedrukt.
Vergelijking voor/na is ongeveer als een verschil tussen eco aan/uit. Nu is de eco stand net iets sneller dan de normale stand hiervoor. Eigenlijk is het niet te vergelijken want de motor voelt bevrijd, als een jonge hond die wil. De motor is altijd bij de les en hoeft niet meer even "wakker te worden". In zijn 5e versnelling trekt hij net zo hard als de 4e bij een niet getunede.
Ook leek het eerst alsof de clio bij 3/4 gaspedaal sneller was dan volgas en dat is nu ook anders. Volgas is gewoon sneller.
Nadelen...ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik rijdt tegenwoordig vaak in zijn eco stand (en ben nog steeds sneller) om de turbo enigszins te beperken. Ik vindt het leuk en noem het karakter. Een ander kan het schokkerig noemen. Maar ja, je hebt een clio, een leuk speels autootje en geen toyota. Je voelt ook dat het vermogen bovenin niet altijd lineair is (iets schokkerig). Voorgelegd aan de tuner en die gaf aan dat je goede benzine moet tanken (en dat klopt ook gek genoeg).
Cruise control 135 km/h heuvel op wind tegen; De cruise control regelt bij, turbo doet een boost en je zit meteen 1 a 2 km boven de waarde die je heb opgegeven. Gevolg, auto doet gas dicht en dan begint het van voor af aan. Dit kan irritant zijn maar is een stuk minder bij normaal gebruik (niet heuvel op wind tegen).
Zuinig? Nou... iets MAAR je moet heel veel moeite doen om hem zuiniger te krijgen dan voorheen. Je motor wil gaan, niet inhouden... Die kracht komt ergens vandaan en omdat hij veel makkelijker rijdt, is hij domweg sneller en dus minder zuinig.
Ik heb altijd de clio's leuk gevonden vanwege hun speelse karakter. Na tuning is dat nog duidelijk naar voren gekomen en daar moet je mee willen leven. Je krijgt geen saaie auto maar een Clio die zorgt voor een grijs op je gezicht en verbazing van iedereen die erin rijdt. Het is uiteraard nog steeds geen stoplicht sprinter maar een real-life snel autootje waar menigeen in zal vergissen.
Als laatste, de eerste paar 100km moet de computer echt werken om het inkomen van de turbo te verzachten. Dit viel mij zeker op maar de auto is nu rustiger. Ik heb er al een paar duizend kilometer op zitten en heb absoluut geen spijt.
Als laatste de vraag of de techniek het wel aan kan. Tja, daar moeten we nog achter komen. Ik ben er zeker van dat als je de auto goed behandeld, goed warm laat worden en geen gekke dingen constant doet (trappen naar de 180, piepende banden weg bij het stoplicht), dan moet het toch gewoon kunnen.
Laat ik het zo zeggen, als je al vond dat Clio 0.9 best vlot was, dan is tuning een 100% aanrader. Het is het geld zeker waard (was 250 euro) en wat je voor terugkrijgt een grote grijns op je gezicht. Niemand gelooft meer dat het om een 900 cc motortje gaat. De hele motor reageert veel vlotter op de turbo (minder wachten), loopt stukken soepeler en een stuk beschaafder. Waar je eerst altijd even moest wachten op reactie, reageert deze meteen. Alle (eco) restricties zijn eraf en het lijkt wel of hij voor de tuning domweg ademtekort had. Nu gaat deze wel goed door tot de begrenzer (was eerst toch een stuk minder). De turbo komt er harder in en je wordt echt in je stoel gedrukt.
Vergelijking voor/na is ongeveer als een verschil tussen eco aan/uit. Nu is de eco stand net iets sneller dan de normale stand hiervoor. Eigenlijk is het niet te vergelijken want de motor voelt bevrijd, als een jonge hond die wil. De motor is altijd bij de les en hoeft niet meer even "wakker te worden". In zijn 5e versnelling trekt hij net zo hard als de 4e bij een niet getunede.
Ook leek het eerst alsof de clio bij 3/4 gaspedaal sneller was dan volgas en dat is nu ook anders. Volgas is gewoon sneller.
Nadelen...ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik rijdt tegenwoordig vaak in zijn eco stand (en ben nog steeds sneller) om de turbo enigszins te beperken. Ik vindt het leuk en noem het karakter. Een ander kan het schokkerig noemen. Maar ja, je hebt een clio, een leuk speels autootje en geen toyota. Je voelt ook dat het vermogen bovenin niet altijd lineair is (iets schokkerig). Voorgelegd aan de tuner en die gaf aan dat je goede benzine moet tanken (en dat klopt ook gek genoeg).
