Spanningsregelaar Dynamo
Spanningsregelaar Dynamo
Hoi mensen,
De dynamo van m,n Clio 1fase3 van '98 laad de de accu niet meer op.
Gemeten spanning:
Bij draaiende motor stationair en wat meer gas onveranderd ong 12.38v
Dus ik neem aan dat er iets is met de dynamo
Ik zit te denken aan de spanningsregelaar of kunnen het ook de kool borstels zijn??
En bevindt de spanningsregelaar zich ook op de dynamo??
Mvg
Bennie
De dynamo van m,n Clio 1fase3 van '98 laad de de accu niet meer op.
Gemeten spanning:
Bij draaiende motor stationair en wat meer gas onveranderd ong 12.38v
Dus ik neem aan dat er iets is met de dynamo
Ik zit te denken aan de spanningsregelaar of kunnen het ook de kool borstels zijn??
En bevindt de spanningsregelaar zich ook op de dynamo??
Mvg
Bennie
-
- forum starter
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 14 jan 2015 02:44
- Locatie: Berltsum
- Contacteer:
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Meestal is de regelaar ook in de dynamo gemonteerd, de laadspanning moet hoger zijn , meet op er spanning op de stuurdraad achter de dynamo staat.
Hoe oud is de akku? koolborstels zijn in de spanningsregelaar gemonteerd, weerstand anker moet 1 ohm zijn.
Groet Johan
Hoe oud is de akku? koolborstels zijn in de spanningsregelaar gemonteerd, weerstand anker moet 1 ohm zijn.
Groet Johan
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Bij draaiende motor moet je 14 volt meten, die 12,38 is dus te laag en betekende dat je accu niet (voldoende) geladen wordt.
Wanneer je nog lang met je auto toe wilt is het raadzaam te kijken naar een gereviseerde dynamo
Wanneer je nog lang met je auto toe wilt is het raadzaam te kijken naar een gereviseerde dynamo

Re: Spanningsregelaar,Koolborstels Dynamo Valeo
Hoi mensen,
Alvast bedankt voor de reactie's !
Ben inmiddels ook bezig geweest met het 1 en ander uit te zoeken
Kzal eerst een verdere uitleg geven over wat er gebeurd is:
Afgelopen Vrijdag kwam m,n vriendin stil te staan met de Clio
"Gelukkig" was ze bijna thuis en was ik er snel bij.. ong 100 m van huis
Onderweg zij ze.. eerst gingen de ruitenwissers langzamer daarna kreeg de radio kuren en bijna thuis deed de richtingaanwijzer ook raar
En toen was het "gebeurd"
Mijn eerste gedachte.. zekeringen accu dynamo
1 bougie kabel bijna volledig door.. 30.00km mee gereden.. dus niet veel
Auto rijd op lpg.. komt meer spanning op te staan tov benzine
Dit waren, zijn blauwe draden van (beru)
Nieuwe "zwarte" (beru) erin.. net als voorheen deze schijnen meer spanning aan te kunnen
Zekeringen niks mis mee.. accu ruim 12 uur opgeladen met een druppellader (3.2A)
Clio start nog niet.. nagenoeg geen "power" in de accu
Accu overleden denk ik..
Accu is ong 6 jaar oud Johan
Zaterdag.. Buurman met de auto erbij.. startkabels en de Clio start.. loopt even en slaat weer af
Nieuwe accu gehaald.. Clio start gelijk
Spanning gemeten.. ong 12.38 V ook bij meer gas
Ja Arjan klopt kheb al is voorheen de spanning gemeten het was toen ong 13.6 en 14.8 V
Dus hierna met de dynamo aan de gang
Wat gegoogeld en video's gezien
Johan ja de spanningsregelaar zit samen met de koolborstels op de dynamo gemonteerd
Johan.. weerstand anker moet 1 ohm zijn
Hoe waarop precies moet ik dan meten?
Ik vermoed nu dat de koolborstels de oorzaak zijn
Zie de foto,s..
http://myalbum.com/album/rmLrdlMLkS7s
Wat ik wel raar vindt 1 koolborstel meer afgesleten.. Materiaal verschil ??
Het asje van de dynamo heb ik alvast wat blank gemaakt
Je kunt goed zien dat het contact niet meer goed was
Van de week als lukt nieuwe koolborstels erin
Kzal laten weten
Mvg
Bennie
Alvast bedankt voor de reactie's !
