Het zoveelste topic over speakers. Aansluiten en keuze?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
S-RS
forum starter
Contacteer:

Het zoveelste topic over speakers. Aansluiten en keuze?

Bericht door S-RS »

Goedenavond Heren,

Ik heb zelf al op het www gezocht maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek.

De speakers in bij Clio 2 Phase 1 hebben hun beste tijd wel gehad. Toen het uit de fabriek kwam was het waarschijnlijk al rotzooi, na 15 jaar is het niet meer om aan te horen... Nu ben ik van plan om een simpele upgrade te doen zonder poespas, lees: geen versterker, geen subwoofer en lekker makkelijk de afmeting 13cm aanhouden.

Momenteel heb ik alleen twee speakers in de voordeuren. In de achterdeuren heb ik de roostertjes al even los getrokken en daar ligt helaas geen voorbereiding. Ook ontbreken de tweeters en de voorbereiding daarvoor in het dashboard. Een paar draadjes van voor naar achteren trekken is niet zo moeilijk, maar hoe moet ik deze draden aansluiten? Is het het makkelijkste om deze op die iso(?) stekker te pluggen of is het beter om deze rechtstreeks op de radio aan te sluiten?

Dan zit ik er nog mee welke speakers ik wil hebben. Als radio heb ik een Sony MEX-BT3900U, deze heeft een output van 4x52 watt. Deze radio heb ik ook in een andere auto gehad waarmee ik een prima geluid had, dus een versterker vind ik niet nodig.
Qua speakers heb ik de Pioneer TS-Q131C op het oog die "speciaal" voor Renault zijn. Voorin kan ik de tweeters mooi in het dashboard kwijt dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Maar welk setje zou ik dan voor achteren kunnen gebruiken? Achterin zit geen uitsparing voor de tweeters, klopt de afstemming van de speakers nog wel als de tweeters ontbreken? Of zou ik dan een ander setje moeten plaatsen die deze tonen een beetje compenseert?

Suggesties voor een andere combinatie in deze prijsklasse zijn natuurlijk ook welkom.

Veel vragen, maar via het web kom ik er even niet uit. Voornamelijk m.b.t. het aansluiten ;) Of dat ligt aan mijn zoek kwaliteiten :furious3:

Alvast bedankt :thumbsup:

Groet,
Daan
Toekomst: Renault Clio 2/3/4 RS :police:
Huidig: Fiat Punto 1.3 Multijet (2012)
Verkocht: Renault Clio II phase 1 1.6-16v RXE (2001)
alfasud1972
forum starter
Contacteer:

Re: Het zoveelste topic over speakers. Aansluiten en keuze?

Bericht door alfasud1972 »

Ik ben zelf niet onder de indruk van de Pioneer TS-Q131C. Geluid is wel mooi, maar ik heb maar heel weinig bas.
S-RS
forum starter
Contacteer:

Re: Het zoveelste topic over speakers. Aansluiten en keuze?

Bericht door S-RS »

Mnn, dat zijn inderdaad wel commentaren die ik eerder heb gelezen. Voor het aansluiten van de tweeters lijkt het mij handig om ook de bekabeling voor te vervangen. In dat geval hoef ik ook niet krampachtig vast te houden aan de Renault aansluiting.

Misschien toch eens langs de winkel om wat speakertjes te beluisteren. Dat is toch makkelijker dan het te beoordelen op de smaak van een ander.
Toekomst: Renault Clio 2/3/4 RS :police:
Huidig: Fiat Punto 1.3 Multijet (2012)
Verkocht: Renault Clio II phase 1 1.6-16v RXE (2001)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”