Climate control en cruise control

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Ik heb sinds gister een Clio 1.6 16v initiale en heb wat kleine probleempjes.
De Airco word niet koud. (ik ga hem komende week een aircobeurt laten geven)
Maar de ventilator voor het interieur blaast soms uit zichzelf, ook als de Climate Control uit staat.
Ik heb het forum al doorgespit maar kom dan toch uit bij de temperatuur sensor die bij de binnenverlichting zit. Deze hoor je wel lichtjes zoemen als je je oor erbij houd.

Tevens kan ik de Limiter en Cruise Control inschakelen, in beide gevallen brand het daarvoor bestemde lampje. Die van de Cruise Control brand ietsje zwakker en de schakelaar schiet wel soms in de middenstand.

Het schermpje van de boordcomputer blijft SET -- aangeven.
Als ik de knoppen op het stuur bedien gebeurd er niets.
De remlichten werken gewoon.
Het gaat om een clio met automaat dus het type met een 4 polige remlichtschakelaar.

Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven m.b.t. bovengenoemde probleempjes?

Verder is het een prima auto!
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door Arjan »

Het kan heel goed zijn dat er inderdaad te weinig koudemiddel in het systeem zit waardoor de airco niet meer koelt. Onderhoudsbeurtje aan de airco zal dat waarschijnlijk verhelpen. Helpt dat niet is de airco compressor het eerste verdachte onderdeel.

En de CC: Zolang je stilstaat zal er inderdaad SET in het schermpje blijven staan. Pas wanneer je bij een snelehid boven de 30 kilometer per uur op de + drukt zal de auto op de cruise 80 blijven rijden. Mits je uiteraard hebt gekozen voor de stand "Regelaar". Bij de stand "Begrenzer" zal je niet sneller kunnen rijden dan de ingestelde snelheid, tenzij je het gaspedaal in één keer helemaal intrapt.
0 zorgt er voor dat de ingestelde snelheid gewist wordt.
R zorgt er voor dat je de laatst ingestelde snelheid (in het geheugen, dit geeft het scherm aan) weer gaat rijden
+ en - gebruik je om tijdens het rijden op de cruise de snelheid te verhogen (+) of verlagen (-)

Heb je er wel een instructieboekje bij gekregen? Daar staat het allemaal in ;)

En als je bedoeld dat het rijdend allemaal niet werkt zijn hier de sleepring en/of knoppen op het stuur de meest voor komende oorzaken.
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Bedankt voor je reactie Arjan,

Het werkt inderdaad rijdend niet. Alle knoppen doen helaas niet. Ik vraag me af of het heeft te maken met de keuze schakelaar of schakelaars op mijn dashboard. Als mijn remlichten het doen dan sluit ik voorlopig de pedaal schakelaar uit.

Maar om even terug te komen op de Climate Control, is het normaal dat deze af en toe uit zichzelf blaast? Of mag de ventilator helemaal niets doen als alles uit staat?

P.S. Had de boekjes al gelezen uiteraard.
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door Arjan »

Schakelaartje voor de cruise kan je bij een sloperij wel vinden denk ik. Gewoon de jouwe meenemen om te vergelijken, volgens mij passen ze uit meerdere modellen namelijk. Scénic, Megane, Clio 3 en zo...

Heb je de Airco op de "Auto" ofwel automatische stand staan? Dan blaast die bij mij soms harder en soms niet. Ik weet ook niet waarom.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door mox »

Cruise control: ik verdenk de sleepring. Vooral als geen enkele van de 4 drukknopjes iets doet. Renaultnummer van de sleepring is 7701051757. Mocht hij inderdaad stuk zijn en je schrikt van de prijs, dan heb ik hier nog een gerepareerde (maar goed werkende) tweedehandse liggen. Vervangen is niet moeilijk.

Dat de remlichten het normaal doen hoeft niet te betekenen dat de rempedaalschakelaar helemaal in orde is, want die bevat zowel een maak- als een verbreekcontact. Het verbreekcontact wordt onderbroken bij intrappen van het pedaal en schakelt dan de CC uit. Op het koppelingspedaal zit ook een schakelaar met verbreekcontact.

De snelheid waarmee de climate control begint te blazen zodra je op "auto" drukt is afhankelijk van de gemeten temperaturen (interieur en verwarming) en schijnt dan zodanig "slim" geregeld te worden dat zo snel mogelijk de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Met uitgeschakelde climate control blaast de ventilator uiteraard nooit. Doet hij dat wel, dan is je kachelweerstand misschien kapot.

