Help ik heb raad nodig!!!
Ik heb een Clio 1.2 55kw expression bouwjaar dec 2005
Sinds vorige week woensdag heeft mijn Clio het probleem dat die niet start.
De ANWB heeft hem toen weer startend gekregen door aan de kabel van de bpdsensor te rommelen. Advies van hem was de sensor te laten vervangen. Dit is vorige week ook gebeurt inclusief de draadset (kosten 147 euro).
Heb toen geen probleem met starten meer gehad. Tot afgelopen maandag, hij wilde weer niet starten. De startmotor hoor je net als de week ervoor gewoon draaien maar er gebeurt weer niets. Dit keer bleef wel mijn moersleutel en airbaglampje branden. Ik garage bellen die concludeerde dat de sleutel niet erkend werd. Advies deuren sluiten met knop op sleutel en deuren weer openen en dan weer in het contact steken en starten. Zo waar de auto sloeg aan.
Na iets opgehaald te hebben, nog geen kwartier later kon ik weer mijn auto niet starten, dit keer geen lampjes die bleven branden, wel nog de truc deuren sluiten en open geprobeerd helaas werkte niet.
Weer de ANWB gebeld en mijn vader om mijn reservesleutel te brengen. Wie weet ligt het toch aan de sleutel. Helaas met de reservesleutel starte hij ook niet. ANWB gearriveerd uitgelezen, apparaat gaf geen storing aan. Hij heeft hem wel weer aan de praat gekregen, gewoon weer toeval. Zijn advies naar de garage gaan en de sleutels opnieuw laten inleren. Intussen zes uur garage dicht dus dinsdag maar naar toe gaan. Thuis gekomen meerdere keren auto uitgezet en normaal kunnen starten.
Dinsdagochtend helaas weer niet starten weer de ANWB gebeld, accu doorgemeten geen probleem klopt is ook een nieuwe accu niet lang geleden vervangen. Tijdens het doormeten van de zekeringen en intussen toch proberen de auto te starten sloeg die weer aan.
Gelijk naar de garage gereden. Allebei de sleutels af gegeven om toch opnieuw in te laten leren.
Garage weet het ook niet maar gaan toch de gasklephuis schoonmaken, ik klaag al jaren dat die niet lekker stationer loopt. Als je start loopt die goed stationer 1200 toeren maar sta je bij een stoplicht dan zakt die terug naar 500 toeren en begint dan te schokken, even gas geven dan loopt die weer omhoog.
Zo gaat het al jaren dus dat hoort bij die auto. Krijg ook altijd het antwoord van de garage dat de computer dat regelt en dat hun de instelling van de toeren niet omhoog kunnen zetten.
Vandaag belde de garage en vertelde mij dat het probleem waarschijnlijk de computer is en dat ze deze willen vervangen. Nieuwe computer gaat 700 euro kosten.
Omdat ik al heel veel over dit startprobleem heb gelezen en eigenlijk nergens een echte oplossing hiervoor gevonden word vermeld ga ik nu twijfelen of dit wel zal gaan werken.
De reden dat ze hem willen vervangen is dat het vermogen geheel weg valt bij het starten. De startmotor hoor je wel draaien maar krijgt te weinig vermogen om door te starten.
Ik heb uitdrukkelijk tegen de garage gezegd als dit ECHT de oplossing is dat ze hem dan maar moeten vervangen een goed gevoel heb ik er niet bij maar wat moet ik anders. Voor dat bedrag heb ik immers nog geen andere auto.
De afgelopen drie jaar zijn intussen de bougies, bougiekabels, dynamo, bobine en de lambdasonde al vervangen. Afgelopen december is ook de distributieriem met waterpomp vervangen.
Wat is wijsheid gezien de kosten die ik er nu, en ook recentelijk al in heb gestoken, toch de computer vervangen of de auto inruilen met het probleem van niet starten?
HELP!!!
