Hallo allemaal,
Mijn beginners auto is de Renault clio 1.9 DTI van het bouwjaar 2000. Ik rij al een jaar rond in deze auto. Helaas heeft de auto het gisteren begeven op de snelweg, De auto is gesleept door de ANWB naar huis en wist ook niet zo 1,2,3 wat het zou kunnen zijn.
Mijn verhaal
Op de snelweg reed ik een constante snelheid van +-160km per uur met de auto. De motor was op een normale temperatuur en plotseling begon het olielampje te branden. Kijkend naar het lampje dacht ik wat is er aan de hand? na ongeveer tien seconden hoorde ik een paar x een ratelend geluid en ging ook de accu lampje branden(auto viel waarschijnlijk uit) ben rustig van de snelweg naar de vluchtstrook gegaan eenmaal stilstaand heb ik een paar minuten gewacht en heb ik geprobeerd de auto opnieuw te starten. Dat lukte niet. ANWB gebeld die hebben er naar gekeken helaas kon hij weinig doen omdat mijn oliepijlstok afgebroken is en ik die niet in de buurt had. Volgens de ANWB had ik motorschade omdat er geen olie in zit en heeft de oliepomp het begeven. Thuis aangekomen meteen de oliepijl gecontroleerd en er zat nog olie in. Na enkele uren de auto geprobeerd te starten en tot me grote verbazing starten de auto. Iedere x dat ik de auto aan deed hoorde ik 1 harde knal in de motor en een krijsend geluid. Olielampje brandden nog steeds. ik heb nog 1 liter olie erbij gegooid en tot mij verbazing was de knal weg, Waarschijnlijk zat er nu pas genoeg olie in? De auto start nu maar durf er niet in te rijden omdat ik volgens een vriend een vastloper zal krijgen omdat er iets mis is maar wat wist hij ook niet.
De auto heb ik gekocht met 290.000 op de teller en de olie was vervangen bij 285.000. er staat nu 317.000 op de teller. er is met deze olie dus +-32.000 km gelopen.
Het probleem is dat ik ook een laag budget heb en de auto niet een hoge waarde heeft. Om naar de dealer of garage te gaan en te kijken wat het is zal me waarschijnlijk wat geld kosten. Wellicht dat ik op het forum een idee kan krijgen van wat er kapot is of waar ik kan kijken om bepaalde dingen uit te sluiten. Misschien iemand ooit het zelfde probleem gehad of is dit een bekend probleem bij deze motoren?
De volgende dingen heb ik van vrienden te horen gekregen
-De kop van de motor kapot
-Oliepomp kapot
-Gewoon de olie + filters verversen en er is verder niks aan de hand
Olielampje? Wat is er gebeurt met mijn Clio 1.9 DTI 2000
-
- beginner
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 jul 2016 07:32
- Contacteer:
- Schnoipah
- forum starter
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 29 mar 2016 15:46
- Locatie: Mook (Nijmegen)
- Contacteer:
Re: Olielampje? Wat is er gebeurt met mijn Clio 1.9 DTI 2000
Olie lampje = Motor uit en stoppen. Heeft de auto nog wel enkele olie een blok kan ook olie verbruiken en vervolgens droog komen te staan 

2003 Dynamique 1.2 16V Rouge Cerise Verkocht*
2002 Dynamique 1.6 16V Bleu Nautilus Verkocht*
2010 Corsa D '111 Jahre' 1.4 16V Zwart! Metallic
2002 Dynamique 1.6 16V Bleu Nautilus Verkocht*
2010 Corsa D '111 Jahre' 1.4 16V Zwart! Metallic
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Olielampje? Wat is er gebeurt met mijn Clio 1.9 DTI 2000
Een diesel met deze stand verbruikt eigenlijk altijd olie, 1 liter op de 10.000 km zou niet abnormaal zijn. Dus voortaan lekker peilen aan het begin van je week. Olie en filters vervangen en hopen dat er niks kapot is.
Grote kans op een vastloper? Mja....hoogstwaarschijnlijk niet, je hebt hem natuurlijk wel een beetje mishandeld. Maar goed.
Kan gebeuren. Dat was niet die zwarte in Den Bosch toch?
Grote kans op een vastloper? Mja....hoogstwaarschijnlijk niet, je hebt hem natuurlijk wel een beetje mishandeld. Maar goed.

Re: Olielampje? Wat is er gebeurt met mijn Clio 1.9 DTI 2000
De 1.9 is wel het meest betrouwbare blokje wat er is wanneer je alle positieve verhalen leest. Maar ook deze heeft dan wel onderhoud nodig om zo betrouwbaar te blijven. Tja, autorijden kost nu eenmaal geld. Het doet af en toe pijn maar als je dat geld niet hebt, ga dan fietsen. Voorkomen is beter dan genezen zeggen we dan. Maar goed, terug naar de auto. Elke 30.000 kilometer moet er een kleine onderhoudsbeurt plaatsvinden. Nieuwe olie, olie-, en luchtfilter zijn dan echt de minimum vereisten. Dat je met ruim 3 ton op de klok olieverbruik hebt is ook geen verrassing. Gevolg van je kapotte peilstok is (omdat je dan niet gepeild hebt) nu toch ook een kapot blok of op zijn minst flink schade. Toch maar even naar de garage er mee.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Olielampje? Wat is er gebeurt met mijn Clio 1.9 DTI 2000
Hier thuis ook zeer positief Arjan!
1.9D in een phase 1 uit 1998. Nieuw gekocht en tot 6 ton gereden verbruik vanaf 3 ton tot dat moment qua olie? 1 liter op 10.000 strak. Heel mooi blok!
1.9D in een phase 1 uit 1998. Nieuw gekocht en tot 6 ton gereden verbruik vanaf 3 ton tot dat moment qua olie? 1 liter op 10.000 strak. Heel mooi blok!