Hoor je de elektrische koppeling van de aircopomp wel aantrekken zodra je de airco aanzet? En zo ja, wordt de aluminium leiding onder de motorkap dan koud?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
DHoD
beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2014 12:15
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door DHoD »

Ik heb hetzelfde probleem met de CC, alles nagelopen tot aan knopjes toe.
Mox, mag ik vragen hoe je de sleepring heb gerepareerd? (Mag in pb)
Living the Clio-life
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door mox »

Er zat een breuk in één van de twee aders van de "kettingvormige" aansluitkabel waar de 4 drukknopjes op aangesloten zitten. Door met een naald op verschillende plaatsen door de isolatie te prikken kon ik met een multimeter de breuk vinden. Daarna met een fijne soldeerpunt de isolatie ter plekke weggesmolten en de breuk met een stukje draad overbrugd. Die kabels maken een degelijke indruk maar zijn kwetsbaar. De breuk zat vlakbij de sleepringbehuizing; Renault had de kabel daar iets te uitbundig lopen knikken bij de montage van het stuur.

Ik heb de breuk pas gezocht en gerepareerd nadat ik een nieuwe sleepring had gemonteerd, vandaar dat ik hem nu over heb.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Hallo Mox,

Hardstikke bedankt voor je aanbod. Ik ga nog even de schakelaar doormeten, mocht dit niet het geval zijn dan heb ik eventueel wel interesse in de sleepring die je aanbied.

Iemand hier die een oem nummer heeft van de kachelweerstand, of een tip hoe ik de oem nummers terug kan vinden?
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door mox »

Er bestaan verschillende uitvoeringen kachelweerstanden; kwestie van onder de (rechter) parafan kijken welke je hebt. Ikzelf heb nr. 7701051272 (zie https://www.youtube.com/watch?v=fUXl99vqEfs), maar zoals je in https://clioclubnederland.nl/viewtopic.php?f=83&t=24615 kunt lezen zijn er nog meer mogelijkheden.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Huuba
forum starter
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 dec 2012 21:04
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door Huuba »

Ik had laatst de kachelweerstand kapot, uit elkaar gehaald. Bleek de mosfet kapot te zijn. Hier heb ik een andere voor gekocht bij een elektronica zaak hier in de buurt. De mosfet overgesoldeerd en het werkte weer. Overigens was de 'originele' mosfet niet meer te verkrijgen dus er zit een vervangende in die iets kleiner van formaat is.

Bij mij ging het om deze kachelweerstand :7701051272.

En de vervangende onderdeel is Mosfet HUF75339P3
Clio RS 172
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Het gaat hier om dezelfde weerstand inderdaad. Van die mosfet is een goede tip en altijd het proberen waard. Met mijn LTS Electro moet dat nog wel lukken hahah. Morgen voor de zekerheid ook eens even informeren via mijn Onderdelen boer wat de huidige prijzen zijn!
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door mox »

Ik had mijn kapotte weerstand destijds ook vol goede moed opengepulkt maar toen ik de ingegoten elektronica zag had ik meteen geen zin meer.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Huuba
forum starter
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 dec 2012 21:04
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door Huuba »

De elektronica zit inderdaad ingegoten in siliconen. Maar dat is prima weg te halen!
Ik vond het het proberen wel waard. Hij werkt weer prima en dat voor 3 euro!
Clio RS 172
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Ik concludeer nu dat bij de auto's met climate control OEM 7701051272 gemonteerd zit. Dit zal in 90% van de gevallen om een Initiale of een RS gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga proberen om foto's te maken van het vervangen van de mosfet, mocht ik het geheel niet gunstig kunnen kopen.
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Update, even Airco onderhoud uit laten voeren bij de Renault specialist en het word weer heerlijk koud in de Clio!
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door mox »

Ik toevallig ook, vandaag. Voor het eerst in 13 jaar. Duurde ongeveer een half uur. Van de ca. 600 gram koudemiddel was iets meer dan 100 gram verdwenen, volgens het vulapparaat. "Zeer acceptabel", zei de dealer. Vervolgens 99 euro gepind :|
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Ik was 75 kwijt en heb er fluor bij laten doen mocht hij gaan lekken. Ze vertelde dat het toch snel kan gaan met verliezen van koudemiddel. Kan zomaar over 2 jaar weer moeten.
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
wesley
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2016 21:03
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door wesley »

Kachelweerstand is vervangen en alles werkt weer prima. Mijn model had geen ingegoten elektronica dus is makkelijker herstelbaar.
Clio 2, phase 3, 1.6 16v, Initiale, automaat 2004
VW t3 westfalia 1986
Daf ya 126 telex uitvoering 1957
Nekaf jeep 1956
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Climate control en cruise control

Bericht door mox »

Mooi zo, ook weer opgelost. Dank voor het melden! :thumbsup:
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”