Cli0 2 Ph1 2000 slaat niet aan

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
MrGAmba

Cli0 2 Ph1 2000 slaat niet aan

Bericht door MrGAmba »

Hoi allemaal,

Het begon in de zomervakantie met een homokineet die duidelijk aan zijn laatste loodjes toe was waarbij ik nog dacht, ohw, andere erin en weer verder.

Helaas liep het de afgelopen maanden anders dan verwacht. Vanaf eind oktober / begin november (de regen maanden) begon ik last te krijgen van een vochtige auto, niet heel erg in eerste instantie, maar het werd heel snel veel erger. In eerste instantie dacht ik het opgelost te hebben door de rubbers onder de parafaan schoon te maken (wat tijdelijk leek te helpen). maar na een paar flinke buien had ik toch weer natte bekleding. Uiteindelijk bleek het een en ander een lekkage te zijn van het dakraam. Deze is ondertussen vakkundig met automotive kit terug gelijmd en ik ben er zeker van dat deze clio eerder op de sloop terecht komt dan dat het dakraam nog gaat lekken.

Buiten de lekkage heb ik sinds half december ook last van het niet aan slaan van de auto. Eigenlijk is het gewoon een structureel probleem. Omdat ik de auto niet voor woon-werk verkeer nodig heb heeft het probleem een lage prioriteit maar ondertussen wil ik wel een auto die gewoon start wanneer ik hem nodig heb.

Wat is het probleem:
- startmotor loopt wel, maar de auto wil niet starten. (wel tsju tsju, maar geen vroemmm)

1. de eerste keer dat het gebeurde startte de auto na 2-3x proberen gewoon. Daarna 2x ~80km gereden (diezelfde dag) en geen verdere problemen gehad
2. een aantal ritjes later startte de auto wederom niet (uiteindelijk toen de fiets gepakt omdat de auto echt niet wilde starten en het daarbij gelaten)
3. de volgende poging startte de auto gelijk en waren er geen problemen
4. -- 8. wederom een aantal moment dat de auto de ene keer wel en de andere keer niet startte.
9. bdp sensor vervangen --> auto startte wederom weer
10. auto startte vervolgens weer niet
11. OBDII uitgelezen en tot de conclusie gekomen dat een Clio II Ph1 geen OBDII ondersteunt (iig niet voor de foutcodes, wel voor de accu spanning), na ~1.5u kloten met OBDII en brakke software startte de auto ineens wel (met ~1ºC buitentemperatuur)
12. Auto startte na de laatste keer wederom niet ondanks verschillende pogingen
13. Vanavond alle relais los gehaald en nagemeten. Auto start wederom NIET.... zugt

Tussendoor is de accu een aantal keer bijgeladen met een accu lader, dit leek verder geen verband te hebben met het wel of niet starten van de auto.

Opsomming van de verder geprobeerde acties:
- bdp sensor is vervangen voor de blauwe variant met stekkertje (kan je dit signaal ergens makkelijk nameten?)
- brandstofpomp hoor je duidelijk even aanslaan en ook wanneer de brandstofleiding los gehaald wordt staat deze duidelijk op druk (maw brandstof pomp = ok)
- relais onder de motorkap (3 stuks) zijn nagelopen en zijn in uitstekende staat
- relais onder het dash-board zijn nagelopen en zijn allemaal goed (wel duidelijke vocht plekken rond en aantal relais, vermoedelijk door bovenstaand vocht probleem, nu heb ik begrepen dat de relais vlak bij de zekeringkast voornamelijk voor de knipperlichten etc zijn en dus niet essentieel voor het starten van de motor)
- aan gezien de startmotor wel prima loopt verdenk ik deze verder niet (is dit een terechte aanname?)

Zoals jullie begrijpen ben ik ondertussen flink uitgekeken op deze clio, maar ik zou m wel graag weer aan de praat krijgen. Heeft iemand nog tips/ideeen om dit probleem op te lossen? Eventueel iemand met een Renault Clip lezer die de mogelijke foutcodes uit de computer kan vissen?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Cli0 2 Ph1 2000 slaat niet aan

Bericht door Arjan »

Duidelijk verhaal maar één ding mis ik: wat voor motor heb je 1.2, 1.4....
Gaat het rode lampje van de startonderbreker uit wanneer je de auto op contact hebt gezet?
Hele simpele: Nieuwe batterij in je sleutel?
Heb je de massa aansluitingen al eens nagekeken op corrosie? Met name die aan het blok en startmotor willen nog wel een aangeslagen zijn.

Bij een 1.6 kan het ook de nokkenassensor zijn.
CLIO2PH1
forum member
Contacteer:

Bericht door CLIO2PH1 »

In het begin had ik dit gedonder ook wel met regelmaat. Gewoon het gezeik dat de auto niet wil starten. Ook ik heb de BDP sensor toen vervangen, maar het gedonder bleef. Totdat ik de auto vaker nodig had voor werk verder weg, het probleem verdween grotendeels.
Wel heb ik zo nu en dan, dat de auto moeilijk wil starten als de motor in de afkoelende fase zit.

Intussen heb ik alle massapunten van de auto schoongemaakt.
Accu een nacht los gehad om de ECU te resetten.
Alle zekeringen en stekkers losgetrokken en schoongemaakt.

Nu ga ik nog een nieuwe luchtinlaat sensor monteren en kijken of het probleem nu dan ook echt over is. Het is indd een vervelend probleem als ze eenmaal beginnen en soms drijft het tot wanhoop :P

Edit: als jij een stappenmotor hebt, zal ik die ook is schoonmaken.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

CLIO2PH1 schreef:Edit: als jij een stappenmotor hebt, zal ik die ook is schoonmaken.
:chinrub:

:idea:

Wanneer je de stappenmotor van MrGAmba schoonmaakt, kan je mijn stappenmotor dan ook een keer doen?