Clio start niet
Re: Clio start niet
Ik heb helaas die zelfde gevoelens bij mijn clio diesel. Al ontzettend veel vervangen en er is altijd weer wat. De auto heeft nu 251.000 gelopen, dus dat er dingen stuk gaan is niet zo verwonderlijk. Maar toch...computerunits vervangen bij oude(re) auto`s tegen dergelijke bedragen. Je moet je dan echt afvragen, hoe lang wil ik nog in deze auto blijven rijden, wat verwacht je nog aan kosten bij deze auto en wanneer denk je voldoende geld gespaard te hebben voor een nieuwe. 

Re: Clio start niet
Uit een ander topic overgenomen :
"Uiteindelijk heb ik een nieuwe kabel vanaf de krukassensor naar de ECU gelegd ondanks dat degene in de kabelboom wel goed meet.
Nieuwe losse kabel en hij slaat in 1 keer aan.
Alles netjes gemaakt.
Vreemd maar hij start nu perfect.
Ik ben hierop gekomen omdat ik eerst de sensor heb vervangen zonder verbetering, toe heb ik nog een nieuwe connector geplaatst en daarna was het helemaal mis.
Toen ik de oude kabel terug had gezet was t nog niks maar dat bracht me vanavond wel op het idee om de totale kabel eens omzeilen en voila, dit was de oplossing.
Ik ben blij dat ik erachter ben wat het want mijn opties raakte ver op moet ik zeggen."
Wellicht kan de garage hier wat mee.
"Uiteindelijk heb ik een nieuwe kabel vanaf de krukassensor naar de ECU gelegd ondanks dat degene in de kabelboom wel goed meet.
Nieuwe losse kabel en hij slaat in 1 keer aan.
Alles netjes gemaakt.
Vreemd maar hij start nu perfect.
Ik ben hierop gekomen omdat ik eerst de sensor heb vervangen zonder verbetering, toe heb ik nog een nieuwe connector geplaatst en daarna was het helemaal mis.
Toen ik de oude kabel terug had gezet was t nog niks maar dat bracht me vanavond wel op het idee om de totale kabel eens omzeilen en voila, dit was de oplossing.
Ik ben blij dat ik erachter ben wat het want mijn opties raakte ver op moet ik zeggen."
Wellicht kan de garage hier wat mee.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Re: Clio start niet
Het niet willen starten bij een warme motor heb ik ook gehad (ik heb ook de 1.2 16 klepper) en vervangen van de BDP sensor mét stekker heeft geholpen. Er is een nieuw type stekker voor de nieuwe sensoren, een blauwe.
Er is ook een probleem geweest met een aantal series met de draadbomen waar inderdaad de oplossing was van Renault om met een losse draad een by-pass te maken over de kabelboom die om het luchtinlaathuis loopt. Dus wat Duck hierboven aanhaalt kan ook de oplossing zijn.
En schoonmaken van de gasklep kan nooit kwaad. Laat dan gelijk het luchtinlaat traject ook doen. De carterontluchting komt daar in uit en daardoor slaat dat er vet aan tot zelfs een plas vuil condenswater vermengt met olie.
Er is ook een probleem geweest met een aantal series met de draadbomen waar inderdaad de oplossing was van Renault om met een losse draad een by-pass te maken over de kabelboom die om het luchtinlaathuis loopt. Dus wat Duck hierboven aanhaalt kan ook de oplossing zijn.
En schoonmaken van de gasklep kan nooit kwaad. Laat dan gelijk het luchtinlaat traject ook doen. De carterontluchting komt daar in uit en daardoor slaat dat er vet aan tot zelfs een plas vuil condenswater vermengt met olie.
Re: Clio start niet
Update. De UPC was doorgebrand deze laten vervangen. Helaas bleek ook de boordcomputer kortsluiting gehad te hebben. Heb de knoop doorgehakt en afscheid genomen van mijn Clio.