Xenon lamp verschil
-
- forum starter
- Contacteer:
Xenon lamp verschil
Ik wordt er de laatste tijd vaak op gewezen dat 1 xenonlamp (pasagierkant) hoger schijnt als de bestuurders kant. Heb ze bij de garage laten stellen maar alles was goed zeiden ze alleen ik heb het probleem nog steeds.. De koplampen stellen zich wel wanneer ik de verlichting aan zet! Wie weet waar dit aan liggen kan?
Re: Xenon lamp verschil
Misschien mankeert er toch iets aan je hoogteverstelling. Zo'n anderhalf jaar geleden hoorde ik bij ingeschakelde verlichting regelmatig het motortje van mijn linker koplamp even zoemen, alsof hij tevergeefs probeerde om de lamp in een bepaalde stand te zetten. Ik heb toen het verstellingsmechanisme van de koplamp afgehaald en opengepulkt. Daarin bleek een plastic "pinnetje" uit een wit nylon "meenemertje" geschoten te zijn, waardoor de potentiometer van de servo niet meer meebewoog.

Op de foto rechtsonder zie je op de printplaat met het motortje een verticaal schuifpotmetertje zitten, waarvan het schuifje dus in het witte nylon tandwiel geklikt hoort te zitten. Ik heb het pinnetje met een schroevendraaier weer op zijn plaats gedrukt, bereikbaar via het gat in de printplaat. Alles weer in elkaar gezet, sindsdien geen problemen meer.
Ik kan me herinneren dat ik nog de meeste moeite had om bij het terugplaatsen van de unit het kogelgewrichtje weer in de koplamp op zijn plaats te drukken, maar uiteindelijk viel het erg mee. Mocht je motorunit helemaal stuk zijn, dan is het renaultnummer 7700420737. Prijs bij Renault ca. €60, op eBay twee tientjes.

Op de foto rechtsonder zie je op de printplaat met het motortje een verticaal schuifpotmetertje zitten, waarvan het schuifje dus in het witte nylon tandwiel geklikt hoort te zitten. Ik heb het pinnetje met een schroevendraaier weer op zijn plaats gedrukt, bereikbaar via het gat in de printplaat. Alles weer in elkaar gezet, sindsdien geen problemen meer.
Ik kan me herinneren dat ik nog de meeste moeite had om bij het terugplaatsen van de unit het kogelgewrichtje weer in de koplamp op zijn plaats te drukken, maar uiteindelijk viel het erg mee. Mocht je motorunit helemaal stuk zijn, dan is het renaultnummer 7700420737. Prijs bij Renault ca. €60, op eBay twee tientjes.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Dit probleem herken ik ook mox.
Bij mij staat de linker koplamp ook te jojo-en als ik hem op contact zet.
Stekkerverbinding op de koplamp en last verstelling onder al eens ingespoten met contactspray, maar dat hielp niks.
Denk dat ik met je foto's wel wat kan
Zal me er ook eens op storten.... als het weer wat lekkerder weer is.
Bij mij staat de linker koplamp ook te jojo-en als ik hem op contact zet.
Stekkerverbinding op de koplamp en last verstelling onder al eens ingespoten met contactspray, maar dat hielp niks.
Denk dat ik met je foto's wel wat kan

Zal me er ook eens op storten.... als het weer wat lekkerder weer is.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
Daarentegen stel ik mijn rechter koplamp bewust iets hoger als de linker.
Dan schijn je namelijk iets verder zonder dat je (als je dat met je linker zou doen) de tegenligger meteen in zijn gezicht schijnt
Dan schijn je namelijk iets verder zonder dat je (als je dat met je linker zou doen) de tegenligger meteen in zijn gezicht schijnt
-
- forum starter
- Contacteer:
Bij mij zeggen ze dat de koplamp van de passagierskant in de spiegel schijnt. Wanneer ik in het donker rij zie ik zelf ook dat hij wat hoger staat als de andere kant.. Afstelling heb ik al geprobeerd en ook of de lamp er niet goed inzat maar dit is het probleem niet.. Zal het dan misschien aan de stelmotor liggen? Dat het nulpunt verkeerd staat?
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
Mij is ook ooit verteld dat je de koplampen met automatische stelling alleen moet ver/afstellen als ze aanstaan.
Misschien is dit bij jou ook het probleem en anders zit er wellicht een probleem in inderdaad
Misschien is dit bij jou ook het probleem en anders zit er wellicht een probleem in inderdaad
Je kunt ook nog proberen om de stelmotoren links en rechts om te wisselen, kijken of het probleem dan naar de andere kant verhuist. Zit het kogelgewrichtje wel goed vastgeklikt in de koplamp?
@duck: ik weet haast wel zeker dat je pinnetje eruit geschoten is, net als bij mij. Dat ge-jojo had ik dus ook en het was extra goed waarneembaar als je de stelmotor met bijv. de achterkant van een schroevendraaier aantikte. Pinnetje is bereikbaar via het gat rechts van het blauwe asje (op de foto linksonder).
@duck: ik weet haast wel zeker dat je pinnetje eruit geschoten is, net als bij mij. Dat ge-jojo had ik dus ook en het was extra goed waarneembaar als je de stelmotor met bijv. de achterkant van een schroevendraaier aantikte. Pinnetje is bereikbaar via het gat rechts van het blauwe asje (op de foto linksonder).
-
- forum starter
- Contacteer:
Hoe kan ik dit controleren @mox ? Moeten de koplampen er dan uit?
Ik weet niet 100% zeker meer of links of rechts bij mij stuk was, maar ik hoefde niets te demonteren. Verstelunit gewoon 1/8 slag losdraaien en hij komt er zo uit. Daarbij helpt het als je niet al te grote kolenschoppen hebt 

-
- forum starter
- Contacteer:
Verstelunit zit neem ik aan achter op de koplamp?
Yup.