:devilish: :smash:
CLIO2PH1
forum member
Contacteer:

Bericht door CLIO2PH1 »

Daarom ook het woordje "als" :P
MrGAmba

Bericht door MrGAmba »

Wow, veel reacties :). Ik dacht dat ik een mailtje zou krijgen bij bericht. Vandaar mijn wat late reactie.

- Motor is een 1.4 (groot rond luchthuis bovenop het blok)
- Rode lampje van startonderbreker gaat na een paar seconden uit (conform boekje en internet), deze verdenk ik momenteel dus niet.
- Massa aansluiting heb ik nog niet nagekeken, deze kan ik niet zo goed vinden. Er zit een zwarte kabel direct op de versnellingsbak geschroefd en die gaat naar de carrosserie, maar deze is naar mijn idee erg dun vergeleken met de startkabel. Zit er ergens anders nog een kabel verstopt?
- Stappenmotor schoonmaken, hoe doe ik dat het beste? Remmenreiniger erop spuiten en daarna smeren met WD40?

Bedankt iig alvast voor de extra suggesties :).
CLIO2PH1
forum member
Contacteer:

Bericht door CLIO2PH1 »

Nu ik even nadenk. Arjan heeft wel een paar keer een schema gestuurd naar mensen met problemen. Hier staat precies op welke problemen zich voordoen en waar het dan in gezocht moet worden.

Ps, rond blok bovenop is de 8 klepper. Misschien kun je dan wat specifieker zoeken?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

CLIO2PH1
forum member
Contacteer:

Bericht door CLIO2PH1 »

Ja dat schema. Misschien heb je hier wat aan en kun je dingen uitsluiten. Kijk even op de zijkant van het blok voor het specifieke motornummer.

Stappenmotor kan schoongemaakt worden met remreiniger. Vetten doe ik niet, op het afsluitrubber na.
MrGAmba

Bericht door MrGAmba »

Helaas, nog geen oplossing.

Aardkabel nagelopen en schoongemaakt (zag er eigenlijk nog prima uit).

De punten uit de tabel zijn iets lastiger omdat ik niet zo goed weet wat elk van de sensoren voor signaal geeft en hoe ik kan checken of ze nog goed zijn. Lukraak sensoren wisselen gaat geen oplossing zijn lijkt me...
MrGAmba

Bericht door MrGAmba »

Verder heb ik zojuist de relais onder de motorkap nagemeten met de sleutel op contact. Deze geven over beide spoel contacten ~12V en over 1 van de twee schakelcontacten 12V met de ander 0V. Dit lijkt me logisch aangezien ze niet bekrachtigd zijn / worden.

Een van deze relais (klein zwart op positie M) heeft een spoelspanning van ~2.4V. Heel erg aan de lage kant. Heeft iemand een idee waar dit relais aan vast zit?
vinnys85
beginner
Contacteer:

Bericht door vinnys85 »

Neen dat weet ik niet maar als ik dit zo lees dan komt het overeen met wat ik heb meegemaakt. Check de relais kabels die naar je comp gaan. Er kan wat kabelbreuken ontstaan bij je relaiskast.
MrGAmba

Bericht door MrGAmba »

Hmzz, dit lijkt het niet te zijn. Wat ik tot nu toe nog heb gemeten is dat het relais dat de brandstofpomp en ook de aanstuur elektronica van de bougies bekrachtigd schakelt in wanneer de sleutel op contact 2 gezet wordt, maar na 3 seconden schakelt deze ook weer af.

Dit betekend dat de bougies geen voeding krijgen na 3 seconden. Kan het zijn dat de ECU dit doet ivm een verkeerd herkende sleutel? Dit zou raar zijn aangezien het rode dashboard lampje wel netjes uit gaat...
MrGAmba

Bericht door MrGAmba »

Ondertussen is de auto weer rijdend. Na het laten uitlezen van de ECU bleek er een storing te zijn op het actuator relais. Het relais vervangen hielp niet, maar de kabel die het relais aanstuurt bleek ~10cm de kabel boom in een breuk te hebben. Deze was ooit gerepareerd maar de kabels was naast de reparatie alsnog gebroken. Strippen en in elkaar draaien leverde een draaiende motor op! :D. Daarna de kabel netjes gerepareerd en stevig met de rest van de kabelboom vastgezet.
kawazxr
über forummer
Contacteer:

Bericht door kawazxr »

Mooi dat het probleem toch gevonden en opgelost is en natuurlijk zeer handig
dat je beschrijft wat het probleem veroorzaakte en de oplossing hiervoor :thumbsup:
Volvo S
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Inderdaad handig, die van mij heeft het niet zo erg als die van jouw. Maar het zou best een oplossing kunnen zijn.
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Mooi dat je na veel proberen toch de oplossing gevonden hebt!
Draadbreuk is geen eenvoudige om te vinden en veroorzaakt een hoop ellende.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Mouser267
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mouser267 »

Fijn dat ie het weer doet!
Trotse eigenaresse van een Renault Clio 1.4 RN MAX uit 2000.
Hoe zou het gaan met Clio 1.6 16v met kenteken 43-JH-SF?
Manus
beginner
Contacteer:

Bericht door Manus »

Dat was bij mij ook het probleem. Groene kabeltje zat een breuk in.

Hele auto is nagekeken, heeft anderhalf maand stilgestaan bij de garage, en konden niks vinden. als ik deze topic eerder gelezen had had ik je het kunnen zeggen. :P
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”