Stuurbekrachtigings issue
Stuurbekrachtigings issue
Beste mensen,
Na teveel bezoeken bij de dealer probeer ik ergens anders hulp te zoeken en dat hoop ik hier te vinden.
Ik heb een "probleem" en dan zet ik bewust tussen aanhalingstekens want mijn dealer zegt dat ik het niet heb. Het probleem is dat als ik kleine correcties uitvoer, met name op de snelweg, dat het stuur eigenlijk eerst even zichzelf tegenhoudt en dan door "knakt" als het ware. Het is niet een inmens probleem maar wel heel irritant als je langere stukken op de snelweg rijdt.
De dealer claimt dat dit komt doordat de stuurbekrachtiging uitgaat als je niet beweegt en het aangaan voel je even in je stuur. Bij 120km/uur voel je het effect bijna niet meer.
Even er vanuit gaande dat het verhaal klopt ben ik ten einde raad want ik vind het een hele fijne auto, mijn Clio 3 uit 2008 met 1.2tce. Maar met het stuur daar kan ik wel om janken. (ook om het feit dat ik al 8x terug ben gegaan voor garantie)
Heeft iemand hier ervaring mee? De dealer heeft alles al zo goed mogelijk uitgelijnd en afgesteld en zij zeggen dat ze niets meer voor me kunnen doen.
Nu heb ik gekeken naar RSTuning en daarmee kan je ook je EPAS aanpassen naar onder andere Clio RS Cup stand. Zou dit eventueel een oplossing kunnen zijn? Omdat dan de EPAS anders reageert?
Graag hoor ik van jullie.
Na teveel bezoeken bij de dealer probeer ik ergens anders hulp te zoeken en dat hoop ik hier te vinden.
Ik heb een "probleem" en dan zet ik bewust tussen aanhalingstekens want mijn dealer zegt dat ik het niet heb. Het probleem is dat als ik kleine correcties uitvoer, met name op de snelweg, dat het stuur eigenlijk eerst even zichzelf tegenhoudt en dan door "knakt" als het ware. Het is niet een inmens probleem maar wel heel irritant als je langere stukken op de snelweg rijdt.
De dealer claimt dat dit komt doordat de stuurbekrachtiging uitgaat als je niet beweegt en het aangaan voel je even in je stuur. Bij 120km/uur voel je het effect bijna niet meer.
Even er vanuit gaande dat het verhaal klopt ben ik ten einde raad want ik vind het een hele fijne auto, mijn Clio 3 uit 2008 met 1.2tce. Maar met het stuur daar kan ik wel om janken. (ook om het feit dat ik al 8x terug ben gegaan voor garantie)
Heeft iemand hier ervaring mee? De dealer heeft alles al zo goed mogelijk uitgelijnd en afgesteld en zij zeggen dat ze niets meer voor me kunnen doen.
Nu heb ik gekeken naar RSTuning en daarmee kan je ook je EPAS aanpassen naar onder andere Clio RS Cup stand. Zou dit eventueel een oplossing kunnen zijn? Omdat dan de EPAS anders reageert?
Graag hoor ik van jullie.
Re: Stuurbekrachtigings issue
Mijn dealer wilt er niet aan ondanks mijn garantie. Ik heb Renault NL ingeschakeld maar nog niets van gehoord.
Re: Stuurbekrachtigings issue
Ik zou bij een andere dealer proberen ik weet niet of daar de garantie ook geld
anders zou ik er een zaak van maken want het is jouw auto.
anders zou ik er een zaak van maken want het is jouw auto.
Clio III 1.4-16V Dynamic Luxe (2015 - heden)
Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
Re: Stuurbekrachtigings issue
Garantie alleen bij die dealer. Ik hoop reactie te krijgen van Renault NL hierover. Maar ik vrees dat de Clio niet heel lang bij mij blijft.
Het probleem is erger naar rechts dan naar links. Is er niets dat ik er zelf aan kan doen?
Het probleem is erger naar rechts dan naar links. Is er niets dat ik er zelf aan kan doen?
Re: Stuurbekrachtigings issue
Ik heb begrepen van Henk van RSTuner dat je de stuurbekrachtiging kan aanpassen met het programma. Je kan hem dan bijv. schakelen naar RS cup uitvoering. Heeft iemand enig idee wat er dan gebeurd? Mijn dealer claimt dat het het aan en uit gaan van de stuurbekrachtiging is dat ik voel, is dat uit te zetten?
Re: Stuurbekrachtigings issue
Stuurkolom defect. Kan best gevaarlijk zijn als het echt een tijdje wegvalt wanneer je een flinke bocht moet maken. De bekrachtiging is snelheidsafhankelijk, elektrisch en wanneer het contact en of de motor draait zou dit niet weg mogen vallen!
