Xenon -- troebele lens

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
mox
Beheerteam
Contacteer:

Xenon -- troebele lens

Bericht door mox »

Vanmiddag als tussendoortje rondom Silvervisions geplaatst en de Osram LEDriving stadslichtjes van 4000K vervangen door 6000K. Ik vond 4000K achteraf net iets te geel, maar ik geloof dat ik 6000K weer net iets te blauw vind :?

Toen ik aan de koplampen bezig was viel me op dat de ronde lenzen van de xenonverlichting een beetje troebel zijn. Er zit zo'n soort lichtgrijze rokerige aanslag op, jullie kennen het wel.

Zitten deze lenzen vast in de koplampunits of kunnen ze eruit om ze op te poetsen? Zodra het beter weer wordt wil ik mijn koplampen flink onder handen gaan nemen. Ik wil dan meteen verse xenonlampjes plaatsen, want na ruim 12 jaar zijn ze waarschijnlijk lang niet meer zo schel als vroeger.

Genoemde aanslag heb ik overigens ook aan de binnenkant van het glas van mijn mistlampen zitten; kunnen die open?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Xenon -- troebele lens

Bericht door mox »

Klein schopje omhoog. Iemand info?
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Volgens mij kunnen de koplampen alleen open gemaakt worden door ze te verwarmen en de lijm/ kit waarmee het kunststof gas en het lamphuis aan elkaar geplakt zijn door te snijden.
Moet je ze daarna ook weer waterdicht aan elkaar krijgen.
Denk dat voor de mistlampen hetzelfde geldt.
Misschien kun je de lampen spoelen als je er mee aan het stoeien gaat.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
accountabc
beginner
Contacteer:

Bericht door accountabc »

Volgens mij heeft Duck gelijk. De xenonlamp zelf is te verwijderen, maar verder houdt het snel op. De reflector assembly waar de lens in vastzit los te schroeven, en kan dan los bewegen in de koplampbehuizing. Deze past echter niet door het gat in de achterkant. Ik weet zo niet of het misschien mogelijk is om de lens los te krijgen van de reflector assembly terwijl deze in de koplamp zit. Ik zal binnenkort enkele foto's maken.
Ex RS172 bezitter
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij voorbaat dank! :thumbsup:
accountabc
beginner
Contacteer:

Bij deze: http://imgur.com/a/DYtjz. Mocht je ergens graag nog een detailfoto van willen dan kan dat geregeld worden. Zoals op de foto's te zien is kun je de projectorunit waar de lens aan vast zit losmaken en tot een beperkte mate rondbewegen in de koplamp. De lens wordt vastgehouden door een stuke of zes clipjes. Als je echt heel erg je best doet lukt het je misschien om de lens los te krijgen, maar makkelijk zal het in ieder geval niet gaan.
Ex RS172 bezitter
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Dank voor de moeite! :thumbsup: Je hebt zelfs nog geprobeerd of de lens eruit kon, maar ik krijg nu ook de indruk dat dat niet te doen is. Die clipjes openmaken zou een optie zijn, maar dat krijg je naderhand nooit meer goed dichtgebogen, lijkt mij. Lees: gerammel :dead:
accountabc
beginner
Contacteer:

Franse auto's rammelen al genoeg van zichzelf, ik denk inderdaad niet dat het verstandig is om dingen te doen die extra rammeltjes introduceren ;). Openmaken met de oventruc zou wel kunnen, maar dat zou ik zelf niet doen om alleen een troebele lens te vervangen.
Ex RS172 bezitter
Clio1.5dCi
forum starter
Contacteer:

Bericht door Clio1.5dCi »

http://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/t ... s-reinigen

Deze how-to heb ik al meerdere keren gevolgd bij oa mijn toenmalige Clio Initiale, Fiat Bravo en ook mijn Mini Cooper S en werkt prima! Het brengt echt verbetering in je lichtbeeld.

Groet en succes Mark
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Dank voor de tip, ik zat zelf ook al te denken aan dit "hengel" systeem. Ik ben nu moed aan het verzamelen om ondanks het frisse weer de bumper eraf te halen, maar misschien kan ik beter eerst wachten tot ik nieuwe xenonlampjes heb. Samen met de RS patatsnijd-grille die ik vandaag net heb opgehaald is het dan een extra zinvol klusje :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”