Cruise control 135 km/h heuvel op wind tegen; De cruise control regelt bij, turbo doet een boost en je zit meteen 1 a 2 km boven de waarde die je heb opgegeven. Gevolg, auto doet gas dicht en dan begint het van voor af aan. Dit kan irritant zijn maar is een stuk minder bij normaal gebruik (niet heuvel op wind tegen).
Zuinig? Nou... iets MAAR je moet heel veel moeite doen om hem zuiniger te krijgen dan voorheen. Je motor wil gaan, niet inhouden... Die kracht komt ergens vandaan en omdat hij veel makkelijker rijdt, is hij domweg sneller en dus minder zuinig.
Ik heb altijd de clio's leuk gevonden vanwege hun speelse karakter. Na tuning is dat nog duidelijk naar voren gekomen en daar moet je mee willen leven. Je krijgt geen saaie auto maar een Clio die zorgt voor een grijs op je gezicht en verbazing van iedereen die erin rijdt. Het is uiteraard nog steeds geen stoplicht sprinter maar een real-life snel autootje waar menigeen in zal vergissen.
Als laatste, de eerste paar 100km moet de computer echt werken om het inkomen van de turbo te verzachten. Dit viel mij zeker op maar de auto is nu rustiger. Ik heb er al een paar duizend kilometer op zitten en heb absoluut geen spijt.
Als laatste de vraag of de techniek het wel aan kan. Tja, daar moeten we nog achter komen. Ik ben er zeker van dat als je de auto goed behandeld, goed warm laat worden en geen gekke dingen constant doet (trappen naar de 180, piepende banden weg bij het stoplicht), dan moet het toch gewoon kunnen.
Laatst gewijzigd door clioganger op 22 feb 2016 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Waar heb jij 'm laten tunen als ik vragen mag?
Renault Clio TCe 120 EDC Intens - Phase 2
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
- Midri
- Beheerteam
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 01 okt 2010 12:29
- Locatie: Limburg, België
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Mooi verhaal en dat je er tevreden van bent! Heb je nog een uitdraai gekregen?
-
- beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 feb 2016 13:04
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Ik heb geen uitdraai meegekregen (ook niet om gevraagd). Ik heb op Internet wel ergens een uitdraai gezien maar geloof niet zo makkelijk dat zoiets de juiste is. Alleen een rollenbank tuning kan voor een uitdraai zorgen (en een lichtere portemonnee).
Het is gedaan in huizen en de naam laat ik aan google over. Ik wil er geen reclame voor hun maken (al ben ik over hun ook tevreden). Mijn verhaal is geen reclamepraatje maar een ervaring over OBD tuning in het algemeen voor een 0.9.
Het is gedaan in huizen en de naam laat ik aan google over. Ik wil er geen reclame voor hun maken (al ben ik over hun ook tevreden). Mijn verhaal is geen reclamepraatje maar een ervaring over OBD tuning in het algemeen voor een 0.9.
- Thomas.Lubbers
- beginner
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 09 mei 2013 22:23
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Afgelopen januari heb ik mijn 0.9 TCe bij Unlimited tuning Amersfoort laten chippen. Standaard werd 89.6 Pk en 129.8 Nm gemeten. Na de tuning 117.7 Pk en 180 Nm op de wielen. Bijgevoegd ook de kromme die ik meekreeg.


Clio IV Expression Tce 90 in bezit sinds 26-6-2013
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Ik heb vandaag mijn Clio laten chippen bij atm chiptunning .
- Midri
- Beheerteam
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 01 okt 2010 12:29
- Locatie: Limburg, België
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
@Thomas.Lubbers: ziet er goed uit!
@Clio66: En is het meegevallen?
@Clio66: En is het meegevallen?
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Kan iemand zeggen wat het doet met de garantie?
Clio IV Estate Dynamique TCe 90
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Als de dealer het opmerkt; vervalt garantie.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Heb nu halve week een 1.2 TCe 100pk, en na het lezen van deze verhalen, begin ik er toch ook aan te denken om m'n Clio te tunnen



- s_jansen66
- forum starter
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 07 jul 2014 09:10
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Als techneut kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat dat tunen nooit goed kan zijn voor de standtijd van de draaiende en afsluitende delen. Maar ik neem aan dat jullie de auto allemaal weg doen voordat hij 80k op de teller heeft? Of calculeren jullie een revisie van het blok en het vervangen van de turbo in in de "levensduur" van je auto?
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Klopt dat je de motor meer gaat ballasten onder druk, echter zijn er door de fabriek enorme marges genomen.
de chipper blijft altijd, tenzij de klant dit wil, binnen deze marges voor een lange levensduur te behouden.
Ik heb helaas geen van mijn renault's laten chippen, wel mijn toenmalige BMW 320d en deze beperkt laten chippen door Unlimited Tuning. het zwakste was de versnellingsbak deze kon 480nm aan, en de 320d van 330nm naar 450nm laten chippen. dit gedaan met een km stand van ca. 200.000 km en met originele turbo en koppeling ect. tot 450.000 gebracht. hierna verkocht (geen auto meer nodig) en de nieuwe eigenaar rijd er nog steeds mee.
