Goedenavond allen,
Sinds vanochtend krijg ik ineens de melding "Onderhoud uitv over 1500 km" op mijn boordcomputer en dat terwijl de auto een x aantal weken is gekocht en afgeleverd met een 60k beurt. Staat nu na z' on 1500 te hebben gereden 59k op de teller.
Ik heb de garage gebeld en die geeft aan dat ze waarschijnlijk de computer hebben vergeten te resetten? Ik kan langs rijden om dit alsnog te laten doen. Maar wat ik mij afvraag is waarom deze melding nu pas in beeld komt, als ze het waren vergeten zou het bericht dan al niet meteen verschijnen?
Alvast dank voor het meedenken.
Onderhoudsmelding
Onderhoudsmelding
Renault Clio IV Série Limitée Night & Day | 1.5 dCI90 S&S.
Re: Onderhoudsmelding
Die melding komt om de ca. 30.000 kilometer. Is het onderhoud bij 30.000 op de teller net iets eerder geweest (bij 29.000) zal je de melding ook weer eerder krijgen dan de 60.000. Is het onderhoud bij 31.000 gedaan krijg je de melding net weer iets later. Het is dus afhankelijk van de tellerstand van het vorig onderhoud. Tel daar 30.000 bij op en je weet het.
Waarschijnlijk is het onderhoud voor de aflevering aan jou dus ruim binnen de 30.000 geweest.
Overigens kan je het ook zelf resetten. Wanneer de melding in beeld is de knop van de boordcomputer ingedrukt houden tot je een piep hoort en de melding verdwijnt.
Waarschijnlijk is het onderhoud voor de aflevering aan jou dus ruim binnen de 30.000 geweest.
Overigens kan je het ook zelf resetten. Wanneer de melding in beeld is de knop van de boordcomputer ingedrukt houden tot je een piep hoort en de melding verdwijnt.
Ik snap wat je bedoeld.
Maar de auto is afgeleverd met alvast zijn 60k beurt, gezien de kilometerstand op 58400 stond toen ik het kocht. De volgende beurt zou rond 90k pas weer moeten zijn.
Maar de auto is afgeleverd met alvast zijn 60k beurt, gezien de kilometerstand op 58400 stond toen ik het kocht. De volgende beurt zou rond 90k pas weer moeten zijn.
Dus is wat de garage aangeeft wel juist. Ze hebben de computer niet gereset. Dan had de melding niet gekomen namelijk.
Spreekt voor zich. Maar is het niet zo dat die melding al eerder had moeten verschijnen en is die beurt dan wel correct uitgevoerd.
Nee. De melding had niet eerder hoeven verschijnen. De beurt is gewoon eerder gedaan dan volgens boekje (in jouw geval voor de afteller op 30.000 was) nodig en ze hebben niet aan de boordcomputer verteld dat die opnieuw moet gaan aftellen. Wanneer de melding nu gereset wordt gaat het klokje weer 30.000 kilometer tellen tot de volgende melding. De boordcomputer kan het namelijk niet aanvoelen dat er een beurt is uitgevoerd. Dat moet de monteur 'm duidelijk maken. De melding komt niet precies bij 30.000, 60.000 90.000 etc. Hoewel de eerste keer bij 30.000 wel zal kloppen. Is de beurt uitgevoerd bij 30.100 en toen ook de melding gereset gaat het klokje vanaf dat moment weer tot 30.000 tellen voordat die verschijnt. Wel met de voormelding na 28.500 en verder aftellend. Is onderhoud gedaan bij 27.395 zal de melding verschijnen bij 57.395 (de voormelding weer x kilometer eerder.
Dank allen voor het meedenken.
Ik rijd aanstaande vrijdag even langs bij de werkplaats om het te laten resetten, vertrouwende erop dat de beurt naar behoren is uitgevoerd.
Ik rijd aanstaande vrijdag even langs bij de werkplaats om het te laten resetten, vertrouwende erop dat de beurt naar behoren is uitgevoerd.
Kan idd gebeuren. Ik heb mijn Clio rs nieuw gekocht en na de eerste beurt net voor 20.000 laten uitvoeren en kreeg bij 20.000 alsnog d'r melding. Men moet een knoppencombinatie uitvoeren om de melding te resetten en gaat niet automatisch via Renault clip.