Ben inmiddels ook bezig geweest met het 1 en ander uit te zoeken
Kzal eerst een verdere uitleg geven over wat er gebeurd is:
Afgelopen Vrijdag kwam m,n vriendin stil te staan met de Clio
"Gelukkig" was ze bijna thuis en was ik er snel bij.. ong 100 m van huis
Onderweg zij ze.. eerst gingen de ruitenwissers langzamer daarna kreeg de radio kuren en bijna thuis deed de richtingaanwijzer ook raar
En toen was het "gebeurd"
Mijn eerste gedachte.. zekeringen accu dynamo
1 bougie kabel bijna volledig door.. 30.00km mee gereden.. dus niet veel
Auto rijd op lpg.. komt meer spanning op te staan tov benzine
Dit waren, zijn blauwe draden van (beru)
Nieuwe "zwarte" (beru) erin.. net als voorheen deze schijnen meer spanning aan te kunnen
Zekeringen niks mis mee.. accu ruim 12 uur opgeladen met een druppellader (3.2A)
Clio start nog niet.. nagenoeg geen "power" in de accu
Accu overleden denk ik..
Accu is ong 6 jaar oud Johan
Zaterdag.. Buurman met de auto erbij.. startkabels en de Clio start.. loopt even en slaat weer af
Nieuwe accu gehaald.. Clio start gelijk
Spanning gemeten.. ong 12.38 V ook bij meer gas
Ja Arjan klopt kheb al is voorheen de spanning gemeten het was toen ong 13.6 en 14.8 V
Dus hierna met de dynamo aan de gang
Wat gegoogeld en video's gezien
Johan ja de spanningsregelaar zit samen met de koolborstels op de dynamo gemonteerd
Johan.. weerstand anker moet 1 ohm zijn
Hoe waarop precies moet ik dan meten?
Ik vermoed nu dat de koolborstels de oorzaak zijn
Zie de foto,s..
http://myalbum.com/album/rmLrdlMLkS7s
Wat ik wel raar vindt 1 koolborstel meer afgesleten.. Materiaal verschil ??
Het asje van de dynamo heb ik alvast wat blank gemaakt
Je kunt goed zien dat het contact niet meer goed was
Van de week als lukt nieuwe koolborstels erin
Kzal laten weten
Mvg
Bennie
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Hoi mensen,
Nieuwe koolborstels in de Dynamo
Dynamo erin.. starten.. spanning controleren..
Eerst bij stationair.. zie foto.. http://myalbum.com/album/WnLbeb01PyPV
Zegt al genoeg lijkt me : )
Arjan johan_416 Bedankt voor het meedenken.
Mvg
Bennie
Nieuwe koolborstels in de Dynamo
Dynamo erin.. starten.. spanning controleren..
Eerst bij stationair.. zie foto.. http://myalbum.com/album/WnLbeb01PyPV
Zegt al genoeg lijkt me : )
Arjan johan_416 Bedankt voor het meedenken.
Mvg
Bennie
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Mooi dat je dit zelf hebt kunnnen herstellen (goede hulp van onze specialisten) en alles weer werkt zoals het hoort, ze kan weer lekker tuffen en natuurlijk bedankt voor het terug melden.
Volvo S
-
- forum starter
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 14 jan 2015 02:44
- Locatie: Berltsum
- Contacteer:
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Top dat t werkt Bennie. op het moment dat de regelaar eruit is zie je de 2 punten waar de koolborstels kontakt maken , dat zijn de meetpunten om 1 ohm te meten , als je het ooit weer tegen komt. Idd we zijn n leuk team zo om elkaar op de weg te houden .
Groet Johan
Groet Johan
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Hoi Johan,
Dus als ik goed heb om het anker te controleren,meten.. via de stuurdraadaansluiting en de "baan,banen" op de as van de koolborstel(s)
Mvg
Bennie
Dus als ik goed heb om het anker te controleren,meten.. via de stuurdraadaansluiting en de "baan,banen" op de as van de koolborstel(s)
Mvg
Bennie
-
- forum starter
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 14 jan 2015 02:44
- Locatie: Berltsum
- Contacteer:
Re: Spanningsregelaar Dynamo
Hallo Bennie
Anker kontroleren met spanningsregelaar eruit . op de koolborstel banen anker, via Ohm's. zorg dat deze brandschoon zijn , mbv een stukje polijs papier.
Zelf test ik ze op n testbank , met en zonder belasting
Groet Johan
Anker kontroleren met spanningsregelaar eruit . op de koolborstel banen anker, via Ohm's. zorg dat deze brandschoon zijn , mbv een stukje polijs papier.
Zelf test ik ze op n testbank , met en zonder belasting
Groet Johan
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713