Ik zou als ik jou was toch naar een andere dealer toe gaan. Het probleem is dat hun weer bij 0 beginnen...
Succes!
Ik zou als ik jou was toch naar een andere dealer toe gaan. Het probleem is dat hun weer bij 0 beginnen...
Succes!
CLIO III RS LUXE
Re: Stuurbekrachtigings issue
Helaas ben ik ook bij een andere dealer geweest en die zegt dat het normaal is bij dit type stuurbekrachtiging. Ik heb alle clio`s in de showroom gevoeld en ze hebben allemaal een klik in het stuur in de rechtuit stand. Waarschijnlijk bij iedereen hier op het forum. Het probleem is dat waarschijnlijk niemand zich eraan stoort maar ik dus wel. Dat doet verders niets af aan de auto want die is dus prima.
Ik ga de auto in de verkoop doen en nogmaals dus niet omdat er iets mis is met de auto maar omdat ik er niet fijn mee kan rijden. En dat is best jammer want de 1.2 TCe is een geweldige motor en de auto zelf rijdt ook erg fijn.
Ik ga de auto in de verkoop doen en nogmaals dus niet omdat er iets mis is met de auto maar omdat ik er niet fijn mee kan rijden. En dat is best jammer want de 1.2 TCe is een geweldige motor en de auto zelf rijdt ook erg fijn.
Re: Stuurbekrachtigings issue
Nou ik zie licht aan het einde van de tunnel. Dankzij een eerder bericht hier ben ik gaan proberen en doen met de Clio en nu blijkt dus dat of de stuurkogels droogliepen of dat de vertanding in het stuurhuis droog stonden. Ik heb nu de linker stuurhoes los gehaald en de kogel en de vertanding ingevet en de stuurinrichting is zo ongelooflijk veel soepeler geworden, dat is niet normaal meer! Nu moet ik alleen nog de rechterkant doen en dan hoop ik dat het probleem helemaal uit de wereld is geholpen.
Het is dus logisch dat als je het stuurhuis vervangt dat het helpt want daar zitten de binnenste stuurkogels aan en nieuw vet aan de vertanding in het huis.
Ik rij er nu al twee dagen mee en het is significant beter, zo lang heb ik er nog niet zo goed mee gereden. Ik zal even een berichtje posten als ik de rechterkant ook heb ingevet. Het is een simpel klusje dat je binnen een half uur per kant kan doen.
Het is dus logisch dat als je het stuurhuis vervangt dat het helpt want daar zitten de binnenste stuurkogels aan en nieuw vet aan de vertanding in het huis.
Ik rij er nu al twee dagen mee en het is significant beter, zo lang heb ik er nog niet zo goed mee gereden. Ik zal even een berichtje posten als ik de rechterkant ook heb ingevet. Het is een simpel klusje dat je binnen een half uur per kant kan doen.
Re: Stuurbekrachtigings issue
Weet iemand of je bij ons stuurhuis ook een afstellingsbout hebt om de vrij slag eruit te draaien?
Re: Stuurbekrachtigings issue
Fijn voor jou dat het probleem feitelijk is opgelost, maar de dealer zou zich diep, heel diep moeten schamen dat in die 8 keer dit niet is gecontroleerd.
Maar ja, als je als moderne monteur zijnde het probleem niet op een display kan uitlezen, dan is er dus geen probleem.......
Maar ja, als je als moderne monteur zijnde het probleem niet op een display kan uitlezen, dan is er dus geen probleem.......
