trommels los halen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Timmie
beginner
Contacteer:

trommels los halen

Bericht door Timmie »

Vandaag zijn we begonnen om de clio eens een uitgebreide beurt te geven, maar toen we de remmen wilden controleren liepen we opeens vast. De trommels willen namelijk niet los.. Nu hebben we de moer op de as los gehaald, de ronde clip is los, maar de trommel wil er verder niet van af. Zien we wat over het hoofd?

Het gaat om een clio 2 phase 1, 1.4 16 klepper.

Alvast bedankt!
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: trommels los halen

Bericht door Duck »

Trommel kan vast zitten door roest tussen de as en het lager van de trommel.
Of vast gekoekt door oud vet tussen lager en trommel.
Je kunt hem dan los krijgen met een slagtrekker.
Het kan ook zijn dat de trommel zo ver is ingesleten dat er een opstaande rand is ontstaan aan de binnenkant van de trommel, waar dan de remschoenen achter blijven haken.
Stelmechanisme zien terug te draaien en de handremkabel helemaal terug stellen.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
alfasud1972
forum starter
Contacteer:

Bericht door alfasud1972 »

Zie aan een (digitaal?) Haynes handboek te komen.

Ronde clip hoeft niet los. Handremkabel eerst loss(er), bij sommige Clio's moet dit onder de auto en onder het uitlaat hitteschild, hitteschild moet volgens mij ook altijd wel los (zeker om te zien of de kabels er niet uit het verdeelstuk zijn gevallen), bij andere clio's kan je er van binnenuit bij (bij je handel, eerst beide plastic kappen los, bij mij zat de stelmoer aan de handel), .

Dan het stelmechanisme proberen terug te stellen door je wielmoer gat in je trommel. Dan de handremhevel van de schoen tot aan de aanslag terugduwen. Spuit lichtelijk wat kruipolie op de plek tussen je as en het lager en laat dit een dag/nacht staan (niet je hele lager onder sproeien want kruipolie kan je lager vet oplossen). Vervolgens met een remtrommel(slag)trekker kopen/lenen/huren/maken proberen je trommel er af te halen. Bij mij zat het lager muurvast geroest op de as, zat geen enkel randje in de trommel.

Ik heb er zelf een trekker gemaakt met de volgende onderdelen:

Poulie trekker (twee haken er af gehaald)
Oude fietsketting
Autokrik
Iets wat je op je op je midden van je as kan zetten, wat niet je as, of je schroefdraad beschadigd (bijv dop uit een dopsleutel set)

Gebruik je gezond verstand, zet je auto stevig, zodat ie niet van zijn krik kan vallen (en dan alsnog iets eronder voor het geval dit toch mocht gebeuren, je moet onder de auto om het achterste hitteschild los te maken). Ga er niet met je neus op staan te kijken (voor het geval de ketting mocht breken oid) en gebruik handschoenen en een veiligheidsbril (just in case !) Better be safe than sorry. Neem je tijd, ik ben er twee middagen mee bezig geweest maar ik heb al mijn vingers nog en er is niks stuk gegaan en of afgebroken...

voorbeeld foto
Afbeelding

youtube:
https://youtu.be/-5gqouXo_q8
Timmie
beginner
Contacteer:

Bericht door Timmie »

Een beetje laat, maar bedankt voor jullie reactie!
Het bleek te zijn wat duck zei, er is een rand ontstaan door het inslijten.
Het is nu in ieder geval gelukt, ik kan al weer een tijdje met een gerust hart rond rijden.
alfasud1972
forum starter
Contacteer:

Hoe heb je 'm er uiteindelijk af weten te krijgen?
Timmie
beginner
Contacteer:

Bericht door Timmie »

Ja, uiteindelijk is hij los gekomen. Helaas wel wat speling gevonden op het wiellager, dus die moet nog even worden vervangen.
Nu is deze geperst, en is dit dus niet makkelijk zelf te doen. Op internet zijn er wel filmpjes waarin de trommel heet wordt gestookt en het wiellager in de vriezer wordt gegooid, waarna deze dus makkelijk in elkaar glijden. Maar dit lijkt mij zelf niet echt bevorderlijk voor het lager.. heeft iemand hier ideeën over?
alfasud1972
forum starter
Contacteer:

Bevriezen van het lager is geen enkel probleem, garage bedrijven doen dit soms ook zo.
Timmie
beginner
Contacteer:

Bericht door Timmie »

Het bevriezen lijkt mij ook niet zo erg, maar dat hij daarna in een hete trommel wordt gegooid lijkt mij eerder slecht. Kookt het vet in een lager dan niet? Waardoor het dan eruit loopt of kwalitatief minder wordt of iets dergelijks?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Trommel "heet stoken" kan in de oven. Niet met een gasbrander doen; daardoor kan de trommel blijvend vervormen. De ABS-ring lijdt er volgens mij ook onder. Persen blijft het beste.

Speling in een uitgebouwd wiellager is normaal. Deze hoort te verdwijnen bij het aanhalen met de momentsleutel (uit mijn hoofd: achter 175Nm, voor 280Nm).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”