Nu komt er ook bij dat je deze extra vermogen niet continu aanspreekt en dus hiermee de extra inwendige belasting en slijtage ook beperkt tot een minimaal
de chipper blijft altijd, tenzij de klant dit wil, binnen deze marges voor een lange levensduur te behouden.
Ik heb helaas geen van mijn renault's laten chippen, wel mijn toenmalige BMW 320d en deze beperkt laten chippen door Unlimited Tuning. het zwakste was de versnellingsbak deze kon 480nm aan, en de 320d van 330nm naar 450nm laten chippen. dit gedaan met een km stand van ca. 200.000 km en met originele turbo en koppeling ect. tot 450.000 gebracht. hierna verkocht (geen auto meer nodig) en de nieuwe eigenaar rijd er nog steeds mee.
Nu komt er ook bij dat je deze extra vermogen niet continu aanspreekt en dus hiermee de extra inwendige belasting en slijtage ook beperkt tot een minimaal
Groeten, Vincent.
- s_jansen66
- forum starter
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 07 jul 2014 09:10
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Dit is inderdaad het theoretische verhaal, en het heeft ook een flink "mijn oma is 120 en rookt al 110 jaar, dus longkanker is onzin" gehalte.
Het is toch niet voor niets dat Renault de garantie laat vervallen, en de chippers geen aansprakelijkheid accepteren?
Het is toch niet voor niets dat Renault de garantie laat vervallen, en de chippers geen aansprakelijkheid accepteren?
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Chippers geen aansprakelijkheid is toch redelijk logisch, er zijn ongeveer 1001 redenen waarom een motor kapot kan lopen, en omdat zij hem gechipt hebben is dat automatisch de reden.
Tuurlijk laat Renault de garantie vervallen, die zoeken ook 1001 redenen om niet te hoeven betalen....
Tuurlijk laat Renault de garantie vervallen, die zoeken ook 1001 redenen om niet te hoeven betalen....
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Dat gaat gewoon om geld. Voor de rest is die motor echt wel gebouwd op die interne belasting hoor.s_jansen66 schreef:Dit is inderdaad het theoretische verhaal, en het heeft ook een flink "mijn oma is 120 en rookt al 110 jaar, dus longkanker is onzin" gehalte.
Het is toch niet voor niets dat Renault de garantie laat vervallen, en de chippers geen aansprakelijkheid accepteren?
-
- beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 feb 2016 13:04
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Een tijd geleden een bericht geplaatst met mijn positieve ervaring. Een jaar verder moet ik aangeven dat de koppeling begint te slippen in 4 en 5 als je laag in de toeren gas geeft. Dat is gegroeid tot flink slippen. Je merkt dat de turbo er echt inhakt (lijkt meer dan in het begin) bij lage toeren. Het zal vast een combinatie van factoren zijn maar heb de tuning weer laten herstellen naar origineel (was gratis en zonder moeilijk doen). Koppeling slipt nu niet meer maar de "ballen" van de clio zijn duidelijk weggenomen ;-)
.. nogmaals, zal een combinatie van factoren zijn maar deze info wil ik jullie toch niet onthouden.
.. nogmaals, zal een combinatie van factoren zijn maar deze info wil ik jullie toch niet onthouden.
- Paul
- forum starter
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 sep 2008 12:40
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Goed dat je deze info met ons deelt. Kan belangrijk zijn voor anderen in het maken van hun keuzeKoppeling slipt nu niet meer

Maar ik dacht altijd dat een slippende koppeling werd veroorzaakt door versleten koppelingsplaten. Hoe kan het dat na het terugdraaien van
de tuning, het slippen weg was? De slijtage zal toch niet verdwenen zijn?
Of was er toch een andere oorzaak en wat zei de tuner er zelf van?
Ben daar toch wel benieuwd naar.
Groeten,
Paul.
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Als de trekkracht van de motor (het koppel) te groot is voor de koppeling, kan deze simpelweg de krachten niet meer kwijt en gaat deze slippen.
Belangrijk dus om uit te zoek waar het limiet van je koppeling zit, en de tuner de opdracht te geven om hier altijd onder te blijven.
Belangrijk dus om uit te zoek waar het limiet van je koppeling zit, en de tuner de opdracht te geven om hier altijd onder te blijven.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
- Paul
- forum starter
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 sep 2008 12:40
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
OK duidelijk. Bedankt.
Re: 0.9 TCE chippen (Gechipt met verslag)
Kan iemand mij vertellen hoe snel de tijd van 0 tot 100 is na chiptuning?