Re: Stuurbekrachtigings issue
Nou ik ben in totaal 3 keer voor alleen dit probleem geweest... Maar VKV heeft niet echt een goede indruk achter gelaten bij mij. In de 6 maanden garantie periode ben ik in totaal 8 keer terug geweest voor van alles. Eerst moest ik terug vanwege een niet werkende achteruit, diezelfde week terug gegaan omdat mijn achterklep vol lag met klinkelende glas stukjes. Daarna is de rechter voorveer gebroken, en daarna ging de ventilator stuk. Toen kreeg ik een hik in de motor en duidelijk uitgelegd wat het was en toen hebben ze het gaskleppenhuis schoongemaakt. Maar helaas was dat niet de oplossing en zeiden ze dat het zo hoorde omdat het een turbo motor was. Ik vond het vreemd maar goed, dan maar doorrijden ermee. Tijdens de wintercheck nog maar eens aangegeven dat het wel een bonk is en geen vloeiende turbo die erbij kwam en uiteindelijk bleek er een bobine kapot te zijn. De motor startte ook even op 3 cylinders ipv 4. Die dus vervangen en uiteindelijk dat probleem dus ook opgelost en mijn auto startte beter en ik verbruikte ook wat minder benzine! Daarna voelde ik het geklikklak wat ik hierboven beschreef, en ik ben een gevoelige rijder en ik had het echt niet eerder gemerkt. De dealer heeft toen het stuur afgesteld en alles wat weer recht gezet en de monteur had er zelfs een proefritje meegereden! Ik rij er mee weg naar huis en het stuur staat gewoon scheef! Ik vond dat echt ongelooflijk. Toen weer terug en toen stond het stuur weer recht maar het probleem was niet verholpen. Toen mocht ik een proefrit maken in een andere Clio met dezelfde specs en die had wat ik had nog 2x erger! Volgens de dealer hoorde het echt bij de Clio en kon hij er niets aan doen. Maar het invetten van de stuurkogels heeft echt wonderen verricht anders had ik de auto nu echt al ingeruild! Tussendoor heeft mijn vrouw haar Twingo bij dezelfde dealer gebracht voor een beurt en toen is onder andere het luchtfilter vervangen. Deze is twee dagen later losgeschoten waardoor mijn vrouw een sportwagen bereed! Echt ongelooflijk ook, je hoeft hem alleen maar erin te klikken en dan zit het al vast. Niet gelukt.
Ondertussen had ik voor mijn Clio Renault NL aangeschreven voor een second opinion maar zij zeggen dat ze geen eigen bruggen hebben en de technisch specialist had ook al gezegd dat het normaal was wat ik had. Aan de telefoon vroeg ik een aantal dingen en toen zei deze beste meneer dat hij er uiteraard niet zelf mee had gereden en dat hij sommige dingen niet kon beoordelen. Nou was dit dus precies mijn vraag!! Het kwam er op neer dat ik naar een andere dealer moest rijden en daar een second opinion moest laten uitvoeren. Ik heb dit niet gedaan en voelde me redelijk in de steek gelaten. Laatst kwam ik weer bij mijn dealer omdat ze een keer ook nog de kilometerstand verkeerd hadden ingevuld waardoor mijn kilometerstand niet logisch was volgens de RDW. Helaas was dit de eerste keer niet goed gegaan!! En moest ik weer terug. Toen ik weg ging vroeg mijn vrouw of ze altijd zo onaardig tegen mij waren.. En helaas moet ik concluderen dat ze minder aardig zijn geworden en ik eigenlijk niet tevreden ben over de Clio. Mede door het verhaal hierboven alsmede het stuurgedrag. Voor de meeste mensen zal het nu goed zijn en het is eigenlijk nu ook wel redelijk goed voor mij maar door alles wat ik meegemaakt heb en het gevoel dat ik heb gekregen door het de klikklak ben ik wel rond aan het kijken voor een andere auto. Mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik het graag.
Ondertussen had ik voor mijn Clio Renault NL aangeschreven voor een second opinion maar zij zeggen dat ze geen eigen bruggen hebben en de technisch specialist had ook al gezegd dat het normaal was wat ik had. Aan de telefoon vroeg ik een aantal dingen en toen zei deze beste meneer dat hij er uiteraard niet zelf mee had gereden en dat hij sommige dingen niet kon beoordelen. Nou was dit dus precies mijn vraag!! Het kwam er op neer dat ik naar een andere dealer moest rijden en daar een second opinion moest laten uitvoeren. Ik heb dit niet gedaan en voelde me redelijk in de steek gelaten. Laatst kwam ik weer bij mijn dealer omdat ze een keer ook nog de kilometerstand verkeerd hadden ingevuld waardoor mijn kilometerstand niet logisch was volgens de RDW. Helaas was dit de eerste keer niet goed gegaan!! En moest ik weer terug. Toen ik weg ging vroeg mijn vrouw of ze altijd zo onaardig tegen mij waren.. En helaas moet ik concluderen dat ze minder aardig zijn geworden en ik eigenlijk niet tevreden ben over de Clio. Mede door het verhaal hierboven alsmede het stuurgedrag. Voor de meeste mensen zal het nu goed zijn en het is eigenlijk nu ook wel redelijk goed voor mij maar door alles wat ik meegemaakt heb en het gevoel dat ik heb gekregen door het de klikklak ben ik wel rond aan het kijken voor een andere auto. Mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik het graag.
Re: Stuurbekrachtigings issue
Zo te horen aan u uitleg heb ik dit ook voor gehad, bij de dealer geweest en hebben dag nadien stuurhuis vervangen. De auto was net geen 2 jaar.